Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4664
Heisann, jeg har lenge hatt Thanatophobia altså redd for døden. Jeg frykter ikke selve det å dø, men det etter. I det siste har det gått veldig inn på meg og jeg sitter med angst anfall av og på nesten hele dagen. Det går veldig ut over nattesøvn og dagene mine.

Noen som har noen tips som kanskje kan hjelpe meg? kanskje noen har hatt problemer med det samme?


Vet at dette ikke er noe personlig psykolog forum og er heller ikke ute etter medisinsk avhandling. Har ordnet med psykolog, men håper på å få noen tips i mellom tiden
Hadde samme greia før. Eksistensiell frykt for at alt bare slutter og blir borte når man dauer. Det preget hverdagen min ekstremt med heftige panikkanfall og konstant angst og lignende i mange år og det er noe av det jævligste jeg har gått gjennom. Ble i tillegg ekstremt hypokonder under perioden, så ikke nok med at jeg var redd for døden men jeg trodde hele tiden at jeg plutselig skulle daue av hjerneslag eller blodpropp eller lignende.

Hvordan jeg kom over det? Det tok sin tid. Jeg begynte å gå til psykolog, og selv om jeg ikke følte at det hjalp så gikk det plutselig over. Det hjelper også svært å faktisk være åpen om det til dine nære. Går du og holder problemene inne i deg så blir det å bli så ekstremt mye verre at du ikke har peiling.

Jeg har dog rett og slett bare lært meg å akseptere at det ikke er noe mer etter døden, og ikke vet jeg hvordan men det er ikke noe som plager meg lengre. Jeg ønsker deg ihvertfall lykke til, og jeg har sterk tro på at psykolog kan hjelpe deg.
Dette høres ut som en fobi som kun kan ramme religiøse mennesker, interessant.

For oss som har ingen religionstilhørighet er vi bare kjøttsaft og billige dresser etter døden.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Har du noen gang skrevet ned konkret hva du frykter, og hvorfor? Skribling hjelper på med å strukturere tankene.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette høres ut som en fobi som kun kan ramme religiøse mennesker, interessant.

For oss som har ingen religionstilhørighet er vi bare kjøttsaft og billige dresser etter døden.
Vis hele sitatet...
Faktisk så er jeg ateist. Det er akkurat den tanken der ja som jeg frykter mest

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hadde samme greia før. Eksistensiell frykt for at alt bare slutter og blir borte når man dauer. Det preget hverdagen min ekstremt med heftige panikkanfall og konstant angst og lignende i mange år og det er noe av det jævligste jeg har gått gjennom. Ble i tillegg ekstremt hypokonder under perioden, så ikke nok med at jeg var redd for døden men jeg trodde hele tiden at jeg plutselig skulle daue av hjerneslag eller blodpropp eller lignende.

Hvordan jeg kom over det? Det tok sin tid. Jeg begynte å gå til psykolog, og selv om jeg ikke følte at det hjalp så gikk det plutselig over. Det hjelper også svært å faktisk være åpen om det til dine nære. Går du og holder problemene inne i deg så blir det å bli så ekstremt mye verre at du ikke har peiling.

Jeg har dog rett og slett bare lært meg å akseptere at det ikke er noe mer etter døden, og ikke vet jeg hvordan men det er ikke noe som plager meg lengre. Jeg ønsker deg ihvertfall lykke til, og jeg har sterk tro på at psykolog kan hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for gått svar. Du gir meg håp og det gjør mye
Sist endret av iMAGINE123; 6. september 2013 kl. 23:45.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette høres ut som en fobi som kun kan ramme religiøse mennesker, interessant.

For oss som har ingen religionstilhørighet er vi bare kjøttsaft og billige dresser etter døden.
Vis hele sitatet...
Bullshit, jeg er og har nesten alltid vært ateist. Nå vil jeg nesten kalle meg selv på grensen til nihilist, da jeg mener at ingen valg vi gjør i livet noensinne vil gjøre noen som helst forskjell eller ha noen betydning i verden. Men det stopper ikke meg fra å nyte livet og være god mot menneskene rundt meg! Imagine sier jo selv at han også er ateist.

Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Tusen takk for gått svar. Du gir meg håp og det gjør mye
Vis hele sitatet...
Ingen årsak. Har faktisk aldri "snakket" med noen som har opplevd cirka det samme som meg, men jeg vet hvor ille det kan gjøre livet men samtidig vet jeg at det er noe du kan komme over hvis du prøver.

EDIT: Det Jonta sier kan også være til hjelp, skader ikke å prøve.
Sist endret av Dongerino; 6. september 2013 kl. 23:59.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Har du noen gang skrevet ned konkret hva du frykter, og hvorfor? Skribling hjelper på med å strukturere tankene.
Vis hele sitatet...
Har aldri prøvd, men prøver noen ganger å tenke meg gjennom det. Resulterer som oftest bare i et heftig angst anfall.

Er egentlig litt redd for å prøve i tilfelle jeg utløser det...
Kansje du bør lære deg litt om fysikk og energi og at energi er konstant.
Om du allerede forstår hva energi innebærer, så vil jeg bare spørre om du er redd for at du ikke skal føre personeligheten din videre eller om du er redd for å ikle bli husket?
Jeg er 110% sikker på at alle er redd en eller en annen gang med å tenke på det å dø. Grunnen for det er jo fordi menneske i seg selv har jo ett overlevelses instinkt vi like å leve, vi vil forhindre døden. hehe min mening
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Kansje du bør lære deg litt om fysikk og energi og at energi er konstant.
Om du allerede forstår hva energi innebærer, så vil jeg bare spørre om du er redd for at du ikke skal føre personeligheten din videre eller om du er redd for å ikle bli husket?
Vis hele sitatet...
De menneskene som er mest utsatt for Thanatophobia er enten religiøse som er usikker på troen sin, eller intelligente personer som setter spørsmål ved realiteten.

Føler selv jeg har et relativt greit innblikk i hva energi innebærer. Det jeg frykter mest er at bevisstheten forsvinner.

Noe som beroliget meg før var den tanken at energi kan ikke bare forsvinne, den kan bare omgjøres. På den måten fikk jeg følelsen av at jeg alltid vil leve videre.

Tror dette problemet baserer seg på andre problemer i hverdagen min og, dersom jeg ordner opp i de problemene så kanskje jeg denne fobien forsvinner...
Det er mulig jeg er helt på viddene med tanke på hva du trenger, men jeg vil likevel anbefale noe så "usaklig" som slektsforskning. Det gir deg et veldig nært innblikk i at liv som leves også tar slutt, at det er helt naturlig og faktisk har sin plass i den store helheten. Men samtidig gir det også en følelse av at du ikke "forsvinner" likevel. Noe av ditt liv lever videre, som det også gjør med alle dem som har levd før deg, og som er grunnen til at du er her i dag.

Alt tyder på at det meste er tilfeldig og ukontrollerbart, men det er ingen grunn til at det ikke kan være veldig fint.
Sist endret av Ramaskrik; 7. september 2013 kl. 00:40.
Er det frykten for å være død, eller er det frykten for å dø? Får du hjertebank og hyperventilerer og tror at du er på vei til å dø?

Er nok angst/panikk anfall du opplever. Jeg har det selv og har ikke funnet en kur enda, det være seg sterke benzodiasepiner eller andre sterke preparater som Lyrica. Klart det hjelper med et par valium her og der, men det funker ikke i lengden. Prøv å få kontakt med en ekte psykriatiker og kankje prøve kognitiv terapi. Har hjulpet meg bitte litte grann.
Hehe, slet med det samme selv. Det jeg var redd for var vel det ukjente som skjer når man dør. Klarer ikke forestille meg *ingenting*. Fikk jævlig mye angst når jeg tenkte på det osv. Men jo mer jeg tenkte på det jo mindre brydde jeg meg egentlig.

Liker enda ikke tanken, men har kommet til det statidet hvor jeg tenker: Den tid den sorg. Hvorfor bruke store deler av livet sitt på å være redd for at/når det tar slutt?
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette høres ut som en fobi som kun kan ramme religiøse mennesker, interessant.

For oss som har ingen religionstilhørighet er vi bare kjøttsaft og billige dresser etter døden.
Vis hele sitatet...
Det er vel religiøse som slipper denne fobien, siden de tror at det kommer til å skje ett eller annet etterpå.


I min ungdomstid slet jeg lenge med lange våkne netter der jeg fikk vondt i magen av å tenke på døden.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sånn jeg tenker på det er at alle årene før jeg ble født ikke eksisterer for min del, på samme måte som alle årene etter.
Den "ingenting" som man kanskje er redd for har du jo på en måte opplevd før, altså før du ble født. Man har altså like lite å frykte for årene før din fødsel som årene etter din død.
Hørte på SGU podcast om et eksperiment om eksistensiell angst der de snakket om dette eksperimentet.
Anbefaler å sjekke ut Alan Watts som snakker om døden her:

http://www.youtube.com/watch?v=6VN8jwM4HbI

Har ikke sett disse før, men den ene heter "Dealing with the fear of death". Uansett så har det å høre på Alan Watts vært god terapi for meg, spessielt når jeg er stressa eller deprimert.

http://www.youtube.com/watch?v=-Rz4ReNv6M8

http://www.youtube.com/watch?v=Opn5iVaRyDU
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Funct...osophy_of_mind)
Denne linken skulle egentlig stått underst, men får ikke limt den inn der, den insisterer på å havne midt i eller foran teksten, så da ble det foran...


Tenker bare at når jeg er død, så kan jeg ikke tenke over det uansett, så ingen vits å bry seg. Vet ikke om det hjelper da...t
En ting som kan hjelpe, men som muligens grenser til tro, er og tenke at bevisstheten er et resultat av hvordan hjernen er satt sammen, dermed; hvis noen oppstår når du er død med samme måte hjernen er skrudd sammen på som din, så vil "du" oppstå igjen.


Ffff
Det beste er vel å fortrenge det og ikke tenke på døden. Har akkurat det samme selv og blir dritredd når jeg tenker på det. Måten min å takle det er å ikke tenke på det.
Psykedeliske planter tendenserer til å gi litt av hvert når det kommer til svar rundt eksistens, om du er totalt åpen for det. Selv har jeg ihvertfall funnet en ekstrem ro rundt temaet etter noen knallharde filosofiøkter med meg selv over et par år.
Man kan si at denne typen overbevisninger er en destruktiv illusjon, spesielt med tanke på hvordan kristendom osv. har tilsmutset alle tanker om en idéverden, hvor alt og alle stammer fra. Noumenon-konseptet, et ikke-materialistisk univers som hjernene våre har tilgang til. Stedet tankene dine kommer fra. Her blir man også dessverre nødt til å reflektere over muligheten for en ultimat logos og en definitiv moral, utover hva som gagner gener osv osv.

Så igjen vil jeg si at en ateistisk overbevisning om at vi blir kjøttsaft og billige dresser når vi dør er en minst like stor og destruktiv illusjon du skaper for deg selv i forbindelse med frykt for døden og eksistensiell angst. Et dytt over klippen i regi av Richard Dawkins..


Jeg synes ikke en så stor del av livet som døden burde dyttes vekk og glemmes fordi det ikke (og heller aldri vil) eksistere noe definitivt svar. Men for meg er ateisme/nihilisme like mye 'tro' som de aller fleste religioner. Mer eller mindre

Om du har angst, utforsk det! Uansett hvor mye det svir. Ikke skyv det under teppet bare fordi du har et godt nok intellekt til å forstå deg på materialisme og biologi.
Sist endret av Toaru; 7. september 2013 kl. 14:22.
Sitat av Toaru Vis innlegg
SNIP
Vis hele sitatet...
Vent, kommer du virkelig her og anbefaler en person med psykiske problemer å ta psykedeliske rusmidler? Noe som er kjent med å gjøre psykiske lidelser verre? Skjerp deg, og ta det hippiesvadaet ditt til et annet forum.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
var du redd for å ikke eksistere, før du ble født?

...
Sitat av somnium Vis innlegg
var du redd for å ikke eksistere, før du ble født?

...
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men det blir ikke helt det samme.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av somnium Vis innlegg
var du redd for å ikke eksistere, før du ble født?

...
Vis hele sitatet...
Kan sammenlignes, men på samme måte ikke.
Før man var født eksisterte man ikke. Men NÅ eksisterer man, og er selvbevisst.
At det skal gå tilbake til den ikke-eksisterende tilstanden etter å ha opplevd noe er skremmende.
Nå skal ikke jeg bruke mye tid på AtXbYeA sitt innlegg da det er ganske selvforklarende at han ikke har forstått poenget med tråden. Men det er jo ikke frykten for det som faktisk skjer etter døden som folk med eksistensiell angst ofte sliter med, det er det faktum at det faktisk ikke er noe etter døden. Det har ingenting med religion å gjøre.

Man kan gå til så mange psykologer og leger, putte i seg så mye medikamenter og rusmidler man bare vil, men til syvende og sist må man gå inn i seg selv og finne ut om å tenke på ting man uansett ikke kan gjøre noe med - er noe man vil bruke livet sitt på.
Sitat av somnium Vis innlegg
var du redd for å ikke eksistere, før du ble født?

...
Vis hele sitatet...
Det er faktisk det verste med hele tankegangen. Jeg vet(tror iallefall, og mtp at jeg er meget vitenskapelig og IKKE-religiøs, konkluderer jeg med detl) - at jeg ikke var noe. null. niks. NADA! men i helvetet? Skal jeg ligge i jorda for resten av universes evighet? og hva er tid? - tid defineres forskjellig i hjernen. som da ikke fungerer lenger. MEN ALLIKEVEL!
kjenner jeg blir litt kjørt av tankegangen.

Kan legge til at jeg har sittet i en transe lignende tilstand, der jeg har tenkt på det. det var ubeskrivelig merkelig.
bare stirra i veggen leeeeenge
Sist endret av visualn00b; 7. september 2013 kl. 23:09.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
De menneskene som er mest utsatt for Thanatophobia er enten religiøse som er usikker på troen sin, eller intelligente personer som setter spørsmål ved realiteten.

Føler selv jeg har et relativt greit innblikk i hva energi innebærer. Det jeg frykter mest er at bevisstheten forsvinner.

Noe som beroliget meg før var den tanken at energi kan ikke bare forsvinne, den kan bare omgjøres. På den måten fikk jeg følelsen av at jeg alltid vil leve videre.

Tror dette problemet baserer seg på andre problemer i hverdagen min og, dersom jeg ordner opp i de problemene så kanskje jeg denne fobien forsvinner...
Vis hele sitatet...
Du må nesten fortelle oss om disse problemene som du mene kan være relevante.
Sitat av Noskool Vis innlegg
Anbefaler å sjekke ut Alan Watts som snakker om døden her:

http://www.youtube.com/watch?v=6VN8jwM4HbI

Har ikke sett disse før, men den ene heter "Dealing with the fear of death". Uansett så har det å høre på Alan Watts vært god terapi for meg, spessielt når jeg er stressa eller deprimert.

http://www.youtube.com/watch?v=-Rz4ReNv6M8

http://www.youtube.com/watch?v=Opn5iVaRyDU
Vis hele sitatet...
Takk for at du minte meg på Alan Watts igjen, for meg hjelper han mye og
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Takk for at du minte meg på Alan Watts igjen, for meg hjelper han mye og
Vis hele sitatet...
Så nettopp den videoen om "death", og får jo faen meg flashback til tiden før når jeg slet med dette. Ekstremt ekkel følelse som braser gjennom kroppen, ikke digg i det hele tatt. Utrolig at jeg levde med dette hver eneste dag i mange år. Flaks at jeg kan kontrollere det nå ihvertfall.

Jeg har tenkt nok på døden gjennom livet mitt og det orker jeg ikke lengre, nå konsentrerer jeg meg om å leve livet og drite i fortiden og fremtiden, det er jo den eneste måte man kan leve fullt ut på føler jeg.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Så nettopp den videoen om "death", og får jo faen meg flashback til tiden før når jeg slet med dette. Ekstremt ekkel følelse som braser gjennom kroppen, ikke digg i det hele tatt. Utrolig at jeg levde med dette hver eneste dag i mange år. Flaks at jeg kan kontrollere det nå ihvertfall.

Jeg har tenkt nok på døden gjennom livet mitt og det orker jeg ikke lengre, nå konsentrerer jeg meg om å leve livet og drite i fortiden og fremtiden, det er jo den eneste måte man kan leve fullt ut på føler jeg.
Vis hele sitatet...
Helt enig, det å leve med en konstant angst blir umulig. Føler jeg har fått litt bedre sjangse i å takle det nå