Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1516
Hei!

Noen her som har kjennskap til Bring Dialog's Konsumentregister?
Også kallt Bring KR.

Dette er et register som inneholder en rekke opplysninger om enkeltpersoner som konsumenter. Her kan man (etter avtale) f.eks. få tilgang til å se om en person har barn, hvor sannsynlig det er at personen får barn, hvilken livsfase personen er i, hvor mye personen har i inntekt, hvor mye personen har i formue, om personen lever etc.
Uvisst hvilke andre opplysninger, men har hørt at de også vet om du har bil og muligens hva slags bil du har.

Dette registeret benyttes av aktører i f.eks. salgsmarkedet hvor man kan forutse handlingsmønster.
Har hørt det er ganske vanlig å bli oppringt av telefonselgere med spørsmålet om ".. du ønsker en barnebok til kun 99,- kr?" kort tid etter fødselen.

Andre tilfeller er når f.eks. Den Norske Sadobingo Forening har en medlemsliste og sender ut magasiner/informasjon. Jeg forsto det slik at de er pliktige til å følge opp hvem av medlemmene som går bort. Dette kan de sjekke i Bring KR slik at de ikke sender post til døde personer.

Jeg finner ekstremt lite om dette på nettet, og lurer på om dette er tilfeldig?
Jeg regner med at Bring Dialog har hjemmel til å gjøre det de gjør og at de følger personvernloven, men synes dette virker som en smule lyssky aktivitet.

Her er en tilsynsrapport etter at Datatilsynet påla Bring Dialog å endre rutinene sine på enkelte punkter. Jeg fant den via google.
https://www.datatilsynet.no/Global/0...ngDialogAS.pdf

Det er forøvrig ikke bare Bring Dialog som tilbyr et slikt register, det finnes flere aktører på markedet.

Noen som har noen tanker evt. kjenner til registeret?
Ifølge det jeg har lest kan man be om å bli slettet fra registeret, noen som vet hvordan man evt. gjør dette?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dersom du vil vite hva de registrerer generelt, og spesielt om deg selv, har du krav på å få vite dette etter personopplysningsloven §17 og §18. §24 sier noe om hvordan begjæring om innsyn kan skje (skriftlig, men det er ikke gitt som krav at det skal være skriftlig). Jeg ville startet med å sende en epost for å høre, så kan du eventuelt gå videre etter det.
Sitat av roberto_declaud Vis innlegg
Hei!

Noen her som har kjennskap til Bring Dialog's Konsumentregister?
Også kallt Bring KR.

Dette er et register som inneholder en rekke opplysninger om enkeltpersoner som konsumenter. Her kan man (etter avtale) f.eks. få tilgang til å se om en person har barn, hvor sannsynlig det er at personen får barn, hvilken livsfase personen er i, hvor mye personen har i inntekt, hvor mye personen har i formue, om personen lever etc.
Uvisst hvilke andre opplysninger, men har hørt at de også vet om du har bil og muligens hva slags bil du har.

Dette registeret benyttes av aktører i f.eks. salgsmarkedet hvor man kan forutse handlingsmønster.
Har hørt det er ganske vanlig å bli oppringt av telefonselgere med spørsmålet om ".. du ønsker en barnebok til kun 99,- kr?" kort tid etter fødselen.

Andre tilfeller er når f.eks. Den Norske Sadobingo Forening har en medlemsliste og sender ut magasiner/informasjon. Jeg forsto det slik at de er pliktige til å følge opp hvem av medlemmene som går bort. Dette kan de sjekke i Bring KR slik at de ikke sender post til døde personer.

Jeg finner ekstremt lite om dette på nettet, og lurer på om dette er tilfeldig?
Jeg regner med at Bring Dialog har hjemmel til å gjøre det de gjør og at de følger personvernloven, men synes dette virker som en smule lyssky aktivitet.

Her er en tilsynsrapport etter at Datatilsynet påla Bring Dialog å endre rutinene sine på enkelte punkter. Jeg fant den via google.
https://www.datatilsynet.no/Global/0...ngDialogAS.pdf

Det er forøvrig ikke bare Bring Dialog som tilbyr et slikt register, det finnes flere aktører på markedet.

Noen som har noen tanker evt. kjenner til registeret?
Ifølge det jeg har lest kan man be om å bli slettet fra registeret, noen som vet hvordan man evt. gjør dette?
Vis hele sitatet...
Om man vitende eller uvitende er i dette registeret blir dette kryssjekket mot
om man eventuelt har reservert seg mot telefonsalg?

Eller selges innholdet til tvilsomme aktører over en lav sko?
Sist endret av sinsenkrysset; 15. desember 2015 kl. 11:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.