Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  184 25621
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Har nettopp hatt vært i en diskusjon med madammen angående mat og økonomi.
Vi har brukt altfor mye penger på mat og sprekker matbudsjettet månde etter månde.
Diskusjonen endte det med at vi satt igang en konkuranse. Vi tok det resterende av et ganske så sprukket matbudsjett og fordelte pengene som var igjen mellom oss.
Nå skal vi se hvem av som kan leve billigst og mest økonomisk over en periode på nærmere to uker.

Maten som allerede er i hus er felles. Dette gjelder litt pålegg, smør, et halvt brød, par poser med saus, litt spagetti, ca 1kg ris og en masse krydder. Ikke mer som er verdt å nevne her iallefall..

Noen tips til hvordan jeg kan klare meg på 250,- på mat i 12 dager?
Vis hele sitatet...
Skyt en elg! Den er helt gratis!
Sist endret av negrøJ; 9. april 2010 kl. 14:22. Grunn: :)
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av negrøJ Vis innlegg
Skyt en elg! Den er helt gratis!
Vis hele sitatet...
Elg-feller og ostebiter koster en del da.
Sitat av luni Vis innlegg
Elg-feller og ostebiter koster en del da.
Vis hele sitatet...
Lisensen er ikke helt gratis heller.
Elg-feller ostebiter hva snakker du om da? bruker bare hagle eller et annet våpen han kan låne kjøper 1 skudd skyter en elg og spiser den

Sitat av prenix Vis innlegg
Lisensen er ikke helt gratis heller.
Vis hele sitatet...
hvem bryr seg om lisens
Sitat av negrøJ Vis innlegg
Elg-feller ostebiter hva snakker du om da? bruker bare hagle eller et annet våpen han kan låne kjøper 1 skudd skyter en elg og spiser den



hvem bryr seg om lisens
Vis hele sitatet...
Tror nok han var humoristisk, skyter du en elg med en hagle kommer jeg og skyter deg med grovsalt i rævva!

Lisens er for de som ikke vil sprenge et 250,- kroners budsjett med en bot på flere titalls tusen.
Som sagt tidligere, stikk på kiwi og utnytt frukt og grønt garantien. Det morsomme er at garantien faktisk sier at kunden bestemmer selv om en vare er dårlig eller ikke, så man kan ta med helt fin frukt og kreve penger. Problemet er at mange ansatte nekter hvis frukten/grønnsakene er fine, men i teorien skal det gå.

I teorien skal det gå ann å ta å fylle x antall handlevogner med frukt og grønt og si at alt er dårlig.

Håper ingen prøver dette. Det er dårlig gjort, og relativt patetisk.
Sist endret av Gunnar Gul; 9. april 2010 kl. 14:48.
Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Som sagt tidligere, stikk på kiwi og utnytt frukt og grønt garantien. Det morsomme er at garantien faktisk sier at kunden bestemmer selv om en vare er dårlig eller ikke, så man kan ta med helt fin frukt og kreve penger. Problemet er at mange ansatte nekter hvis frukten/grønnsakene er fine, men i teorien skal det gå.

I teorien skal det gå ann å ta å fylle x antall handlevogner med frukt og grønt og si at alt er dårlig.

Håper ingen prøver dette. Det er dårlig gjort, og relativt patetisk.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg si at du er patetisk som oppfordrer han til det...
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Orker ikke å lese alt her nå, men om du ønsker litt brus i hverdagen, så tar du litt Farris/Boblevann og blander med saft.

Forresten mye her jeg kommer til å ta med meg. Mye er notert allerede.
Sitat av M72 Vis innlegg
Orker ikke å lese alt her nå, men om du ønsker litt brus i hverdagen, så tar du litt Farris/Boblevann og blander med saft.

Forresten mye her jeg kommer til å ta med meg. Mye er notert allerede.
Vis hele sitatet...
Ehh, farris har jo omtrent samme pris som en flaske brus.
Rema1000 har 5 nudler for 14kr.
Så over til kiwi som har billige grønnsaker og ikke minst helgetilbud på !!kjøtt!! 150gram for 15kr.
Så kjøper du brød-deig og steker brød hjemme, eventuelt bakt potet/ris/pasta.
Tunfisk, bønner og havregrynsgrøt er også billig og mye karbo/protein.

Det blir kjedelige 12 dager, men du overlever om du bruker pengene med vett.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av Raymond Vis innlegg
Ehh, farris har jo omtrent samme pris som en flaske brus.
Vis hele sitatet...
Du finner vel First Price vann med kullsyre? Kan fint blande det med saft. Koster vel en 5-6kr flasken.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Vi er snart ferdig med hele prosjektet. Onsdag er siste dag

Vi har begge klart oss rimelig greit. Ingen har sultet, ingen har godt tom for mat.
Det eneste jeg kjente kraftig var sukkersuget! Det kom helvettes fort når jeg ikke hadde penger til snop

Vi klarte det, begge to! Vi skal nok klare å holde oss godt innenfor matbudsjettet i fremtiden - som forøvrig er på 1000,- per person i månden, eller over dobbelt så stort som i prosjektet her.
Sist endret av Bombasa; 12. april 2010 kl. 20:40.
Lærerikt og interessant prosjekt som fremtidige hybel-freaks kan lære noe av.
KP fra meg.
250 spenn på 12 dager bare for mat? pff det er jo easy om du ikke er tjukk i hue.
jeg levde på 400 spenn til mat i flere mnd.. null stress
hah, etter og ha fulgt med litt på dette siden du laget tråden, har jeg bare fått mer og mer lyst til å prøve dette...
Generelt sett er jeg sparsom, kjøper ting på tilbud osv, men det blir gjerne mye dyr mat.
Coop har for tiden 2-kilos pakker for svinekoteletter for 59,- (lite bein og lite svor/fett). Jeg er på min andre pose nå, og det sammen med potetmos (4-5,- per pakke) eller spagetti eller ris gir billig mat med både karbohydrater og proteiner. Ikke minst så er det kjøtt, og det varer lenge i magen, så man blir ikke så fort sulten igjen. Bare husk å ha plass i fryser, samt krydder (Natvigs krydderblanding?), så skulle du ha mye for lite.
Sitat av Up Vis innlegg
Ikke alle billigløsninger er negative. Man kan jo prøve å ringe First Price og spørre hvorfor det er så billig

Men i allefall, hvis jeg har en hard tid pga. økonomien, så betyr det ikke at en høne slipper ut av buret om jeg kjøper noe annet. Jeg kan ikke forbedre situasjonen med og la være, så da kjøper jeg billig for min egen del, så jeg selv ikke blir fucked. Jeg er den viktigste peronen i mitt liv, og jeg forbedrer ikke en annen persons liv jeg alene, med og kjøpe økologisk kylling
Vis hele sitatet...
Hovedgrunnen til at First Price er billig er at de ikke markedsfører varene sine selv. De lar butikken gjøre det selv.
Og produktene dems er ikke nødvendigvis dårligere. Det er ofte kjente produsenter som produserer for First Price. Det er feks. Kims som lager potetgullet.

De får også mye grønnsaker til gi-bort-pris. Dette er grønnsaker som er av topp kvalitet, men som Bama og andre eller er nødt til å kaste fordi feks. løken ikke møter kravene til dimensjoner og vekt som produsenten har satt selv.
Sist endret av SveinKB; 13. april 2010 kl. 02:52.
Hvordan var handlelisten til madammen da?

Sitat av meitemark Vis innlegg
Coop har for tiden 2-kilos pakker for svinekoteletter for 59,- (lite bein og lite svor/fett). Jeg er på min andre pose nå, og det sammen med potetmos (4-5,- per pakke) eller spagetti eller ris gir billig mat med både karbohydrater og proteiner. Ikke minst så er det kjøtt, og det varer lenge i magen, så man blir ikke så fort sulten igjen. Bare husk å ha plass i fryser, samt krydder (Natvigs krydderblanding?), så skulle du ha mye for lite.
Vis hele sitatet...
Kjenner meg igjen på den der.
Koteletter med Potetsalat ble det endel av før ja
Sitat av M72 Vis innlegg
Du finner vel First Price vann med kullsyre? Kan fint blande det med saft. Koster vel en 5-6kr flasken.
Vis hele sitatet...
Det koster også appelsin brusen fra First Price og den er faktisk like god som fanta eller solo synes jeg i værtfall.
Sitat av weedar Vis innlegg
250 spenn på 12 dager bare for mat? pff det er jo easy om du ikke er tjukk i hue.
jeg levde på 400 spenn til mat i flere mnd.. null stress
Vis hele sitatet...

Hva med å poste hvordan du gjorde det, isteden for å bare si at det er lett?
Jeg levde selv 10 dager på potetmos en gang pengene ikke strakk til.
Det var jo jævlig billig. Men hvor sunt sånt blir i lengden, er vell en annen sak.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Jeg anbefaler på det sterkeste, at du går i skogen og jakter på ekte levende og vilde dyr. Eller ta deg en fisketur og skaff deg noen kg's med mat.
Vis hele sitatet...
Idioti!
Hørt om jaktsesonger før?! Tror du det er en grunn for at vi har det? Og du vet kanskje ikke att Alt vilt er fredet så lenge reguleringen ikke sier noe annet ifølge viltloven, jegerloven og forvaltningsloven. Men, å fiske i havet er ingen dum idé.
Fisker du i feil vann uten fiskekort kan det fort bli jævli dyrt.

Invandrersjapper er en god plass å se etter masse, god og billig mat
Sist endret av KulaKanon; 13. april 2010 kl. 17:26.
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Idioti!
Hørt om jaktsesonger før?! Tror du det er en grunn for at vi har det? Og du vet kanskje ikke att Alt vilt er fredet så lenge reguleringen ikke sier noe annet ifølge viltloven, jegerloven og forvaltningsloven.
Vis hele sitatet...
Hvis du har sykt lyst på Mårhund, Mink eller Villsvin er det jo jaktsesong på dem hele året da =)
er da mye man kan kjøpe for å leve på de 250 kr?

1-2 poser havregryn = havregrøt , sunn frokost hver morgen
kjøpe feks torskefileet på prix= 20 kr/400 g. det er god middag med ris, torsk og saus i to dager pr. pakke det
eller firstprice kjøttet som har blitt nevnt, også god middag.. kjøpe ferske basisgrønnsaker, når de blir loddne kan man bruke de til wok (med nudler-billig) eller koking ++.. and so on ville kjøpt en pakke billige kjeks og ha liggende, så du slipper å sprekke til fordel for søtsuget også hehe.

men til ts: nå som de tolv dagene straks er over, hvordan har det gått?
gjør som modellene; BOMULL og vann!
Du kan få mye bomull for 250,- =DD

men seriøst...
jeg spillte vekk nesten alt jeg hadde av penger å leve for for noen år siden. Dette gikk kraftig ut over matbusjettet. jeg overlevde på:
- billige pølser m/lomper eller potetmos
- X-tra varer (coop)
- Euroshopper (type Rimi)
- Rimi har/hadde en regel som sa at om det var mindre enn 5 typer brød å velge mellom fikk du et gavekort på 50,- og et gratis brød (så jeg gikk der like før de stengte og fikk begge deler) lol
- Yum Yum (nuddler; fåes for Rema)
- Landlord (pasta og sauser; fåes på Rema)

Lykke til! jeg håper ikke jeg trenger å leve slik igjen. har lært nå! =P
▼ ... over et år senere ... ▼
2kg frossen kyllingfilet (First price) ca. 70kr kilo. Samme som du får på restauranter, ser det hele tiden, hvis du går igjennom kjøkkenet ser du first price emballasje overalt. : )

+ noen kilo ris. koke opp noen liter saus som du kan ha i kjøleskapet i ukesvis.
+ en drøss grnnsaker.
= God middag i 10-12 dager for en person ettersom hvor store porsjoner du har da.
Sist endret av psilonaut; 28. april 2011 kl. 22:39.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Hva med Container jakt? Mye god, dyr og spisbar mat der.
snok i cointainere bak butikkene, er vist mye spiselig som kastes der, så det på nrk eller hvor det var en gang..
Sist endret av MyDarkSide; 28. april 2011 kl. 22:44.
Dette trur ikkje eg at eg hadde greid, men hadde eg prøvd hadde det nok blitt mykje nulder og Børd med nugati (nugati for og få Energi fort og brød for og få energi seinere) + Mykje melk
HøyRisiko Psykopat
1 år gammel tråd..
Men siden denne tråden er dratt opp kan eg godt dele noe
Noe som kan være godt er bønner med litt chili
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Prosjektet ble avsluttet for over et ar siden folkens.

Forovrig kan jeg nevne at matokonomien vares er bedre naa enn den var for vi gjennomforte dette prosjektet.
Kjoper ofte tilbudsmat og lager endel mat fra bunnen av.
Hjemmesnekret wok er billig, sunt og godt! Banener og litt annen frukt gar det ogsa endel i. Sunt lite mellommaltid.

Frokost og ofte kveldsmat bestar av havregryn med melk. Smaker ikke stort, men du blir langmett av det, og prisen er ca 10kr for en halvkilo.
Sist endret av Bombasa; 28. april 2011 kl. 22:53.
begynn å handle ris/nudler og grønnsaker på wung tao(?-Rett ved slottet) eller Asia Butikken. Ganske gode penger å spare, og du slipper å ta til takke med dårlige råvarer, men heller det motsatte!

Edit: Jajøss.. Fortell meg dét først nå
Sist endret av random42099; 28. april 2011 kl. 22:53.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Frokost og ofte kveldsmat bestar av havregryn med melk. Smaker ikke stort, men du blir langmett av det, og prisen er ca 10kr for en halvkilo.
Vis hele sitatet...
Kok havregrøten med litt epler og bland inn litt kanel helt i begynnelsen.
Smaker så utrolig mye mer en bare den jævla havresmaken. ^^
Hvordan gikk "prosjektet"? Klarte du det?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Hvordan gikk "prosjektet"? Klarte du det?
Vis hele sitatet...
Les et par poster opp du
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Hvordan gikk "prosjektet"? Klarte du det?
Vis hele sitatet...
yupyup. Gikk mye i ris, poteter og kylling husker jeg. Snusingen ble kuttet ned til det absolutte minimum og godteri uteble totalt. Istedet levde jeg pa litt frukt, brod med syltetoy og frokostblanding.
Sitat av Executer Vis innlegg
Les et par poster opp du
Vis hele sitatet...
Det står at økonomien er bedre nå, ikke hvordan det gikk...
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Det står at økonomien er bedre nå, ikke hvordan det gikk...
Vis hele sitatet...
Ta deg en tur innom side 6 du.
Sist endret av Bombasa; 28. april 2011 kl. 23:08.
Kjøp mel, da blir brødet utrolig mye billigere og metter også dobbelt så bra. Det er også mulig å få skalker av diverse pølser osv. i en del matbutikker, bare å skjære til og nyt et billig måltid
Er man veldig heldig så kjører man på et stort dyr, så har man veislakt i en god stund
Det forutsetter jo at man har kunnskaper til å slakte ett dyr også, og at vomma og tarmsystemet på dyret er intakt.
Er ikke bare å begynne å skjære i ett dyr, men det er veldig fort gjort å lære seg slakt
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Det forutsetter jo at man har kunnskaper til å slakte ett dyr også, og at vomma og tarmsystemet på dyret er intakt.
Er ikke bare å begynne å skjære i ett dyr, men det er veldig fort gjort å lære seg slakt
Vis hele sitatet...
Agree, tok jegerprøven for noen år tilbake. Der måtte vi avlive en elg som var påkjørt, kunne hive hele shiten for hele magesystemet dens var sprengt så avføring og urin var godt marinert inn i kjøttet..
1. Dra i skogen å leit etter fleinsopp
2. Selg fleinsopp, ligg ett skritt forran kjærringa
3. ??????
4. PROFIT
Jeg har klart det. Kjøp rugmel og mel, man har vel noe salt liggende - bak brød selv. Kan få en del brød ut av sånt, og det varer i en del dager.
Bringebærsyltetøy fra first price koster 20,- kiloen.

Kan drikke vann. Kjip diett, men man blir mett!
Pølser fra Ikea koster 5,- tror jeg.
Sitat av KafanEdetta Vis innlegg
1. Dra i skogen å leit etter fleinsopp
2. Selg fleinsopp, ligg ett skritt forran kjærringa
3. ??????
4. PROFIT
Vis hele sitatet...
Hvis du finner fleinsopp i april, så er det noe annet.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av KafanEdetta Vis innlegg
1. Dra i skogen å leit etter fleinsopp
2. Selg fleinsopp, ligg ett skritt forran kjærringa
3. ??????
4. PROFIT
Vis hele sitatet...
Look at me, I am a troll! Hurrmadurr

Klarer du a finne fleinsopper i april er du flink!
Sist endret av Bombasa; 29. april 2011 kl. 10:58.
Go hunting etter mat på halv pris, der jeg jobber setter jeg halvpris på MASSE varer hver dag (ferskvarer som går ut på dato om 3-4 dager, som fortsatt går HELT fint å spise/drikke)

Prøv å holde deg unna øl, da ryker budsjettet med en gang, haha
Cookie Monstah ^_^
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Jeg anbefaler på det sterkeste, at du går i skogen og jakter på ekte levende og vilde dyr. Eller ta deg en fisketur og skaff deg noen kg's med mat.
Vis hele sitatet...
artig forslag, men om han bor i byen da? eller ikke har våpen? han kan ikke gå ned til sentrum og prøve å skyte noen duer da? :P
I studietiden var jeg nesten-konkurs et par ganger. Da gikk det mye i Spaghetti og pannekakemix på pose.