Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 1174
Har hatt dette systemet en liten stund nå men det er ikke før nå jeg har delt det meste opp i VLAN, på noenlunde grei måte håper jeg.

Tankegangen min har her vært å ha nok båndbredde til å se på AppleTV’ene. Samtidig vil jeg at filoverføring skal gå så raskt det lar seg gjøre. Filoverføringen vil skje på 192.168.1.0/24 og da er det snakk om fra en PC til en annen. En kablet og en trådløst (hjelper ikke her at det er raskere hvis begge klientene er kablet) Men den trådløse klienten vil ha ett AP (stue_2Etasje) alene, og befinner seg i samme rom.

Er det noen ulempe med måten jeg har satt det opp på, sett vekk fra det at en ikke får benyttet seg av hele 200/200 linjen der det er QoS?, (Hvis en ser på det som en ulempe). Muligheten for at VLAN 60 og Barn blir makset samtidig er så usannsynlig at jeg valgte å ikke ta høyde for det.

Nå økte forsåvidt hastigheten til 250/250. Kan jo da selvfølgelig høyne QoS’ene til 115, slik at det er en buffer på 20 Mbps, slik i tilfelle. AppleTV’en brukes jo tross alt ganske jevnlig så taper jo ikke akkurat noe på det.

QoS menyen i Edgerouter’en, den er jo ganske så avansert. Stort sett mer avansert enn hva jeg forstår meg på. Så da benyttet jeg meg bare av smart QoS. Ser ut som den gjør hva jeg ønsket meg, om det er beste alternativet å benytte seg av er jeg litt mer usikker på?