Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3822
Hei.

Jeg har aldrig rusa meg på annet en alkohol selv, og vet ikke hvordan det er å bruke andre stoffer. Min oppdragelse fra barndommen er at "prøver du hasj èn gang = dømt til et liv som heroinmisbruker som bor på gata". Men har funnet ut at det er jo ikke slik.
Så jeg må spørre dere her om hjelp.

Jeg har altså ei veldig god venninne, som jeg har funnet ut at har prøvd amf 4 ganger siden i sommer. Hun har vel også prøvd cola og ecstasy og hasj. Det her var noe hun sa da hun forsnakka seg i fylla, det var nok ikke meninga jeg skulle vite det. Så er usikker på hvor mye mer hun vil fortelle.

Jeg kjenner et par andre typer, som har misbrukt amf og diverse andre ting i mange år, og vert skikkelig på kjøret, og vert gjenom hele mølla på avrusing, og nå fått livet sitt i orden igjen. De har fortalt om avehengighet og psykose og hvordan de slutta og greier. Jeg har forståelse av at amfetamin er et forferdelig stoff. Jeg har jo også lest bloodshotEyes sin tråd om fra han begynte til han ble avhengig og tok overdose. Men det var heroin riktignok. https://freak.no/forum/showthread.php?t=257409

Hun her som jeg kjenner er nok nå der at hun akurat har oppdaga dette stoffet, og synes det er helt fantastisk, og skjønner ikke hvorfor det er så farlig. Jeg vet at det finnes jo folk som bruker det, og klarer å ha kontroll og ikke la det ta overhånd. Men jeg trur absolut ikke hun her klarer det. Hun er veldig deppa for tida, og hatt problemer hele livet, vert henta av barnevernet og har en del psykiske plager. Hun er 27 nå. Har også alltid vert hard på flaska med alkohol. Livet hennes er dårlig, og på vei nedover i full fart, og hun prater om selvmord.

Hun skal på avrusing når mars begynner da, men tror det er for alkohol. Hun har sagt at til helga skal hun ruse seg igjen. Hun skal ruse seg mest mulig og ha det kult fram til hun skal inn, det vil si 2 uker. Det synes jeg høres ut som en jækla dårlig ide. Jeg kan lett se for meg henne som et vrak en gang i framtida.

Jeg vil nå værtfall gjøre et forsøk på å holde henne unna dette fram til hun skal på avrusing. Jeg er veldig glad i henne.

Men hva i alle dager kan man si til en slik person?
Er det i det hele tatt mulig, når hun ikke er så gira på det selv?
Tenkte at jeg må ta henne med og finne på noe annet kanskje. Har egentlig satt av hele helga som kommer til dette.

Er det andre her som har vert eller er avhengige og har problem?
Hva tenkte dere når dere hadde prøvd 4 ganger?
Hvor mange ganger må man prøve før man får store problemer med å slutte?
Hva ville dere sagt til dere selv om dere kunne reist tilbake i tid til da dere hadde prøvd 4 ganger?
Det er vel sikkert ikke så bra å fordømme det, og true med å kutte kontakt?
Er det en god eller jækla dårlig ide å si at hun kan drikke og røyke, så lenge hun holder seg unna tyngre stoffer?
Best å kutte ut all rus kanskje?

Hvor farlig er egentlig ecstasy og amf og kokain?
Hva er det som fucker opp livet mest?
Hasj er vel ikke slik superfarlig forstår jeg. Heroin er noe av det værste man kan rote seg borti? Hvor på skalaen ligger amf, ecstasy og kola i forhold til dette og andre stoffer?

Jeg fant jo en del tråder om slutte, men de handla mest om når det alerede hadde gått ganske langt. Om noen vet av tråder om å hjelpe noen som er helt i begynelsen, så kom med de.

Mange spørsmål her. Mulig noen svar er åpenbare, men jeg kan ikke mye om slikt. Jeg skal prøve å få prate med henne på skikkelig vis en dag, og komme med mer info.

God mandags kveld.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skjønner bekymringen din, den er berettiget. Hun vil nok blåse alle planer med deg, for hun kommer til å ruse seg den siste tiden, men det skader ikke å prøve. Det er umulig å svare noe nøye på spørsmål rundt hvordan det går med henne men det er sånn at alkohol er tidenes gateway drug og kommer hun ut av det er det ikke sikkert hun har lyst på andre stoffer en gang.
Ja, og hun har fått sobril, som hun var jækla ivrig på å få i seg (og meg) da hun var full. Om det betyr noe.
Sist endret av Sarv_2; 15. februar 2021 kl. 22:14.
Du kan prøve å tilby et alternativ, finne på noe. Gå tur, dra ut, finne på noe morsomt. Vis at du er glad i henne.

Men én ting du burde vite er at omtrent ingenting du sier vil ha noen effekt. Du vil da bare oppleves som en barriere som hun må gjennom for å kunne ruse seg. Prating har omtrent null effekt, handlinger er mer effektivt. ikke tenn på deg selv for å holde henne varm heller.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg satt meg med med henne hjemme en kveld, dratt frem et speil og lagt opp noen feite linere. Og knullet til skammen tok meg.

Men jeg er ikke deg. Så jeg hakke peil, lol

lykke til!
Sist endret av Nordlandskuken; 15. februar 2021 kl. 22:30. Grunn: Leifen sjøl
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
You dirty boi, Nordland. Horny jail!

Ikke skyld på deg selv på ihvertfall, OP.

Høres ut som personen har oddsen mot seg fra oppvekst osv

Noen av disse togene er umulig å stoppe, men kanskje dette er

Har du følelser for henne?
Sist endret av meaculpaUIO; 15. februar 2021 kl. 22:53.
Er ikke selve problemstillingen egentlig en klassiker på mange måter? Folk rundt ser det er på vei til å gå galt. Men den det gjelder ser ingen faresignaler. Gode venner forsøker forklare, prate, trygle eller true. Ingenting hjelper. Dette har folk sett så mange ganger fra sidelinjen og det ender antakeligvis her som i de fleste andre tilfeller. Den det gjelder kjører sitt løp, plaget av fortid, full av dårlig erfaring med rus og nummenheten og stillheten rusen gir, og har nå fått en ny "kjærlighet" eller i det minste en ny stormende forelskelse, amfetamin. Stoffet som gjør brukeren til konge av alt.

Vi kan kun forandre oss selv. Jeg skjønner og forstår situasjonen du står i nå ts, og kudos for et stort hjerte. Men denne storyen tror jeg nok utspiller seg helt uten at du får regien. Hun har oddsen i mot seg, har hatt en tøff start på livet. Sjansen for at du når inn til henne og får henne til å avstå fra rus de neste fjorten dagene er nok slim to none. Men gi det et forsøk. Forsøk å si det på en fin måte, vis at du bryr deg. Kanskje blir det sett på som provoserende, kanskje blir det uvenner eller kanskje det faktisk synker inn?

Stundom så tror jeg enkeltes story er skrevet ferdig så altfor tidlig, og veien de går virker å være staket ut i ung alder. Og en kan se at de prøver, at de gjør så godt de kan. Men de finner ikke kompasskursen, eller da passer aldri inn eller hva enn det er. Da er det vondt å stå på utsiden og observere, men er det noe annet å gjøre? De må selv ta ansvar for eget liv. Og de må velge å leve livet, ikke bare tåkelegge det.

Jeg krysser fingrene for at de på avrusningen når inn til henne.
Sist endret av _abc_; 15. februar 2021 kl. 23:15.
Rus er noe man må ha lyst til å slutte med selv. Amfetamin er etter min erfaring ikke veldig avhengighetsskapende og at hun har prøvd det 3-4 ganger er egt ikke så stort problem i seg selv sånn egentlig, men utifra hva du skriver så virker det ikke ut som hu er av typen med best kontroll på livet, så ser bekymringen din altså. Jeg bare mener at det er fint lite du kan gjøre..

Hadde du fått henne forelsket i deg, kunne du kanskje fått henne til å velge bort rusen for deg, for da hadde du hatt muligheten til å tilby henne noe tilsvarende det rusen gir henne.

Hvis du er så glad i henne som du sier at du er så prøv å få fokuset hennes bort fra fest og dop, og prøv å hjelpe henne i å finne mening i andre sunnere interesser. Men vær forberedt på å bli ført bak lyset og at det du sier vil ha lite til null effekt.
Anonym bruker
"Leken Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare utifra tittelen: En du kjenner har prøvd noe og derfor må du stoppe hun med engang før det utvikler seg til avhengighet og ett liv med amfetamin/annen rus?
Hvilken rett har du egentlig til å bestemme over livet og valgene til denne personen?

Damn, hvor er all amfetaminen og mdma'en jeg burde ha hatt og vært avhengig av etter å ha testa ved ett par anledninger? Jeg vil også bli avhengig bare av ett par ganger

Man blir ikke nødvendigvis avhengig av å prøve noe ett par ganger, skjønner du er bekymret for veninnen din, men prøver du å nekte hun å ruse seg bare fordi du vil det så kan jeg nesten garantere deg at det vil backfire og du kan ende opp med å gi hun enda mer lyst til å ruse seg.

Altså om det å prøve ut noe ett par ganger gjør deg avhengig så hadde vel alle vært røykende alkoholikere med ekstreme rusproblemer.
Klart noen er mer utsatt enn andre for avhengighet men det betyr nødvendigvis ikke at det skjer ved å prøve litt her og litt der.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hvor mange ganger må man prøve før man får store problemer med å slutte?
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt sånn det fungerer. Det du spør om der blir nøyaktig det samme som å spørre "hvor mange ganger må man prøve alkohol for å bli alkis". Du kan bruke hvilke som helst stoff igjennom ett helt liv uten å bli avhengig. En avhengighet starter jo alltids en plass, men man må bruke ett stoff veldig regelmessig over tid for å bli fysisk hektet på det.

Det med avhengighet er ganske kompleks og avansert, men henger ofte sammen med at folk har ett sårt behov for å skifte sinnstillstand (feks psykiske problemer). Men jeg har også sett at folks holdninger til rusmidler kan skape trøbbel i visse tilfeller. De sitter med den holdninga folk flest har om at det er ikke greit å stikke på fylla mange ganger i uka, men av en eller annen grunn ikke tenker sånn om andre stoffer. Hvorfor skulle det være greit med en annen kraftig substans liksom?


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hva ville dere sagt til dere selv om dere kunne reist tilbake i tid til da dere hadde prøvd 4 ganger?
Vis hele sitatet...
Nå gjelder ikke det nødvendigvis amf, men jeg hadde sagt til meg selv at rusmidler er noe en bør behandle og bruke med respekt. Selv om en tror ett ganske stort forbruk går bra, så går ett stort forbruk til helvette før eller siden, bare litt mer langsomt enn man skulle tro.


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Det er vel sikkert ikke så bra å fordømme det, og true med å kutte kontakt?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør ofte ting verre. Det er min erfaring. Spør du meg så er det som å dytte dem i feil retning.


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Er det en god eller jækla dårlig ide å si at hun kan drikke og røyke, så lenge hun holder seg unna tyngre stoffer?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg ville blitt ganske så gretten om du sa det til meg for å være helt ærlig, fordi det er ikke din beslutting. Også kan det gi ett signal om at det er greit å røyke og drikke mye, noe det ikke er.


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Best å kutte ut all rus kanskje?
Vis hele sitatet...
For noen så er det absolutt det, for andre ikke. Blir vanskelig for noen andre å si noe om mange ganger.


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hvor farlig er egentlig ecstasy og amf og kokain?
Vis hele sitatet...
Alle stoffer har forskjellig risikoprofil som man burde være klar over før man velger å bruke dem (alkohol inkludert). De stoffene som du ramser opp er ikke nødvendigvis så farlige, det kommer helt an på hvordan du bruker dem, hvor ofte og hvor store doser. De kan alle være livstruende eller gi varige mén om brukt totalt uforsvarlig.

Av de du ramser opp er kokain desidert mest skadelig fordi selv ved forsvarlig bruk så er det ikke bra for hjertet. En med dårlig hjerte kan faktisk dø av enkelt bruk i ekstreme tilfeller. Tar man veldig mye kokain i tjue åra så er det ikke uvanlig å få ett hjerteinfarkt inne du er 40 - 50.


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hva er det som fucker opp livet mest?
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke hva du mente. Hvilke stoff som fucker deg opp mest?


Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hasj er vel ikke slik superfarlig forstår jeg. Heroin er noe av det værste man kan rote seg borti? Hvor på skalaen ligger amf, ecstasy og kola i forhold til dette og andre stoffer?
Vis hele sitatet...
Det blir vanskelig å svare på egentlig. Stoffer har som sakt forskjellige risikoprofiler, dvs feks at noen stoffer kan være veldig fysisk skadelige som får de til å skåre høyt på "skalaen" (feks alkohol) mens andre stoffer trenger ikke være så skadelige, men skårer høyt fordi de er såpass avhengighetsskapende eller har veldig akutt dødelighet ved en eventuell overdose (feks heroin). Det kommer også helt an på bruken.

Amf (ren amfetamin) er ikke så utrolig skadelig for kroppen eller hjernen ved forsvarlig og sporadisk bruk og sjansen for å dø av det ved en overdose er liten, men det er definitivt en av de stoffene som har egenskapen til å fucke opp ett menneske skikkelig psykisk om brukt over lenger periode og/eller ved massive doser. Amf er også ganske så avhengighetsskapende.

Ett alvorlig amfetamin missbruk fører også nesten utelukket til en skadelig livsstil der bruker går våken i dagevis og kan gå dager uten mat eller drikke. Det i seg selv er veldig skadelig for hjernen og kroppen og kan lett trigge en rus utløst psykose. Før eller siden så går en som regel i rus utløst psykose av å ikke sove og ruse seg på høye doser stimulanter. Med andre ord så har stoffet gode muligheter til å prege en person for resten av livet ved ekstremt missbruk.

Når alt dette er sagt så er det verdt å nevne at alkohol skårer enten likt eller høyere på alle punkter enn det amfetamin gjør. Det er ett tankekors om man tenker å overtale noen til å ikke ruse seg på visse rusmidler. Det betyr også at du burde prøve å overtale henne til å droppe eller redusere alkoholforbruket om dette er en person som du tror genuint kommer til å ende opp i avhengighet. Derimot så fungerer det omtrent aldri å snakke noen til å endre rus-vaner, de må ville selv dessverre...


https://rusopplysningen.no/ Er en flott side du kan lese om de forskjellige rusmidlene. Det kan være lurt å vite ihvertfall litt hva man snakker om før man tenker å gi råd til andre, tenker jeg da. Dette er mine tanker rundt dette.
Du fremstiller deg selv som ydmyk og uvitende i forhold til rus.

Så forteller du om en person som du bryr deg om og bare vil det beste for.

Så forteller du personlige ting som gir et inntrykk av at denne personen ikke er i stand til å ta egne valg.

Så drøfter du hvilke valg det er fornuftig at du tar på vegne av denne personen, og hvordan du kan få denne personen til å gjøre som du bestemmer.

Hvorfor skal du utøve så mye makt og kontroll over denne personen i forhold til noe du ikke har peiling på?
Man kan ikke redde alle
Til OP: Som andre her påpeker, så kan du ikke få henne til å kutte ut Alko,Amf etc hvis hun ikke selv vil. Høres forøvrig ikke ut som det er et enkelt type rusmiddel som er problemer her, men det faktum at hun ikke har det bra og vil flykte fra seg selv.

Du kan ikke redde henne fra seg selv.

Vær en venn så lenge du orker, men du kan bare gi opp å få henne til å kutte ut rus hvis hun vil ruse seg.
Dette bildet viser iallefall sånn ca hvor fysisk skadelig det er, men det sier ingenting om de psykisk bivirkningene.

Jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg har kanskje vært borte i nesten halvparten av det på lista, og dette er et kapittel bak meg. Jeg har hatt en trygg og fin oppvekst og hatt en stabil psyke. Ingen psykiske bivirkninger nå i ettertid.

Derimot, hvis man har hatt en dårlig oppvekst, er sannsynligheten for at psyken er den samme. Amfetamin spesielt kan forværre psyken i veldig stor grad.

Sist endret av Superspurv; 16. februar 2021 kl. 14:04.
Takk for svar, blir litt klokere.

Nei, jeg har ikke peiling. Jeg har vokst opp med den typiske "propagandaen" fra offentligheten, om at du må ikke borti narkotika, narkotika er ikke bra, narkotika er farlig. Jeg har 2 gode kompiser som har misbrukt i flere år og vert på avrusing og nå har slutta. De sier at amfetamin er helt forferdelig. Så jeg sitter med det inntrykket at man må være MYE mer forsiktig med dette enn med alkohol. Men det er ikke slik kanskje? Det er derfor jeg spør her.

Og så ser jeg flere som påpeker at jeg ikke skal prøve å ha så mye makt og kontroll, og blande meg borti andres valg. Det var IKKE meninga å framstå slik. Jeg har sikkert skrevet på en tullete måte. Jeg har IKKE tenkt å prøve å tvinge/kjefte/gnåle fram noe. Hadde ikke tatt det så tungt om hun ellers hadde livet på stell. Vet jo at mange har kontroll. Syns bare det her høres ut som dårlig ide å bruke helt ukritisk i en periode når livet ikke går så bra. Men det spiller kanskje ikke noen rolle om det er amf eller alkohol i en slik situasjon?

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Har du følelser for henne?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke av den romantiske sorten.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av TK1 Vis innlegg
Du fremstiller deg selv som ydmyk og uvitende i forhold til rus.

Så forteller du om en person som du bryr deg om og bare vil det beste for.

Så forteller du personlige ting som gir et inntrykk av at denne personen ikke er i stand til å ta egne valg.

Så drøfter du hvilke valg det er fornuftig at du tar på vegne av denne personen, og hvordan du kan få denne personen til å gjøre som du bestemmer.

Hvorfor skal du utøve så mye makt og kontroll over denne personen i forhold til noe du ikke har peiling på?
Vis hele sitatet...
Målet er å hjelpe. Er ikke dette en god nok grunn? Har du noen spesifikk grunn til å tro at det er usant? Er det noen spesiell grunn til at du svartmaler impulsen såpass?
Hm, bare for å poengtere en ting slik generelt, og prøve å unngå misforståelser. Vi har kjent hverandre lenge og er gode venner, og hun liker å prate og henge med meg. Det er ikke slik at jeg er en creepy type som trenger meg på og trykker hjelp som hun ikke er interesert i nedover hodet hennes.
Sist endret av Sarv_2; 16. februar 2021 kl. 16:37.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Dette bildet viser iallefall sånn ca hvor fysisk skadelig det er
Vis hele sitatet...
Denne grafen er pølsevev. Amfetamin er i denne grafen mindre fysisk skadelig enn cannabis, og jeg vet om flere som har pådratt seg hjerteproblemer og slag etter amfetaminbruk. Det er også en del andre greier her, som løsemiddelbruk som kommer lavere på lista enn majoriteten av stoffene som gjør at jeg kan konkludere med rent pølsevev.
  • Men hva i alle dager kan man si til en slik person?
    Jeg tror en av de tingene du kan si til henne er at du bryr deg og at du vil og håper at hun tar vare på seg selv. Du kan vise at du støtter henne, uansett hvordan utfallet blir. Det er litt standard at en ruser seg så mye en kan før en skal i behandling, men det tyder jo kanskje også på at hun ikke er så gira på å bli edru.
  • Er det i det hele tatt mulig, når hun ikke er så gira på det selv?
    Jeg tror det er mulig med en positiv oppfordring, igjen må du forsikre henne om at du støtter henne uansett og vil være der. Det er en reise som vil føre med seg utfordringer og det er godt å vite at en kan føle seg trygg på at noen backer henne ubetinget.
  • Tenkte at jeg må ta henne med og finne på noe annet kanskje. Har egentlig satt av hele helga som kommer til dette.
    Jeg vet ikke om du har avtalt med henne å sette av helga eller ikke, men det er greit å være bekymret, det har du all rett til: men å mase henne ihjel og å risikere å gi inntrykk av at du kontrollerer henne er kanskje ikke en god ide når hun allerede skal inn i behandling som kan føles ut som en ''frihetsberøvelse'' i seg selv.
  • Er det andre her som har vert eller er avhengige og har problem?
    Ja
  • Hvor mange ganger må man prøve før man får store problemer med å slutte?
    Det er veldig individuelt, og på ingen måte forutsigbart for deg å ta stilling til. Det må du ta som det kommer, hun må få gjøre det her selv. Det er greit å komme med innspill, men ikke press for hardt. Hun har allerede gått med på behandling, det kan du oppfordre til og resten kan du trekke deg litt tilbake på. Positiv oppmuntring og ros for det steget er på sin plass, spør du meg.
  • Det er vel sikkert ikke så bra å fordømme det, og true med å kutte kontakt?
    Det må du jo kjenne på selv, hvis det her blir for mye for deg så er det fornuftig av deg å både uttrykke og å gjøre det. Du må først og fremst ta vare på deg selv før du kan være der for noen i en sånn situasjon. Det skal ikke føles krevende og utmattende for deg til den grad at du ''finner deg i det'' til din bekostning.
  • Er det en god eller jækla dårlig ide å si at hun kan drikke og røyke, så lenge hun holder seg unna tyngre stoffer?
    Nei det jo er ikke det når en tenker på fysisk og psykisk helse, men som sagt er det to uker og hun kommer nok til å gjøre det uansett hva du sier eller mener. Som sagt tror jeg derfor det er bedre og rose henne for å ta steget mot behandling. Du skal ikke direkte oppmuntre eller støtte at hun ruser seg, men da trekker du deg tilbake og gjør det som er best for deg. Hun er på en eller annen måte kjent med problemet sitt, og selv om det er innleggelse for alkohol vil hun få hjelpemidler som hun kan ta med seg videre uavhengig av hvilke stoffer hun legges inn for. Hun møter og samhandler med andre rusavhengige, også de som er avhengige av andre stoffer.
  • Best å kutte ut all rus kanskje?
    Selvfølgelig, men det er jo det som er hensikten med innleggelsen.
"få henne til å slutte før det..." - er De synsk ?

Iløpet av mine noen&30 runder rundt solen har jeg lært noen få ting - man kan aldri "få noen til", barn av alkoholiker.

Og det går jo bare i retning ultimatum uansett med destruktiv bruk ; "Hvis du ikke roer ned, så..." og det er en kjip måte å kverke et vennskap på, uansett om drt er nødvendig.... <3

(Innrømmer glatt at jeg bare leste overskrifta, ingen av kommentarene - er nesten sikker på at noen har sagt dette allerede - reagerte på følelser og kun på tråd-tittelen)

Vær der for henne, ikke bli medavhengig (låne penger, fikse stoff, være "redderen") så godt det går - og hva mer kan man gjøre enn å gå "hvis ikke..."-ruta ? Tja, vær der du for henne - kan man gjøre noe mer ?

Uansett - lykke til til venninna di <3
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Takk for svar, blir litt klokere.

Nei, jeg har ikke peiling. Jeg har vokst opp med den typiske "propagandaen" fra offentligheten, om at du må ikke borti narkotika, narkotika er ikke bra, narkotika er farlig. Jeg har 2 gode kompiser som har misbrukt i flere år og vert på avrusing og nå har slutta. De sier at amfetamin er helt forferdelig. Så jeg sitter med det inntrykket at man må være MYE mer forsiktig med dette enn med alkohol. Men det er ikke slik kanskje? Det er derfor jeg spør her.

Og så ser jeg flere som påpeker at jeg ikke skal prøve å ha så mye makt og kontroll, og blande meg borti andres valg. Det var IKKE meninga å framstå slik. Jeg har sikkert skrevet på en tullete måte. Jeg har IKKE tenkt å prøve å tvinge/kjefte/gnåle fram noe. Hadde ikke tatt det så tungt om hun ellers hadde livet på stell. Vet jo at mange har kontroll. Syns bare det her høres ut som dårlig ide å bruke helt ukritisk i en periode når livet ikke går så bra. Men det spiller kanskje ikke noen rolle om det er amf eller alkohol i en slik situasjon?



Nei, ikke av den romantiske sorten.
Vis hele sitatet...


Neida, du reagerer verken feil eller har særlig feilinfo knytta til eventuell hyppig amfetaminbruk, shit fucks you up! Du er bare bekymra for venninna di og det er helt legitimt og bare bra, det er det en hver god venn skal og bør være. Hva du eventuelt kan gjøre og hvordan har andre behørig dekka men det er bare helt menneskelig og riktig å være bekymra, særlig når du ikke har særlig peil på knark og når det er snakk om så tunge stoffer som amfetamin.
Sist endret av equimanthorn; 17. februar 2021 kl. 22:18.