Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1249
Midtøsten problematikken har i lang tid vært et hett tema i media. Israel hevner seg vær gang Palestinere dreper soldatene deres, men hva hadde skjedd om det IKKE var en Palestiner - og dette kom frem...?

Tanke eksmprimentet er som følger: Du er 19 år. Du er en av få heldige som slipper gjennom nål øyet og skal bo hos en Palestinsk familie i 10 måneder samtidig som du jobber som hjelpe arbeider (dette finnes, i hvertfall noe lignende, husker ikke helt hva det het). Tiden går og du har det egentlig ganske greit, og blir etterhvert kjent med familien og knytter nære bånd til alle som en. En av guttene i søsken flokken verver seg til Hamas, og deltar i en terror aksjon på Israelsk territorium. Dere får sjokk når dere får beskjeden. Israelske myndigheter rykker inn med en mindre militær enhet for å ødlegge huset til familien du bor hos som hevn for terror handlingen. Når de forholdsvis uerfarne soldatene kommer til landsbygden blir det fullt kaos, og innbyggerne åpner ild. Soldatene svarer. Også familien du bor hos har våpen og du blir gitt et du også for å forsvare deg selv. Du skyter 1 soldat, og er i sjokk. Faren i familien skjønner hva som kommer til å skje, og får deg over grensen til Syria. Fra Syria kommer du deg med fly over til Tyskland, og derfra til Norge.

Ikke kritiser realismen i dette eksprimentet er dere snill, poenget med denne posten er å sette seg inn i denne situasjonen, og vurdere hva som hadde skjedd. Så, hva hadde skjedd med deg når du kom til Norge? Israel hadde selvfølgelig krevd deg utlevert, og at du skulle stilles for retten der nede. Hadde du blitt utlevert? Hadde du fått straff?
Man hadde iallefall ikke blitt utlevert til Israel, siden Israel praktiserer dødsstraff og tortur i sine fengsler. Det er veldig mange land som torturerer sine fanger, men Israel er blant de ytterst få hvor er faktisk er lovlig. Norge sender ikke tilbake kriminelle til land, hvor de risikerer dødsstraff. Det er f.eks derfor Mulla Krekar ikke er sendt ut ennå.
Ikke til Usa engang? Jeg tviler på at justisdepartementet(eller den etaten som har med slike saker å gjøre) hadde hatt "guts" til det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Noreg utleverer aldri personer som risikerer dødsstraff. Dvs, du kan bli utlevert til USA for tjuveri, som ikkje er dødsstraff på, men ikkje for drap...
slashdot har rett ja. Har vært flere saker der "store" land har krevd folk utlevert, men norge har nekta å gi fra seg personene før de får en garanti på at personen ikke vil bli torturert/henretta.
Trådstarter
Tror dere virkelig at en KrF-regjering eller FrP-regjering hadde klart å stå imot presset fra Israelske myndigheter? Personlig tror jeg det ikke. Å selv om det offentlig sies at personen ikke skal utleveres, vet vi fra andre saker at Israels etterettningstjeneste har ganske så frie tøyler til hvordan de henter inn personer på...
Ville utvilsomt ikke klandret Israel for noe. At idioter (altså muslisme ekstremister og terrorister) er dumme nok til å sprenge seg inn i Israel får være deres egen sak, men da er det både rett og rimelig (og godt forståelig at hevnen kommer).

Hadde jeg vært dum nok til å skyte mot Israel skulle jeg pokker meg tatt straffen.

Sitat av nikita
Tror dere virkelig at en KrF-regjering eller FrP-regjering hadde klart å stå imot presset fra Israelske myndigheter? Personlig tror jeg det ikke. Å selv om det offentlig sies at personen ikke skal utleveres, vet vi fra andre saker at Israels etterettningstjeneste har ganske så frie tøyler til hvordan de henter inn personer på...
Vis hele sitatet...
FrP er i mot utlevering til land med dødsstraff, men ville gjerne utlevert foredere så lenge sikkerhet ble garantert.
Hevn? Det dummeste jeg har hørt. Å legetimere hevnaksjoner fra en Stat/regjering er jo helt på jordet! typisk Frp btw.
Ok, trash2k... Så du syns det er greit med kollektiv avstraffelse for terrorhandlinger? Siden det er greit å jevne huset til familien til en selvmordsbomber med jorda, hva syns du da er passende straff for en stat som driver med terrorisme? La oss si f.ex. at de med vitende og vilje bomber sivile mål (som tross alt er definisjonen på terror), hva syns du en passende straff vil være?
Trådstarter
Trash2000: Forrædere? Mener du at vis jeg hadde reist ned til Israel og vervet meg som frigjørings aktivist at jeg da hadde vært en forræder? Tror du virkelig bør slå opp i ordbok jeg... Jeg er ETNISK NORSK. Hele min familie er NORSK. Jeg er kritt hvit. Alle andre i slekten min er det også (selv om det ikke for vanlige folk betyr noe i større grad, har det en tendens for FRPere til å bli en faktor i mange saker). Jeg føler derimot et ansvar for å forsvare medmenneske i Palestina. Jeg føler med de. Det er begått urett mot dem. Og sionistene og jew$a sørger for at det forsatt begås urett uten at noen griper inn.
Jeg ser ikke helt hvor du vil med eksperimentet for å være ærlig. Og når det gjelder utlevering av nordmenn fra Norge så tror jeg ikke det kommer til å skje, jeg har ikke hørt om det iallefall. Men liker hvordan du bruker empati i eksperimentet ditt, og det er bra og viktig hvis vi skal bli voksne en gang på denne syke planeten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Man blir kanskje ikke utlevert fra norge, men man kan allikevel få 21 års fengsel her i landet.