Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1057
Hei, satte sammen et nytt PC oppsett til en venn.
Datamaskinen består av følgende hardware:
Hovedkort
CPU
GPU
PSU
Minne
Harddisk
DVD+Brenner

Puttet sammen i dette kabinettet.

Gått over alle koblinger i datamaskinen tre ganger nå, altså koblet fra alt og opp på nytt og dobbelt sjekket alle koblinger. Finnes ikke en feilkobling..

Når vi starter opp PCen derimot skjer dette:

Starter...
Går i noen sek, så kommer en pipe lyd (bare kort) slik som kommer på de fleste PCers startup.
Men så henger den bare der i en slags "loop", pipe lyden kommer med gjevnt mellomrom, akkurat som om PCen restarter rett før den skal starte opp alt.

Får ikke ut noe bilde på skjermen, kommer ikke frem til valget for å gå inn i bios en gang.
Alle vifter i maskinen kjører, Harddisken kjører.. så er ikke helt sikker på hva som er feil.
Tyder kanskje på at det er noe galt med minnet(deffekt/ikke kompatibelt) eller CPU?

PCen satte jeg sammen da han trengte en ny PC(hadde ingen), og serlig siden han skal ha den til TG09.

Er veldig takk nemlig for rask tilbakemelding, for hvis det viser seg at noe må sendes i retur hadde det vært greit å fått gjort det så fort som mulig da TG er om 12 dager.

Takk skal dere ha
skjekk i brukermanualer/leverandørenes internettside... kan hende at en (eller flere) komponent(er) er inkompitabel med andre komponenter
Pipelydene skal fortelle deg noe... finn ut hva de betyr, husker det var en tråd her på forumet hvor det sto hva de forskjellige pipe lydene betyr. prøv google eller søkefunksjonen her på neff.
Som nevnt av andre, pipelydene skal fortelle deg at noe er galt. Om pipene er like lange hver gang og like langt mellom rom mellom pipene, så setter jeg en 5'er på at det er noe galt med minnet. Du kan prøve å bytte ut minnet om du har noe av samme type liggende (i din egen pc kansje?). evt om det er to minnebrikker kan du prøve å ta ut den ene eller den andre.
Sist endret av exuz; 27. mars 2009 kl. 21:44.
Forrige gang jeg satte sammen en nykjøpt pc glemte jeg disse skruene som skal ligge mellom kabinett og hovedkort slik at kabinett ikke leder strøm mellom de forskjellige loddepunkt og lingnende.

Sjekket dette?
- Det resulterte i at maskinen slå seg på i 2 sek, så slo den seg av igjen.
http://www.pc-hjelpen.com/html/arkiv/1/0052.asp
Der sto det litt om hva pipinga prøver og fortelle
Trådstarter
57 2
pipelyden er identisk hver gang med samme tids rom mellom ja, desverre har ikke jeg DDR3 minne i min PC, ikke har jeg noen liggende heller. Fant en post der en person hadde samme minne og hovedkort, han hadde samme problem, tyder nok på minnet ja. Har også prøvd å bruke hver minnebrikke hverfor seg, i begge minne kanalene til og med.

har husket skruene som hever hovedkortet ut ifra kabinett veggen ja, hadde det bare vært et så enkelt problem

Utifra listen på siden du linket til Skralla1, tyder det på minne feil, som exuz også på pekte.

Takk skal dere ha for hjelpen Tenker jeg tar en telefon til komplett på mandag, også sender jeg minnet i retur. får vel bytte det inn i noe som er garantert å fungere.
Sist endret av Magg; 27. mars 2009 kl. 22:02. Grunn: krivefeil
Sjekk om PSU virker, og at du faktisk har koblet ledningene til av/på bryteren riktig;p
Trådstarter
57 2
PSU virker og alt er koblet riktig ja
ta skjermkortet ut, og sett det inn på nytt.. prøv også å ta ut prosessorn, og montere den og kjøling på pånytt. Det kan være så lite som liten feil ved montering av prosessor. Det var det til meg en gang. Sjekk også at ledninger er koblet RETT vei. Pipelydene skal stå forklart i manualen til hovedkortet. Har du gått gjennom disse punktene, ville jeg vurdert feil minne el.

Lykke til!
Mvh!
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Men han skal vel likevel få opp BIOS valget uten å ha minne i pcen, skal han ikke?
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Men han skal vel likevel få opp BIOS valget uten å ha minne i pcen, skal han ikke?
Vis hele sitatet...
Nei, det trenger han ikke å gjøre. Med meg satt ikke den ene minnebrikken skikkelig så den fikk dårlig kontakt, det var nok til at jeg ikke fikk bilde. Så sørg for at minnet sitter rett vei og skikkelig i. Vis ikke kan det være feil med minnebrikken, evt. skade under transport (?)

-LudolfN
Trådstarter
57 2
hm.. antar det ikke kan skade å montere PCen sammen på nytt.
Skal sjekke, takk.
Satte sammen en PC til en venn for et par uker siden, skjedde noe av det samme som du beskriver her. PCen starta vifter og harddisker surret og gikk, men ikke noe bilde på skjermen.
Prøvde da å gå gjennom Hjelp til feilsøking Og fant problemstillingen igjen der. Prøvde da å resette BIOSen noe som fungerte
Trådstarter
57 2
jaja.. koblet hele systemet fra hverandre og tilbake;
Minne brikkene sitter som de skal.
CPU har fin kontakt, sitter som den skal.
skjermkortet sitter også slik det skal og har fin kontakt.
Hovedkortet treffer ikke kabinettet.
Alt koblet riktig.

prøvd å plassere minnet (et av gangen og to av gangen) i alle minne slots. samme resultat.
Startet så opp PCen uten minne brikker, får akkurat samme kjedelige resultat som med minnet installert i.
Samme Pipelyd med samme intervall.

Har også prøvd å resette Bios, fungerte ikke. Hovedkortet har en knapp til å gjøre det med, men har også pins for det. Brukte knappen. kan jo prøve med pins'a

ok.. ganske teit tabbe fra min side, så ikke på bip kodene i manualen, men på siden det ble linket til.
Siden står det at det er minnet, mens i manualen står det:
"Continuous short beeps: Power error"

Betyr det at det er PSU'en som er synderen?
Sist endret av Magg; 28. mars 2009 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.