Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 924
Var innom en bensinstasjon her om dagen. Der var det en kunde som var litt vanskeligstilt, så vedkommende hadde en handlelapp, og spurte om hjelp fra hun bak disken. Jenta hjalp såklart kunden med å finne de tingene som stod på lappen.

Men.. mens dette pågikk kom sjefen (eieren av stasjonen) innom. Han satte igang å kjefte på den stakkars jenta som ytet service til kunden sin. "DU SKAL STÅ BAK DISKEN HER! IKKE UTE I KIOSKEN...blablabla"..
Det var flere kunder der som fikk med seg opptrinnet.

Mitt spørsmål er da.. har sjefen egentlig lov til å stå å kjefte på jenta sånn?
I mine øyne er det å drite ut arbeidstakeren sin, altså mobbing....

eller hva tror dere?
Jeg er helt enig at det er en latterlig oppførsel av sjefen, om han kan det eller ei vet jeg ikke. Dersom han mener det er en god grunn til at ekspeditøren ikke skulle gjort det, så synes jeg han kunne tatt det med henne på bakrommet e.l. ved en senere anledning.
Uansett gir det ikke et godt inntrykk til kundene som var tilstede at sjefen kommer å sjefter sånn, jeg ville valgt en annen stasjon en annen gang jeg skulle handle.

Om det hadde vært meg som hadde blitt kjeftet på hadde jeg sagt til sjefen at det der kan han ta når det ikke er kunder til stede. Det har jeg faktisk sagt til en foreleser som kjeftet på meg forran klassen fordi jeg prøvde å gå ut døra uten å forstyrre...
Sjefen har ifølge arbeidsretten ingen anledning tel å drive den slags personaloppfølging i offentlighet. Det blir for gapestokk å regne når han kjefter på en ansatt under påsyn av kunder. Detta gjelder uansett om det sjefen har på hjertet er berettiget eller ikke. Slike samtaler med en ansatt skal foregå i fortrolighet mellom ledelsen og den enkelte ansatt.
det jeg trodde også... står det om det i arbeidsmiljøloven eller noe slikt?
Gå inn på www.lovdata.no der finner du arbeidsmiljøloven.
Det kan godt være at sjefen har tatt henne fler ganger for å ikke gjøre jobben sin. Såklart er det bare spekulasjoner.

Er selvsagt enig i at det var feil reaksjon fra sjefen selv. Det er ikke uvanlig at sjefer på mindre steder oppfører seg som noen drittsekker - det har jeg opplevd fler ganger. De kan sammenlignes med folk som blir fort rike.
kjenner jenta, hun har akkurat begynnt, og på den forrige jobben (bensinstasjon i samme kjede) var det helt vanlig å hjelpe kunder med hva de måtte ønske.. på denne nye plassen kommer det ikke på tale å hjelpe ei dame med å skru av antenna på bilen før vask, mens på den gamle plassen var det supert.

sjefen er kjent for å være streng, og det snakkes mye om han blant de ansatte. jeg syns det bør gå ant å si det rett til han at "no får du faen mæ ro dæ ne"...
men så er det jo sånn med "små" sjefer, at om de ikke får viljen sin, så sparker de bare ansatte eller gir de mindre timer.......

men jeg bare mener å ha hørt eller lest en plass at å kjefte på ansatte foran øynene på kunder er uhørt og IKKE lov.....
Hvis eg var henne så ville eg hjulpet så mange kunder eg kunne, spesielt mens sjefen var tilstede. Helst samtidig med at det er noen hun kjenner i lokalet da, slik at hun har vitner. Da vil hun ha en kjempesak om hun velger å anmelde han. Men det kan du ringe arbeidstilsynet å spørre om først, men mener det skal være et avsnitt i loven som handler om 'psykososialt arbeidsmiljø' eller noe sånt. Der tror eg det står at den ansatte ikke skal utsettes for trakkasering. Sjekk det opp.
ok.. finner ikke noe konkret som kan betegne denne situasjonen. men det går jo på en måte under mobbing. for sjefen står og hakker en del på de ansatte. liker å pirke på ting mens andre hører på. kan ikke skjønne at han tror at dette gir kunder et positivt intrykk av han og stasjonen..