Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2203
Ble dømt av domstol til å dokumentere rusfrihet i 6-12mnd for å få tilbake førerkortet. Etter å ha dokumentert rusfrihet og fått tilbake førerkortet har min fastlege satt begrensninger som politiet aldri ga meg i dommen. Er det noe jeg kan klage på? Bytte fastlege og få han til å gi meg førerkortet permanent? Er sinnsykt lei av å leve med dette. på Jeg er nå satt på kvartalsvise urinprøver og må fortsatt dokumentere rusfrihet og f.kortet er kun gyldig i ett år gangen. Slik skal det være de neste 3 årene. Jeg har aldri kjørt beruset, men sa i ett avhør at jeg tok narkotika hver dag i ett dårlig forsøk på å snakke meg vekk fra en sak. I september har jeg hatt førerkortet i ett år.
Er i samme situasjon selv men dette skjedde etter jeg byttet fastlege. Første fastlegen var fornøyd med å få det dokumentert hos seg selv mens når jeg fikk ny fastlege ville han innblande fylkeslege og følge deres opplegg. Spørsmålet her er vel om fylkeslegen er varslet i ditt tilfelle? Slik jeg forstod det var det førerkort 1 år varighet i 3 år også 5 års varighet etter det før vanlig førerkort?
Ja. Er det opplegget jeg er forespeilet. Er helt hinsides opplegg. Har ikke snakket med andre enn fastlegen. At staten skal holde på slik i så mange år er helt sinnsykt
Sist endret av Drugsarebadmkey; 23. juli 2019 kl. 20:14.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var i samme greiene, ble så mye tull til slutt at lappen ikke var verdt det lengre. Slet for mye på psyken.
Jævli kjipe greier med tanke på at det var oppbevaring og bare en bot uten i det heletatt å være i nærheten av en bil.
Mattoholiker
Markonan's Avatar
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
men sa i ett avhør at jeg tok narkotika hver dag i ett dårlig forsøk på å snakke meg vekk fra en sak. I september har jeg hatt førerkortet i ett år.
Vis hele sitatet...
Når du er så fersk sjåfør, samtidig som du tillstår å ruse deg daglig, så synes jeg det er et under at du i det heletatt har lappen. Ruse seg daglig er ikke forenelig med å inneha kjørekort.

Du har i det minste fått et valg her nå. Lykke til med valget.
Sitat av Markonan Vis innlegg
Når du er så fersk sjåfør, samtidig som du tillstår å ruse deg daglig, så synes jeg det er et under at du i det heletatt har lappen. Ruse seg daglig er ikke forenelig med å inneha kjørekort.

Du har i det minste fått et valg her nå. Lykke til med valget.
Vis hele sitatet...
Fersk sjåfør? Jeg tror du misforstår. H*n har fått førerkortet tilbake for nesten ett år siden, men må fortsatt avgi urinprøver.

Opplegget h*n er underlagt er ganske drastisk og inngripende. Årevis med urinprøver? Det vil ingen synes er rettferdig, bortsett fra politiet (som bruker det som tilleggsstraff) og den slags.
Enig.

Har man først blitt tatt for kjøring under rus (daglig bruk av nark), må man ta konsekvensene.

Ser den at det ikke føles helt bra måtte avlegge urinprøver av og til, men det er eneste muligheten man har forebygge mtp de som har kjørt under påvirkning av rus.

Ca 1/4 av alle dødsulykker er pga rus.
Nei, dette har ingenting med politiet å gjøre, dette er noe helsevesenet har pålagt ham. I helsekrav til førerkort står det:

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år om gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett med inntil fem års varighet, før den kan gis med vanlig varighet.

Det er ikke snakk om månedlige eller ukentlige urinprøver etter de første 6 månedene med dokumentasjon, det er kvartalsvis. Jeg er i samme opplegget selv, jeg priser meg lykkelig at vi bor i ett land der det er veldig trygt å ferdes i trafikken, noe jeg er sikker på at disse begrensningene hjelper på. Er det virkelig så negativt å føre tilsyn med folk med utstrakt rusproblematikk i forhold til sertifikat der rus har ekstremt store konsekvenser?
Det stemmer det bullshit.. skriver. Dette er et lovpålagt krav gitt i førerkortforskriften. Du kan lese utfyllende om helsekrav til førerkort, spesielt ved rus, i Førerkortveilederen til Helsedirektoratet:

https://www.helsedirektoratet.no/tema/forerkort
Post gjerne i samletråden jeg har laget for denne type problematikk.

Tror ikke jeg kan linke til den om å om igjen (?) mod ?

Men prøver meg :https://freak.no/forum/showthread.php?t=311715