Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3879
Hei og hopp!
Jeg har tenkt å bygge en gitar. Jeg skal kjøpe et DIY-kit som jeg må pusse, male å skru sammen.
Men først skal jeg ta min første gitar å male den på nytt så jeg har ihvertfall litt erfaring før jeg skal lage en selv. Jeg tenkte hvit med blodsprut på.
Men her ligger altså problemet. Jeg aner ikke hvilken maling jeg skal bruke. Jeg har gjort litt research på nett, men alle malingstypene jeg kom over var på engelsk, og jeg finner de ikke i norske nettbutikker.
Jeg har skrudd fra hverandre hver en lille del på gitaren. Den er svart med blank lakk, så jeg har skrubbet den med vått sandpapir så overflaten er blitt matt og ikke like glatt. Holder det, eller må jeg pusse bort alt ned til treverket?

Hvis noen kunne komme med noen tips om malingstyper og eventuellt andre tips om framgangsmåte og slikt hadde det vært kjempeflott!
KP, heder og ære til gode svar!
Er da ikke nødvendig med vått sandpapir før du tar fin pussen? Kan anbefale denne som er en fin liten slipemaskin for slikt arbeid hilsen en som har drivi med gitarer i over 30 år (en bekjent, ikke meg ) Denne her er mye billigere, men har ikke brukt den så kan ikke si noe sikkert.
Puss ned gammel lakk, ha på grunning, lakker med ønsket farge (jo flere lag, jo penere farge) og et lag med klarlakk til slutt.

For blodsprut effekt kan du sjekke nettet etter tekniker for og få den "splatt" effekten. Kom gjerne med bilder underveis osv! Lykke til
Jeg kan ikke så mye om maling av gitarer, men jeg kan maling og har noen tips; Det finnes noe som heter universalgrunning på spray, da slipper du striper i grunningen (den flyter nemlig ikke ut like fint som lakk). Det viktigste er at du alltid tar en liten test når du går fra et produkt til et annet, siden man kan få en kjemisk reaksjon mellom to produkter. Dersom det skjer vil du få blærer i lakk/grunningen, eller forlenget (eller ingen) tørketid. Etter å ha sjekket litt på nett ser det ut som at det blir anbefalet en acrylbasert lakkmaling, jeg vet det er det man bruker på biler så du burde sjekke biltema eller andre bil/båt butikker. En vanntynnet polyerutanlakk ble anbefalt som toppstrøk. Denne typen lakk selges til gulv så det får du nok på de fleste bygg/malingsbutikker. Ellers kan du også bruke vanlig lakkmaling som feks bengalack eller quicklakk, de er billig men ikke like bra, de vil gulne over tid og være mer "sprø" slik at du kan risikere sprekker eller flak som går av ved støt. Husk å pusse litt mellom hvert strøk slik at lagene sitter godt! Du burde forresten sjekke ut swirl painting på youtube.
Sist endret av Snubbelfot; 19. desember 2013 kl. 04:00.
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av stianue Vis innlegg
Puss ned gammel lakk, ha på grunning, lakker med ønsket farge (jo flere lag, jo penere farge) og et lag med klarlakk til slutt.

For blodsprut effekt kan du sjekke nettet etter tekniker for og få den "splatt" effekten. Kom gjerne med bilder underveis osv! Lykke til
Vis hele sitatet...
Sikkert et dumt spørsmål, men hva er forskjellen mellom grunning og maling?
Og er det nødvendig å pusse bort all maling? Kan jeg ikke bare male over?
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Sikkert et dumt spørsmål, men hva er forskjellen mellom grunning og maling?
Og er det nødvendig å pusse bort all maling? Kan jeg ikke bare male over?
Vis hele sitatet...
Grunning er for å gjøre klar underlaget for lakken. Du tetter igjen mediet og gir lakken noe å feste seg til. I tillegg lager du en buffer mellom medie og lakk, noe som kan ta imot litt juling(feks fuktighet).
Kort fortalt: jevnere lakk og mindre sjanse for flaking.

Vil du ha bra resultat: puss ned, kjør grunning, flere lag med lakk, våtpuss og klarlakk.

Da slipper du ujevnheter og alt annet som kan karakteriseres som dårlig finish.
Du trenger ikke pusse bort den gamle lakken, bare matte den ned med fint slipepapir (og for å fjerne evt ujevnheter.)

Du bør likevel bruke grunning før den nye malingen, synes moret forklarte hvorfor på en fin måte

Du må uansett bruke grunning til den nye gitaren, så da må du jo kjøpe den uansett, og da ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den samme på den gamle.
Brusmisbruker
Trådstarter
Tusen takk for svar!
Men jeg har et spørsmål til; Hvordan maling bør jeg kjøpe? Jeg fant ut at "laquer paint" er bra, men hva er det på norsk?
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Tusen takk for svar!
Men jeg har et spørsmål til; Hvordan maling bør jeg kjøpe? Jeg fant ut at "laquer paint" er bra, men hva er det på norsk?
Vis hele sitatet...
Snubblefot skreiv mye om dette
Brusmisbruker
Trådstarter
Nå har jeg pusset ganske mye på gitaren med først 60, så 150-sandpapir. Den er ikke svart lenger, men matt grå. Jeg satser på at det er godt nok.
Jeg fant et spann med universalgrunning. Er denne egnet?

Jeg har også snakket litt med fadern, og han sier at enten interiørmaling eller pianolakk vil gjøre susen.
Noen innvendinger?
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Nå har jeg pusset ganske mye på gitaren med først 60, så 150-sandpapir. Den er ikke svart lenger, men matt grå. Jeg satser på at det er godt nok.
Jeg fant et spann med universalgrunning. Er denne egnet?

Jeg har også snakket litt med fadern, og han sier at enten interiørmaling eller pianolakk vil gjøre susen.
Noen innvendinger?
Vis hele sitatet...
Dude, les det snubbelfot skreiv, er en wall of text, men har mye bra info.
Sist endret av Ekvivokk; 19. desember 2013 kl. 20:54. Grunn: er snubbel og ikke snubble...
▼ ... flere år senere ... ▼
Finnes der blank grunning eller er det bare å p bruke vanlig bistrotlak eller Spirituslack standard, og bare pusse med ca p 300 før eg begynner å lakke 3-4 lag?

Håper på svar mvh leif
Sist endret av druefjes; 21. juni 2019 kl. 13:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.