Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1510
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei dere med mdma erfaring.

Tror dere mdma kan brukes for å prosessere sorg i en trygg setting, med forberedt musikk osv osv. bra set & setting.

Jeg tenker da på å prosessere underliggende følelser som det ikke alltid er så lett å komme til sånn til daglig. Tidligere samlivsbrudd, mennesker man har mistet i livet. osv.

Og at dette FAKTISK kan ha en langvarig effekt, og ikke bare der og da.

Hva tenker dere om dette? erfaringer ?
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Absolutt - MDMA er et ypperlig verktøy for nettopp det. Alene, i rolig setting, kanskje litt ambient musikk på ørene. Dosering i mg: din kroppsvekt + 50.

Har personlig prosessert mobbing jeg ble utsatt for på ungdomsskolen, det har virkelig hjulpet meg med å la det forbli i fortid slik at det ikke plager meg lenger.
Ser for meg at det hjelper, der og da. Skal man bruke rusmidler til å jobbe seg gjennom noe så ville jeg, fordi jeg har gjort det, anbefalt sopp.

Så er det vel på sin plass å si at alle er forskjellig og opplever ting forskjellig osv.

Jeg har nok fått noe med meg fra den tiden jeg røykte cannabis daglig, men det tar lang tid og kan gå begge veier, for min del. Sopp derimot, tar meg alltid innover, kan ikke rømme fra meg selv når jeg gumser sopp.
Det varierer veldig, og jeg mener at det blir som med alle andre medisiner. Dvs. en støtte i gjennom behandling og kun ment til å lindre symptomer, medisiner i seg selv løser ingenting.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er fullt mulig ja, å ta MDMA som et mer seriøst sakrament for å bearbeide indre konflikter. Jeg har ikke prøvd det selv, men kjenner noen som har gjort det.

En veninne av meg noterte ned spesifikke ting med penn på papir, som hun ville ta tak i/bearbeide, og så gå igjennom listen bit for bit.
Det ble veldig emosjonelt, gråting, fliring etc, men hun føler den dag i dag at hun fikk det hun ville ut av opplevelsen.

Det viktigste å forstå med psykedeliske stoffer og empatogener som MDMA er at det kan gi deg et annet perspektiv på ting, men det er fremdeles helt opp til deg å faktisk gjøre jobben å utnytte denne muligheten for selvutvikling, og det er ikke noe lett arbeid.

Edit: angående dosering: 1,5mg per kilo kroppsvekt, og aldri over 120mg totalt
Sist endret av Dodecha; 5. mars 2021 kl. 21:47.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Ser for meg at det hjelper, der og da. Skal man bruke rusmidler til å jobbe seg gjennom noe så ville jeg, fordi jeg har gjort det, anbefalt sopp.

Så er det vel på sin plass å si at alle er forskjellig og opplever ting forskjellig osv.

Jeg har nok fått noe med meg fra den tiden jeg røykte cannabis daglig, men det tar lang tid og kan gå begge veier, for min del. Sopp derimot, tar meg alltid innover, kan ikke rømme fra meg selv når jeg gumser sopp.
Vis hele sitatet...
Hvor store dose er det snakk om?
Og hvilke forberedelser gjør du, og setting ?
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her, takk for gode svar
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Ser for meg at det hjelper, der og da. Skal man bruke rusmidler til å jobbe seg gjennom noe så ville jeg, fordi jeg har gjort det, anbefalt sopp.

Så er det vel på sin plass å si at alle er forskjellig og opplever ting forskjellig osv.

Jeg har nok fått noe med meg fra den tiden jeg røykte cannabis daglig, men det tar lang tid og kan gå begge veier, for min del. Sopp derimot, tar meg alltid innover, kan ikke rømme fra meg selv når jeg gumser sopp.
Vis hele sitatet...
Sopp er vel og bra, og det har en enorm helbredelsespotensiale, men den lar seg ikke styre som MDMA.

Vet ikke hvorfor jeg skrev det første svaret anonymt, er jo en ærlig sak å ha blitt mobbet på ungdomsskolen.

Greia med sopp er at den vil ta tak i ting etter dens preferanse, den vil selv velge hva du må bearbeide her og nå. Begynner du å protestere og forsøke å styre opplevelsen mot dine, på forhånd forberedte, intensjoner, så vil den slå fra seg og gi deg dårlig stemning.

MDMA derimot er malleable, du kan, som Dodechas venninne, gå gjennom en liste og bearbeide i ditt tempo. Og MDMA vil gi deg en annen og mer positiv syn på det som har skjedd. Hvis opplevelsen blir dyp og "engasjerende" nok, så vil du få langvarige endringer i ditt syn på disse traumene. De gir slipp.

I tillegg kan sopp, i verste fall, begynne å fucke med deg og gjøre vondt verre. Det vil ikke MDMA gjøre.
Sist endret av Stray Wanderer; 5. mars 2021 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"God Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei det ville jeg ikke satset på. Jeg ble en million ganger værre i etterkant av hjemmetripp med mdma etter hendelse i pakt med det du beskriver og det er som at jeg kom i mye større kontakt med sorgen bare at den fortsatte i årevis etter trippen å spise opp livet mitt og hverdagen min... Før trippen hadde jeg et mere sunt forhold til det hvor jeg tidvis kunne fortrenge det og fokusere på meg selv..
Nå vet jeg ikke hva du har gjennomgått men her er værtfall det jeg tenker. Alle opplever en eller form for sorg i livet, noen flere ganger også. Aksepter dine sorgreaksjoner og ikke forsøk å skyve dem bort ved feks å ty til rus. Uansett hvordan man vrir å vender på det, blir det bare forværret. Leker ikke besserwisser, forteller bare fra kjente av meg som tenkte at rus var en god ide, men utfallet ble stikk motsatt
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei det ville jeg ikke satset på. Jeg ble en million ganger værre i etterkant av hjemmetripp med mdma etter hendelse i pakt med det du beskriver og det er som at jeg kom i mye større kontakt med sorgen bare at den fortsatte i årevis etter trippen å spise opp livet mitt og hverdagen min... Før trippen hadde jeg et mere sunt forhold til det hvor jeg tidvis kunne fortrenge det og fokusere på meg selv..
Vis hele sitatet...
Takk for svar.
Det høres veldig uheldig ut. Testet du stoffet først, var du 100% sikker på at det var KUN mdma du fikk i deg ?
Hadde du en trygg set og setting, og hvordan var forholdet ditt generelt til rusmidler da du gjorde dette ?
Har du satt deg inn i teorien for bearbeiding av sorg/traumer på denne måten, tenker i retning av prinsippene for forløsning/katarsis, og det å reframe / se situasjoner på nye eller flere måter. Ref. MAPS sin modell, eller andre psykoterapautiske tilnærminger.

En teori er at vi må inn i smerten/sorgen for å komme igjennom det, altså det må fullstendig prosesseres. Det høres ut for meg som om at du kanskje kom inn i den men ikke igjennom.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av makkamysen Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hva du har gjennomgått men her er værtfall det jeg tenker. Alle opplever en eller form for sorg i livet, noen flere ganger også. Aksepter dine sorgreaksjoner og ikke forsøk å skyve dem bort ved feks å ty til rus. Uansett hvordan man vrir å vender på det, blir det bare forværret. Leker ikke besserwisser, forteller bare fra kjente av meg som tenkte at rus var en god ide, men utfallet ble stikk motsatt
Vis hele sitatet...
Min hensikt med å bruke mdma for bearbeding vil være det motsatte av å skyve sorgene bort. Men å få dem til overflaten av bevisstheten for forløsning og bearbeidelse. Altså gå igjennom de følelsene som det ikke er så lett å få full kontakt med til det daglige.

Det kommer veldig an på hvordan man bruker rus / forholdet til rusmiddelet tenker jeg. Alkohol for eksempel, noen kan ha et svært fungerende og givende forhold til alkohol, mens for andre kan det være katastrofalt.
For dem som ruser seg, blir løsningen problemet. Behovet for å fylle frihet, fra tankekjør og smerte med rus. Når det vonde ikke er en integrert del av den man er. Men det som virker som en løsning der og da, skaper fort nye og verre problemer. Fullt enig med deg om man har et sunt, normalt og er istand til å kontrollere og regulere seg selv kontra at man ikke er istand til å se at man har et problem det blir noe annet. Jeg pongterer kun at i slike prosseser (etter kjente av meg og på vegne av meg selv, at det er viktig å la seg selv få være sårbar, kjenne på det vonde slik at man da kan bearbeide å komme seg over det.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Min hensikt med å bruke mdma for bearbeding vil være det motsatte av å skyve sorgene bort. Men å få dem til overflaten av bevisstheten for forløsning og bearbeidelse. Altså gå igjennom de følelsene som det ikke er så lett å få full kontakt med til det daglige.

Det kommer veldig an på hvordan man bruker rus / forholdet til rusmiddelet tenker jeg. Alkohol for eksempel, noen kan ha et svært fungerende og givende forhold til alkohol, mens for andre kan det være katastrofalt.
Vis hele sitatet...
Til syvende å sist, så er du som kjenner hvor skoen trykker og dermed handle der ifra.
Sist endret av makkamysen; 6. mars 2021 kl. 11:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
bruker selv mdma til å løsne opp i knotete følelser jeg ikke får tatt tak i når jeg er i edru tilstand. noen ting ligger bare så dypt og inngrodd i sjela at mdma har blitt den eneste løsningen jeg har funnet. jeg hører på musikk og tenker bare, den beste følelsen jeg vet er å bare grine ut på mdma, det er som om det vasker vekk alle arr.

mitt tips er å ikke bruke det til nye problemer som kan være midlertidige, og heller røske opp i gamle sår som har satt seg for dypt i psyken.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
bruker selv mdma til å løsne opp i knotete følelser jeg ikke får tatt tak i når jeg er i edru tilstand. noen ting ligger bare så dypt og inngrodd i sjela at mdma har blitt den eneste løsningen jeg har funnet. jeg hører på musikk og tenker bare, den beste følelsen jeg vet er å bare grine ut på mdma, det er som om det vasker vekk alle arr.

mitt tips er å ikke bruke det til nye problemer som kan være midlertidige, og heller røske opp i gamle sår som har satt seg for dypt i psyken.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, føler du selv du får utbytte og oppnår det du ønsker til en viss grad, så kjenner du best på dette selv. Når vi begynner å lete oss fram til og være nysgjerrige på årsakene til smertedempingen, kan vi gå inn og gjøre noe med den. Forståelse, anerkjennelse, gode forandringsøyeblikk, kan være med på å endre hjernens grunnstemning.
Når vonde følelser får navn i støttende omgivelser, kan de bli en integrert del av personen. Uansett så er det aldri lett å komme seg over slike kneiker, men man gjør det en eller annen gang så gir det slipp og det kjære deg er et befriende øyeblikk i seg selv.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Bare en annen tanke; jeg tror mye problemer folk har grunner i uforløst sorg, og kanskje spesielt for menn. For vi skal ofte være så tøffe og tåle alt. Ikke alle problemer selvfølgelig, men mye.

Skulle det være kjærlighetssorg, mobbing, skillsmisser, tapte muligheter, anger av forskjellige slag.. og at det å faktiske oppriktig sørge sånne ting er svært sunt både psykisk og fysisk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare en annen tanke; jeg tror mye problemer folk har grunner i uforløst sorg, og kanskje spesielt for menn. For vi skal ofte være så tøffe og tåle alt. Ikke alle problemer selvfølgelig, men mye.

Skulle det være kjærlighetssorg, mobbing, skillsmisser, tapte muligheter, anger av forskjellige slag.. og at det å faktiske oppriktig sørge sånne ting er svært sunt både psykisk og fysisk.
Vis hele sitatet...
Beskrevet godt. Det stemmer nok ganske så greit vil jeg tro.