Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 9361
Hei, Freaks. Jeg er nå på bussholdeplassen i Ålesund, og har nettop vist min avsky ovenfor en eldre dame som bestemte seg for å sette seg vedsidenav meg å puste røyken sin i ansiktet mitt. Jeg sa fra at jeg synes det var ekkelt og spurte om hun kunne stoppe eller gå ett annet sted å røyke, men ble mødt negativt med en hes stemme som ba meg vise respekt og være høffelig. Røyste meg da å gikk uten å si noe eller se bak.

Dette er ikke første gang jeg har opplevd personer som blåser røyken i retning mot meg offentlig, men første gang jeg har sagt fra.

Hva bruker dere å gjøre når dere havner i slike situasjoner, og hvis dere noen gang har sagt ifra til vedkommede, hvilken respons har dere fått?

Beklager skrivfeil. Skriver fra mobiltelefon.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Lufthorn. Be dem vise respekt og være høflig. Du har like mye behov for å blåse med lufthorn som de har å røyke i trynet ditt.
Eventuelt kan du bære rundt på en klump med hår for å tenne i anledning gamle damer røyker på deg på bussholdeplassen.
Sist endret av PerPerPerPer; 22. mai 2012 kl. 11:22.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det spørs veldig hvor vennlig du spør. Du var sikkert litt pissed fordi hu blåste røyk i trynet på deg.
Noe som (ubsvisst eller ikke) kom frem i kommentaren din og ble tolket som frekkhet og nedlatenhet ovenfor hennes livsstil.
my 2 cents Røykere og ikke-røykere kan være noen hårsåre jævler.
Jeg gjemmer meg bort når jeg skal ta en sigg, slipper å plage folk og folk slipper å plage meg.
Sist endret av Bothrops; 22. mai 2012 kl. 11:20.
The Nerdrager
Jeg pleier å tenne meg en røyk å blåse røyk på dem!
Jeg er en røyker og når jeg venter på bussen stiller jeg meg alltid litt unna de andre, det skulle bare mangle. Du gjorde riktig i å si ifra.
Opplevde samme greia i Ålesund i fjor, stiller meg somregel et annet sted. Ikke mange som bryr seg hvilken vei det blåser, og på hvem.
Jeg pleier å hoste demonstrativt og gå.

Synes faktisk det er sykt at man har lov til å gå rundt og røyke i all offentlighet når passiv røyking er blitt bevist så farlig som det er.
Fyr en spliff å få gamle damen passivfjern..
Sitat av isbilen10 Vis innlegg
Hei, Freaks. Jeg er nå på bussholdeplassen i Ålesund, og har nettop vist min avsky ovenfor en eldre dame som bestemte seg for å sette seg vedsidenav meg å puste røyken sin i ansiktet mitt. Jeg sa fra at jeg synes det var ekkelt og spurte om hun kunne stoppe eller gå ett annet sted å røyke, men ble mødt negativt med en hes stemme som ba meg vise respekt og være høffelig. Røyste meg da å gikk uten å si noe eller se bak.

Dette er ikke første gang jeg har opplevd personer som blåser røyken i retning mot meg offentlig, men første gang jeg har sagt fra.

Hva bruker dere å gjøre når dere havner i slike situasjoner, og hvis dere noen gang har sagt ifra til vedkommede, hvilken respons har dere fått?

Beklager skrivfeil. Skriver fra mobiltelefon.
Vis hele sitatet...

Ser ikke helt problemet faktisk. Det er snart ikke lov å røyke noen plasser - ute i friluft slik som på en buss-stopp så kan man jo bare flytte seg om man sjeneres av røyken.

Synes ærlig talt røykerne hundses nok slik det er idag og de få plassene de fortsatt kan fyre opp bør de få ha i fred - da får heller vi andre være fleksible.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av isbilen10 Vis innlegg
Jeg sa fra at jeg synes det var ekkelt
Vis hele sitatet...
And there's your problem. Hadde du sagt du hadde astma eller ikke gitt noen grunn så hadde hun helt sikkert gitt seg. Er du av typen som sier til folk du ikke kjenner "Gå å vaske deg, du stinker." Nettopp, da sier du vel heller ikke at du er ekkel som røyker.
Sist endret av Mith; 22. mai 2012 kl. 11:33.
på heltid
iSkurk's Avatar
Når jeg røyker og det eventuelt er mennesker i nærheten, går jeg ofte et par meter unna til jeg ser røyken ikke går i dems retningen, eller tar meg en snus om det er veldig mange!
Er det ikke rimelig irrelevant hva som var grunnen til at damen reagerte slik hun gjorde? Vi er vel alle enige om at dette sort sett er et ikke-problem? Frekke mennesker finnes, men stort sett er folk høflige.
Sitat av Mith Vis innlegg
And there's your problem. Hadde du sagt du hadde astma eller ikke gitt noen grunn så hadde hun helt sikkert gitt seg. Er du av typen som sier til folk du ikke kjenner "Gå å vaske deg, du stinker." Nettopp, da sier du vel heller ikke at du er ekkel som røyker.
Vis hele sitatet...
Han sa han syntes _det_ var ekkelt, ikke hun.
Er du av typen som sier til folk du ikke kjenner "Slutt å gni de skitne nevene dine i ansiktet mitt"?
Jeg er en røyker, jeg stiller meg laaangt unna andre mennesker når jeg venter på bussen. Men så hender det av og til at det dukker opp noen som venter på bussen også, som bestemmer seg for å stille seg rett ved siden av meg og gi meg stygge blikk på grunn av røyken.
Dette irriterer meg grenseløst.
Anti-røykere som klager på røykere, dere puster jo inn like mye dritt om ikke mer når dere går langs en høyt traffikert vei.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg pleier å hoste demonstrativt og gå.

Synes faktisk det er sykt at man har lov til å gå rundt og røyke i all offentlighet når passiv røyking er blitt bevist så farlig som det er.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke så ille som de fleste tror.
Sitat av Mith Vis innlegg
And there's your problem. Hadde du sagt du hadde astma eller ikke gitt noen grunn så hadde hun helt sikkert gitt seg. Er du av typen som sier til folk du ikke kjenner "Gå å vaske deg, du stinker." Nettopp, da sier du vel heller ikke at du er ekkel som røyker.
Vis hele sitatet...
En person som lukter vondt kan ha vært å trent, jobbet hard etc å blitt svett.

Det er helsefarlig (dog sikkert ikke veldig i denne settingen) å puste inn røyk.

Ser ikke helt at det skal være nødvendig å si i fra til en hver person at ting kan være ubehaglige, dette burde de selv klare å tenke seg til. Hvis du sitter på en buss og personen i sete ved siden av svir av en skikkelig bråker (les: promper) så vil dette naturlig føles ekkelt, akuratt som når en røyker kommer å blåser røyk mot deg.
Hvis folk høflig ber meg stumpe siggen gjør jeg det med en gang fordi det er høflig. Men er de frekke er jeg også frekk. Gjengjeldelsesprinsippet er helt grunnleggende for alt sosialt. Lær deg det.

Sitat av zega Vis innlegg
En person som lukter vondt kan ha vært å trent, jobbet hard etc å blitt svett.

Det er helsefarlig (dog sikkert ikke veldig i denne settingen) å puste inn røyk.

Ser ikke helt at det skal være nødvendig å si i fra til en hver person at ting kan være ubehaglige, dette burde de selv klare å tenke seg til. Hvis du sitter på en buss og personen i sete ved siden av svir av en skikkelig bråker (les: promper) så vil dette naturlig føles ekkelt, akuratt som når en røyker kommer å blåser røyk mot deg.
Vis hele sitatet...
Det er helt subjektivt hva som er ubehagelig. For røykere er ikke røyk ubehagelig.
Sist endret av Stratops; 22. mai 2012 kl. 11:49.
Røyking er ikke like sosialt akseptert som det en gang var. Det er betydelig mindre andel mennesker som røyker nå. Folk må jo ta hensyn til hverandre. De som røyker kan holde seg litt unna, så de slipper å plage andre ikke-røyker, akkurat som de som går med høretelefonene sine feil vei kan skru ned musikken.

Hadde jeg vært deg hadde jeg stumpet røyken hennes og sagt "vær høflig og vis litt respekt, man snakker ikke sånn til andre."
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Satt og ventet på toget forrige dagen, og da ut fra ingen steder, så bestemte en mann å sette seg rett ved siden av meg av alle steder, og fyre opp den store cigar røyken, med vinden mot meg. Ble irritert, så på han stygt og bare gikk. et minutt etterpå slukket han den og gikk litt rundt. Syns dette rett og slett er dårlig stemning, og var mange steder han kunne stått og fyrt opp...
Skal jeg ha en røyk når jeg venter på bussen, så står jeg utenfor "skuret" - Man forsøker selvsagt å få røyken i en retning det ikke står folk, men man kan ikke kontrollere vinden.

Jeg forstår at det ikke er behagelig å få røyk oppi trynet, men du får ikke mye velvilje fra meg om du kommer som en anna femteklassing å raller om at røyking er ekkelt og teit osv.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Irriterer meg litt over de som ser stygt på folk eller hoster passivt-aggressivt og lignende istedet for å åpne kjeften og prate med mennesket du står ved siden av. Da kan det umulig være en så jævlig big deal da.
Virker på meg som om hovedgrunnen til at folk gjør slikt er behovet for å markere at Dette aksepterer jeg ikke! Du dreper deg selv og de rundt deg. og ikke minst "Det du driver med holder jeg meg for god for"
Sist endret av Bothrops; 22. mai 2012 kl. 12:07.
En av mine største problemer med røyking er ikke at det skader dem selv, for det bryr jeg meg egentlig ikke om. Men sigarettrøyk lukter helt forferdelig vondt, og det er skikkelig ukomfortabelt å puste inn en slik røyk. I tillegg kan de jo lett bare flytte seg 10 meter, så plager de ingen.
Happy Buddha
Det burde jo ikke være slik at de som ikke røyker må ta hensyn, da kan heller de som røyker ta litt hensyn til de omværende.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Tar meg en røyk titt og ofte ved bussen/offentlige steder. Om jeg sitter, og skal tenne opp en røyk der jeg sitter, pleier jeg å spørre om det er ok.

Nå skal det sies, det koster ikke en som røyke veldig mye å flytte ræva si 2 meter. Om noen må etter, for å demonstrere, så kan de til helvette reise.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvis folk høflig ber meg stumpe siggen gjør jeg det med en gang fordi det er høflig. Men er de frekke er jeg også frekk. Gjengjeldelsesprinsippet er helt grunnleggende for alt sosialt. Lær deg det.

Det er helt subjektivt hva som er ubehagelig. For røykere er ikke røyk ubehagelig.
Vis hele sitatet...
Nei, selvfølgelig, men det er dette med å sette seg i andres situasjon.
Empati, har vært mye snakk om det i media i det siste.

Forresten så synes jeg røyk (på litt avstand) lukter godt selv om jeg ikke har røkt noe særlig selv.
Det beste er vel å si i fra på en ordentlig måte.

Men personlig viser jeg alltid høflighet og ungår å røyke når jeg står med andre jeg ikke vet hvordan vil reagere på det. Ellers så beveger jeg meg et par meter i retning med vinden slik at ikke røyken jeg blåser ut fra mine snille lunger ikke blåser tilbake på de jeg bevegde meg vekk fra.
Sitat av AmundK Vis innlegg
Det burde jo ikke være slik at de som ikke røyker må ta hensyn, da kan heller de som røyker ta litt hensyn til de omværende.
Vis hele sitatet...

Jo det bør nesten være det. ER helt sykt hvor mye pes røykere får gjennom aviser, politikere og alle bedre-enn-deg menneskene.

Nå kan røykere fortsatt røyke utendørs om enn noe begrenset allerede.

La dem få røyke i fred å ta med deg ditt sure humør og stikk til helvete vekk fra den som forsøker kose seg på en av de få plassene de stakkars røykerne ennå kan røyke.

Røyker ikke selv men jeg er dritt-lei av all hetsen røykerne får.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Ser ikke helt problemet faktisk. Det er snart ikke lov å røyke noen plasser - ute i friluft slik som på en buss-stopp så kan man jo bare flytte seg om man sjeneres av røyken.

Synes ærlig talt røykerne hundses nok slik det er idag og de få plassene de fortsatt kan fyre opp bør de få ha i fred - da får heller vi andre være fleksible.
Vis hele sitatet...
Jeg ser uten videre problemet. Fyren sitter allerede der. Først. Og så kommer noen og setter seg ned ved siden av ham og ikke viser hensyn. Og da må han enten sitte der og vemmes, eller flytte seg. Woot? Ha plassene sine i fred? Skal offentlige uterom forbeholdes 20 % av befolkningen bare fordi de røyker? Hvorfor det?

Og årsaken til at lovgivningen og reglene blir strengere og strengere er nettopp det at røykerne ikke viser hensyn.

- Feks på Oslo S perrongene. Der ble det ikke vist hensyn, og dermed måtte NSB inn og merke av et område hvor røykerne pent fikk stille seg i stedet. - Om alle hadde vist hensyn hadde det vært unødvendig.

Annet eksempel: utenfor masse forskjellige bygg stod røykerne tidligere. Å gruble seg frem til at lukta fra siggen går rett inn i bygget når dørene går opp støtt og stadig kreves det ikke mye skalle til. Så man trenger jo ikke stå 20 cm fra døra?
men det gjør man... Og så blir eier av bygget nødt til å iverksette og håndheve forbud mot røyking ved inngangen. Det inkluderer også 3 meter unna døra, hvor det også er tak. Og så står røykerne som en konsekvens forhutlet under åpen himmel og tror alle er på jakt etter dem når de blir forvist fra inngangspartiet.

Og da føler du deg jaget. Fordi du faktisk blir det. Fordi du ikke viser hensyn. Serves you right
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Det er på mange måter forståelig. Men fortsatt ufint. Tobakk er jo lov, det er sosialt akspetert til en viss grad. Hvorfor kan ikke jeg bare få skade meg selv i fred?

Men det tilsier ikke at jeg skal stå oppå noen andre som ikke gjør det. Bare de ikke kommer etter.
Skal sies, jeg har skjeldent noe problemer med noen som er sure eller demonstrerer. Ta hensyn, så blir du vist hensyn.
Jeg trekker meg litt unna når jeg tar meg en røyk på offentlige steder og venter på buss/tog eller hva det nå enn er.
Greit å vise litt respekt, tross alt ikke alle som tåler det heller. Er jo vi som har begynt med dritten.
Sitat av Chim93 Vis innlegg
Tar T-banen til jobb hver dag. er nok av røykere som setter seg rundt meg, tenner en røyk og da føler jeg at jeg stinker røyk resten av dagen. (Er ofte 3-4 stk som står omtrent oppå deg rundt 07.00 hver morgen..) At de røyker skal ikke gå utover deg. Si klart ifra og visst de er nedlatende tilbake, kan du alltids forklare skadevirkningen.
Vis hele sitatet...
Haha, ja forklar dem skadevirkningen. Da blir de sikkert både opplyst, informert og takknemmelige. Og ikke minst får de høre noe de ikke allerede var klar over. HO-HO-HA-HA-LOLOLTROLL

Veni, vidi, vici
24 3
Alle må vise hensyn, uansett om det gjelder røyking i offentligheten, reise seg for eldre på busser eller hva det enn skulle gjelde.

Røyker du, så må du tenke på at dette ikke bare skader deg selv. Det gjelder alt fra passiv røyking til å kaste sneiper på bakken. Det er ikke virkelig så vanskelig visst du står å røyker på et offentlig sted, og bevege deg 5 meter unna medmennesker... De fleste som skjemmes av røyk går ikke bort til røykere og sier "du kan vell ikke flytte deg vell?"

Selv så liker jeg å påpeke det, eller flytte meg selv om noen røyker i nærheten. Om noen andre da kommer og tenner en røyk i nærheten ber jeg de pent flytte seg. Da er ikke det noe problem.
The Lurker
isbilen10's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
And there's your problem. Hadde du sagt du hadde astma eller ikke gitt noen grunn så hadde hun helt sikkert gitt seg. Er du av typen som sier til folk du ikke kjenner "Gå å vaske deg, du stinker." Nettopp, da sier du vel heller ikke at du er ekkel som røyker.
Vis hele sitatet...
Jeg har absolutt ingenting imot at folk røyker og lukter som de gjør. Folk får gjøre som de vil med kroppen sin, men når de puster den i ansiktet meg, da går det utover min kropp, og jeg lukter røyk. Med ekkelt, mente jeg naturligvis å få røyken blåst rett i ansiktet mitt fordi hun insisterer på å la være å snu seg en annen vei eller flytte seg. Takk for astma-tipset, skal huske det til neste gang!

Dere som skriver her at dere bruker å ta hensyn og bevisst unngå å puste mot andre, har stor respekt fra meg! Dessverre er ikke alle slik, og jeg opplever dette gang på gang, så derfor startet jeg tråden for å få høre både deres synspunkt på saken generelt og min reaksjon denne gangen, og hvordan andre som har vært i lignende situasjon har reagert.
Sitat av Chim93 Vis innlegg
Alle må vise hensyn, uansett om det gjelder røyking i offentligheten, reise seg for eldre på busser eller hva det enn skulle gjelde.

Røyker du, så må du tenke på at dette ikke bare skader deg selv. Det gjelder alt fra passiv røyking til å kaste sneiper på bakken. Det er ikke virkelig så vanskelig visst du står å røyker på et offentlig sted, og bevege deg 5 meter unna medmennesker... De fleste som skjemmes av røyk går ikke bort til røykere og sier "du kan vell ikke flytte deg vell?"

Selv så liker jeg å påpeke det, eller flytte meg selv om noen røyker i nærheten. Om noen andre da kommer og tenner en røyk i nærheten ber jeg de pent flytte seg. Da er ikke det noe problem.
Vis hele sitatet...

Det er et jævla hysteri rundt passiv røyking som burde opphøre straks.
Passiv røyking som det å passere røykere på vei inn i et bygg eller på en bussholde-plass er ikke særlig skadelig. Det er nok mer skadelig å fyre i ovnen vinsterstid for så å gå ut å måke snø.

De som har særlig sensitive luftveier slik som astmatikere og allergikere klarer til og med å passere røykere uten å bli akutt syk eller få illebefinnende.
Jeg har nemlig astma selv og gjør det aldri til et problem.

Det er en helt syk hetsing av disse tapre menneskene som tross i all kunnskap rundt røyking daglig forkorter sitt liv og nedsetter kroppslige funksjoner kun for å ha ild på en pinne og trekk avgassene ned i lungene. Disse tapre menneskene bidrar med svært mange millioner ekstra til fellesskapet hvert eneste år i form av tobakksavgift. Ser det skrives mye om at disse tapre og standhaftige menneskene vil koste samfunnet enormt mye penger grunnet alle skadene de pådrar seg av røyken. Det tror jeg lite på. Idag er problemet i hovedsak at vi blir for gamle. Røykerne løse akkurat det problemet svært effektivt. Fremfor å tilbringe kanskje 15-20 år på en demens avdeling til 2.000 kroner døgnet så velger altså disse hedonistiske menneskene nytelsen fremfor et langt liv og et veldig langt og kostbart sykeleie på tampen av alderdommen.

Så jeg mener det er på tide at vi tar av oss hatten for røykerne. At vi villig flytter oss om vi på noen måte sjenerer disse flotte menneskene når de koser seg med sin kostbare hobby som bringer så mange ekstra kroner i i vår felles kasse til fordeling på oss alle.
Folk gjør som de vil, heller mer synd på dem som ikke kan vise noe respekt.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Gjensidig respekt er vel egentlig essensen i dette?
Hadde alle parter klart det, så hadde vel strengt tatt ikke dette vært noe problem ?
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det er et jævla hysteri rundt passiv røyking som burde opphøre straks.
Passiv røyking som det å passere røykere på vei inn i et bygg eller på en bussholde-plass er ikke særlig skadelig. Det er nok mer skadelig å fyre i ovnen vinsterstid for så å gå ut å måke snø.
Vis hele sitatet...
Like skadelig å gå forbi røykere på vei inn og ut av offentlige bygg som feks å treåkke i hundebæsj. Enig. Jeg foretrekker å ikke tråkke i hundebæsj, og påtaler følgelig dette ovenfor hundeeiere som har sterk nok rygg til å ha hund, men for svak til å bøye seg ned og plukke opp driten.

Sitat av MyBallantine Vis innlegg
De som har særlig sensitive luftveier slik som astmatikere og allergikere klarer til og med å passere røykere uten å bli akutt syk eller få illebefinnende.
Jeg har nemlig astma selv og gjør det aldri til et problem.

Det er en helt syk hetsing av disse tapre menneskene som tross i all kunnskap rundt røyking daglig forkorter sitt liv og nedsetter kroppslige funksjoner kun for å ha ild på en pinne og trekk avgassene ned i lungene. Disse tapre menneskene bidrar med svært mange millioner ekstra til fellesskapet hvert eneste år i form av tobakksavgift. Ser det skrives mye om at disse tapre og standhaftige menneskene vil koste samfunnet enormt mye penger grunnet alle skadene de pådrar seg av røyken. Det tror jeg lite på. Idag er problemet i hovedsak at vi blir for gamle. Røykerne løse akkurat det problemet svært effektivt. Fremfor å tilbringe kanskje 15-20 år på en demens avdeling til 2.000 kroner døgnet så velger altså disse hedonistiske menneskene nytelsen fremfor et langt liv og et veldig langt og kostbart sykeleie på tampen av alderdommen.

Så jeg mener det er på tide at vi tar av oss hatten for røykerne. At vi villig flytter oss om vi på noen måte sjenerer disse flotte menneskene når de koser seg med sin kostbare hobby som bringer så mange ekstra kroner i i vår felles kasse til fordeling på oss alle.
Vis hele sitatet...
jeg ser du fremhever at det utfra et samfunnsøkonomisk perspektiv faktisk lønner seg for oss andre skattytere at disse livsnyterne forsvinner som magadrag for solen før fylte 60 år.
Siden det er så åpenbare sammenhenger her finner du sikkert dokumentasjon for dette et sted på verdensveven utover anekdotiske antagelser i innlegget over. Rent spesifikt lurer jeg på hva som skjer med de 75 % som IKKE dør av kreften/kolsen/infarktet de pådrar seg, men som lever ytterligere 10-15-20 år i tett kontakt med helsevesenet. De sparer oss også for penger?

Hr Hansen, som faktisk dør brått av av infarktet sitt sparer oss nok for noen kroner. Men fru hansen, som opplever et langt og pleietrengende liv på institusjon med mer og tettere pleiebehov som en følge av sine vaner antar jeg at mer enn oppveier for HR Hansens drastiske og uselviske sparetiltak.

Jeg tror ikke at å få opp antallet røykere i samfunnet er det store sparetiltaket du påstår. For om din logikk holder burde jo staten gått inn og oppfordret folk til å røyke for å kutte kostnader til eldreomsorg og helse. Ikke spesielt etisk, men jeg er overbevist om at både Høyre og FRP kunne finne på å fronte forslaget dersom sammenhengen her ble påvist.

Det at de IKKE har gjort det til dags dato tar jeg til inntekt for at sammenhengen ikke er påvist.
Sist endret av kampspurv; 22. mai 2012 kl. 15:15.
Hvis noen sitter på benken jeg vil sitte på venter jeg til jeg er ferdig med røyken, det eller at man slukker kan ikke-røykere kreve, syns jeg..
Hvis jeg er på benken først og noen kommer bort og setter seg, og så ber meg slukke røyken gjør jeg ikke det, da tenker jeg først til mølla..

Men jeg syns TS burde svart henne dama.. Det er jo sånn at mange mennesker setter seg fast i ett tankemønster etterhvert som de blir eldre, og har man tenkt at å gi noen annenhåndsrøyking ikke er like frekt som å la en eldre person stå/be en eldre person oppføre seg... tenk så positivt det hadde vært for henne hvis du kunne fått henne til å forstå at fra din synsvinkel, og de fleste andres gjetter jeg, så var du så høflig som du kunne være mens du samtidig passet på deg selv og din helse og opplærte en av dine eldre i god moderne folkeskikk...

hehe OT, men det kom en eldre dame og satte deg ved siden av meg på en benk en gang når jeg røyka, da reiste jeg meg opp for å gå bort, men så sa hun at hun hadde røyka i nesten 50år og endelig klart å slutte, men hun elska lukta oh likte det når besøket hennes røkte inne, så hun ville gjerne at jeg satt meg ned igjen

Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Folk gjør som de vil, heller mer synd på dem som ikke kan vise noe respekt.
Vis hele sitatet...
jeg tror hun dama følte at TS var frekk jeg da.. skal jo ikke snakke som til eldre folk, rette på væremåten deres og be dem avslutte misbruket sitt eller stå til de er ferdig.. Jeg har iallefall erfart, og blitt fortalt i skolen, at mange eldre har kommet til en konklusjon som er feil, denne har de sittet med i mange år og den har satt seg som en slags "refleks", derfor forstår man ikke altid tankegangen dem, vi som er unge og har kommet til andre konklusjoner, som desverre sikkert blir feil en eller annen gang

det at jeg har hørt det på skolen var bare noe en lærer sa det i en digress, så ikke noen sikker kilde, sikrere en mine erfaringer er den sikkert så jeg tok den med
Ser ikke problemet!
Er du ikke røyker og ikke liker røyk: Sett deg en annen plass.
Er du røyker: Still deg en plass det ikke er folk fra før når du røyker!

Om noen kommer og setter seg att med meg når jeg sitter og røyker gir jeg fint faen, de kunne satt seg en annen plass om de ikke liker det!
Er det en gammel dame som er dårlig til beins og må sette seg tar jeg derimot og flytter meg.
Alt i alt: Vis folkeskikk!
Sist endret av Klistermerke123; 22. mai 2012 kl. 15:48. Grunn: Skrive leif
Sitat av 1234554321 Vis innlegg
Ser ikke problemet!
Er du ikke røyker og ikke liker røyk: Sett deg en annen plass.
Er du røyker: Still deg en plass det ikke er folk fra før når du røyker!

Om noen kommer og setter seg att med meg når jeg sitter og røyker gir jeg fint faen, de kunne satt seg en annen plass om de ikke liker det!
Er det en gammel dame som er dårlig til beins og må sette seg tar jeg derimot og flytter meg.
Alt i alt: Vis folkeskikk!
Vis hele sitatet...
Nå var det min oppfatning at det var TS som satt på benken først, og det som var forutsetningen for problemstillingen hvordan man skulle oppføre seg slik jeg leser spørsmålet hans.

Om du finleser ser du også at han eksplisitt skriver at røyken ble "blåst mot ham". Mao en aktiv handling. Selvsagt kan det være noe han inbiller seg, men igjen tar vi vel helst utgangspunkt i forutsetningene for problemstillingen. Eller?

Men enig, å trøkke seg inntil folk som røyker, for så å klage blir som at man kjøper leilighet i Carl Berner krysset, og så klager til kommunen over trafikken etterpå.

Og jeg ser ikke helt hvor det fremgår at den eldre (ikke gamle...) damen var dårlig til beins. Og om hun var det, så kanskje det var fordi hun røyker? Og da blir argumentasjonen i retning av: Unnskyld unge herre, jeg må ta meg en røyk, og til det trenger jeg plassen din fordi jeg er så dårlig til beins, og det er jeg fordi jeg har røkt hele mitt liv.Og da,siden jeg har røkt så lenge, må du stå om du ikke liker lukten.
Eller sagt på en annen måte: Fløtt deg jypling, her skal jeg sigge!

Vi kan kanskje holde oss til et hypotetisk scenario av gangen, ellers blir det så forvirrende når vi argumenterer utfra hver vår klode?
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Like skadelig å gå forbi røykere på vei inn og ut av offentlige bygg som feks å treåkke i hundebæsj. Enig. Jeg foretrekker å ikke tråkke i hundebæsj, og påtaler følgelig dette ovenfor hundeeiere som har sterk nok rygg til å ha hund, men for svak til å bøye seg ned og plukke opp driten.
Vis hele sitatet...
Det der er jo rent sludder. Hundedritten må du vaske vekk - du tar INGEN skade av å gå fordi noen som røyker. Om du er så sensitiv så bør du bo langt til skogs slik at du slipper svevestøv fra biler og eksos - eller nei vent den type forurensninger blir jo fraktet rundt med vær og vind så selv i de dype skoger eller langt til fjells vil plages av slikt.

Disse problemene er svært mye mer skadelig og påvirker helsen til langt flere mennesker en passiv røyking utendørs.
Sitat av isbilen10 Vis innlegg
Hei, Freaks. Jeg er nå på bussholdeplassen i Ålesund, og har nettop vist min avsky ovenfor en eldre dame som bestemte seg for å sette seg vedsidenav meg å puste røyken sin i ansiktet mitt. Jeg sa fra at jeg synes det var ekkelt og spurte om hun kunne stoppe eller gå ett annet sted å røyke, men ble mødt negativt med en hes stemme som ba meg vise respekt og være høffelig. Røyste meg da å gikk uten å si noe eller se bak.

Dette er ikke første gang jeg har opplevd personer som blåser røyken i retning mot meg offentlig, men første gang jeg har sagt fra.

Hva bruker dere å gjøre når dere havner i slike situasjoner, og hvis dere noen gang har sagt ifra til vedkommede, hvilken respons har dere fått?

Beklager skrivfeil. Skriver fra mobiltelefon.
Vis hele sitatet...
Nå syntes jeg du og andre personer som har et slikt trangt syn på dette, må skjerpe dere. Ærlig talt det er lovlig og røyke i Norge "enda i hvertfall"

Så lenge det er lovelig har andre personer med astma og diverse annet sykdommer ingen andre valg en å nøye seg for og flytte seg om en røyker kommer!!! Er du klar ov hvor strenge krav det er stilt til røykere i disse tåpelig senere år? Vi har faktisk ingen andre plasser en offentlige plasser eller hjemmet vårt og røyke i. Og det syntes jeg jammen meg der ikke-røykere burde respektere! Mitt syn på saken enkelt og greit. får jeg mye pryl nå?
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det der er jo rent sludder. Hundedritten må du vaske vekk - du tar INGEN skade av å gå fordi noen som røyker. Om du er så sensitiv så bør du bo langt til skogs slik at du slipper svevestøv fra biler og eksos - eller nei vent den type forurensninger blir jo fraktet rundt med vær og vind så selv i de dype skoger eller langt til fjells vil plages av slikt.

Disse problemene er svært mye mer skadelig og påvirker helsen til langt flere mennesker en passiv røyking utendørs.
Vis hele sitatet...
Men det sosiale-aspektet da? Det at røyking er meget sjenerende? Burde ikke røykere, i likhet med alle andre vise respekt og ikke stille seg oppi andre mennesker når de røyker?

Om jeg sitter på en bussholdeplass, noen kommer og setter seg ved siden av og tenner seg en røyk slik at jeg må sitte midt i røyklukta er dette meget sjenerende og ukomfortabelt. Anser derfor dette som relativt respektløst og frekt av han. Spesielt sidne han kunne bare stått 2 meter lenger vekk og jeg hadde ikke brydd meg.

Derimot om han hadde vært der først, så er det jo jeg som opsøker han - og da kan ikke jeg klage om jeg ikke liker røyklukten.
Sitat av etse Vis innlegg
Men det sosiale-aspektet da? Det at røyking er meget sjenerende? Burde ikke røykere, i likhet med alle andre vise respekt og ikke stille seg oppi andre mennesker når de røyker?

Om jeg sitter på en bussholdeplass, noen kommer og setter seg ved siden av og tenner seg en røyk slik at jeg må sitte midt i røyklukta er dette meget sjenerende og ukomfortabelt. Anser derfor dette som relativt respektløst og frekt av han. Spesielt sidne han kunne bare stått 2 meter lenger vekk og jeg hadde ikke brydd meg.

Derimot om han hadde vært der først, så er det jo jeg som opsøker han - og da kan ikke jeg klage om jeg ikke liker røyklukten.
Vis hele sitatet...
Uansett om du hadde sittet dær først, så kunne du også ha flyttet deg bare 2 meter og du har ikke brydd meg, jeg er for gammel til og lek hei jeg var hær først jeg har hoved retten! Dere må nok bøye dere for røyker på denne måten enda og heldigvis for det...
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det der er jo rent sludder. Hundedritten må du vaske vekk - du tar INGEN skade av å gå fordi noen som røyker. Om du er så sensitiv så bør du bo langt til skogs slik at du slipper svevestøv fra biler og eksos - eller nei vent den type forurensninger blir jo fraktet rundt med vær og vind så selv i de dype skoger eller langt til fjells vil plages av slikt.

Disse problemene er svært mye mer skadelig og påvirker helsen til langt flere mennesker en passiv røyking utendørs.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må jeg vaske vekk dritten ? Fordi den lukter vondt? Vent, det betyr jo at røykerne må vaskes vekk også. Damn, du er ekstremist! Du går mye lenger enn meg!
Ingen som sier man tar skade av å gå forbi noen som røyker. Med mindre du sier det. Men noen ønsker ikke å gå forbi noen som røyker. Og så lenge røykerne KAN flytte seg, mens de som må gå forbi ofte ikke har et valg mener mange huseiere at røykerne skal flytte seg. Siden deres aktivitet er til sjenanse for andre. Ergo står man under åpen himmel et stykke unna eiendommen og sparer staten for penger så fort du dokumenterer den påstanden.

Og ang flytte til skogen.astmaen er plagsom der også har jeg hørt. Og at svevestøv er mer dødelig og problematisk enn passiv røyking er sikkert også en påstand du kan dokumentere med kildehenvisning.

Sitat av rivo2MG Vis innlegg
Uansett om du hadde sittet dær først, så kunne du også ha flyttet deg bare 2 meter og du har ikke brydd meg, jeg er for gammel til og lek hei jeg var hær først jeg har hoved retten! Dere må nok bøye dere for røyker på denne måten enda og heldigvis for det...
Vis hele sitatet...
Utfra den logikken kan alle ta seg til rette og ved selvtekt være til sjenanse nok til at man får et gode helt for seg selv. -"fordi jeg er for gammel til å utvise respekt"
jeg har et annet utgangspunkt. Om noen utviser mangel på dannelse og feks sjenerer omgivelsene ved hensynsløs adferd sørger jeg for å si fra. Gjerne gjentatte ganger. Mulig vedkommende ikke gir seg der og da, men erfaringen fra vedkommendes møte med meg inngår kanskje i neste kost/nytte vurdering ved tilsvarende oppførsel på et senere tidspunkt. Eller sagt på en annen måte: om jeg hver gang jeg skal sigge går opp til en gjeng med ikkerøykere og fyrer opp slutter jeg nok med det om de ofte gnåler på meg. Om de derimot ikke gir uttrykk for misbilligelse, hvor er mitt incentiv til å slutte å plage dem?
Hvordan skal jeg i det hele tatt forstå at min adferd er til sjenanse til andre om de ikke skal kunne uttrykke dette ovenfor meg?

Sitat av rivo2MG Vis innlegg
Nå syntes jeg du og andre personer som har et slikt trangt syn på dette, må skjerpe dere. Ærlig talt det er lovlig og røyke i Norge "enda i hvertfall"

Så lenge det er lovelig har andre personer med astma og diverse annet sykdommer ingen andre valg en å nøye seg for og flytte seg om en røyker kommer!!! Er du klar ov hvor strenge krav det er stilt til røykere i disse tåpelig senere år? Vi har faktisk ingen andre plasser en offentlige plasser eller hjemmet vårt og røyke i. Og det syntes jeg jammen meg der ikke-røykere burde respektere! Mitt syn på saken enkelt og greit. får jeg mye pryl nå?
Vis hele sitatet...
Poenget jeg ønsker å få frem, og dette har irritert meg i noe tid, er at det er hensynsløse røykere som er skyld i at jeg ble jagd fra sted til sted før jeg ikke gadd mer og slutta. Å være i mindretall og bete seg som om man er majoriteten er jo tilbakestående. Ikkerøykerne responderer på følgende vis: vel, om ikke du selv skjønner at in aktivitet er plagsom for andre får vi lovregulere det. Og vips, fordi man fyrer opp uten omsyn for de i nærheten i feks et bussskur, går rutebilstasjonen som representant for de 80 % som ikke røyker og som har makta inn og regulerer området til ikkerøyk. Og vips har røykerne noe de kan klage over. Og protester gjerne ved å fyre opp like hensynsløst andre steder og se hvor fruktbart det er.
Og det aller mest irriterende er at det er kun en liten andel sosialt uintelligente røykere som ødelegger for flertallet.
Ta igjen eksempelet på oslo s. Selv gikk jeg alltid noe unna ikkerøykere før jeg tente. Det kostet da lite å bevege seg nedvind!? Men fordi noen få ikke greide å utvise denne omtanken, så får man klager, det henvises til offentlig sted og vips så går tyttebærpolitiet rundt og henviser deg til firkanten om du skal røyke. Og der står de kjøtthuene som selv er skyld i elendigheten og klager over at vi blir behandlet som undermennesker.
Likevel påstås det at røykere er mer sosialt intelligente. Det gjelder definitivt ikke alle
The Lurker
isbilen10's Avatar
Trådstarter
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Nå var det min oppfatning at det var TS som satt på benken først, og det som var forutsetningen for problemstillingen hvordan man skulle oppføre seg slik jeg leser spørsmålet hans.

Om du finleser ser du også at han eksplisitt skriver at røyken ble "blåst mot ham". Mao en aktiv handling. Selvsagt kan det være noe han inbiller seg, men igjen tar vi vel helst utgangspunkt i forutsetningene for problemstillingen. Eller?
Vis hele sitatet...
I dette tilfelle satt jeg og en ukjent jente på en benk da damen kom å satte seg ved oss. Hun så ikke ut til å være så veldig gammel, kanskje 50 år. Hun blåste sannsynligvis ikke røyken i ansiktet mitt med vilje, men jeg synes uansett det var veldig uhøflig å be meg vise respekt for henne for så å ta neste blås i samme retning mot meg i det jeg holder på å reise meg opp, uansett hvor sint stemmen min kan ha hørt ut da jeg sa fra om ubehaget og spurte om hun kunne røyke ett annet sted.

Sitat av rivo2MG Vis innlegg
Nå syntes jeg du og andre personer som har et slikt trangt syn på dette, må skjerpe dere. Ærlig talt det er lovlig og røyke i Norge "enda i hvertfall"
Vis hele sitatet...
"Uhøffelige røykere" står det i tittelen, ikke "Ulovlige røykere". Har forresten ingenting i mot den gjennomsnittlige røyker. Bare enkelte som ikke klarer å oppføre seg.
Sist endret av isbilen10; 22. mai 2012 kl. 17:35.
Ja jeg ser det og har sett det hele tiden! Men jeg bare poengterer at det faktisk er lovelig!!! Så hvorfor i helsikke skal en røyker flytte seg for en kar som deg? Det henger virkelig ikke på greip. Da får du heller ta bryet og reise på ræva di selv.
Sist endret av rivo2MG; 22. mai 2012 kl. 17:36.
Slipp en fiis midt i trynet på persjonen?
Sitat av rivo2MG Vis innlegg
Ja jeg ser det og har sett det hele tiden! Men jeg bare poengterer at det faktisk er lovelig!!! Så hvorfor i helsikke skal en røyker flytte seg for en kar som deg? Det henger virkelig ikke på greip. Da får du heller ta bryet og reise på ræva di selv.
Vis hele sitatet...
Det er lovelig og stå fise og random folk oppi trynet, men folk gjør det ikke fordi.
Kalles folkeskikk....
Sist endret av FellowMellow; 22. mai 2012 kl. 17:40.
Du skal flytte deg fordi hvis du ikke gjør det rotter 8/10 seg sammen igjen og klasker opp eenda et forbudtskilt et sted du vil sigge.
Enkelt som det rivo.