Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 961
Hei,

Jeg gjør meg klar til Total War: Rome 2 komme ut. Den skal ha ca lik specs som Total War Shogun 2.
Jeg vil gjerne kunne kjøre very high/max graphics på 1920x1080, med mest mulig units.
Problemet er at det kan lagge (kan komme ned på 10-20 fps på det laveste) når jeg spiller TWS2. Så da lurer jeg på om det er CPU eller GPU som er bottleneck, fordi det ser ut som om Total War krever en del CPU da det er mange units som går/sloss.

Det jeg har er:
AMD Sapphire 6950 2GB
AMD Phenom II x4 955 BE

Jeg vurderer en i5 Ivy, men vil det holde? Eller burde jeg kjøpe en AMD 7870 også? Tilleggspørsmål: Vil min PSU på 550W takle dette?

Det kan nevnes at når jeg kjører benchmarks på Shogun 2 (følger med i spillet) Så får jeg average 15 FPS på CPU benchmark, og average 48 FPS på high 1080p graphichs på GPU benchmark.

Takk for inspill.
du kan lett sjekke dette ved å kjøre taskmanager og msi afterburner. Ligger gpu på ~max er den bottleneck, er det cpu som ligger på ~max, er det den.

550w skal gå heilt fint.
#1
Xernox's Avatar
Trådstarter
Er det mulig å ta opptak av taskmanager? Vet den har en kort historie, men hvis jeg skal teste CPUen overall må jeg gjøre mye forskjellig på spillet.
to skjermer er vell det enklaste.
#1
Xernox's Avatar
Trådstarter
Jeg kjørte en test nå. På det verste lå FPSen på 8. GPUen hadde rundt 30-40% usage, noen ganger 60-70%. CPUen lå på rundt 40-50% totalt, mens kjerne 1 lå på 95-100% hele tiden lå de 3 andre kjernene på 30-40%.

Er det kjernen som er bottleneck her, og hvordan fikser jeg det? Må jeg kjøpe ny CPU, med mye høyere klokk?
Nei. Spillet ditt klarer ikke utnytte alle kjerner DET er flaskehalsen
Prøvd å høyreklikke prosessen og velge affinet, og se om alle kjerner er valgt?
#1
Xernox's Avatar
Trådstarter
Den står på alle kjernene. CPU 0-3.
Total War er kjent for å slite med multicore support, men det kan da ikke være så ille.. 8 FPS er jo helt forferdelig.
http://forums.totalwar.com/showthrea...y-one-Cpu-core ser du her så bruker spelet berre ein kjerne, dermed er det cpu'en din som bottlenecker. Du kan gjerne kjøpe deg ein i5, men forskjellen blir nokk minimal.
#1
Xernox's Avatar
Trådstarter
Så det er egentlig ingen mulighet for å få bedre ytelse på spillet? (Unntatt litt bedre ved kjøp av ny). Det er jo ganske rart, da jeg har hørt om flere som klarer spillet på 30-60 FPS konstant. Lyver de eller har de en insane 1 threading CPU?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så det er egentlig ingen mulighet for å få bedre ytelse på spillet? (Unntatt litt bedre ved kjøp av ny). Det er jo ganske rart, da jeg har hørt om flere som klarer spillet på 30-60 FPS konstant. Lyver de eller har de en insane 1 threading CPU?
Vis hele sitatet...
de setter vel gjerne ned grafikken? Men joa, det er godt mulig at ein i5 kjører spelet betre, gjerne ved ein høgare overklokk.
#1
Xernox's Avatar
Trådstarter
Kommer CPU verdenen til å forandre seg mye frem til september? Eller går det greit å kjøpe en Ivy Bridge nå?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Kommer CPU verdenen til å forandre seg mye frem til september? Eller går det greit å kjøpe en Ivy Bridge nå?
Vis hele sitatet...
Jeg ville ventet på haswell, men du kan jo teste (usikker på hvordan dette fungerer på desktop) å skru av alle kjerner minus en, eller hvis amd har noe tilsvarende som turbomode til Intel prøve å skru det på.
Kings bouty legend gikk på 20 FPS på min i7 cpu, men når jeg satt spillet til å kjøre på kun 1 kjerne hoppet FPS opp til 60. Du kan jo se om det hjelper
Sist endret av Litago1; 26. mai 2013 kl. 13:56.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg ville ventet på haswell, men du kan jo teste (usikker på hvordan dette fungerer på desktop) å skru av alle kjerner minus en, eller hvis amd har noe tilsvarende som turbomode til Intel prøve å skru det på.
Vis hele sitatet...
turbo er diverre ikkje på pheonom 2 :/


OT: http://www.overclock.net/t/1017708/h...om-ii-x6-1055t kanskje dette hjelper?
#1
Xernox's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg ville ventet på haswell, men du kan jo teste (usikker på hvordan dette fungerer på desktop) å skru av alle kjerner minus en, eller hvis amd har noe tilsvarende som turbomode til Intel prøve å skru det på.
Vis hele sitatet...
Kan jeg gjøre som legevakten sa, høyreklikk på prosessen og velg affinet til kun core 0? Eller må jeg i BIOS og skru av alle 3 kjernene?
Det med Haswell, er ikke de mest ment til mobile enheter?
Sist endret av Xernox; 26. mai 2013 kl. 14:56.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Kan jeg gjøre som legevakten sa, høyreklikk på prosessen og velg affinet til kun core 0? Eller må jeg i BIOS og skru av alle 3 kjernene?
Det med Haswell, er ikke de mest ment til mobile enheter?
Vis hele sitatet...
Det var det jeg gjorde på min i7 funka gull
#1
Xernox's Avatar
Trådstarter
Ok så jeg prøvde det. Jeg fikk best FPS når jeg brukte 3 kjerner, 4 kjerner var likt som 3 kjerner. 1 kjerne var helt katastrofe, 2 kjerner var bedre enn 1.
Kan jeg gå ut ifra det at det er CPUen som er "gammel" og burde byttes?
Sist endret av Xernox; 26. mai 2013 kl. 15:08.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ok så jeg prøvde det. Jeg fikk best FPS når jeg brukte 3 kjerner, 4 kjerner var likt som 3 kjerner. 1 kjerne var helt katastrofe, 2 kjerner var bedre enn 1.
Kan jeg gå ut ifra det at det er CPUen som er "gammel" og burde byttes?
Vis hele sitatet...
Desto bedre ytelse per kjerne du har desto bedre fungerer stygggamle spill som kodet så dårlig for framtidig teknologi (multicore kom jo for herrens mange år siden) at en scriptkiddie blir flau.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Kan jeg gjøre som legevakten sa, høyreklikk på prosessen og velg affinet til kun core 0? Eller må jeg i BIOS og skru av alle 3 kjernene?
Det med Haswell, er ikke de mest ment til mobile enheter?
Vis hele sitatet...
Nei.

http://en.wikipedia.org/wiki/Haswell_(microarchitecture)
#1
Xernox's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Desto bedre ytelse per kjerne du har desto bedre fungerer stygggamle spill som kodet så dårlig for framtidig teknologi (multicore kom jo for herrens mange år siden) at en scriptkiddie blir flau.
Vis hele sitatet...
Shogun 2 er ikke akkurat gammelt, kom i 2011. Får vel bare vente på Haswell da.

Takk for innspill alle sammen!
Sist endret av Xernox; 26. mai 2013 kl. 15:21.