Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 27264
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
I går kveld la jeg ut en film på youtube-brukeren min som omhandlet hydrogenceller:
http://i2.ytimg.com/vi/MzpCceFZYtw/default.jpg http://www.youtube.com/watch?v=MzpCceFZYtw
Altså en celle / flere elektroder som spalter vann (H2O) til hydrogen- og oksygengass. Noe jeg har holdt på med og forsket på i 1-2 år nå...

Da får jeg bare etter noen minutter en kommentar fra RubenE her på forumet:
Bra jobba! Kunne jeg fått spesifikasjonene på batteriet og elektrolytten? Har du funnet frem til hva du syns er best å bruke som elektroder?
Vis hele sitatet...
Da kom jeg på ideen om å starte opp denne tråden.

Hvor jeg tenker å legge ut mine erfaringer, resultater... og håper andre også gjør det!!
Slik kan vi lære av hverandre!
Ala: Jeg og andre deler jeg våre erfaringer, andre kan gjøre seg kloke på det, videreutvikle ideene / cellene, legge ut resultater, diskutere hva som fungerer best / verst og hvorfor.

Jeg tenker at det er viktig å dele informasjon og erfaringer!
Slik at færre folk vil gå i de samme fellene jeg har brukt mye penger og tid på, og flere vil bli oppmerksomme på denne teknologien og få informasjon:
Sikkert noen her som har hørt om "Meyer" som fant opp/ut mange metoder for å spalte vann på nye og veldig effektive metoder.. men som aldri kom ut i lyset siden han aldri delte informasjonen om cellene og teknologien sin til noen.

Flere og flere som har fått interessen for hydrogenteknologi i det siste. Det er mange folk rundt om i verden som legger ut filmer av sine celler, guider og erfaringer på sider som youtube.
RubenE hadde også skrevet i en annen tråd her på forumet:
Sitat av RubenE Vis innlegg
Jeg er også veldig interessert i fornybar energi, og planlegger å lage en mer avansert og gjennomført hydrogencelle i forhold til de jeg har laget før.
Vis hele sitatet...
I tillegg til at jeg har snakket med flere her inne som også har begynt å få interessen av hydrogenceller.


Så... bare å starte å spørre (ingenting er for dumt, hvor fler som får interessen og lærer, hvor bedre), svare, diskutere...


Kan starte med å svare på det RubenE spurte om på videoen min:
- Batteriet jeg bruker er et normalt bilbatteri som jeg fikk gratis (Takk til onkelen til Didrik147), er usikker på amperetimer, med 12 volt.
Bruker 12volt bilbatteri siden det er ganske praktisk.. også med tanke på at hydrogenceller også ofte er ment til å monteres på f.eks. biler eller bokser / ladestasjoner som f.eks. den drives av et solcellepanel.
- Som elektrolytt bruker jeg Natriumhydroksid (NaOH), JA; det er etsende. Men gir et helt rent produkt i forhold til Natriumklorid (NaCl) hvor du får klorgass i gassblandingen og natriumbikarbonat (Natron) som gir CO2.
Det er ikke så mye som skal til, så det er ikke veldig etsende på elektrodene. Særlig siden jeg har funnet ut at rustfritt stål er det beste å bruke...

Kan komme tilbake til det, hvis folk finner tråden interessant
Hva gjør du med produktet? Tenner du på gassen for morroskyld, elr har du ambisjoner om å utkonkurere statoil?
Det jeg er intressert i er å få vite hvor du har kjøpt den lighteren.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ser som sagt veldig bra ut, Thoryllo! Og takk for opplysningene Skal starte på prosjektet asap. Hvor mye NaOH bruker du i forhold til vann? Et par %? Da må jeg bare finne meg en passende beholder, kjøpe noen elektroder og så kan jeg begynne Kommer med oppdateringer ettersom hva jeg får til.
dette må jeg prøve
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Det jeg er intressert i er å få vite hvor du har kjøpt den lighteren.
Vis hele sitatet...

DX (http://www.dealextreme.com/)

Lighteren :
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1320
hvis du jobber med dette; hva er netto energigevinst på brenselcella? og dine tanker om hvordan den kommende brenselkrisa kan avverges/utsettes?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Hva gjør du med produktet? Tenner du på gassen for morroskyld, elr har du ambisjoner om å utkonkurere statoil?
Vis hele sitatet...
I første omgang så er det bare for moroskyld! Men har hatt i planene om å få en gressklipper til å gå med ”vann i tanken”. Mest for proof of concept nå.

Sitat av RubenE Vis innlegg
Ser som sagt veldig bra ut, Thoryllo! Og takk for opplysningene Skal starte på prosjektet asap. Hvor mye NaOH bruker du i forhold til vann? Et par %? Da må jeg bare finne meg en passende beholder, kjøpe noen elektroder og så kan jeg begynne Kommer med oppdateringer ettersom hva jeg får til.
Vis hele sitatet...
Takk!
Bruker ikke så mye NaOH et par prosent ja! Det jeg pleier å gjøre er å ta oppi litt.. putte cella nedi og se hvor mye gass som blir produsert og på strømforbruket. Så tilsetter jeg mer om nødvendig (Hvor mer elektrolytt, hvor mer bobler det, pga ionene får vannet til å lede strøm lettere, enkelt sakt).
Gleder meg til oppdateringer!

Selv holder jeg på med en passe stor tørr-celle (dry cell) nå! Mangler bare en tur på biltema og jernia + litt tid, så skal jeg teste og legge ut resultat: bilder, film, målinger.

Sitat av Gabbler Vis innlegg
hvis du jobber med dette; hva er netto energigevinst på brenselcella? og dine tanker om hvordan den kommende brenselkrisa kan avverges/utsettes?
Vis hele sitatet...
Gabbler: Nå holder ikke jeg på med brennselceller (enda), siden planen min er å kjøre gassen rett inn i en forbrenningsmotor. Ikke å først gjøre om gassen som man har brukt energi fra for eksempel et solcellepanel/batteri, til å så drive for eksempel en bil. I første omgang i alle fall.
Hydrogen er ikke en energikilde, men en energibærer. Noen av fordelene er at det allerede kan installeres i dagens biler uten store omgjøringer (tenker da på å kjøre gassen rett i motoren, ikke å omgjøre bilen til en elbil og bruke brenselceller). Og det tar rundt et minutt å fylle tanken, i stedet for en elbil, som må lades over natten…
Er veldig mange måter å drive en bil på nå, uten bruk av ikke fornybare energikilder. Hydrogen-teknologi er en av de, og jeg tenker at en del kommer til å bruke dette… selv om også lufttrykk, el, solceller osv.. kommer til å ta av. Vi har mange teknologier som kan tas i bruk.

(beklager skrivefeil, døgnrytmen min er ikke snudd, men helt forvrengt)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kan man bruke salt i steden for NaOH?
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Det er ikke akkurat noe vanskeligere å få tak i NaOh enn salt da...
Selges som kaustisk soda i dagligvarebutikker.
Men jeg trenger ikke noe "Hi-tec" hydrogen fabrikk....Jeg tenkte å ha en gammel 12 volt 1 ampere adapter å bruke til elektrolyse. Jeg bruker bare salt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Det har det vært veldig stille på hydrogen-fronten hos meg nå en stund. Men nå har jeg endelig fått tid til å bygge ferdig min nye hydrogencelle, som er en tørrcelle med bruk av netting som elektroder. Noe jeg faktisk kom på i en drøm, og har utviklet derifra. Har ikke sett noen andre lagd det.
Jeg er veldig fornøyd med resultatet jeg har fått. Ikke bare er den stilig å se på, men når jeg koblet til strømmen og fikk jeg mye gass.
Har også oppdatert kameraet mitt siden forrige film, nå til et kamera som filmer i full HD.
Jeg har ikke fått målt amperen eller LPM (liter per minutt) enda, men kjører cellen på et 12volts bilbatteri.

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=8W-MUBOW8wI
http://i1.ytimg.com/vi/8W-MUBOW8wI/3.jpg

Som dere kan se, så fikk jeg bare testet noen sekunder om gangen, siden mitt 20ampere automatsikring slo inn.
Jeg har nå fjernet litt av elektrolytten (vann+NaOH) og fylt på mer vann. Da ledet ikke vannet like mye strøm, og jeg kan nå kjøre cellen konstant med 20A sikringen (ikke like mye bobler, men mer eller mindre likt)

Spent på å få testet flere nøytrale elektroder i cellen, eller flere elektroder i enten + eller -.
Men hittil som første test av cellen er jeg meget fornøyd!
Veldig nice, har laget min egen der jeg fikk ideen fra deg.
Min separerer H og O2, hver sin flaske. det er liksom 2 flasker med forbindelse til hverandre, og en '+' i den ene flaska
og en '-' i den andre.
Det funker fett
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Men nå har jeg endelig fått tid til å bygge ferdig min nye hydrogencelle, som er en tørrcelle med bruk av netting som elektroder. Noe jeg faktisk kom på i en drøm, og har utviklet derifra. Har ikke sett noen andre lagd det.
Vis hele sitatet...
Interessant prosjekt.

Er det noen fordeler med å bruke netting fremfor andre konstruksjoner? Har du noen tall på om virkningsgraden varierer med forskjellige varianter av elektroder?
Sist endret av Provo; 13. august 2010 kl. 20:20.
Siden det er mange her som er interisert i dette med hydrogen fremstilling tenkte jeg å fortelle litt om mine prosjekt som er innen for samme tema, jeg holder for tiden på å bygge om en av mine mange mopeder til å gå på gass F.eks hydrogen. Siden jeg har valgt en to-takter (Strøken Tempo Corvette) ble det litt triksing om miksing når det gjalt to-takts olje, men en oljepumpe fre en 90 talls Honda gjorde susen. Holder på å maskinere en innsats til den orginale forgasseren slik at den både kan gå på gass og bensin vist uhellet inntreffer og du går tom for gass. Jeg har og bygget om div. andre motorer til å gå på gass, men det kommer til å bli mange nye ombyggings prosjekter fremover!

Vist det er nok intresse kan jeg gjerne starte en egen tråd med oppdateringer, bilder og guider fra div. ombygginger
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Interessant prosjekt.

Er det noen fordeler med å bruke netting fremfor andre konstruksjoner? Har du noen tall på om virkningsgraden varierer med forskjellige varianter av elektroder?
Vis hele sitatet...
Med netting er det mange steder for boblene å dannes bland annet.
Jeg holdt på med noen stoppskriver en stund, og da er det anbefalt å bruke sandpapir for å lage en mindre glatt overflate, for at boblene skal ha flere steder å dannes på.
I tillegg er det tørrceller (dry cell) jeg konsentrer meg mest om, og hullet i stoppskivene ble litt lite for både vann å komme lett ned igjennom og gass opp. Dette er ingen problem med netting.
Jeg prøvde også å kutte ut noen plater i rustfritt stål. Men med bare en metallsaks for å klippe med, ble det veldig ujevne og buklete plater, som ikke går i en tørrcelle hvor det må være 100% tett mellom platene i kantene.
Derfor når jeg kom på netting i drømmen min, fant jeg ut at dette var genialt. (tar litt tid å klippe tråd for tråd, men hittil virker det som all jobben er verd det).

Har ingen tall å vise til siden etter hva jeg har sett er det ingen som har brukt netting i tørrceller før.
Men jeg tenker å teste ut forskjellig antall elektroder og forskjellig mesh-størrelse på nettingen (bruker 8 eller 10 nå) og da kunne komme ut med noen tall.

Sitat av Xzip Vis innlegg
Siden det er mange her som er interisert i dette med hydrogen fremstilling tenkte jeg å fortelle litt om mine prosjekt som er innen for samme tema, jeg holder for tiden på å bygge om en av mine mange mopeder til å gå på gass F.eks hydrogen. Siden jeg har valgt en to-takter (Strøken Tempo Corvette) ble det litt triksing om miksing når det gjalt to-takts olje, men en oljepumpe fre en 90 talls Honda gjorde susen. Holder på å maskinere en innsats til den orginale forgasseren slik at den både kan gå på gass og bensin vist uhellet inntreffer og du går tom for gass. Jeg har og bygget om div. andre motorer til å gå på gass, men det kommer til å bli mange nye ombyggings prosjekter fremover!

Vist det er nok intresse kan jeg gjerne starte en egen tråd med oppdateringer, bilder og guider fra div. ombygginger
Vis hele sitatet...
Høres veldig interessant ut!! Gleder meg til å følge utviklingen, så hadde vært nyttig med en tråd! Eller/og at du poster de hydrogenrelaterte prosjektene her. For tenker selv å få koblet dette på en motor.


▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Kan man bruke salt i steden for NaOH?
Vis hele sitatet...
NaOH er greit hvis man vil lage knallgass ( blanding av oksygen og hydrogen )

Salt kan brukes til fremstilling av hydrogen, biproduktet kan da bli feks NaClO3
Da har jeg nettop fått spalta mine første H2O molekyler (med hydrogencelle)

Tok 2 gafler med brettet papir imellom (ca. 2 mm) og koblet til strøm med en fjernstyrt fly- lader. Laderen har en output på 12v og 330 mp (tror jeg det sto)

brukte kun vann og litt bakepulver, fordi jeg skal prøve i større skala i helga med kanskje flere gafler + kaustisk soda istedenfor bakepulver..


men nå trenger jeg tips. Det kom ikke mange bobler opp fra vannet...
-Blir det større reaksjon om jeg bytter til kaustisk soda?
-Har strømtilførselen min kapasitet til flere sett gafler?
-Burde jeg lage flere sett med 2 og 2 gafler, eller er det best om jeg tar ei lang remse, der annenhver er + og - ??
-Er strømtilførselen min farlig om jeg berører ledningene? (får jeg et strømgjerde-støt eller verre)

mer jeg burde passe meg for/gjøre?

Tenkte forresten jeg skal ha en kapsel der selve prosessen foregår og et rør derifra til en annen kapsel, der gassen går ut i vann. ut av den beholderen har jeg også et rør der jeg kan fylle på f.eks. ballonger. (for ikke å sprenge hele dritten)

takker for hjelpen!!!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av kvarburg Vis innlegg
-Blir det større reaksjon om jeg bytter til kaustisk soda?
-Har strømtilførselen min kapasitet til flere sett gafler?
-Burde jeg lage flere sett med 2 og 2 gafler, eller er det best om jeg tar ei lang remse, der annenhver er + og - ??
-Er strømtilførselen min farlig om jeg berører ledningene? (får jeg et strømgjerde-støt eller verre)

mer jeg burde passe meg for/gjøre?
Vis hele sitatet...
330 mA (milliampere) som jeg regner med at det stod, er ikke spesielt mye strøm hvis du satser på å kunne lage greie mengder knallgass for å blåse opp en ballong.

- Ang. hva du bør bruke som elektrolytt så er kaustisk soda å anbefale når du holder på med elektroder av rustfritt stål. Du bruker ikke mye om gangen (billig), så det etser også veldig lite på elektrodene (gaflene) pga. det blir da en ganske svak løsning i vannet.

- Strømforsyningen som du har nå er det nok ikke noe effekt å putte flere gafler på nei.

- Hvordan man bør ha elektrodene radet opp osv.. er noe jeg også eksperimenterer en del med. også med nøytrale elektroder i mellom for å blant annet øke overflaten som det kan dannes bobler på.

- 12 volt ved 0,33 ampere er det ingen fare å ta på!! Ville ikke satt ledningene på tunga, eller stappet de opp i anus når strømmen var på, men å ta på ledingene med fingrene samtidig er ikke noe fare.

- noe mer? Skaffe deg en sterkere strømforsyning / bilbatteri.

Ellers høres det ut som du i alle fall er på vei, noe som er bra! Kult at du også har startet å teste litt med dette!
bare å spørre om det er noe!
jeg kommer ikke til å ha svære eksperimenter ennå, fordi jeg ikke har plass til å gjemme bort tingene :P takker for hjelpen da.

hva skjer om jeg tar en sånn skøteledning og kutter av enden, så jeg kun får kabelen igjen og bruker dette som strømforstyring?? (har en del slike liggende, så kan jo ta en men sikkert dødelig å få støt av)
For ordens skyld

1 mol elektroner er ca 27 ampertimer, dette vil danne ca 1/2 mol H2 og 1/4 mol O2, tilsammen 3/4 mol gass.
Med en konstant strøm på 27 A vil gassproduksjonen bli ca 18 liter i timen.

Den teoretiske spenningen for å spalte vann er 2 V, men i praksis må man regne minst 3 V

Stort areal og liten avstand mellom elektrodene bedrer prossesen.

PS Vis man bruker vekselstrøm feks fra lysnettet, får man ikke gass men varmtvann
▼ ... noen uker senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Håper på et kjapt svar her. Jeg brå-bestemte meg for at det kunne være morsomt å lage en liten HHO-celle til litt kjemi-relatert moro med min 7 år gamle bror. Jeg kom på at jeg så denne for lenge siden:http://www.youtube.com/watch?v=aJcKfsn_MXE

Egentlig bare en enkel og grei måte å lage det på, uten å bruke lang tid og uten stor plass. Jeg mangler imidlertid grafitt-staver. Har noen et forslag til noe jeg nesten grantert har liggende hjemme som leder strøm bra?

Ffojt
"Blyet" i blyanter er grafitt.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg mangler imidlertid grafitt-staver. Har noen et forslag til noe jeg nesten grantert har liggende hjemme som leder strøm bra?

Ffojt
Vis hele sitatet...
De grafitt-elektrodene ha bruker i videoen jeg er 90% sikker på at er fra batterier, her er en guide for å få det ut: http://www.youtube.com/watch?v=knc1lSupAwQ
Du kan bruke store batterier du finner i vanlige butikker, trenger ikke slik stor med 4 batterier i en.
Dette fungerer flott
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Mener du type "D"? Spiller ikke SÅ stor rolle nå, har allerede lagd en liten celle, med to muttere som elektroder, og poppet noen såpebobler, men det funket LITT for dårlig til at bruttern ble ordentlig interessert, så lurer på å lage en ny.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Type "D" jeg mente ja.
Skal på postkontoret i morgen, så om du sender meg en PM med adressen din i kveld, så kan jeg ta å sende deg 4 karbonstenger på rundt 15cm lengde og 0,8mm tykkelse, gratis
(Kan også brukes til fremstilling av kaliumklorat og div. andre elektrokjemiske forsøk).
er det noe forskjell ved bruk av 12 og 24 volt ?
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
er det noe forskjell ved bruk av 12 og 24 volt ?
Vis hele sitatet...
har hørt at 12 volt skal fungere best for å få renest hydrogen, og at det er amperen du bør øke.

men jeg har et spørsmål: noen som vet om det går an å demontere en PS2 og ta strømforsyninga i den og bruke den?
Sitat av kvarburg Vis innlegg
har hørt at 12 volt skal fungere best for å få renest hydrogen, og at det er amperen du bør øke.
Vis hele sitatet...
Uten å gjøre noen modifikasjoner på elektrodeposisjonen eller elektrolytten vil strømstyrken være en konsekvens av spenningen, noe som vil si at økt spenning gir økt strøm jf. Ohms lov. Uten å endre resistansen er det umulig å endre kun strøm og ikke spenning eller omvendt.

Sitat av kvarburg
men jeg har et spørsmål: noen som vet om det går an å demontere en PS2 og ta strømforsyninga i den og bruke den?
Vis hele sitatet...
Spørs på spenningen, men med tilnærmet 100% sikkerhet kan du det så lenge du får med deg likeretteren og gjerne glattekretsen. Det samme gjelder for øvrig tilnærmet alt som går på likerettet nettspenning.
▼ ... over en uke senere ... ▼
sånn rent praktisk, hvor trygt er det å gjøre om hydrogengass til bevegelig energi?
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
sånn rent praktisk, hvor trygt er det å gjøre om hydrogengass til bevegelig energi?
Vis hele sitatet...
Det spørs på forbrenningsmotoren det er snakk om, men i prinsipp kan det gjøres like trygt som en bensinmotor.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg skal lage en HHO-celle til bruk på en messe på skolen. Dermed må cellen være fin og effektiv så folk blir interesserte og ikke bare går rett forbi. Jeg har sett på disse:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC...MC-og-scooter/
Hvilket av de burde jeg velge hvis jeg vil ha nok gass til å fylle en ballong på en tid som ikke lar folk miste interessen? Jeg tenker å bruke seks elektroder av rustfritt stål, men om noen mener det er bedre går jeg over til grafitt-staver fra D-batterier, men da blir det ikke fler enn 6 av dem heller, så det er vel en vurderingssak...
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg skal lage en HHO-celle til bruk på en messe på skolen. Dermed må cellen være fin og effektiv så folk blir interesserte og ikke bare går rett forbi. Jeg har sett på disse:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC...MC-og-scooter/
Hvilket av de burde jeg velge hvis jeg vil ha nok gass til å fylle en ballong på en tid som ikke lar folk miste interessen? Jeg tenker å bruke seks elektroder av rustfritt stål, men om noen mener det er bedre går jeg over til grafitt-staver fra D-batterier, men da blir det ikke fler enn 6 av dem heller, så det er vel en vurderingssak...
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller satset på en kraftig strømforsyning.

1 mol elektroner er ca 27 ampertimer, dette vil danne ca 1/2 mol H2 og 1/4 mol O2, tilsammen 3/4 mol gass.
Med en konstant strøm på 27 A vil gassproduksjonen bli ca 18 liter i timen.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Det høres bra ut, men hvor skal jeg få tak i en strømforsyning som leverer 27A? Det er ganske mye...
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Det høres bra ut, men hvor skal jeg få tak i en strømforsyning som leverer 27A? Det er ganske mye...
Vis hele sitatet...
På PC strømforsyninger er ikke 30A uvanlig.
[quote=Ffojt;1971358]Jeg skal lage en HHO-celle til bruk på en messe på skolen.


Denne HHO generatoren = Hydrogen, Hydrogen og oksygen = Knallgass. Knalgass er ekstremt brannfarligt, tviler veldig sterkt at du får lov til å fylle en ballong med det der
Denne HHO generatoren = Hydrogen, Hydrogen og oksygen = Knallgass. Knalgass er ekstremt brannfarligt, tviler veldig sterkt at du får lov til å fylle en ballong med det der
Vis hele sitatet...
Og du tror ikke dette er meningen? xD

On topic: Jeg har selv bruukt en 15A (?), 12d V billader til å lage hydrogen. Hadde kun to elektroder, men det ble produsert en fin mengde gass, vet dog ikke hvor lang tid det hadde tatt og fylle en balong da..

Men husk på at det kreves litt trykk for å fylle en ballong, derfor må du ha en 100% tett beholder som tåler litt trykk

Lykke til med dette
▼ ... over en måned senere ... ▼
jeg fikk kjøpt noen lekre plater av rustfritt stål (60mm*200mm*2mm) på clasohlson for 12 kr/stk.
Jeg har fått festa dem sammen med litt mellomrom mellom hver og fått loddet på ledninger slik at det blir + - + - når jeg kobler på strøm.

Noen som har tips til en strømforsyning til maks 400 kr?? helst bestille fra norge og aller helst kjøpe i butikk.
Hva er ønsket volt? 12?
Isåfall kan du kjøpe en billig billader. (hva med en av disse?)
Eller så kan du demontere en gammel stasjonær pc og bruke PSU'en

Lykke til videre med prosjektet Last gjerne opp bilder og fil av ferdig produkt
Sitat av Znerk Vis innlegg
Hva er ønsket volt? 12?
Isåfall kan du kjøpe en billig billader. (hva med en av disse?)
Eller så kan du demontere en gammel stasjonær pc og bruke PSU'en

Lykke til videre med prosjektet Last gjerne opp bilder og fil av ferdig produkt
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha, har forresten skaffet meg en midlertidig strømfordyning fra en PC og skal kanskje kjøpe denne her:
http://www.rcpro.no/main.aspx?c=&pag...rtno=MIHW1200R


Så det var en som ville ha de samme platene som jeg har. Kanskje noen andre også vil ha, de er under der:

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=156353000

Hei, noen som vet om en fin beholder som jeg kan plassere hho cella mi nedi? den består av 4 av platene ovenfor. Boksen må være helst lufttett. Jeg må også finne en måte å få laget hull til rør som frakter hho og hull til ledningene.....
Lagde selv en HHO ''utvinner'' i dag dag.
Da brukte jeg to rustfrie ståltråder som gikk paralelt i spiral rundt et kryss av plexiglass som jeg har lagd. Jeg brukte et syltetøyglass som beholder.

Legger ut noen bilder:


http://i56.tinypic.com/mtkmmq.jpg

http://i56.tinypic.com/2qwl8rb.jpg

Syltetøyglass lokket som jeg har tat noen skruer gjennom som leder strømmen.
(By the way, metallokk er noe dritt i.o.m at det leder elektrisitet.)
http://img811.imageshack.us/i/imag0087y.jpg/

Brukte noen magneter til å holde ledningene på plass.
http://img849.imageshack.us/i/imag0093.jpg/

Her en en av skruene som er koblet til en av (de to) rustfri ståltrådene som går paralelt i spiral.
http://img849.imageshack.us/i/imag0094b.jpg/

Edit:
Her er de 3 siste bildene som det ble noe feil med:

http://i51.tinypic.com/51wxg8.jpg

http://i53.tinypic.com/8zfpy9.jpg

http://i54.tinypic.com/1z14c47.jpg
Sist endret av omba; 2. mars 2011 kl. 23:10.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei alle sammen!

Startet med HHO for ca 2 år siden, og har holdt på med det ganske aktivt siden den gang.
Det var selvfølgelig Thoryllo som fikk meg interesert, og etter den tid har jeg beveget meg opp mot drycells og sterkere krefter :P

Vil bare si at jeg har laget en nettside, www.NorScience.com som handler kun om HHO, og alt som kan tenkes innenfor dette temaet. Hva synes dere, har dere noen ønsker/ideer til artikler eller prosjekter jeg kan skrive om?
Bare spør i vei om spørsmål dere skulle ha, tror jeg kan hjelpe dere med det meste

(Første post på freakforum )
Sist endret av Lasse94; 16. mars 2011 kl. 15:06. Grunn: la til ekstra info
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
omba: Hvordan synes du det celledesignet fungerer? Jeg har sett flere som har brukt det og selger dette som kitt, men kan ikke tro at det har så stor effekt, eller?

Lasse94: Velkommen til freakforum! og koselig å høre at det var jeg som fikk deg interessert og stilige prosjekter og nettside du holder på med!
Gleder meg til se og høre mer om cellene. Du kan kanskje skrive litt om forskjellige typer celler, og bare generelt om alt rundt
Da er min første kjøpte celle kommet fra USA
Har tatt en test nå med litt midlertidig oppsett, men det fungerer konge!!
http://www.youtube.com/watch?v=NKEpWxDSeU4
se der eller gå til http://www.kvarburg.com/hho
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har overhalt(bare for morroskyld, og den funket ikke, men nå går den som en kule ) en Briggs & Sratton sideventilert firetakter bensinmotor som var i en gressklipper. Kan jeg lage ett lite produsjons oppsett med noe bolter, skruer eller noe annet jern, så jeg kan en gass denne motoren kan gå på? Eventuelt, hvordan oppbevarer jeg denne gassen, hvor trygt er det, og hvordan bør forgasseren modifiseres? Kanskje jeg heller bygger motoren om til mat- eller spilloljedrift hvis dette er for farlig. Jeg har masse blybatterier, men etter en liten feilkobling i fjor, så tør jeg ikke bruke disse batteriene til slikt. Men jeg har en Mascot 3 ampere 13,8 volt powersupply jeg kanskje kunne brukt. Denne er jeg veldig trygg på, så denne tør jeg bruke(å ja denne har jeg brukt til mye rart den).

Fin tråd du har startet

Mitt oppsett skal bare være fra "trash", så det skal ikke koste penger, og IKKE faglig!

Mvh
Fredrik
Hei!

Det kan bli ganske vanskelig å kjøre en motor på hydrogen, særlig med lite kunnskap til tema fra før.
Et veldig enkelt svar: Nei, det er ikke mulig å kjøre en motor med KUN HHO, det krever store mengder med HHO, nå vet ikke jeg hvor stort volumet på motoren er, men det krever mer enn 1 liter i minuttet, noe som ikke er mulig uten et godt oppsett, som koster endel penger.
Ikke for å være en festbrems, men dette er umulig å få til uten å sette seg inn i tema.

Men håper at du velger å sette deg inn i tema, det er et sykt kult tema!!
Ja jeg skal nok sette meg litt inn. Men motoren min er en Briggs & Sratton sideventilert 4 takter ca 150 kubikk cm. Jeg har også noen påhengsmotorer(2 taktere) jeg kan modde litt på. Den ene er en 2 hk, med sikkert <50 ccm sylinder volum. Men jeg skal snart på Ekebergmarkedet, så skal jeg se om jeg finner noe rart til oppsettet mitt Kanskje det blir noen motorer til da Men min nabo, han jobber for statoil eller noe slikt, og da jobber han med hydrogenbiler og sånt. Han sa at det er ikke noe man skal tulle med, og det brukes en blanding av oksygen og hydrogen. Jeg tror han sa 40%H og 60% Oksygen, men dette må jeg forske litt på
Høres ut som du har sykt nice "grunnlag" for å lære dette, men det er nok ikke 40%H og 60% O..
HHO (gassen du lager ved elektrolyse av vann, H2O) er den perfekte gassen for forbrenning, siden det går tilbake til vann igjen ved forbrenning

Jeg kan veldig lite motor dessverre jeg er VELDIG usikker på om du klarer å kjøre motoren på kun HHO, forbrenneningstemperaturen er på 3800 grader (hvis jeg husker riktig :P ) og du må ha GOD kjøling for å si det sånn :P
siden jeg kan lite om motor kan jeg ikke si noe med sikkerhet, men er det ikke sånn at noe av luften fra luftinntaket går under stemplene og kjøler? isåfall må du prøve å ikke waste masse av HHO gassen til å gå under stemplene hvis du skjønner

vet du forresten om det er mulig å stille inn ignition timingen på slike små motorer? vil kjøpe billig motor som jeg må kunne stille inn timingen på, det trengs for å få en motor til å gå på HHO.
Dette er fordi at det er mye enklere bindinger mellom vann enn diesel eller bensin, så det tar MYE kortere tid å bryte de fra hverandre og danne trykket som driver stemplene. Man må derfor retardere tenningspunktet til "after dead center"

Jeg vet ikke om en motor tåler trykket som dannes (tror det ettersom så mange har gjort det før(?) )

PS:
Thoryllo, du får rette på meg hvis det er noe ovenfor som er feil!

Du får fortelle oss hvordan det går med prosjektet, har selv store planer om dette til sommeren!

Mvh Lasse Skår
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
1. men er det ikke sånn at noe av luften fra luftinntaket går under stemplene og kjøler? isåfall må du prøve å ikke waste masse av HHO gassen til å gå under stemplene hvis du skjønner

2. vet du forresten om det er mulig å stille inn ignition timingen på slike små motorer? vil kjøpe billig motor som jeg må kunne stille inn timingen på, det trengs for å få en motor til å gå på HHO.


3. Jeg vet ikke om en motor tåler trykket som dannes (tror det ettersom så mange har gjort det før(?) )
Vis hele sitatet...

1. På totaktere så er det slik at gassen(luft+bensin) går under stempelet for å smøre(derfor man tilsetter olje i bensinen) og for å bli blandet, slik at det blir en antennelig gass. Dette skjer ikke på 4 taktsbensinmotorer, da det er olje som sirkulerer i bunnpannen(oljen er under stempelet for å kjøle og smøre).

2. Ja det er mulig. Om du kjøper en Briggs & Stratton gressklippermotor, så har du en ganske enkel sideventilert 4-taktstmotor som ikke er for komplisert å skru på. Den er utrolig enkel å skru på, og den har lav effekt med tanke på sylindervolumet. Men om du vil ha en kvalitetsmotor, så er Honda sine OHV(overventilerte) motor greie, men de er kompliserte for nybegynnere å skru på. Så jeg anbefaler en Briggs & Stratton. Jeg kan sende deg link til mitt picasa nettalbum, hvor jeg har bilder av en overhaling.

3. Jo somoftest er motorer konstruert for det meste av trykk som skapes, men det er mye værre med varme. Varmen får stålet til å utvide seg, og ved en maksimal temp, så er det det maksimalt utvidet, så da setter stpel og sylider seg sammen. Det kalles motorhavari.

Mvh
Fredrik

Kan jeg lage til ett oppsett med noen slike http://www.biltema.no/no/Bygg/Monter...e/Spikerplate/ ?

http://www.biltema.no/no/Bygg/Monteringsdeler/Hullplate/Spikerplate/

Hvordan skal de kobles opp? Skal jeg bare ha + og - på de ytterste, mens de i midten er nøytrale? Funker bakepuler til å danne elektrolyse(?)

Sånn da har jeg funnet noen biter på ca 4x4 cm. Jeg tror de er galvaniserte ut i fra hva jeg ser på dem.

Jeg skal ha en som er nøytral i midten og stripse de sammen med plastikk strips. Så skal jeg koble strøm på de to ytterste. Er det noen feil her ? Så kanskje jeg kan spalte mine første atomer allerede i kveld