Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1798
Vi slipper heldigvis å oppleve orkaner som «Dorian» her i Oslo, men hvordan hadde det faktisk gått om vi i teorien hadde blitt truffet av en kategori-5 orkan? Hadde byggene tålt det? Hva hadde gått til helvete rett og slett?
Bruene og endel bygninger har krav om at skal tåle en viss styrke samt jordskjelv. Er nok annerledes her da vi ikke har sånt her
Nyttårsorkanen som traff Vestlandet i 1992 hadde gjennomsnittlig vindhastighet (middelvind) på 45 m/s (ca 160 km/h) og man antar vindkast på opp til 65 m/s (ca 230 m/s). Den ville sannsynligvis blitt plassert som et kategori 2-orkan etter det systemet som brukes internasjonalt, Saffir-Simpson skalaen.. Dorian er (var i alle fall) kategori 5 da den traff Bahamas, med middelvind over 70 m/s. Det sier litt at man puster lettet ut fordi det ser ut som om Dorian, om den treffer fastlandet, kanskje er kategori 2 eller 3. Men selv det vil selvsagt skape store ødeleggelser.

Nyttårsorkanen gjorde stor skade med skader for milliarder av 1992-kroner og titusener av eiendommer. Hva en kategori 5-orkan ville stelt i stand i en storby er nesten umulig å forestille seg. Det ville nok ikke bli noe i nærheten av total ødeleggelse grunnet strenge konstruksjonskrav i Norge, men det ville definitivt blitt den mest ødeleggende naturkatastrofen vi hadde sett. Det er nesten umulig å ta høyde, konstruksjonsmessig, for hva som kan skje i et worst case scenario hvor en slik orkan stopper opp og river i konstruksjoner med vind på rundt 300 km/h i et døgn eller to. Og da har vi ikke begynt å snakke om vanvittige mengder nedbør og potensiell springflo.

Vi har fått "Bølgen" og "Skjelvet"... Det neste må vel baree bli "Stormen" Det var en god (dog litt gammelmodig) dokumentar på NRK om Nyttårsstormen, men jeg finner den ikke i farta.
Oslo idag hadde fått så solid med juling. Alle de byggeplassene spredt rundt med tårnkraner, forskalingsmateriell, stillaser osv kommer til til å flakse gjennom kvartalene å knuse mengder med variert glass. Springfloa kommer til å presse vann langt opp i sentrum og lamme Oslo S og Jernbanetorget og mange andre T-banestasjoner langs vannlinja, alt av undergrunns infrastruktur kommer til å være lammet. Telemaster og høyspent master er også utsatt. Vi har jo allerede sett hvordan Oslo tåler tung sjokknedbør..

Detta er vel bare for å nevne noe, for ikke å snakke om resten av Viken som ville fått det samme trøkket, og innlandet etterhvert. Man kan nok si at konsekvensene hadde vært svært betydelige for Norge.
Sitat av lidran Vis innlegg
Vi har fått "Bølgen" og "Skjelvet"... Det neste må vel baree bli "Stormen" Det var en god (dog litt gammelmodig) dokumentar på NRK om Nyttårsstormen, men jeg finner den ikke i farta.
Vis hele sitatet...
https://tv.nrk.no/sok?q=nytt%C3%A5rsorkan&side=1
Men så er det meget stor forskjell på husene i Norge og i USA.

Mange av husene der er finer/osb plater, det som ligger på utsia som ser ut som planker, er 2mm plastplater. (Fetteren min på 8år, slo hull i plastplata)

Hadde de hatt norsk byggestandar, hadde de spart seg for svært mye skader
Jeg tror ikke du skal holde norsk byggestandard opp mot kreftene i en kategori 5 orkan. Det er lett match for stort sett det meste som blir direkte rammet av orkanen. Det kan tenkes, og det er vel heller det som er litt nærmere sannheten, at man har regnet seg frem til at det er billigere å bare bygge enkle hus. Skulle orkanen treffe rett på så er man sjanseløs uansett. Det som forårsaker mest skader i områdene rundt Florida og Mexicogulfen er oversvømmelser. Det er mye sump som har dårlig drenering. Følgelig ender man opp med enorme vannmasser som ikke går noen steder.

Gå opp i litt kaldere klima så skal du se at byggestandarden er helt på høyde med den i Norge. Som i Norge så er det ikke så mye ekstremvær (i ordets rette forstand) der, og man kan bygge husene for lang levetid og med tykk isolering.
Det var i New Jersey, så det var endel lengere opp enn Florida og jaggu F så snødde det endel også de 3mnd jeg var der.

Jeg ville iallefall ALDRI bygd ett hus på den måten, som jeg så de gjorde der borte.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Men så er det meget stor forskjell på husene i Norge og i USA.

Mange av husene der er finer/osb plater, det som ligger på utsia som ser ut som planker, er 2mm plastplater. (Fetteren min på 8år, slo hull i plastplata)

Hadde de hatt norsk byggestandar, hadde de spart seg for svært mye skader
Vis hele sitatet...
Jeg vet nå ikke. Billigere å bygge bunker under bakken og la huset bli blåst til dundas, og bygge nytt hus når stormen har tatt det. Det blir jo billig når man bygger så skrøpelig.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, der var den. Var faktisk den eldste av dem jeg tenkte på, den med Oddgeir Bruaset, men det kan hende den fra 2016 (som jeg ikke har sett) er vel så bra.