Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1634
Heisann

Jeg har for en eller annen merkelig grunn 3 HDDer og en SSD. Det som er merkelig er at jeg har Windows og disse lokal disk filene på HDD og så vidt jeg vet er det smartere å ha Windows og lignende på SSD pga. alt vil gå mye kjappere? Jeg har filer både på SSDen og HDDen og lurte på om det var mulig på en eller annen ENKEL måte å flytte disse filene uten om å ødelegge filer og systemet generelt. Er ikke den beste på slike ting, og derfor spør jeg dere. Jeg har drivere og alt installert.. og antar at disse er på Lokal Disk HDDen (?). Jeg vil som nevnt tidligere ha Windows og driverne på SSD.

Der Windows er installert nå er en HDD på 199,1 GB og SSDen er på 119 GB.
Det finnes verktøy for å flytte windows-installasjonen fra harddisk til SSD, jeg hadde heller bare tatt en "clean" install på ssd'n, siden det kan bli en del knot.

Guide: How to Migrate to a Solid-State Drive Without Reinstalling Windows
Trådstarter
17 0
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Det finnes verktøy for å flytte windows-installasjonen fra harddisk til SSD, jeg hadde heller bare tatt en "clean" install på ssd'n, siden det kan bli en del knot.

Guide: How to Migrate to a Solid-State Drive Without Reinstalling Windows
Vis hele sitatet...
Ja.. riktig. Men jeg kan jo forøvrig fjerne alt som er på SSDen (formatere den?), men hvordan skal jeg installere Windows på den når Windows allerede er på HDDen? Og hvordan gjør jeg SSDen til den primære startup disken, eller gjøre den om til lokal disk deretter? Jeg vet ikke engang om jeg har CDen eller noe for Windows lenger hah.
Flytt alt av nytte over fra SSDen til HDDen (via OSet på den). Boot PCen med USB/CD med windows. Formater og installer på SSDen. Når det er ferdig så må du velge å boote inn i SSDen via BIOS, derifra så kan du flytte over filene du trenger fra HDDen til SSDen (ikke windows filer såklart) og så formatere harddisken via formater verktøyet inni windows.
1. kjør KeyFinder og skriv ned lisensnøkkelen til windows: Keyfinder

2. last ned windows .iso fil (regner med at det er windows 8 eller 8.1 du har?) fra microsoft, ved å oppgi key: Upgrade Windows with only a product key


You'll have the option to install Windows now, later, or using media with an ISO file.
Vis hele sitatet...
3. lag en windows install usb med .iso fila i rufus: https://rufus.akeo.ie/

4. skru av maskinen og koble fra alle diskene bortsett fra SSD'n

5. start maskinen med windows install usb'n og installer windows 8/8.1 på SSD'n (DETTE SLETTER ALT PÅ SSD)

6. etter alt er installert, slår du av maskinen og kobler til diskene igjen.

Dersom den starter opp windows fra den gamle harddisken, går du i BIOS og bytter hvilken disk den skal starte opp fra. Kjekt å ha en backupløsning om SSD'n feiler. Har selv 3 disker i min maskin med 2 x win 8.1 og 1 x win 10 som jeg kan starte opp fra hvis jeg vil.
Sist endret av Turbolego; 24. juni 2015 kl. 21:03.
Trådstarter
17 0
Oh right. Er windows 7 btw. Tror jeg venter med alt dette. Lurer på hvordan det blir med Windows 10. Dersom man kan simpelt installere den på SSDen så venter jeg til w10.
Sitat av MrGee Vis innlegg
Oh right. Er windows 7 btw. Tror jeg venter med alt dette. Lurer på hvordan det blir med Windows 10. Dersom man kan simpelt installere den på SSDen så venter jeg til w10.
Vis hele sitatet...
Er samme prosess med windows 7,8,8.1 og 10.

Last ned .iso og mekk en install usb (eller brenn en dvd).