Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2446
ratt å så på episoden "Ung og Rusa" av insider nå hvor hun ene sier "det er ingen som har flørta med heroin uten å bli avhengig"

det kan da vel ikke stemme? er vel drøss av mennesker som har prøvd heroin flere ganger uten å bli avhengig?

jeg har selv prøvd fentanyl en 7 8 ganger og vil aldri prøve det igjen, likte ikke rusen.
Det er vell et utsagn. Ja ikke alle sammen som prøver heroin blir avhengige, men veldig mange gjør det.

Det er som å si har du levd under en stein? Det er en metafor, betyr ikke at noen mener at du har faktisk bodd under en stein.
Jeg har prøvd heroin en gang i Asia, og tatt oxy ved et par anledninger. Gått helt fint. Joe Rogan hadde Carl Hart på podcasten sin her om dagen og han bruker heroin rekreasjonelt.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har brukt heroin ekstremt mye uten å bli avhengig. Aldri skutt tho
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har brukt heroin ekstremt mye uten å bli avhengig. Aldri skutt tho
Vis hele sitatet...
Hva er ekstremt mye? Bare nysgjerrig.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hva er ekstremt mye? Bare nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Håper egt at han ikke spesifiserer dette, har en uggen følelse på at tall og statistikk er noe folk begynner til å sammenligne med for å se om de er over eller under en "ok" grense
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Håper egt at han ikke spesifiserer dette, har en uggen følelse på at tall og statistikk er noe folk begynner til å sammenligne med for å se om de er over eller under en "ok" grense
Vis hele sitatet...
Man kan ikke sammenligne med andre om man er over eller under da alle er forskjellige. Og om man likevell velger å sammenligne er det kanskje allerede for sent tenker jeg.
Flørta med heroin, ble ikke avhengig.
Sjekk TED-talken om avhengighet:

https://youtu.be/PY9DcIMGxMs

Kurzgesagt sin er også enkel og informativ.

Putter du en rotte i et bur alene med to vannflasker, én med heroin i, så vil den bruke heroin så det dreper den.

Putter du rotten i Rat Park med leker, masse mat og trygghet og VENNER, vil den foretrekke vanlig vann, og ingen av rottene der ble avhengige. Rottene ville ikke ha dop, for de hadde et bra liv.

Ekte eksperiment, Rat Park. Google det.

Konklusjonen min er foreløpig at avhengighet er et mystisk fenomen vi ikke helt forstår.
Det gjelder forsåvidt enormt mye innenfor Psykologi. Menneskets oppførsel, instinkter, og HVORDAN vi fungerer oppi huet er veldig ofte et stort " ? "
Sist endret av UnderGatelykter; 15. januar 2021 kl. 17:18.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg og føler heroin er ganske myteoppspunnet narkotikum. Det med tanke på at jeg kjenner mange som regelmessig har tatt, eller tar heroin uten å være såkalt narkomaner. De som ikke tåler det er de som har store problemer. Et av problemene til de som ikke har store problemer som koser seg med heroin, er at terskelen for å bli hektet er mye mindre den dagen de får store problemer. Da er løsningen ikke langt unna, og heroin lett å ty til.
Den viktigste faktoren for hvorvidt man blir avhengig av et stoff har ikke nødvendigvis en sammenheng med hvor hyppig man inntar stoffet, men har snarere å gjøre med hvorvidt man har beskyttelsesfaktorer tilstede i sitt liv. Slike beskyttelsesfaktorer kan være sosial støtte, en stabil jobb eller utdannelse, at man har opplevd trygge oppvekstvilkår, samt om man er flink til å ta vare på kropp og sinn ved å sove nok og spsie sunt og variert. Man er selvfølgelig ikke garantert å ikke bli avhengig av rusmidler selv når alle disse beskyttelsesfaktorene er tilstede, men de reduserer betraktelig faren for å bli avhengig. Dessuten vil gode beskyttelsesfaktorer nødvendigvis sørge for at man ikke benytter seg av rusmidler særlig ofte da opprettholdelse av beskyttelsesfaktorer vanligvis innebærer en del plikter. De fleste har vel hørt om hvordan flertallet av de amerikanske soldatene som brukte heroin under Vietnamkrigen klarte å legge fra seg uvanen når de kom hjem til USA. De fleste av de som fortsatte å bruke heroin etter hjemkomsten hadde dog ikke særig gode beskyttelsesfaktorer eller forutsetninger for å kutte ned på forbruket.
Sitat av Brillert Vis innlegg
ratt å så på episoden "Ung og Rusa" av insider nå hvor hun ene sier "det er ingen som har flørta med heroin uten å bli avhengig"

det kan da vel ikke stemme? er vel drøss av mennesker som har prøvd heroin flere ganger uten å bli avhengig?

jeg har selv prøvd fentanyl en 7 8 ganger og vil aldri prøve det igjen, likte ikke rusen.
Vis hele sitatet...
Hvilke sesong?
Man flørter bare med det så lenge før man enten legger det på hylla eller blir avhengig. Det er en sneaky faen xD Tok meg 3 år med sporadisk bruk før jeg sklei ut i fjord sommer. Så fikk jeg rivd meg sjøl i nakken i desember og bestemte meg for å starte det nye året med å kutte det ut. Og her sitter jeg da, 16 dager av heroin :P Jeg er bare så forbanna glad for at jeg trappa ned på slutten å kom meg av uten å få det magehelsike mange får etter lengre bruk, men jeg fikk jaggu kjenne på den rastløse søvnløse og deprissive biten i noen dager gitt. Og det var ikke no morro.

Men vi er nå forskjellige, noen blir avhengig etter noen uker, andre noen måneder, for meg tok det noen år med sporadisk bruk før det viste seg at det hadde blitt litt for ofte. Og jeg er veldig fornøyd med å være ferdig med det, så nå vet jeg at det ikke er litt verdt det engang å prøve å jakte på den forbanna dragen.
Prøvde å røyke det flere ganger jeg. Syntes ikke det var så fett. Så dro jeg på besøk til en kompis som spurte om jeg ville ha en smell. Å det er virkelig ingenting som matcher den rusen.
Det har mye med hvorfor man går til en ting. Prøver man heroin fordi man er nyskjerrig på stoffet/lyst å utforske? Eller tar man heroin for å flykte fra problemer? To vidt forskjellige ting.
Ingen regel uten unntak, kjenner folk som har prøvd det og ikke likte det. Har røyka opium med uhell en gang, likte det ikke og aldri oppsøkt det igjen. Husker jeg brukte å tenke at folk som var deprimerte gjerne ville ha uppers (stimulanter) og at folk som slet med ptsd og stress ville ha downers. - Det er veldig generaliserende, så det stemmer jo ikke. Unger er naive ass.
Mener at statistikken sier at rundt 25% av de som prøver heroin mer enn 1 gang blir avhengig. De fleste rusbrukere samme hvilket stoff det er blir ikke avhengige. Men dem hører man aldri om.
Rusen ekke verdt risken ;P Trust me. Ville du hoppa ut et vindu uten å se ned uten å vite om du var i 1 etg eller 10nde? Kanskje det går greit noen ganger, men til slutt smeller det vett.. Jeg lekte med det i 2 år uten stress, så fikk jeg plutslig litt for mye tilgang i et halvt års tid. Så den ble jeg nødt til å legge på hylla før det gikk skikkelig gærent. Starta nye året med å slutte med det so far so good. Takka nei ørten ganger for jeg vet at en dag bare så sitter jeg søvnløs i 3-4 dager med irriterende indre uro og overdrivi med svetting.
Sist endret av Coffern; 17. januar 2021 kl. 21:18.