Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 8193
jeg kjøpte en brukt tv for 2 år siden (første gang jeg flytter ut) og har bare brukt chromecast på den, nå skal jeg og min samboer flytte igjen og tentk å kjøpe alt nytt så jeg vurderte å kjøpe en ny tv på komplett, men jeg skal bare bruke chromecast på den siden vi ikke ser på tradisjonel tv. vil jeg bli registert som tv eier når jeg kjøper på nett og må betale nkr lisens ?
Dette slipper du å tenke på da de vil trekke deg og alle andre med skattbar inntekt via skatteseddel fra 1. Januar 2020. Usikker på om du må betale for det resterende av 2019 ved kjøp. av tv nå.
Tv lisensen skal inn i skatteseddelen. Så nå må alle betale en medieavgift uavhengig om de har tv eller ei.
Så lenge du har kjøpt en TV som står i ditt navn og ikke er plombert så må du det.
Selv om du nekter for at du eier tv, har solgt din tv eller what ever.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Så lenge du har kjøpt en TV som står i ditt navn og ikke er plombert så må du det.
Selv om du nekter for at du eier tv, har solgt din tv eller what ever.
Vis hele sitatet...
Som flere har nevnt tidligere er dette er utgått poeng ettersom lisensen går over på skatteseddelen fra nyttår, men det du skriver er uansett feil, også etter de gamle reglene.

Jeg har i «alle år» betalt lisens ettersom jeg har TV med mottaker. Når jeg flyttet for ett års tid siden meldte jeg inn til NRK at jeg ikke lengre hadde mulighet til å ta inn signaler, altså at jeg ikke hadde kabel / sattelitt mottaker og ikke heller dvb-t mottaker i min TV. Jeg ble da fritatt for lisens ettersom det du betaler for er muligheten til å ta inn TV signaler, ikke at man eier en tv direkte...
Ifra 2020 må alle betale, har ingenting å si om du har tv..

Bruttoinntekt:
Under 55 000 kr: 0 kr
Opptil 150 000 kr: 200 kr
Opptil 200 000 kr: 800 kr
Opptil 250 000 kr: 1400 kr
Opptil 350 000: 1600 kr
Over 350 000: 1700 kr

Kilde: Mediemeldingen, NRK
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Ifra 2020 må alle betale, har ingenting å si om du har tv..

Bruttoinntekt:
Under 55 000 kr: 0 kr
Opptil 150 000 kr: 200 kr
Opptil 200 000 kr: 800 kr
Opptil 250 000 kr: 1400 kr
Opptil 350 000: 1600 kr
Over 350 000: 1700 kr

Kilde: Mediemeldingen, NRK
Vis hele sitatet...
Seriøst snodige lønnstrinn, eller er det bare meg?
Sitat av Cikey Vis innlegg
Som flere har nevnt tidligere er dette er utgått poeng ettersom lisensen går over på skatteseddelen fra nyttår, men det du skriver er uansett feil, også etter de gamle reglene.

Jeg har i «alle år» betalt lisens ettersom jeg har TV med mottaker. Når jeg flyttet for ett års tid siden meldte jeg inn til NRK at jeg ikke lengre hadde mulighet til å ta inn signaler, altså at jeg ikke hadde kabel / sattelitt mottaker og ikke heller dvb-t mottaker i min TV. Jeg ble da fritatt for lisens ettersom det du betaler for er muligheten til å ta inn TV signaler, ikke at man eier en tv direkte...
Vis hele sitatet...
Det blir et utgått poeng etter nyttår da dette går over til skatteseddelen.
Per dags dato så skal den faktisk betales på normal "gammel" måte.
Nei, det er faktisk ikke feil, det er vel heller du som ikke har skjønt det helt tidligere.

Alle som har en fjernsynsmottaker skal betale lisens. Det vil si både de som eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker. Du er selv ansvarlig for å melde fra om at du har fjernsynsmottaker i bruk.

Du må betale lisens uansett hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på. Eksempler på lisenspliktig utstyr er TV, dekoder, tuner og pc med tv-kort.
Vis hele sitatet...
https://hjelp.nrk.no/lisens/om/
Nei, man trenger ikke betale bare fordi man eier mottakerutstyr, kun hvis utstyret er i bruk.

Her er standardsvaret man mottar ifra kundeservice hvis man informerer de om at mottakerutstyret er satt bort og ikke i brukt:

KRINGKASTINGSAVGIFT
Vi har i henhold til melding ført lisensnummer xxx yyy zzz ut av vårt register.
NRK Lisensavdelingen må få beskjed hvis avgiftspliktig mottakerutstyr tas i bruk igjen. Med
avgiftspliktig mottakerutstyr menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC
med TV-kort/tuner og lignende.
I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale
kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.
Selvforsørgende husstandsmedlemmer må betale kringkastingsavgift dersom vedkommende har
fjernsynsmottaker i bruk. Den som har trygd, studielån eller skattbar inntekt regnes som selvforsørgende,
jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.
Dersom du benytter avtalegiro på kringkastingsavgiften må du melde opphør til din bank.
Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på baksiden av våre brev
og www.nrk.no/lisens
Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

Med hilsen
NORSK RIKSKRINGKASTING AS
Vis hele sitatet...
Chromecast har altså/også aldri vært ansett som mottakerutstyr, ei heller har selgere av Chromecast vært pålagt å rapportere inn kjøpene til NRK.. Som om det ikke er nok, så er kontrollørene allerede sagt opp: https://www.vg.no/rampelys/tv/i/J1V6...askende-besoek
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Nei, man trenger ikke betale bare fordi man eier mottakerutstyr, kun hvis utstyret er i bruk.
Vis hele sitatet...
Si meg, hvordan skal NRK få sjekket om utstyret er i bruk eller ikke?
Det eneste de vet er hvem som har utstyr og ikke.
En av grunnene til at Feks. Elkjøp informerer NRK om at TV er blitt kjøpt slik at du selv får lisens du må betale.
Dette vet jeg fordi jeg i kjøpte en TV ifra Elkjøp i begynnelsen av året, 2 måneder senere fikk jeg brev fra NRK med regning for lisens.

Sendte da mail til NRK grunnet at jeg ikke bruker TVkanaler i det hele tatt, men jeg måtte fortsatt betale lisensen fordi TV ikke er plombert og jeg ikke har noe kvittering som kan vise til at den er det.
Så jo, man må faktisk betale bare fordi man eier mottakerutstyr.
Er du i tvil, så får du heller sende en mail til NRK om det for det er jo litt rart at de gjør det motsatte av hva du sier.

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Her er standardsvaret man mottar ifra kundeservice hvis man informerer de om at mottakerutstyret er satt bort og ikke i brukt:
Vis hele sitatet...
Nei, dette er nok ikke noe "standardsvar da jeg fikk en helt annen melding, som tilsier at lisens kommer uansett!




Sitat av bashfoo Vis innlegg
Chromecast har altså/også aldri vært ansett som mottakerutstyr, ei heller har selgere av Chromecast vært pålagt å rapportere inn kjøpene til NRK.. Som om det ikke er nok, så er kontrollørene allerede sagt opp: https://www.vg.no/rampelys/tv/i/J1V6...askende-besoek
Vis hele sitatet...
Nå var det faktisk aldri chromecast jeg snakket om men TV'en...........
Sist endret av Flaffersen; 25. juli 2019 kl. 20:23.
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Seriøst snodige lønnstrinn, eller er det bare meg?
Vis hele sitatet...
Det er bare deg. Eller personlig syns jeg hvertfall den er ganske fornuftig. Er bedre at de rike betaler mer enn at de med lavest inntekt også må betale 3 lapper i året som nå. Det er store penger som svir når det er alt man har til mat i måneden for eksempel.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Si meg, hvordan skal NRK få sjekket om utstyret er i bruk eller ikke?
Det eneste de vet er hvem som har utstyr og ikke.
En av grunnene til at Feks. Elkjøp informerer NRK om at TV er blitt kjøpt slik at du selv får lisens du må betale.
Dette vet jeg fordi jeg i kjøpte en TV ifra Elkjøp i begynnelsen av året, 2 måneder senere fikk jeg brev fra NRK med regning for lisens.

Sendte da mail til NRK grunnet at jeg ikke bruker TVkanaler i det hele tatt, men jeg måtte fortsatt betale lisensen fordi TV ikke er plombert og jeg ikke har noe kvittering som kan vise til at den er det.
Så jo, man må faktisk betale bare fordi man eier mottakerutstyr.
Er du i tvil, så får du heller sende en mail til NRK om det for det er jo litt rart at de gjør det motsatte av hva du sier.



Nei, dette er nok ikke noe "standardsvar da jeg fikk en helt annen melding, som tilsier at lisens kommer uansett!






Nå var det faktisk aldri chromecast jeg snakket om men TV'en...........
Vis hele sitatet...
Hvordan de sjekker? De brukte å ha kontrollører som kom på døra.. Jeg nevner til og med i innlegget at de aktuelle kontrollørene nå er oppsagt fordi det skal over på skatteseddelen..

Standardsvaret fikk jeg etter at Expert i Arendal (som jeg aldri har besøkt) påstod at jeg hadde kjøpt en RiksTV dekoder og jeg truet med anmeldelse siden jeg ikke hadde kjøpt en dekoder (og ikke hadde TV med innebygd DVB-T dekoder).. De hadde tydeligvis ikke standardsvar på "oh fuck, vi har fucket opp og han her faller ikke for truslene våre", så de sendte meg standardsvaret på "Vi bekrefter å ha skrudd av lisensen for din del siden du påstår å ha satt dekoderen bort".

Og selv om du ikke snakker om Chromecast, så er det NETTOPP DET TRÅDSTARTER GJØR. Hva sier det om deg når du maser i vei i din egen boble uten å skjønne hvilken tråd du er?
Dem sporer deg ved å søke etter mellomfrekvensen i tv-mottakeren din. Alt utstyr med antenneinngang har det.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Dem sporer deg ved å søke etter mellomfrekvensen i tv-mottakeren din. Alt utstyr med antenneinngang har det.
Vis hele sitatet...
[citation needed]

Såvidt meg bekjent er dette bare en gammel myte

Og det hjelper uansett lite når en stadig økende kundemasse får levert fiber og IPTV.

Forhandlere av TV-er er pliktige til å videreformidle info til NRK. Det samme er alle TV-leverandørene.

Når det gjelder resten så mistenker jeg at NRK egentlig bare har sett på hvor mange bo-enheter som finnes i borettslag og sameier og sammenlignet det med hvor mange som har betalt kringkastingsavgift. Så har de ringt på døra til de som mangler.
Sitat av cowstore Vis innlegg
Det er bare deg. Eller personlig syns jeg hvertfall den er ganske fornuftig. Er bedre at de rike betaler mer enn at de med lavest inntekt også må betale 3 lapper i året som nå. Det er store penger som svir når det er alt man har til mat i måneden for eksempel.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke argumentere for at det er forskjeller, eller dra inn at det er store penger som svir. Da missforstod du poenget mitt. Synes ikke du det er snodig at de setter en grense på 350k? Det er jo absolutt ikke å ansees som "rik" i Norge.
Sist endret av sinkpad; 26. juli 2019 kl. 12:03.
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Du trenger ikke argumentere for at det er forskjeller, eller dra inn at det er store penger som svir. Da missforstod du poenget mitt. Synes ikke du det er snodig at de setter en grense på 350k? Det er jo absolutt ikke å ansees som "rik" i Norge.
Vis hele sitatet...
Syntes selv det er fornuftig. Hva er poenget du ville få fram da?

Tjener man 350k så har man 260k utbetalt(regner 25% skatt for eksempelet skyld).

Lønn: 260/12=21, altså 21 000 kroner utbetalt.
Lisens: 1700/12=141

Er det urimelig å betale 140 kroner måneden når du har 21k utbetalt? Er jo en babb med brus på byen..
Sitat av Brekker Vis innlegg
Syntes selv det er fornuftig. Hva er poenget du ville få fram da?

Tjener man 350k så har man 260k utbetalt(regner 25% skatt for eksempelet skyld).

Lønn: 260/12=21, altså 21 000 kroner utbetalt.
Lisens: 1700/12=141

Er det urimelig å betale 140 kroner måneden når du har 21k utbetalt? Er jo en babb med brus på byen..
Vis hele sitatet...
Jeg klager så absolutt ikke på at det er for mye, det har jeg ikke nevnt heller. Jeg føler meg ikke rik, selv om jeg tjener bortimot det dobbelte av det øverste trinnet. Synes det er rart at de deler opp prisene kun for de fattigste i Norge. Middelklassen er jo ikke med i regnestykket en gang. Kunne det ikke fortsatt opp mot de som tjente millionen, slik at de også betalte ihht deres inntekt? Mulig jeg er kverulant her, men så 350k trinnet ble omtalt som "de rike", noe jeg synes er rimelig fjernt.
Det jeg synes er snodig, er den bratte stigningen midt på. Tjener du 150k betaler du tilnærmet ingenting (200,–), men om du tjener 200k så betaler du tilnærmet fullt (1400,–). (Legg til eller trekk fra én krone avhengig av om lønnstrinnene er inklusiv eller eksklusiv).

Forøvrig enig i at det er rart å omtale 350k som «de rike», selv om jeg håper og tror den betegnelsen ikke kommer fra offisielt hold.
Sitat av bashfoo Vis innlegg

Og selv om du ikke snakker om Chromecast, så er det NETTOPP DET TRÅDSTARTER GJØR. Hva sier det om deg når du maser i vei i din egen boble uten å skjønne hvilken tråd du er?
Vis hele sitatet...
De brukte å ha kontrollører som sjekket hos folk ja.. hva med alle som nektet dem adgang til sitt hjem som fortsatt måtte betale lisens? Hva med alle som faket og sa de ikke hadde tv som fortsatt måtte betale lisens?
De har flere måter å sjekke at utstyr blir brukt på, det er det som er ulempen med elektronisk utstyr det kjære deg.

Chromecast må vel brukes med noe eller??
Du kjøper ikke en chromecast for å så plugge den inn og sitte å se på den vetdu, du trenger en fin ting som kalles skjerm.
Det er selve skjermen lisensen gjelder for.
Hva sier det om deg som påstår at folk mener at det må betales lisens for chromecast når det aldri har blitt nevnt noe som helst sted?

Jeg er fullstendig klar over hvilken tråd jeg er i, jeg er også fullstendig klar over at man må betale NRK lisens for alt av tv skjermer man eier så lenge det ikke er plombert da dette er noe NRK har sagt i alle år.
Du kan jo egentlig bare ta en titt på svaret NRK sendte meg så ser du jo faktisk det.
Sist endret av Flaffersen; 26. juli 2019 kl. 15:36.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
De har flere måter å sjekke at utstyr blir brukt på, det er det som er ulempen med elektronisk utstyr det kjære deg.
Vis hele sitatet...
Hvilke måter? Det har vært myter i alle år at NRK har en eller annen magisk area51-teknologi for å spore opp folk uten gyldig lisens, men ingen har noensinne kommet med noe håndfast bevis. Det er mindre troverdig enn avkommet til Nessie og Den avskyelige snømannen.

Det er selve skjermen lisensen gjelder for.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Det er mottakeren som er lisenspliktig. Kobler du en laptop til en 80" monitor uten DVB-C/T-mottaker må du ikke betale avgift, kobler du en Chromecast til en projektor må du ikke betale avgift.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Per dags dato så skal den faktisk betales på normal "gammel" måte.
Nei, det er faktisk ikke feil, det er vel heller du som ikke har skjønt det helt tidligere.


https://hjelp.nrk.no/lisens/om/
Vis hele sitatet...
På hvilken måte strider dette mot det jeg skriver?
Det strider derimot klart mot det du skrev, som jeg påpeker at er feil.

Du betaler for å ha mottaksutstyr, ikke for å en gang ha hatt det.

Sitat av Flaffersen
Så lenge du har kjøpt en TV som står i ditt navn og ikke er plombert så må du det.
Selv om du nekter for at du eier tv, har solgt din tv eller what ever.
Vis hele sitatet...
Ditt utsagn er altså beviselig feil, og du har selv linket til kilden...
Sist endret av Cikey; 26. juli 2019 kl. 16:20.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Flaffersen
Så lenge du har kjøpt en TV som står i ditt navn og ikke er plombert så må du det.
Selv om du nekter for at du eier tv, har solgt din tv eller what ever.
Vis hele sitatet...
Merkelig at de da uten å skape trøbbel kansellerte lisensavtalen min når jeg sendte dem en email og opplyste dem om at jeg hadde kastet TVn.
Sitat av Cikey Vis innlegg
På hvilken måte strider dette mot det jeg skriver?
Det strider derimot klart mot det du skrev, som jeg påpeker at er feil.

Du betaler for å ha mottaksutstyr, ikke for å en gang ha hatt det.
Ditt utsagn er altså beviselig feil, og du har selv linket til kilden...
Vis hele sitatet...
Hele poenget mitt er at du betaler for mottakerutstyr så lenge du har det uansett om det brukes eller ikke.
På linken jeg delte fra NRK så står også dette opplyst.

Alle som har en fjernsynsmottaker skal betale lisens. Det vil si både de som eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker. Du er selv ansvarlig for å melde fra om at du har fjernsynsmottaker i bruk.

Du må betale lisens uansett hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på. Eksempler på lisenspliktig utstyr er TV, dekoder, tuner og pc med tv-kort.

NRKs radio- og TV-tilbud er fritt tilgjengelig og det er ikke nødvendig med abonnement hos signalleverandør for å ta inn disse sendingene.
Vis hele sitatet...
Når jeg da kun bruker TV med en Ps4, så skal jo jeg da i ifølge deg ikke betale lisens, noe jeg må ifølge NRK.
Ifølge dere så skal det jo hjelpe å bare sende de en mail for å kansellere så gjør de det helt uten videre, men det var jo ikke tilfelle i noen av mailene jeg sendte dem.

Sitat av nso Vis innlegg
Merkelig at de da uten å skape trøbbel kansellerte lisensavtalen min når jeg sendte dem en email og opplyste dem om at jeg hadde kastet TVn.
Vis hele sitatet...
Da gjør de vel det i noen tilfeller, men det betyr ikke at det er standard at de kansellerer avtaler av den grunn vel?
De trodde ikke på meg når jeg sa jeg ga bort/solgte tv'en videre, så det er vel også opptil hver enkelt saksbehandler hos NRK å avgjøre om den skal avsluttes uten at jeg vet det for sikkert.
Jeg har kun en tv koblet til en ps4, null dekoder og egentlig null mulighet for å se på tv ettersom bakkesignalene ikke er trådløse. Likevel så må jeg jo betale lisens kun fordi de vet at jeg har eid en tv.
Siden kontrollørene ikke er en greie lenger så kan jo ikke de bevise at jeg har TV så hvorfor må jeg da betale for en lisens ifølge NRK men ifølge dere 2 så trenger jeg ikke?
NRK har vel litt mere peiling?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Når jeg da kun bruker TV med en Ps4, så skal jo jeg da i ifølge deg ikke betale lisens, noe jeg må ifølge NRK.
Vis hele sitatet...
Forskrifta seier følgjande:
Sitat av https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798/%C2%A72#%C2%A79
Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.
Vis hele sitatet...
Dvs. at så lenge mottakeren er i bruk (uavhengig av om du bruker den til å ta inn TV-signaler eller ikkje) er den lisenspliktig. Er den ikkje i bruk, er den ikkje lisenspliktig. Er den tilkopla PS4, og brukt til å spele med, er den i bruk slik det er definert i forskrifta.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Hele poenget mitt er at du betaler for mottakerutstyr så lenge du har det uansett om det brukes eller ikke.
På linken jeg delte fra NRK så står også dette opplyst.
Vis hele sitatet...
Så du har altså gått bort fra påstanden jeg påpekte var feil, og er nå enig med meg i at det du betaler for er å faktisk ha mottaker tilgjengelig / i bruk.

Som jeg forklarte i mitt innlegg holder det å gi beskjed til NRK at man ikke lengre har mottaker utstyr, f.eks ved å ha solgt utstyret, destruert det eller, som i mitt tilfelle, flytte til et sted hvor tidligere brukt mottaker utstyr ikke kan benyttes.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Så lenge du har kjøpt en TV som står i ditt navn og ikke er plombert så må du det.
Selv om du nekter for at du eier tv, har solgt din tv eller what ever.
Vis hele sitatet...
Då eg kjøpte TV sist i 2017 bestilte eg frå dansk forhandlar i håp om at det ikkje blei registrert. Litt etter kom det faktura vedr. NRK-lisens. Då sendte eg epost der eg sa at TV'n er/var kjøpt på vegne av min far, som på dåværande tidspunkt allereie betalte for eiga lisens. Deretter fekk eg svar om at eg kunne sjå bort i frå tilsendt faktura. Finst nok fleire alternativ ein mi løysing, men det er snart ikkje lenger relevant som andre her påpeikar.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Så du har altså gått bort fra påstanden jeg påpekte var feil, og er nå enig med meg i at det du betaler for er å faktisk ha mottaker tilgjengelig / i bruk.

Som jeg forklarte i mitt innlegg holder det å gi beskjed til NRK at man ikke lengre har mottaker utstyr, f.eks ved å ha solgt utstyret, destruert det eller, som i mitt tilfelle, flytte til et sted hvor tidligere brukt mottaker utstyr ikke kan benyttes.
Vis hele sitatet...
Jeg har nå hele veien sagt at man må betale for å ha mottaker tilgjengelig da....
Det er derimot du som skrev
Nei, man trenger ikke betale bare fordi man eier mottakerutstyr
Vis hele sitatet...
og som nå har blitt enig i at at man betaler for å ha utstyret.

Å eie mottakerutstyr betyr jo at du har det tilgjengelig gjør det ikke?
Mange tv'er blir også regnet som mottakerutstyr fordi de kan ta inn signaler fra bakkenettet som fortsatt er tilgjengelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Flaffersen Vis innlegg

Å eie mottakerutstyr betyr jo at du har det tilgjengelig gjør det ikke?
Vis hele sitatet...
Forskrifta nyttar begrepet satt bort. Om du har tven i ei bod e.l. eig du den, men den er ikkje i bruk.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Jeg har nå hele veien sagt at man må betale for å ha mottaker tilgjengelig da....
Det er derimot du som skrev og som nå har blitt enig i at at man betaler for å ha utstyret.
Vis hele sitatet...
Dette begynner å bli litt tåpelig...

Ditt originale innlegg:
Så lenge du har kjøpt en TV som står i ditt navn og ikke er plombert så må du det.
Selv om du nekter for at du eier tv, har solgt din tv eller what ever.
Vis hele sitatet...
Mitt tilsvar:
Når jeg flyttet for ett års tid siden meldte jeg inn til NRK at jeg ikke lengre hadde mulighet til å ta inn signaler, altså at jeg ikke hadde kabel / sattelitt mottaker og ikke heller dvb-t mottaker i min TV. Jeg ble da fritatt for lisens ettersom det du betaler for er muligheten til å ta inn TV signaler, ikke at man eier en tv direkte...
Vis hele sitatet...
Men nå er vi altså enige om at man må betale lisens dersom man har mulighet til å ta inn signaler (altså fungerende mottaker tilgjengelig), ikke at man en gang i tiden har kjøpt en mottaker man senere har solgt eller destruert...

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Jeg har nå hele veien sagt at man må betale for å ha mottaker tilgjengelig da....
Det er derimot du som skrev [sitat fra bashfoo] og som nå har blitt enig i at at man betaler for å ha utstyret.
Vis hele sitatet...
Det var altså ikke mitt utsagn du siterte der...
Sist endret av Cikey; 26. juli 2019 kl. 19:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er en ikke-diskusjon. Betal lisensen neste uke, så slipper du å tenke på lisens resten av livet ditt. Da kommer den på skatten, og den slipper du ikke unna hvis du har inntekt.
De kunne peile i gamle dager når alle hadde crt tv

Fra en annet forum

En CRT som viser standard 50Hz PAL bilder vil sende ut elektromagnetisk stråling (a.k.a radiostøy) på 15.625kHz som er lett å kunne peile seg inn på - ved relativt korte avstander, velg og merke. Man trenger ikke engang å triangulere - det er bare å peke den håndholdte peilerantennen litt rundt, så finner man fort ut om boligen på andre siden av veggen har en påslått CRT TV.
Dette blir altså samme frekvens på "pipelyden" vi hører på enkelte TV'er (det er mekanisk resonans i bilderørets komponenter som produserer lydbølger med samme frekvens).

Så ja, NRK har "peilere", og det er meget lett å kunne peile seg inn på en påslått CRT TV.
Tv'en min kan ikke motta de signalene som er i veggen nå lengre. Tiden hvor du kunne sette en ståltråd baki tv'en å ta inn nrk er over. Så man må jo ha en dekoder for å få nrk. Da kan de ikke kreve at jeg skal betale lisens fordi jeg eier tv?
Sitat av Sondre Vis innlegg
Tv'en min kan ikke motta de signalene som er i veggen nå lengre. Tiden hvor du kunne sette en ståltråd baki tv'en å ta inn nrk er over. Så man må jo ha en dekoder for å få nrk. Da kan de ikke kreve at jeg skal betale lisens fordi jeg eier tv?
Vis hele sitatet...
Se mitt tidligere innlegg om akkurat dette. Nei, hvis du ikke eier mottaker utstyr som kan ta inn TV signaler så er du heller ikke lisenspliktig.

Men dette er altså ett uvesentlig poeng ettersom det fra nyttår belastes over skatteseddelen, ikke egen regning fra NRK.

Siste lisensregning er vel også sendt (?) så hvis du ikke har sagt opp lisensen enda er det for sent..
Sist endret av Cikey; 27. juli 2019 kl. 18:52.
Er det riktig at de som ikke har mottaker skal betale gjennom skatteløsningen da? Eller må alle bevise for nrk at de ikke eier det?

Personlig så syns jeg nrk lisensen kan betales av de som vil. Så går den kanalen også etter hvor mange seere den har.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Er det riktig at de som ikke har mottaker skal betale gjennom skatteløsningen da? Eller må alle bevise for nrk at de ikke eier det?

Personlig så syns jeg nrk lisensen kan betales av de som vil. Så går den kanalen også etter hvor mange seere den har.
Vis hele sitatet...
Fra nyttår må alle skattebetalere også betale «lisens-skatt» basert på inntekt, helt uavhengig av hvorvidt de har mottaker eller ikke...
Ja nettopp... Hva er grunnlaget for at vi skal gi nrk penger igjen? Er det fortsatt "vi trenger en rikskanal, itilfelle noe må sies til norges befolkning" (eller hvertfall de kredittverdige, som har mottaker)? For isåfall er det bare tull...
Sitat av Sondre Vis innlegg
Er det riktig at de som ikke har mottaker skal betale gjennom skatteløsningen da? Eller må alle bevise for nrk at de ikke eier det?

Personlig så syns jeg nrk lisensen kan betales av de som vil. Så går den kanalen også etter hvor mange seere den har.
Vis hele sitatet...
Det er jo fordi kringkastingsavgiften er så urettferdig i dag at den endres fra å være knyttet til en gammeldags tankegang om å kunne ta imot tv-signaler til å heller finansieres over statsbudsjettet og hentes inn som skatt.

NRK har temmelig mange andre tjenester enn de tre tv-kanalene sine og ifølge deres egen årsstatistikk for 2018 bruker 87% av befolkningen deres tjenester: https://www.nrk.no/aarsrapport/2018/...ikk-1.14480785

Jeg tipper ganske mange som syns vi bare skal kommersialisere og reklamefinansiere NRK ikke tenker på at en tjeneste som yr.no også leveres av NRK.