Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3335
Jeg mistet for tre år siden sertifikatet på bil i to år, så nå kan jeg gå opp til serifikatet på bil. Det jeg lurer på er om jeg kan få tilbake mopedlappen siden det ikke var den jeg i utgangspunktet mistet. Jeg har snakket med biltilsynet og de sa at det var en ren politisak om jeg kunne få tilbake lappe min på moped. Jeg sendete for tre-fire uker siden en søknad til politiet der jeg bor, men har ikke fått noe svar. Er det noen som vet noe om hvilke rettigheter jeg har?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Når man blir fratatt førerkort skal det såvidt jeg vet gjelde samtlige kjøretøy. Mister man for lastebil mister man også for bil osv.
jeg bare lurer, hvor jææævlig fort kjørte du når du mista lappen i 2 år ? o:
Trådstarter
39 2
Ingen som har sagt at jeg mistet den på fart..
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Var det fotoboksen i tunellen?
2 år kan for eksempel være kappa fjører om du er uheldig..

Men det er opp til politiet det med mopedlappen, for eksempel bruttern mista lappen for motorvogn i 5 år som det heter når du mister den, når vi spurte politiet her så sa de at mopedlappen ikke gikk under lapp for motorvogn, var vel det eneste som ikke gikk under det.
Kappa fjærene? 2 år? Jeg trodde man fikk et forenklet forelegg og i værste fall mistet skiltene! Jeg jobber med bil og dette var nytt for meg!
offtopic: 2 på 1 moped, hva er straffen og hvem får den? begge? eller varierer det?
hvis du ikke har blitt tatt for kjøring i alkoholpåvirket tilstand, kan du fortsatt kjøre moped er du over 20år, er du under så er du avhengig av å ha selve beviset(kommet nye regler), men er du tatt for kjøring i alkoholpåvirket tilstand så har du i teorien ikke lov til å kjøre noe som helst med motor, selv ikke gressklipperen i hagen

Izor: straffen da jeg ble tatt for noen år siden(den har ikke forandret seg enda vet jeg) var 800 kroner i bot til han som kjørte mopeden, siden det er føreren sitt ansvar.. men en kompis av meg slapp unna siden passasjeren også brukte hjelm. Han fikk bare en advarsel..
Så det varierer da? Opp til de som tar deg?
Vet ingenting
Sitat av Popp
2 år kan for eksempel være kappa fjører om du er uheldig..
.
Vis hele sitatet...
Hvor har du lest/står dette?
2 år er vel heller hvis man kjører i rusa tilstand? eller mister man den kanskje for alltid da..

Har vært med på å krasje 2 på moped i fylla, da fikk han som kjørte 2 år utsettelse på bil, pluss bot og masse skrubsår :P
24 mnd sperrefrist kan være promille på over 1,1 tror jeg det var.
Sitat av SpARxXx
Izor: straffen da jeg ble tatt for noen år siden(den har ikke forandret seg enda vet jeg) var 800 kroner i bot til han som kjørte mopeden, siden det er føreren sitt ansvar.. men en kompis av meg slapp unna siden passasjeren også brukte hjelm. Han fikk bare en advarsel..
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner til et tilfelle som er ca. 1 måned gammelt.

Det var 2 jenter på en scooter, føreren hadde hjelm, men ikke passasjeren. De ble tatt av politiet og hun som kjørte fikk 4000 kr i bot!

Ser ut som det er store variasjoner, men vi må ikke glemme at det ikke er så lenge siden de med makt i sekken bestemte seg for å øke prisen på samtlige trafikk-bøter her til lands
hmm..jasså ja. så da er det tydeligvis ikke faste regler på det da. ganske merkelig...men ser ut som det som regel er føreren som får skylda da...
Trådstarter
39 2
Men hva er straffen for å kjøre moped uten å ha lappen på den?
Sitat av erre
Men hva er straffen for å kjøre moped uten å ha lappen på den?
Vis hele sitatet...
Er vel utsettelse på lappen ?
Trådstarter
39 2
Noen som vet hvlken scootere som er på markedet med mest effekt? Har hørt at med visse merker så kan man for eksempel ta vekk blomberingen og dermed går den 80km/t
Å ta vekk blomberingen er ulovlig :P
Sitat av erre
Noen som vet hvlken scootere som er på markedet med mest effekt? Har hørt at med visse merker så kan man for eksempel ta vekk blomberingen og dermed går den 80km/t
Vis hele sitatet...
Slik er det med de fleste scootere. Orginalt går de fleste mopeder 70-80km/t. Det blir hovedsaklig bruk to blomberinger. En i lydpotta, og en variator sperre.

Men siden det er ulovlig å fjerne plomberinger så bør man ikke gjøre dette.
Sist endret av RBS; 11. juli 2006 kl. 16:07.
Trådstarter
39 2
Det er vel kanskje ulovelig å fjerne blomberingen, men chip-trimme hos forhandler er lov, tror jeg..
det tror jeg er lov. Men da forsvinner grantien
Kinaputt og erre: det heter PLOMBERING.
Og nei, det er ikke lov å ta ut om du skal kjøre den lovlig med skilter på (de er satt dit for en grunn, at den ikke skal gå i mer enn 45kmt).


Edit: og nei, du kan ikke chip-trimme om du skal kjøre lovlig (da får den mer effekt/fart en hva reglene tilsier).

En moped/scooter skal ikke gå mer enn 45kmt (med mindre den er veteran, da kan den gå i 60-ish, men fartsgrensa er fortsatt 45).
Og slagvolumet skal ikke overgå 50 kubikkcm.
Sist endret av Grimdoc; 11. juli 2006 kl. 16:52.
Min går i 55 km/t med plombering, har jeg ikke lov å kjøre fortere en 45 km/t?
Den går 60 km/t i nedoverbakke, men den går ikke raskere samme hvor bratt bakken er, og motoren (eller iallefall noe) lager en stygg lyd.. noen som vet hva den kommer av? (Den kommer kun når jeg kjører ca. 60)
Sitat av Grantax
Min går i 55 km/t med plombering, har jeg ikke lov å kjøre fortere en 45 km/t?
Den går 60 km/t i nedoverbakke, men den går ikke raskere samme hvor bratt bakken er, og motoren (eller iallefall noe) lager en stygg lyd.. noen som vet hva den kommer av? (Den kommer kun når jeg kjører ca. 60)
Vis hele sitatet...
Nei, du har ikke lov til å kjøre i mer enn 45. Dette skulle du da lært da du tok mopedførerbeviset, om du har det. Har du ikke det, så kan du også drite i fartsgrensa

Den lyden som kommer er fordi mopeden (plomba i potta) "holder igjen" ytelsen din.
Eller fordi motoren din er shabby.
Ok, er det ikke noe å bry seg om?
Har du ikke lappen er du kjørt uansett...
Om det er noe å bry seg om kommer an på tilfeldigheter og hvor alvorlig det lokale politiet tar det.
Trådstarter
39 2
Er det ingen som vet hvlken scootere som er på markedet som har mest effekt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det skikkelig viktig at det er en scooter? Hvis ikke vet jeg litt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ettersom grensa for moped er 2.5hk/50CC, så er vel dei fleste skutere nokså nøyaktig 2.5hk, og 50CC?
Sitat av slashdot
Ettersom grensa for moped er 2.5hk/50CC, så er vel dei fleste skutere nokså nøyaktig 2.5hk, og 50CC?
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg tipper han mener hvilken scooter som gir mest effekt i trimmet tilstand.

erre, hjelper å si hvilke deler du mener å bytte ut (om du i det hele tatt skal trimme, om du ikke skal det, så er svaret til slashdot det endelige svaret).
Aprilia 50cc har 6,8hk har jeg hørt?
Sitat av zarion
Aprilia 50cc har 6,8hk har jeg hørt?
Vis hele sitatet...
I såfall er den ulovlig å selge med skilter på.
Det du har hørt om er sikkert hvor mye HK du kan få ut i en viss trimmet tilstand.
ehe... aprilia , bruker am6 motor... am6 motoren yter godt over 6,8hk trimmet...mer som rundt max 28hk (på veiva i assume)...
http://www.speedoptions.no/index.php...75a2be3934cd0f check ... litt ot men
Sitat av lefze^
ehe... aprilia , bruker am6 motor... am6 motoren yter godt over 6,8hk trimmet...mer som rundt max 28hk (på veiva i assume)...
http://www.speedoptions.no/index.php...75a2be3934cd0f check ... litt ot men
Vis hele sitatet...
OT

Det der var bare et sylinder. Tenk storforgasser, effektanlegg, større innsug og omdreving og masse mer...
Så er det jo også det at du må forsterke diverse deler med tanke på at du skal ha støøre effekt.

btw er det som oftest 49ccm
Sist endret av petterøes 3000; 26. juli 2006 kl. 20:33.
Eg måtte trimme min. den går ikkje i mer en 30 på flaten og 5km i oppoverbakker. skal eg komme meg til byn uten trimm blir det vanskeligt!
Da er den enten eldgammel, eller så er det noe alvorlig galt med den.
Min suzuki rmx måtte en tur innom biltilsynet for en god stund tilbake. Dette var den eneste turen den var orginal. 40 km/h på sletta og 5 - 20 oppover! Denne sykkelen eier ikke bånndrag. 6. giret ble aldri brukt, selv i nedoverbakker var det ikke vits. 5. giret var så vidt i bruk, men gikk dårlig. Men hadde den vært ny fra fabrikk hadde den gått bedre på lavt turtall. Min hadde da passert 9500 km, så det var nok på tide med en overhaling. Motorer blir ofte slitne på lavere turtall etter å ha vært trimma (erfaringer, aner ikke hvorfor). Går lett i 90 i trimmet tilstand (orginal dreving). En scooter vil gå rundt 70 - 80 med trim. Gå for en som det er lett å få tak i deler til, som feks aprilia.
Sitat av Skall35
Eg måtte trimme min. den går ikkje i mer en 30 på flaten og 5km i oppoverbakker. skal eg komme meg til byn uten trimm blir det vanskeligt!
Vis hele sitatet...
Måtte trimme? Jeg tipper heller en overhaling av motor, bensintank og forgasser hadde hjulpet deg. Kan og tenkes at den har rifter i sylinderen, da må den borres opp igjen eller byttes.
den råeste scootern på marked når jeg kjørte scooter for 4-5 år siden var aprilia sr 50ditech ( http://www.aprilia.no/168.html ) den har elektronisk bensininnsprøytning som can chipes om. i asker er det et verksted som gjør dette. da kan du komme opp i ca 100km/h. en kompiss av meg hadde dithech og den gikk faen meg som en kule. han kjørte faktisk fra politiet i fylla med en bakpå. smatt igjenom en bom som var låst, mens purken stod og skreik etter han.
mann mister ikke lappen for moped pga bil-lappen fratagelse nei! det er jeg 100% sikker på. om det ikke har kommet noen nye regler de siste mnd. noe som er lite sannsynlig