Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4895
Jeg har the Public Key til personen jeg ønsker å sende en melding kryptert til. Men han har ikke min Public Key. Vil han da kunne dekryptere meldingen? Eller trenger han min Public Key?
Sitat av Who? Vis innlegg
Jeg har the Public Key til personen jeg ønsker å sende en melding kryptert til. Men han har ikke min Public Key. Vil han da kunne dekryptere meldingen? Eller trenger han min Public Key?
Vis hele sitatet...
Når du krypterer en melding med hans public key så bruker han hans privat key til å åpne meldingen (og omvendt om det er din pgp key) ellers ville også poenget bli borta da om dere begge sender public key i feks protonmail og politiet kommer inn på mailen kan de jo dekryptere meldingen å se adressen siden dere begge har sendt public keyen. Så det virker bare en vei en key til hver dekryptering(du krypterer med hans public og han har den hemmelige nøkkelen med passord som han åpner meldingen din med) håper det hjalp
... hvordan har du kryptert meldingen? Hvilket kryptosystem har du brukt?

Svaret er vel uansett sannsynligvis nei. Men hvis det er slik at du ikke vil gi den fra deg – hvorfor ikke?
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
Når du krypterer en melding med hans public key så bruker han hans privat key til å åpne meldingen (og omvendt om det er din pgp key) ellers ville også poenget bli borta da om dere begge sender public key i feks protonmail og politiet kommer inn på mailen kan de jo dekryptere meldingen å se adressen siden dere begge har sendt public keyen. Så det virker bare en vei en key til hver dekryptering(du krypterer med hans public og han har den hemmelige nøkkelen med passord som han åpner meldingen din med) håper det hjalp
Vis hele sitatet...
Vel, dette stemmer jo ikke. Du kan jo ikke dekryptere en melding med en public key, du må ha private key til det. Og private key gir man aldri fra seg, uansett.

Svaret til trådstarter er nei. Meldingen dekrypterer mottaker med sin private key, ikke din public. Men om du vil ha kryptert svar, må mottaker ha din public key. Da sender du med denne. Og du dekrypterer med din private key.

Public key er som navnet sier...public. Den gir bare beskjed om hvordan man skal kryptere meldingen. Uten private key er den ikke brukende til noe.
Sist endret av Buksvoger12; 22. juni 2019 kl. 12:55.
Sitat av Buksvoger12 Vis innlegg
Vel, dette stemmer jo ikke. Du kan jo ikke dekryptere en melding med en public key, du må ha private key til det. Og private key gir man aldri fra seg, uansett.

Svaret til trådstarter er nei. Meldingen dekrypterer mottaker med sin private key, ikke din public. Men om du vil ha kryptert svar, må mottaker ha din public key. Da sender du med denne. Og du dekrypterer med din private key.

Public key er som navnet sier...public. Den gir bare beskjed om hvordan man skal kryptere meldingen. Uten private key er den ikke brukende til noe.
Vis hele sitatet...
Ja nettopp brukte det bare som eksempel skjønner det kanskje ble litt rotete mente bare at poenget ble borte man kunne kryptere med begges key og så bruke begges private key til å dekryptere
Det kommer litt an på hvilket system som er i bruk, men siden du snakker om e-post her, så tipper jeg at det er noe sånt som PGP. Da trenger du kun mottakerens public key for å kunne sende en e-post, og mottakeren kan da åpne denne opp uten å vite noe mer. Hvis du skal få et kryptert svar, så må derimot mottakeren få din public key på et vis. Merk her at det er veldig viktig at utvekslingen av nøkler går over en sikker kanal, ellers er det mulig at du får en annens nøkkel, og at denne personen da blir en "man in the middle" som dekrypterer dine meldinger, og så krypterer de med den ekte nøkkelen etterpå, og later som de er deg når de sender e-posten videre.

I enkelte andre kryptosystemer så trenger man faktisk mottakerens public key for å danne en shared secret til å kryptere med. Dette ser man f.eks. i Diffie-Hellmann og varianter av denne. Da trenger man én vilkårlig privat nøkkel og mottakerens offentlige nøkkel for å knekke systemet. Disse systemene brukes derimot oftest til å generere et midlertidig nøkkelpar, utveksle en sikrere nøkkel, og så kaste de initielle nøklene. Varianter av denne metoden kalles "perfect forward secrecy".
Sist endret av Dyret; 29. juni 2019 kl. 04:05.