Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1501
Har tenkt å få lagt inn bredbånd. Er det noen som vet om et enkelt system for å dele internett på flere maskiner i hjemmet. Dette må ikke virke slik at når to er på nett samtidig så blir den ene rask og den andre treg. Har tenkt å dele på min. 4 maskiner.
Hva er bredbånd da?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
for å få et skikkelig lokalt nettverk med tilkobling til internett bør du ha en hub med de fire pcene koblet til, og huben videre koblet til en router eller et modem (jeg snakker nå om dsl) med innebygget router.

hva slags "bredbånd" er det du får?
Du burde bruke Sygate hvis du ikke får til å dele linja. Det funker helt fint og du kan når som helst slå av forbindelsen til de andre PC'ene hvis de bruker litt for mye av linja
Trådstarter
17 0
Jeg får bredband via radiosignaler.Det kan vel diskuteres om det er riktig å kalle det bredband. Det er i alle fall raskere enn isdn og jeg har ingen alternativer.
noob killer
elukS's Avatar
Vil du ha litt sikkerhet er det beste å sette opp en maskin med enten Windows 2000 server eller Linux som har 2 nettverkskort og bruke den som gateway, begge OS'ene har innebygd router-funksjonalitet og fungerer ypperlig til å tilby internettaccess til de andre maskinene på det lokale nettverket, og til å filtrere bort uønsket innkommende trafikk.
Better than thou.
Si ifra hvis du trenger Advanced Server 2k.
Trådstarter
17 0
Hva er Advanced Server 2k?
Dette har jeg ikke mye peiling på.
En databutikk jeg var innom som sier de er eksperter på nettverk sa at jeg kunne bruke en hub for å fordele til maskinene. Ellers er jeg blitt fortalt at jeg må bruke en ruter eller en server. Hvordan skal dette kobles?
Better than thou.
Windows 2000 Advanced Server er vel i bunn og grunn det samme som Windows 2000 Server, bare at den takler flere brukere. Tviler egentlig på at du trenger den though, med tanke på at den er utviklet for nettverk med 500 brukere eller noe slikt.
Kan man med Windows 2000 Advanced Server gjøre det slik at alle brukere må logge seg på et domene for å få tilgang til nettverket?
Eller trenger man en skikkelig server for det?
En vanlig pc kan vel brukes som en "server" ?
Opprinnelig postet av hugo64
Har tenkt å få lagt inn bredbånd. Er det noen som vet om et enkelt system for å dele internett på flere maskiner i hjemmet. Dette må ikke virke slik at når to er på nett samtidig så blir den ene rask og den andre treg. Har tenkt å dele på min. 4 maskiner.
Vis hele sitatet...
Installer Linux, og sett opp en gateway/router.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av dromoz


Installer Linux, og sett opp en gateway/router.
Vis hele sitatet...
Tviler på at linux er løsningen for en som ikke veit hva win2k server er..
noob killer
elukS's Avatar
Opprinnelig postet av Zar0niX
Kan man med Windows 2000 Advanced Server gjøre det slik at alle brukere må logge seg på et domene for å få tilgang til nettverket?
Eller trenger man en skikkelig server for det?
En vanlig pc kan vel brukes som en "server" ?
Vis hele sitatet...
Jepp: som sagt bruker du routing & remote access tjenesten i Win 2k server for å benytte den som en router, hvis du bruker dette på en server som er satt opp som en domain controller (aka med active directory services) kan du og bestemme hvem som skal ha tilgang til tjenester på nettverket og/eller tilgang til internett.

Ordet server spiller på hvilket OS boxen er satt opp med, ikke selve hardware'en, en 486 med 500 MB disk kan fint fungere som en Linux server...

Men når man snakker om servere i hardware-sammenheng er det ofte spesialbygde maskiner som er i stand til å håndtere et stort antall forespørsler og behandle store datamengder uten å "knekke" under belastningen.
Better than thou.
Opprinnelig postet av Zar0niX
Kan man med Windows 2000 Advanced Server gjøre det slik at alle brukere må logge seg på et domene for å få tilgang til nettverket?
Eller trenger man en skikkelig server for det?
En vanlig pc kan vel brukes som en "server" ?
Vis hele sitatet...
Ja. Nei. Ja.

[Edit]
Posten til elukS var ikke der når jeg postet.
[/Edit]
Sist endret av Carlo; 28. januar 2002 kl. 13:35.
Noen som kan skaffe meg Windows Advanced Server 2k da?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Zar0niX
Noen som kan skaffe meg Windows Advanced Server 2k da?
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Carlo
Si ifra hvis du trenger Advanced Server 2k.
Vis hele sitatet...
Better than thou.
Du må gjerne få det av meg, men da må du få noen til å laste det ned fra meg for så å brenne det til deg eller no, for jeg har ikke cd'er nok til å sende ut. Sorry mac.
Ok, skal si ifra når jeg har skaffet noen til å laste det ned for meg. Hvor stor plass tar det?
Better than thou.
Tror den versionen jeg har er på 260 eller 360 mb. Vet ikke om det er iso eller ikke, men det er hvertfall 1 fil som er zipa.
Ok. Da tar vi det på IRC senere idag!
Skal skaffe noen til å laste det ned fra deg jeg da!
Er ikke så stor fan av å bruke maskin som deling av internett jeg. Greit nok om man har en maskin stående og er online hele tiden. Men den trekker jo en del strøm, varmer en del, og støyer. Liker bedre bredbåndsroutere jeg.