Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 4187
Hei. Har fått smaken på å ha 2 skjermer nå og er på leting etter en ny skjerm som skal bli min hovedskjerm. Jeg har ikke særlig peiling på hardware så lurte på noe tips. Kan strekke meg litt på pris men er ikke ute etter noe high-end greier.

Jeg gamer en del fps spill som battlefield etc, og dota, starcraft osv. I tillegg bruker jeg pc'en litt til utvikling og andre ting som svir litt i øya etter noen timer, så kjekt om det går ann å stille litt på farger og sånn, men det er kanskje noe alle skjermer har.

Pc'en min er helt grei, men er vel verdt å nevne at skjermkortet er Radeon R9 390. Så skjermen jeg har nå er vel en AOC 2460G5 24". Skjønte ikke helt greia med AMD FreeSync osv, men tror kanskje jeg har gått glipp av 144Hz opplevelsen (om det er en greie) så langt.

Avhengig av budsjett er det flere skjermer som kan passe deg:
I 5-7.000-kronersklassen kommer du ikke utenom ASUS ROG PG278QR (6.490,-), som etter min mening og erfaring er en av de beste skjermene til spillbruk, og som ofte er på tilbud (Akkurat nå koster den 4.990,- på Komplett). Prisen er kanskje noe høy, men du får det du betaler for her. 1440p og 27" med 165Hz er veldig flotte greier, og du kan også låse den til 144Hz, der jeg selv føler den er mer "stabil".

I en lavere prisklasse finner du AOC G2790PX (3.290,-) og ASUS VG248QE (2.690,-).
Jeg har erfaring med begge, men spesielt sistnevnte her er særdeles god. Selv har jeg den eldre LCD-utgaven av denne, og det er en veldig god skjerm for pengene. Kalibreringen er elendig rett ut av esken, så du må nok sette deg ned og finjustere litt, men du får ellers en veldig god skjerm for en ryddig sum. Eneste minus er at rammene er tykkere, så om dette er viktig for deg, har du en "oppfølger" kalt ASUS MG248QR (2.995,-) som visstnok skal være veldig god.

En siste viktig ting å presisere her er at dersom du ønsker god framerate, så må en som regel ofre litt grafikk-kvalitet, men det er verdt det etter min mening. Så snart en venner seg til 144Hz, virker 60Hz hakkete og kjipt. Du trenger da enten en DVI-D- eller DisplayPort-kabel; bruker du HDMI/DVI-I/VGA blir du sittende på maks 60Hz.