Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2068
Hei, jeg skal oppgradere pc'n min og trenger litt hjelp og råd til hvordan og hva som er bra og passer sammen osv.

Det jeg har planer om og bytte ut er RAM, Prosessor, Skjermkort og kabinett samt slenge på en ssd disk og en vannavkjøler for CPU'n.


Hoved kortet jeg har nå er et (Skal Beholdes):
MBB 990FXA AM3+ DDR3 SATA6 PCIe20 GBL 8Ch USB3 1394

Prosessoren jeg har nå (Skal byttes ut):
AMD Phenom II X6 1090T 3,2GHz AM3

Harddisken jeg har (Skal Beholdes):
Black 3,5" SATA3 1TB 7200rpm 64MB

Ram'en jeg har nå (skal byttes ut):
Kingston 8Gb kit 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM 2x 4gb

Skjermkortet jeg har nå (Skal byttes ut):
Geforce GTX570 OC 1280MB GDDR5 PCIe20


Dette er hva jeg har planer om å kjøpe:

Tower:
http://cdon.no/elektronikk/aerocool_...k_atx-19229528

Skjermkort:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760600

Ram:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=769026

Prosessor:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=766047

SSD disken:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=774425

CPU kjøleren:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757621

Og er det evt noe mer jeg trenger? Som kabler, skruer, fester osv?
Har null peil
Hold deg unna den SSDen (Gå for en Samsung 840) og bestill fra Dustin.

Du har heller ikke nevnt strømforsyning
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hold deg unna den SSDen (Gå for en Samsung 840) og bestill fra Dustin.

Du har heller ikke nevnt strømforsyning
Vis hele sitatet...
regna ikke med det var så relevant :P

Men anyhow, funker de delene jeg har valgt sammen, trenger jeg no ekstra stasj, og passer det i toweren? :P
og er delene jeg erstatter bedre enn de gamle? xD


Men det er:
gigabyte greenmax 550w psu

Bedre med denne ssd'n?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765975
Sist endret av Layzer; 25. mai 2013 kl. 23:43.
Kabinettet virker veldig billig, kun filter på strømforsyningen også. Jeg hadde valgt noe annet, men det vil "funke".

Har du SATA kabler og nok leads på strømforsyningen?
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Kabinettet virker veldig billig, kun filter på strømforsyningen også. Jeg hadde valgt noe annet, men det vil "funke".

Har du SATA kabler og nok leads på strømforsyningen?
Vis hele sitatet...
Jeg har egentlig ikke peiling (a) xD

Men si jeg ikke har det, hva trenger jeg for å koble alt sammen av det nye?
For å være helt ærlig er det ikke noe spesielt ytelsesmessig du tjener på å oppgradere den riggen, og oppgraderingene vil bli dyre. Du er begrenset til Bulldozerserien i prosessor og det vil ikke være noen reelle utslag på å bytte fra den du har til f.eks. fx-8350. Du har også et ålreit skjermkort. Spar pengene dine.

Kanskje du vil si noe om hvorfor du vil oppgradere? Hvor er det ytelsen ikke strekker til?
Trådstarter
Sitat av downing Vis innlegg
For å være helt ærlig er det ikke noe spesielt ytelsesmessig du tjener på å oppgradere den riggen, og oppgraderingene vil bli dyre. Du er begrenset til Bulldozerserien i prosessor og det vil ikke være noen reelle utslag på å bytte fra den du har til f.eks. fx-8350. Du har også et ålreit skjermkort. Spar pengene dine.

Kanskje du vil si noe om hvorfor du vil oppgradere? Hvor er det ytelsen ikke strekker til?
Vis hele sitatet...
Bare føler at pc'en er generellt treig og det er ikke et godt tegn når det lagger på Minecraft blandtannet. Vil også kunne dra bf 3 o.l på høy eller ultra.

Den vil jo, bli raskere og yte mer bare av ssd'n og mer ram uansett?
Sitat av Layzer Vis innlegg
Bare føler at pc'en er generellt treig og det er ikke et godt tegn når det lagger på Minecraft blandtannet. Vil også kunne dra bf 3 o.l på høy eller ultra.

Den vil jo, bli raskere og yte mer bare av ssd'n og mer ram uansett?
Vis hele sitatet...
SSD er nok definitivt det som gir deg mest opplevd ytelsesøkning for pengene, ja. Du kan jo investere i en god med masse plass. 8GB RAM er også mer enn nok. Men RAM er jo så og si gratis nå, så why not doble mengden.


Dersom den riggen er treig og lagger på Minecraft er det noe som er veldig galt. Det er (uten at bleeding edge gutta skal overfalle meg nå) et kraftig oppsett. Alle dine deler er bedre enn mitt oppsett (Amd 955BE, hd6870, mekanisk disk) som kjører BF3 på høy og er svært responsivt.

Hva med å prøve seg litt på overklokking? Kjøp inn litt kjøling (jeg foretrekker faktisk luftkjøling selv, med kvalitetskjølere) og stram inn RAM-timings litt og overklokk CPUen opp til 4ghz, det burde gå lett.
Sist endret av downing; 26. mai 2013 kl. 00:16.
Trådstarter
Sitat av downing Vis innlegg
SSD er nok definitivt det som gir deg mest opplevd ytelsesøkning for pengene, ja. Du kan jo investere i en god med masse plass. 8GB RAM er også mer enn nok. Men RAM er jo så og si gratis nå, så why not doble mengden.


Dersom den riggen er treig og lagger på Minecraft er det noe som er veldig galt. Det er (uten at bleeding edge gutta skal overfalle meg nå) et kraftig oppsett. Alle dine deler er bedre enn mitt oppsett (Amd 955BE, hd6870, mekanisk disk) som kjører BF3 på høy og er svært responsivt.

Hva med å prøve seg litt på overklokking? Kjøp inn litt kjøling (jeg foretrekker faktisk luftkjøling selv, med kvalitetskjølere) og stram inn RAM-timings litt og overklokk CPUen opp til 4ghz, det burde gå lett.
Vis hele sitatet...

Hmm, jeg aner ikke hvordan man gjør det en gang :P
Jeg vil sterkt anbefale deg å heller investere i en SSD og heller bruke resten av pengene dine på noe annet morsomt eller spare dem Det blir mange tusen ut vinduet for marginal forbedring. Bruk heller tid på å optimalisere maskina di, kanskje sette deg litt inn i overklokking (svært enkelt "nå om dagen") og leke rundt, riggen din er god nok for en stund fremover enda. Cost/gain for dyre oppgraderinger er rett og slett ikke verdt det. Spar heller pengene til å gjøre en total plattformoppgradering om noen år
okei, jeg så gjennom oppgraderingene dine og skal slenge ut mine anbefalinger. en dritt i og bytte ram.... den eneste grunnen til at du skulle trenge 16 gig er hvis du driver med MYE fote/video redigering, ikke bare et bilde i nye og ned og en youtube video eller har en minecraft server som går konstant i bakgrunnen. kabinettet som du har valgt ut kan jeg ikke si noe om siden jeg alderi har hørt om det, men hvius du kan linke til det du har nå kan jeg eller noen andre si om det faktisk trengs. husk å bytte kabinett er mer stress en alt det andre.

det å bytte til en FX 8350 er nok en fordel så den er det bare å kjøre på med. SSD er fint det, MEN det vil abselutt ikke gjøre noe som helst på ytelse i spill. det enste som vil bli froskjellig er kortere loading screens og liknende. skjermkortet er også bra, men ville virkelig anbefalt å vente til 760 og 770 kommer ut. de vil nok være noe bedre en hd 7950 selv om de kanskje vil være noe dyrere. disse pengene kan spares lett inn hvis du ikke bytter ram, ikke tar ssd og ikke bytter kabinett. som i og for seg ikke vil øke ytelse. husk at i en Gaming pc er det til sjuende og sist GPUen som bestemer hvor god pcen er!

det kan nok også være fint om du linker PSUen ettersom det vil kunne avgjøre om du faktisk kan oppgradere med den. og kjøleren som du linket er nok helt fin, men for 100kr mer kan du få h80i eller h100i på deal.no. h100i er desidert best men da må du ha plass til den. h80i er igjen også veldig god og bedre en h70.
Trådstarter
Sitat av materi Vis innlegg
okei, jeg så gjennom oppgraderingene dine og skal slenge ut mine anbefalinger. en dritt i og bytte ram.... den eneste grunnen til at du skulle trenge 16 gig er hvis du driver med MYE fote/video redigering, ikke bare et bilde i nye og ned og en youtube video eller har en minecraft server som går konstant i bakgrunnen. kabinettet som du har valgt ut kan jeg ikke si noe om siden jeg alderi har hørt om det, men hvius du kan linke til det du har nå kan jeg eller noen andre si om det faktisk trengs. husk å bytte kabinett er mer stress en alt det andre.

det å bytte til en FX 8350 er nok en fordel så den er det bare å kjøre på med. SSD er fint det, MEN det vil abselutt ikke gjøre noe som helst på ytelse i spill. det enste som vil bli froskjellig er kortere loading screens og liknende. skjermkortet er også bra, men ville virkelig anbefalt å vente til 760 og 770 kommer ut. de vil nok være noe bedre en hd 7950 selv om de kanskje vil være noe dyrere. disse pengene kan spares lett inn hvis du ikke bytter ram, ikke tar ssd og ikke bytter kabinett. som i og for seg ikke vil øke ytelse. husk at i en Gaming pc er det til sjuende og sist GPUen som bestemer hvor god pcen er!

det kan nok også være fint om du linker PSUen ettersom det vil kunne avgjøre om du faktisk kan oppgradere med den. og kjøleren som du linket er nok helt fin, men for 100kr mer kan du få h80i eller h100i på deal.no. h100i er desidert best men da må du ha plass til den. h80i er igjen også veldig god og bedre en h70.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et veldig detaljert og forklart svar

Kabinettet jeg har nå er et coolermaster storm scout midi tower

Og PSU'en aner jeg ikke hvordan jeg finner? :P
psuen ligger nesten alltid neders til venstre i kabinettet. det står det hvor mye watt den gir. med ditt oppsett vil jeg nesten regne med at det er komplett? isåfall er psu noe de ikke legger mye penger i desværre. men en 500 watt vil jeg regne med at skal klare oppsettet ditt uten problemer.

med det kabinettet som du har er det nok ingen vits i å bytte. collermaster leverer gode kabinettter så du trenger virkelig ikke å bytte. i kabinettet er det enklste du kan gøre for kjøling h80i og ha den i det bakerste vifte uttaket. men om du faktist trenger det er spørsmålet. har du planer om å overlocke CPUen din? hvis du ikke skal det er det egentlig ingen grunn til å bruke 800kr på kjøling. dersom du skal overclocke så bare kjør på =)
Trådstarter
Sitat av materi Vis innlegg
psuen ligger nesten alltid neders til venstre i kabinettet. det står det hvor mye watt den gir. med ditt oppsett vil jeg nesten regne med at det er komplett? isåfall er psu noe de ikke legger mye penger i desværre. men en 500 watt vil jeg regne med at skal klare oppsettet ditt uten problemer.

med det kabinettet som du har er det nok ingen vits i å bytte. collermaster leverer gode kabinettter så du trenger virkelig ikke å bytte. i kabinettet er det enklste du kan gøre for kjøling h80i og ha den i det bakerste vifte uttaket. men om du faktist trenger det er spørsmålet. har du planer om å overlocke CPUen din? hvis du ikke skal det er det egentlig ingen grunn til å bruke 800kr på kjøling. dersom du skal overclocke så bare kjør på =)
Vis hele sitatet...
Fant ut av at PSU'n er 550W
Kabinette vil jeg kun bytte pga at jeg er grundig lei det jeg har, synes det er fælt å se på, bare derfor :P

Noen som vet om denne kassen er bedre og om alt vil passe i denne?

http://cdon.no/elektronikk/aerocool_...d_atx-21338204
siden du er lei av kabinettet ditnskjønner er grunnlaget for bytte =) kan sterkt anbefale fractal design R4. det er rett og slett et kabinett du ikke går lei og med så mange gode løsninger som det kabinettet har finner man nesten alltid noe nytt man kan ta I bruk =d
Trådstarter
Nå har jeg kjøpt denne fordømte Samsung ssd 840 series 120gb disken, men får den jo faen ikke opp på hardisk menyen.... Så får jo ikke gjort en shit, noen som vet hva problemet er?
Og ja, det er riktig koblet, til og med prøvd via usb port og SSD porten som er på toppen av kabinettet...

Hva gjør jeg galt!?!?
Sitat av Layzer Vis innlegg
Nå har jeg kjøpt denne fordømte Samsung ssd 840 series 120gb disken, men får den jo faen ikke opp på hardisk menyen.... Så får jo ikke gjort en shit, noen som vet hva problemet er?
Og ja, det er riktig koblet, til og med prøvd via usb port og SSD porten som er på toppen av kabinettet...

Hva gjør jeg galt!?!?
Vis hele sitatet...
Litt av poenget med SSD er at du kjører OS på denne. Dette inkluderer da selvfølgelig formatering av PC.

SSD via usb port? Da har du nok bommer på tilkobling

Den må kobles til via SATA inni pc'en, gå etter det gjerne inn i bios og sett mode til achi, og flytt den over HDD på boot prio. Velg CD/DVD rom som prio 1. og reboot pc med OS DVD for fresh install.
Trådstarter
Det var bare siden man kan bruke den som ekstern harddisk tenker jeg, men ja, den er kpblet fra min primære harddisk.
Men når jeg skal formatere pc'n så får jeg ikke opp den forbanna ssd'n.. det jeg ikke helt skjønner, for jeg tenkte jo å installere windows på ssd'n.

Og hvor finner jeg bios? :P
Sist endret av Layzer; 30. mai 2013 kl. 01:59.
alt fra, F2 F8 F10 F12 ESC avhengig av hovedkort (før windows starter) det står nok med liten skrift en plass når du booter pc'n
Trådstarter
Ok, så det jeg må gjøre nå er å gå inn i bios å gjøre det greiene?
Så vil den funke / at jeg får brukt den
Så lenge den er riktig tilkoblet skal det ikke være verre enn det, nei