Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1269
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
3600 brukere kan ha fått passordet sitt avlest etter at datasnokere før jul brøt seg inn i en av datamaskinene som tar seg av e-post ved Universitetet i Oslo

- Dette er første gang datasnokere har brutt seg inn i Universitetets sentrale datamaskiner, og vi ser svært alvorlig på det, sier underdirektør Lars Oftedal ved Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) til studentavisa Universitas.

Det er ansatte og studenter som sjekket e-posten sin mellom 19. og 27. desember som kan ha fått passordet sitt stjålet. Passordet gir også adgang til brukernes hjemmeområder med personlige dokumenter.

USIT sendte i ettertid ut e-post til alle disse brukerne og ba dem skifte passord, og har nå sperret tilgangen for omtrent 500 brukerne som ikke hadde skiftet passord innen fristen.

USIT har ikke funnet ut hvem som står bak datainnbruddet, og regner det som en nærmest umulig oppgave. Derfor har de heller ikke politianmeldt forholdet.


hentet fra dagbladet
ok, ok. eg tilstår
Hums.. litt kjipt for dem som går der, men kan ikke si det bryr meg stort Med mindre det faktisk er Grinder som har gjort det
Det som hadde skjedd var at de hacket seg inn på en POP3-server og la inn keylogger der. Så de brukerene som hadde vært inne og sjekket mailen sin i løpet av de X siste dagene fikk beskjed om å skifte passordet sitt...
Bruker sånne hackere "Hjemmelagde" programmer??? Eller laster de det ned fra nettet eller cd eller noe sånt???
er ikke no ekspert på slik, men jeg tipper at de fleste bruker ferdig lagde programmer som de tweaker for å passe deres behov.

Please correct me if wrong
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Opprinnelig postet av Dweep
Bruker sånne hackere "Hjemmelagde" programmer??? Eller laster de det ned fra nettet eller cd eller noe sånt???
Vis hele sitatet...
eh.. nei?
I denne saken ble det brukt en keylogger nevner LurveLeif, det finnes sikkert hundrevis av ferdiglagde keylogger programmer - og det skulle ikke være mye vanskelig å lage en selv, så jeg vil tro det er vanskelig å si om de brukte et ferdiglagd program eller lagde et selv - i dette tilfellet!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hmm... Jeg hadde ikke lest den artikkelen før, men har vanskelig for å tro at Universitetet har sendt ut mail til alle som har sjekket eposten sin mellom 19. og 27. desember... Jeg sjekker nemlig eposten min på Universitetet *hver dag*, og har aldri fått noen mail hvor de ber meg om å endre passordet mitt

Hvordan skal jeg tolke dette? At mitt passord ikke er i faresonen - eller at Universitetet lyver til Dagbladet? Hmm... Sannsynligvis det siste
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Eg var på utplasering i UiO, og hadde då i oppgave å hjelpe en slags admin med småting som han ikkje gadd å gjere sjølv.
Det som er litt komiskt er at han skraut sånn om at "Ja, UiO er umulig å hacke fordi at vi har unix-server osv osv osv.."
Det er sikkert så enkelt som at de har ørten forskjellige mailservere, og kun én ble hacket
Opprinnelig postet av LurveLeif
Det er sikkert så enkelt som at de har ørten forskjellige mailservere, og kun én ble hacket
Vis hele sitatet...

Universitetet har sikkert mange mailservere ja, men de utgjør EN vriturell server.