Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1998
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal i rettsak snart, mulighet for tilståelsesdom / begjæring om tilståelsesdom. Det er 1 år siden hendelsen skjedde, tyveri etc. vil ikke gå innpå detaljer, men det står att straffen foreslås til 120 dager fengsel.

Dette er min første dom, jeg var psykotisk, ble sendt på akkutten etter tyveriet skjedde, har også vært i rusbehandling og lukket avdeling hos psykiatrien pga av psykose etter dette, det jeg lurer på om jeg kan argumentere med dommeren att jeg sliter psykisk og går på medisiner?

Føler dette ble veldig rotete skrevet, håper jeg får samfunsstraff og ikke fengsel, eller paragraf 12. soning i rusbehandling.

Hvis man får en dom å må sone, hvor lenge må man vente igjen før soningen starter? Har allerede ventet 1 år på denne rettsaken.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om det er din første dom så er det relativt normalt med samfunnstraff. Har du advokat?
Paragraf 12 er noe du søker om i fengslet. Behandlingstiden er relativt lang, men kan gå hurtigere om du har en behandlingsplass. Jeg venta 1 mnd fra jeg søkte til jeg fikk svar fordi jeg hadde plass, men ikke alle er så heldig. Du kan også få avslag, det er noe kriminalomsorgen styrer med.
Saken din ligger forsåvidt greit an mtp din tilstand etter dine hendelser for å få paragraf 12.

Hvor lang tid det tar har med hvor lang soningskø det er.
Fra jeg fikk dommen så gikk det ca 5 mnd før jeg fikk brev om innkallelse, og 1 mnd dro jeg inn etter brevet jeg fikk brevet.
Lykketil, anbefaler advokat som kan tale saken din godt.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har ikke økonomi til advokat da rettsaken er rett rundt hjørnet, det står også " Siktede antas ut fra straffeforslaget ikke å ha krav på offentlig oppnevnt forsvarer" men hvis jeg får muligheten til å snakke for meg selv så skal jeg legge fram info angående min psykiske situasjon.

Min polikliniske rådgiver har lagt fram mitt ønske om døgnbehandling angående rusmisbruk, så krysser fingrene på att jeg får innvilget plass snarest. Takk for svar, dette er min første rettsak, tar gjerne imot flere tips om hvordan man skal navigere i en sak som dette.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I følge:

https://rettshjelpsadvokaten.no/nar-...-pa-forsvarer/

ser det ut til at du har krav på offentlig oppnevt forsvarer.

"Krav på forsvarer ved særlige grunner

Det finners en viktig regel som sier at siktede har krav på forsvarer hvis det er «særlige grunner» for det. Dette omfatter alle personlige forhold som for eksempel sykdom, språkvansker, alder, sosiale forhold som inntekt og bakgrunn, samt forhold som går på saken. Hvis saken er komplisert eller om den er alvorlig, har du krav på forsvarer.

Regelen er nå slik at dersom siktede kan få fengsel i mer enn 2 måneder og den ikke kan beskrives som helt opplagt, har siktede krav på forsvarer. Det vil si at det skal bli oppnevnt en forsvarer i alle saker som gjelder vold, narkotika og en god del av vinningsforbrytelsene.

Selv om politiet eller retten ikke har oppnevnt forsvarer, kan det altså likevel være grunner som gjør at siktede likevel har krav på forsvarer.

Om du lurer på om du har krav på forsvarer i en sak, ta kontakt på telefon 977 17 634. Jeg har bistått som forsvarer i mange saker og kjenner reglene godt."
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noe jeg ikke tenkte på -
Har du en plass før soning, så er sjangsen for å få innvilget paragraf 12 soning mye lettere. Altså at du er i behandling ved rettsaken.
I en tilståelsesdom så får du oppgitt straff når det er ferdig. Tror kanskje det er den beste muligheten her for å unnslippe soning i fengsel.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar fyldig tilbakemelding angående advokat og rettigheter, det er mindre en 24 timer til rettsaken så advokat hjelp blir utelukket.

Kommer mest sannsynlig til å få innvilget plass til rusrehabilitering ganske snart, får jeg plass før eventuelt soningen starter skal dette gå fint.

Igjen, takk for bryet!
Du får innkalling 3-5 mnd etter dommen er avsakt. Soning på instutisjon er noe du og legen din må fikse, og når det er riksa søke kriminalomsorgen om å si at du har fått plass på insitusjon så er det opp til dem å vurdere.

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte to ting her. Noen sier man får halv soning på paragra 12, noen sier man får hel soning og ikke engang 2/3 . Hva er riktig?
Det du sier med advokat er merkelig, det blir oppnevnt automatisk om du ikke takker ja. Og vil ei koste en krone.
Om du var psykotisk grunnet rus er utgangspunktet rus- eller psykiatrisk behandling meg bekjent.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vacant Vis innlegg
Du får innkalling 3-5 mnd etter dommen er avsakt. Soning på instutisjon er noe du og legen din må fikse, og når det er riksa søke kriminalomsorgen om å si at du har fått plass på insitusjon så er det opp til dem å vurdere.

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte to ting her. Noen sier man får halv soning på paragra 12, noen sier man får hel soning og ikke engang 2/3 . Hva er riktig?
Vis hele sitatet...

Det spørs jo på om du starter soningen der. Jeg sona over min 2/3 der og fikk innvilget prøveløslatelse på behanlingsstedet. Da fikk jeg AAP.