Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4330
Hei, jeg har en venn som er yrkessjåfør og han legger nesten daglig ut videor mens han har lastebilen på cruisecontrol og holder rattet med beina sine mens han filmer. Han har gjort dette en relativ lang stund nå men selv om sannsynligheten for at han dreper en hel familie er relativt lite burde han ikke drive med dette.
Jeg ønsker ikke at han dreper noen så jeg tror jeg må nok melde dette til politiet. Hvordan går jeg fram her, er det bare å dra ned til politistasjonen og si: ja, vedkommende driver sånt kan dere gjøre noe med dette? Er det eventuelt også mulig å gjøre det anonymt fordi dette vil garantert ødelegge mitt forhold med vedkommende.
Helt vanlig å varsle anonymt, og i denne sitasjonen er en varsling det absolutt riktige å gjøre.

https://www.politiet.no/tjenester/tips-politiet/
En tidligere god venn av meg som kjørte langtransport gjorde det samme.

Jeg sa fra til han klart flere ganger at det er uaktuelt å være kompis med han om han holder på slikt.
Han ga seg ikke og jeg tok avgjørelsen på å offre vennskapet.
Sendte flere videoer til daglig lederen som bevis der jeg forklarte hva han holdt på med.
Han fikk en streng advarsel om å skjerpe deg, hjalp i 2 uker og så var det pån igjen.
Sendte på nytt nye videoer til daglig leder og han fikk oppsigelse.
Daglig leder holdt meg anonym, men er ingen kunstverk å legge sammen 2+2 for å finne ut at det var meg.

Daglig leder tok også kontakt med politiet uten at jeg vet utfallet av det. Ser han ofte kjørende rundt i bil så antar lite med reaksjon fra de dessvere.

Lite kult å være tyster, men om han hadde kjørt på et menneske uten at jeg hadde gjort noe med saken, så hadde ikke jeg tilgitt meg selv ivertfall...
Nei, her har du ett felles ansvar. Du må gi dette til politiet, noe annet hadde vært indirekte mord
Definisjonen av tysting
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Definisjonen av varsling
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg vet ikke helt... ringe polisen på kompis, det smaker så dårlig.

Hadde selv valgt dette som absolutt siste utvei.

Jeg ser begge sider av saken, og dette er ikke ment som "føkk snuten " attitude..

Bare noe inni meg som sier at dette er feil.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Definisjonen av tysting
Vis hele sitatet...
Hva for en naiv boble er det du egentlig befinner deg i?
Du er åpenbart ikke innforstått med alvoret.

Må være litt av et liv å leve dag til dag når man er så sausa i huet sitt med gangster-life at man anser det å ta ansvar for felles menneskers ( inkludert vennen / sjåførens) liv som tysting. Det heter rettferdighet og ansvar - ekte beundringsverdige verdier med andre ord. Noe du hadde hatt godt av å lære deg, for din egen og resten av oss sin skyld. Guttevalp.

Jeg er enig; man ringer ikke og tipser snuten om at en kompis dytter drugs. Ja, det kan være farlig, men de "utsatte" har hvertfall en viss evne til å påvirke sitasjonen og med det utfallet, i motsetning til en famile som på 2 sekunder plutselig får en lastebil i fronten.

Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg vet ikke helt... ringe polisen på kompis, det smaker så dårlig.

Hadde selv valgt dette som absolutt siste utvei.

Jeg ser begge sider av saken, og dette er ikke ment som "føkk snuten " attitude..

Bare noe inni meg som sier at dette er feil.
Vis hele sitatet...
Du må innse at du til slutt ikke hadde gjort kompisen din noen tjeneste ved å la være.



Vil til slutt presisere at jeg ikke tror på tysting, og aldri kommer til å gjøre det.
Det jeg prøver å formidle her er nettopp forskjellen på tysting og å ta fuckings sårt trengt, rettferdig ansvar!
Uhyre leit at verden er full av løker som ikke forstår forskjellen.

Oh and, megacreds fra meg til deg hernameisari. Du er the fuckings man!