Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2656
Jeg jobber i en liten anleggsbedrift som grøftemann. Det har jeg gjort i 2 år.
Har et ønske om å ta kurs for gravemaskin, dumper og hjullaster, men har ikke selv råd til kurset, og når jeg spurte sjefen sa han at bedriften slet økonomisk og at de dessverre ikke kunne sponse meg kurs, selv om de gjerne skulle ha sett at jeg hadde kompetansebevis for maskinene som brukes.

Så da er spørsmålet, kan NAV gi meg kurs eller må jeg ha en spesiell grunn? Som f.eks. at jeg har helseproblemer som tilsvarer at jeg ikke kan gjøre for mye fysisk arbeid?
Hvis firma du jobber for sliter så økonomisk at de ikke kan sponse deg de 10-12 tusen det kurset koster og gi deg 40 timer på fadderordning i ettertid, hadde jeg faktisk sett etter ny arbeidsgiver
Om du er nødt til å ha det for å fortsette å jobbe, altså at du mister jobben om du ikke får det så kan de være behjelpelige.
De har noe som heter AMO (arbeidsmarkedsopplæring) som da kan være aktuelt, men nøyaktig hvilke kurs de dekker i ditt fylke er ikke godt å si ettersom kursene er basert på behov i arbeidsmarkedet.

Du kan lese litt mer om det her:
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...hold/opplæring


Det enkleste er nok om du kontakter Nav personlig og hører med de.