Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1212
en myte rundt førstegangstjenesten vil ha det til at man vanskeligere vil få jobb hvis man har hatt siviltjeneste framfor militærtjeneste. Det hevdes også at en som har hatt førstegangstjeneste generellt stiller bedre enn en som ikke har tjent landet sitt.

fleip eller fakta?

Selv tror jeg flertallet av arbeidsgivere driter i om man har gjort det ene eller det andre, så lenge førstgangstjenesten er ute av verden for vedkommende. Stiller to kandidater veeeeeldig likt, kan jeg derimot tro at fullført førstegangstjeneste kan være utslagsgivende.
Tror neppe det har noe å si når man søker på stillinger som krever høyere utdannelse, viktigste for arbeidsgiver er kanskje om du kommer til å måtte forlate arbeidet i fremtiden for tjenesten.

edit: hvorfor poster du utelukkende emner om militærtjeneste?
Sist endret av ivioyner; 24. juli 2006 kl. 14:30.
Neutral Good
Mith's Avatar
Tja, i ditt første møte med arbeidslivet kan det vel være greit å ha papirer fra kongen på at du er en ok kar, hvis du ikke har andre referanser å vise til. Dette får du jo også ved å ta siviltjeneste så det har nok lite å si hva du velger.
Hvis du derimot har kurs/befalskole eller bevis på at du har drevet med noe fornuftig i forcen så teller det i hvertfall ikke negatvit. Såvidt jeg vet så har man ikke mulighet for slike typer kurs i siviltjeneste.
Trådstarter
11 0
Sitat av ivioyner
Tror neppe det har noe å si når man søker på stillinger som krever høyere utdannelse, viktigste for arbeidsgiver er kanskje om du kommer til å måtte forlate arbeidet i fremtiden for tjenesten.

edit: hvorfor poster du utelukkende emner om militærtjeneste?
Vis hele sitatet...
hehe det er vel egentlig tilfeldig, har jo bare postet 3 emner så langt. i tillegg hører det vel også med til histoirien at jeg snart skal til militæret. skal forsøke å komme opp med noe mer variert med tiden
Det med at det er vanskelig å få jobb dersom man ikke har gjennomført førstegangstjeneste er noe som henger igjen fra gammelt av. På 50-, 60- og 70-tallet var det slik. Idag er det jo bare en brøkdel av guttene i hvert årskull som faktisk gjennomfører militæret, så eventuelle problemer med å få jobb skyldes iallefall ikke at du ikke har gjennomført militærtjeneste.
Det som teller for å få jobb er viljen til utføre et arbeid,
ikke om du har kjedet deg igjennom førstegangstjenesten...
Sitat av Mith
Tja, i ditt første møte med arbeidslivet kan det vel være greit å ha papirer fra kongen på at du er en ok kar, hvis du ikke har andre referanser å vise til. Dette får du jo også ved å ta siviltjeneste så det har nok lite å si hva du velger.
Hvis du derimot har kurs/befalskole eller bevis på at du har drevet med noe fornuftig i forcen så teller det i hvertfall ikke negatvit. Såvidt jeg vet så har man ikke mulighet for slike typer kurs i siviltjeneste.
Vis hele sitatet...
Du kan ta tett med kurs i siviltjenesten, og ikke bare det, hvis du er villig til å legge litt innsats i å finne en oppdragsgiver, så er det ikke noe problem å få til en tjeneste som er *skikkelig* relevant for deg. F.ex. hvis du vil jobbe med data/it; det er sinnsykt mange organisasjoner som kvalifiserer for å få en siviss, men som ikke har råd til å leie inn proffe it-folk, så hvis du vet hva du gjør er mulighetene store. Åh, du trenger kanskje et eller annet kurs for å gjøre mer på den jobben... hos mange vil du ha mulighet til å få flere kurs/sertifiseringer, siden det fremdeles er billigere for dem enn å leie inn proffer til å gjøre samme jobben.

så sånn kursmessig - nei, du lærer ikke å skyte, får ikke leke med sprengstoff eller sånt, men jeg vil faktisk påstå at du har flere muligheter til å lære ting du faktisk har nytte av senere i livet i siviltjeneste enn i millitærtjeneste. Minuset er at dette tross alt er ting du kunne ha lært senere også (men da mer sannsynlig måtte ha betalt for selv), mens det er mindre sannsynlig at du f.ex. vil få kjøre en tank senere i livet...
Neutral Good
Mith's Avatar
Atomet kan tydligvis mye mer om kursing og siviltjeneste enn meg. Alle jeg kjenner som har hatt siviltjeneste har jobbet et år i forskjellige barnehager i oslo.
Men men, alt er jo bedre enn forcen uansett om du kurser deg eller ikke.
Skjønner ikke det der, alle babler om at man garantert kommer til å skifte bleier i barnehage, gamle/sykehjem osv hvis man tar siviltjeneste, men av alle jeg kjenner som har hatt siviltjeneste, så kjenner jeg faktisk INGEN som har endt noe sånt sted. Derimot kan jeg kjapt komme på: Teaterhøyskolen, Luftslottet i Grimstad (studenthus), Norsk Folkehjelp/Gi rasisme rødt kort, FN-sambandet, diverse fritidsklubber og skoler, UD++.

Bedre enn forcen? Tja, kommer an på hva man gjør ut av det (både for millitær&siviltjeneste), og ikke minst; hva man mener om ting.
Har nå engang hørt om enkelte arbeidsgivere som alltid vurderer de som har gjennomgått førstegangstjeneste først, og helst ikke ansetter folk som ikke har vært inne.

Har dessverre (kanskje heldigvis) ikke noen håndfaste eksempler på dette.

Edit:
Jeg er akkurat ferdig med militær førstegangstjeneste, hadde ingen problemer med det. Det blir mange gode minner etter et år sammen med gutta
Sist endret av Ast3rix; 26. juli 2006 kl. 18:58.
Neutral Good
Mith's Avatar
Bedre enn forcen? Tja, kommer an på hva man gjør ut av det (både for millitær&siviltjeneste), og ikke minst; hva man mener om ting.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men å jobbe på "Teaterhøyskolen, Luftslottet i Grimstad (studenthus), Norsk Folkehjelp/Gi rasisme rødt kort, FN-sambandet, diverse fritidsklubber og skoler, UD++." høres mye bedre ut enn å løpe rundt i skogen og leke krig. Barnhage også forsåvidt, det er i hvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med.
Selv slipper jeg alt styret med både siviltjeneste og forcen, men hadde jeg hatt valget er jeg ikke i tvil om at jeg hadde tatt siviltjeneste. Så det.
Tja, på sett og vis er jeg nok enig Mith

Var selv først ca et halvt år i millitæret som hundefører, noe jeg for det aller meste hadde sansen for, men pga kombinasjoner av ting og tang som skjedde både i verden og i vennekretsen & mine meninger om ting og tang, søkte jeg etterhvert siviltjeneste, og var resten av tida hos Norsk Folkehjelp og jobba med antirasisme. Så for min del koker det egentlig bare ned til meninger, men det er også en veldig viktig sak. Du skal stå for det du mener/tror på, og så lenge folk vet hvorfor de velger det ene eller andre, så har jeg absolutt respekt for det. Derimot tror jeg det er veldig mange som ender opp i forsvaret rett og slett fordi det er "default"-valget, og de er for passive til å aktivt ta et annet valg, eller kanskje fordi de har hørt for mye bullshit-propoganda om at alle sivisser må vaske romper på gamlehjem osv.