Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5137
Hvordan vil vårt personvern ivaretas her ? Legger vi telefonen ulåst i politiets hender uten videre ?
Det står at den er kun gyldig om du blir stoppet i patrulje/kontroll. Og skjer det har de liten grunn for og snike videre på telefonen din. Blir du tatt i narko razzia har den appen fint lite å si
Bruk det fysiske førerkortet du forsatt har. For at appen skal være gyldig må kontrolløren få lov til å holde telefonen og skrolle i appen ulåst, noe jeg ikke hadde tillatt. Plutselig ser man noe som gir grunnlag for razzia (jfr. førerkort forskriften §15-3)
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg antar at det er som på toget, man viser en QR kode som de scanner mens du holder telefonen.
Jeg ser ikke noe umiddelbar personvernsbekymring her, så usikker på hvor du vil med spørsmålet...

For min egen del har jeg ingen problem å levere fra meg en ulåst telefon til en politibetjent, men som det blir nevnt over antar jeg de bare scanner QR koden som kommer frem når man trykker på kontroll knappen.

Er du ukomfortabel med å gi fra deg kontrollen over telefonen passer du naturligvis bare på å ha med deg vanlig fysisk førerkort..
Har ikke noe med appen å gjøre per se, men det er artig å se at appen innen få timer, og iløpet av dagen har fått mange kommentarer og 5-stjerne ratinger i app-store. Utviklerne virker å være stolte av arbeidet sitt
På iphone er det hvertfall mulig å aktivere en funksjon som begrenser tilgangen til telefonen (hjem-knappen funker ikke før du låser opp telefonen, og en kan kun bruke touch innenfor ett område du avgrenser selv). Kan være en løsning om du ikke vil ha med fysisk førerkort.
Herregud, før dere begynner med konspirasjonsteorier og blir utagerende uten grunn (som sikkert er hovedgrunnen til at dere blir arrestert)


Det står jo helt tydelig at de kommer til å "sjekke" den koden som står nede til høyre. Om det er gyldig eller ei.

Akkurat som på bussen. Ellers er det jo bare å forfalske et screenshot og trikse litt med layout og rett og slett kopiere appen så har man en egen "app" med fake førerkort, hvis man har basic kunnskap om apper.

Selvfølgelig sjekker politiet bare den koden nede til høyre med sin egen maskin/scanner.
Sitat av freakforumhore Vis innlegg
Herregud, før dere begynner med konspirasjonsteorier og blir utagerende uten grunn (som sikkert er hovedgrunnen til at dere blir arrestert)


Det står jo helt tydelig at de kommer til å "sjekke" den koden som står nede til høyre. Om det er gyldig eller ei.

Akkurat som på bussen. Ellers er det jo bare å forfalske et screenshot og trikse litt med layout og rett og slett kopiere appen så har man en egen "app" med fake førerkort, hvis man har basic kunnskap om apper.

Selvfølgelig sjekker politiet bare den koden nede til høyre med sin egen maskin/scanner.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis.

Men for at det skal være gyldig som førerkort og du ikke skal få kr500 forenklet forelegg, skal kontrolløren få lov til å holde telefonen og bla inne på appen selv, som det står i førerkortforskriften §15-3. Denne godtok man når man laget digitalt førerkort, og om du nekter kan han være vrang og si du ikke har med eller viser gyldig førerkort.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Sannsynligvis.

Men for at det skal være gyldig som førerkort og du ikke skal få kr500 forenklet forelegg, skal kontrolløren få lov til å holde telefonen og bla inne på appen selv, som det står i førerkortforskriften §15-3. Denne godtok man når man laget digitalt førerkort, og om du nekter kan han være vrang og si du ikke har med eller viser gyldig førerkort.
Vis hele sitatet...
Hva er problemet med at politimannen holder telefonen og blar "inne i appen selv" egentlig? Jeg kan ikke se noe som helst problem med det.
Videre kan han ikke si at du ikke har med gyldig førerkort hvis du har med ditt tradisjonelle førerkort.

Så igjen, hva er egentlig problemet vi prøver å mane frem her?
Jeg stusset litt på at de ville holde mobilen. Det virker som et krav som er fremmet av en teknologisk analfabet prosjektleder. De oppnår ingenting, sånn utover erstatningskravene som vil komme fordi de noen mister mobilen i bakken.
Jeg kommer ikke til å bruke det. De vil garantert benytte anledningen til å snoke på tlf hvis de vil.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hva er problemet med at politimannen holder telefonen og blar "inne i appen selv" egentlig? Jeg kan ikke se noe som helst problem med det.
Videre kan han ikke si at du ikke har med gyldig førerkort hvis du har med ditt tradisjonelle førerkort.

Så igjen, hva er egentlig problemet vi prøver å mane frem her?
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke det er et problem, jeg bare påpeker at appen juridisk sett ikke er gyldig om en ikke tillater kontrolløren å holde telefonen.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hva er problemet med at politimannen holder telefonen og blar "inne i appen selv" egentlig? Jeg kan ikke se noe som helst problem med det.
Videre kan han ikke si at du ikke har med gyldig førerkort hvis du har med ditt tradisjonelle førerkort.

Så igjen, hva er egentlig problemet vi prøver å mane frem her?
Vis hele sitatet...
Plutselig kommer det en sms som ikke tåler dagens lys som politiet da får lest deler av og plutselig er det skjellig grunn til misstanke med de virkemidler som blir tilgjengelig fra politiets side.
Sist endret av random105675; 2. oktober 2019 kl. 17:21.
Limited edition
Moff's Avatar
Som det har blitt nevnt tidligere, så er det ikke verre enn å låse telefonen til Førerkort-appen. Natreen skriver at det virker på iPhone, og jeg bruker den samme funksjonen hver gang jeg gir fra meg telefonen min, som har Android. På Android heter dette window pinning, og det gjør at man ikke kan gjøre noe utenfor valgt app. Man ser selvsagt heller ikke notifiations som tikker inn så lenge pinning er aktivert, akkurat som når telefonen er låst.

Jeg har ikke noe ulovlig på telefonen min, men jeg synes det er greit å pinne spill eller video-apper når jeg gir bort telefonen uansett, sånn at jeg slipper spøkefugler som synes det er moro å endre innstillingene mine.

Dette er med andre ord et ikke-problem. Er du likevel bekymret, så er løsningen svært enkel: bruk fysisk førerkort.
Når jeg blir stoppet i "trafikkontroll" tar de alltid med seg førerkortet inn i sin egen bil for å ta en sjekk der. Det har de nok også lyst til med telefonen også kjenner jeg de rett.

Fysisk førerkort for life!
Sist endret av Deep Sleep; 2. oktober 2019 kl. 18:36.
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Når jeg blir stoppet i "trafikkontroll" tar de alltid med seg førerkortet inn i sin egen bil for å ta en sjekk der. Det har de nok også lyst til med telefonen også kjenner jeg de rett.

Fysisk førerkort for life!
Vis hele sitatet...
Det er jo det de i praksis slipper nå siden en kjapp scan vil gi de all informasjon de behøver.
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Legger vi telefonen ulåst i politiets hender uten videre ?
Vis hele sitatet...
Jeg låner ikke bort telefonen til noen.
Ikke venner, kolleger eller kontrollører for den slags skyld.
Telefonen min er privat.

Og mine private eiendeler skal ihvertfall ikke havne i rotteklørne til politiet så lenge jeg kan gjøre noe for å forhindre det - så; niks, ikke uten rettskjennelse.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hva er problemet med at politimannen holder telefonen og blar "inne i appen selv" egentlig? Jeg kan ikke se noe som helst problem med det.
Videre kan han ikke si at du ikke har med gyldig førerkort hvis du har med ditt tradisjonelle førerkort.

Så igjen, hva er egentlig problemet vi prøver å mane frem her?
Vis hele sitatet...
I verste tenkelige utfall, så kan det jo hende man får en melding av kompiser o.l. som kan sikte til at man ikke er den mest edruelige/lovlydige skrua der ute.

Det er det eneste jeg kan tenke meg, selv om det er krisemaksimering til de grader.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er jo det de i praksis slipper nå siden en kjapp scan vil gi de all informasjon de behøver.
Vis hele sitatet...
Men har de fortsatt veldig lyst til å sjekke telefonen, så vil de i mange tilfeller prøve det de kan for å få gjort akkurat det.
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Men har de fortsatt veldig lyst til å sjekke telefonen, så vil de i mange tilfeller prøve det de kan for å få gjort akkurat det.
Vis hele sitatet...
I denne settingen er det vel ikke så veldig mye de får tid til å gjøre.

Har de veldig lyst så har de nok av andre muligheter til å gjøre livet surt for deg.
Så til dere som driver å sender/mottar SMS'er om dealing og annen lyssky virksomhet - IKKE bruk appen? Det er fortsatt helt lovlig å bruke standard fysisk førerkort... ingen grunn til å gå bananas og konspirasjonsteoretisk over en funksjon som for ganske mange andre er en positiv utvikling.