Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 270
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, dere! Denne passer kanskje ikke helt inn under "rus", fordi jeg ikke tar concerta og ritalin for å ruse meg, men på grunn av ADHD. Jeg har lovlig resept , og tar medisinene som foreskrevet. Jeg begynte med dette i sommer, og da kjentes det meste bra. Jeg fungerte bedre, og det ble enda bedre da jeg bytta (fra ritalin depot)til 2x36 mg concerta depot og kun tar 10 mg ritalin om morgenen. Litt bivirkninger merka jeg selvfølgelig, sånn er det jo med medisiner, men jeg hadde veldig god effekt. Ifølge psykiateren, skulke det ikke være nødvendig å justere ned dosen ved vektnedgang eller oppgang.

Dessverre skjedde en rekke vonde og opprivende ting med meg i løpet av høsten og nyåret. Matlysta forsvant, og jeg har gått ned en del i vekt (noe jeg ikke har vondt av, er overvektig). Det jeg merker nå, er at medisinene gjør meg litt "speeda". Concertaen når jo en topp i løpet av dagen, og da blir virkningen så sterk for meg at jeg rett og slett føler meg rusa. Det er ikke en god følelse for meg, og jeg får ikke gjort det jeg skal. Jeg spiser rart og lite og sliter enormt med søvn. I dag klarte jeg ikke å stå opp, og tida før medisinene begynner å virke, føles helt jævlig. Det gjør vondt i brystet og det kjennes ut som jeg har influensa. Jeg får også paranoide tanker, sjekker ofte vinduet, tror at noen har flytta på ting hjemne hos meg, og at jeg "hører" noen i leiligheten når jeg skal sove, for å nevne noe. Empatien min er nesten av, og jeg tenker så mange stygge tanker som ellers ville vært fremmede for meg.

Noen andre som har opplevd dette? Jeg føler jeg er i ferd med å bli gal, narkoman eller begge deler. Har skaffet meg time hos lege og psykolog altså, men ville høre om andre har opplevd noe lignende og hvordan du/dere fikk det bedre. Det skal nevnes at jeg ikke vet om det er pillene eller psyken min som ødelegger mest og at jeg nettopp kom meg ut av et skadelig forhold. Ksn det være at det blir bedre om jeg faktisk klarer å spise mer enn 1000 kcl om dagen, og at disse kommer fra litt andre kilder enn tullemat (merkelige matvalg som for eksempel bare macaroni...).
Det du beskriver høres veldig ut som virkningene man kan forvente seg av en høy dose metylfenidat. At du ikke spiser kan gjøre bivirkningene større også har jeg hørt.

Det at du spiser så lite og dårlig kan gjøre at du får mangler på vitaminer og liknende, og det kan forsterke de kjipe følelsene. Dra til legen og spør om en blodprøve.

Jeg kan spekulere i at da du opplevde noe kjipt så spiste du mindre, og fikk da sterkere bivirkninger av medisinene. Når du fikk sterkere bivirkninger spiste du enda dårligere og sov mindre og fikk igjen sterkere effekt. Sånn sett så kan det ha blitt til en ond sirkel.