Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2752
Hei!

Aksjesparekonto (ASK)
Passer deg som sparer langsiktig i aksjer og aksjefond. Fordelen med kontoen er at du får utsatt skatt ved kjøp og salg. Skatten betales først når du tar ut gevinsten ut av kontoen. Innskuddet kan tas ut skattefritt. Slik kan du få full uttelling av rentes-rente-effekten. Alle børsnoterte aksjer, aksjefond og aksje-ETFer hjemmehørende i EU/EØS kan kjøpes på aksjesparekonto, men ikke amerikanske.

Aksje- og Fondskonto (AF)
Passer for deg som ønsker tilgang til hele investeringsuniverset, også kompliserte produkter. Både enkeltaksjer, fond og ETFer hjemmehørende i EU/EØS samt USA kan handles på denne kontoen – også derivater som bull- og bearprodukter og mini-futures. Ulempen med Aksje- og fondskonto er at gevinstskatten må betales ved realisasjon (for privatpersoner). For aksjeselskaper / holdingselskaper er Aksje- og fondskonto det eneste alternativet.



Kjøpte litt Flyr aksjer og nå ligger de i "Aksje- og Fondskonto" og lurer på hva som er best for meg da jeg kommer til å holde på de noen år og vil ikke betale skatt før jeg selger, om jeg fostår beskrvelsen av kontotypene riktig høres det mest fornuftig ut å ha de på Aksjesparekonto.

-I beskrivelsen av Aksje- og Fondskonto står det "Ulempen med Aksje- og fondskonto er at gevinstskatten må betales ved realisasjon", i beskrivelsen av Aksjesparekonto står det "Skatten betales først når du tar ut gevinsten ut av kontoen. Innskuddet kan tas ut skattefritt.", synes de to beskrivelsene høres ut som det samme, kan noen forklare det for meg?

-Kan jeg overføre aksjer fra en konto til en annen, under interne overføringer får jeg bare mulighet til å overføre de få kronene som står igjen på den ene kontoen til den andre men ikke aksjene.

Sikkert ett veldig dumt spørsmål men jeg er litt grønn her.
For å svare på det siste, så må du først selge aksjene, også overføre summen du får på den aktuelle kontoen over til den kontoen du ønsker via. interne overføringer.

Edit: Og ja, det høres ut som at Aksjesparekonto er mest riktig for den type sparing om du har et langsiktig perspektiv.

Editedit: Jeg skjønner ikke 100% forskjellen på kontoene og skattereglene på de selv.
Sist endret av Viva la Opium; 23. mars 2021 kl. 15:01.
om noen vet, kan de også forklare forskjellen i Aksjesparekonto og investerings konto zero?

ikke for å kapre
Du må ikke betale skatt før du selger på noen av kontoene.
Forskjellen er at på aksjesparekonto så må du ikke betale noe skatt før du har tatt ut mer en beløpet du har satt inn. Du kan kjøpe og selge så mye du vil så lenge du beholder pengene på aksjesparekontoen. Uten å skatte av avkastningen.

Det er først når du tar ut mer penger en du har satt inn på en aksjesparekonto at det utløser skatt.
Si du har satt inn inn 10k og kjøpt fond så får du 5k avkastning på dette og sitter med 15k. Du kan ta selge og ta ut 10k uten at du må betale noe skatt. Men, når du skal ta ut de siste 5k ene som du da har tjent så må du skatte av disse.

For aksje og fonds konto så må du skatte av avkastningen med en gang du selger deg ut fra fond/aksje. uavhengi om du beholder pengene på aksje og fonds kontoen eller tar de ut.(Denne skatten er ikke noe du betaler før skatteoppgjøret til neste år da, såvidt jeg har skjønt).

In the end så betaler du akkurat samme skatt på avkastningen på de to konto typene(mulig det var litt forskjell her, men ikke helt sikker). Det er bare forskjell på når du må betale skatten. Aksjesparekonto er da lukrativt på grunn av rentes rente du potensielt kan få på pengene du kan vente med å skatte av :P

Men, du kan altså bare handle "vanlige" fond fra en aksjespare konto. Mens fra en aksje og fondskonto kan du handle enkelt aksjer og utenlandske efter. så å si alt du får kjøpt ifra norge.

Edit: Dette ble vanskeligere å forklare en jeg hadde sett for meg. Men, håper det var litt forståerlig ihvertfall x)
Sist endret av ReeferBear; 23. mars 2021 kl. 16:11.
Enkelt forklart: på en vanlig aksjekonto så skatter man av overskuddet ved vært salg.
Aksjesparekonto så trenger man ikke skatte av vært salg, men den dagen du tar ut mer enn du har investert så må du skatte av overskuddet.

Fordelen er rett og slett at du har muligheten til og kjøpe flere aksjer for summen du på en normal aksjekonto måtte betalt i skatt.

Dagen du finner ut at du vil ta ut mer enn det du har i innskudd på aksjesparekontoen så må du skatte av gevinsten.

Sitat av magnet Vis innlegg
om noen vet, kan de også forklare forskjellen i Aksjesparekonto og investerings konto zero?

ikke for å kapre
Vis hele sitatet...
Nordnets forklaring
Sist endret av Oprah; 23. mars 2021 kl. 18:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.