Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5291
Jeg skal snart avlegge teoriprøven til førerkortet, og føler meg svært, svært usikker. Lurer på om noen her kan fortelle som sine erfaringer, helst fra etter den nye opplæringsloven fra og med ifjor.

Ellers tas linker til eldre(eller dagens) prøver gjerne imot.
er vell bare å forberede seg godt, lese,lese,lese og snurr litt rundt på nettet og ta diverse teori tester, så ser du vell fort hvor mye peiling du har.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk sunn fornuft, les spørsmåla grundig. Den er faktisk veldig lett IMHO, og har du pløyd gjennom pensum står du.
bare pass opp for lurespørsmål, og vær sikker på at du forstår spørsmålet/problemet riktig
teori prøven er lagt opp til at så mange som mulig skal stryke, det er derfor de har så mange lure alternativer.
hehe teori proven hos biltilsynet(statens vegvesten) er direkte latterlig, det er bare en masse ting man skal krysse av på. dette i praksis betyr at man kan faktisk resikere å bestå uten å ha lest ett eneste ord.

tenk om man kunne ha dette systemet i skolen? ikke les, bare gjett og kryss fingrene?

denne prøven er regelrett svindel, slik at staten kan svindle til seg så mye spenn som mulig.
Sitat av Gubbe
dette i praksis betyr at man kan faktisk resikere å bestå uten å ha lest ett eneste ord.
Vis hele sitatet...

som meg da? hehe (20tegn)
Noen spørsmål er helt idiotisk lette.
Jeg følte meg enormt sikker på prøven for moped.
Fikk 5 av 5 mulige feil.
Teoretisk sett skal man kunne klare prøven med bare å sette tilfeldige kryss, men det er det samme som teorien med at en million aper på skrivemaskin vil før eller siden klare å skrive shakespeares samlede verker. Noe vi har etter internett sett at ikke stemmer.

Bruk sunn fornuft og lær deg hvordan skiltene ser ut så er den enkel. Utover det er det ikke noen spessielle egenskaper som trengs for å klare prøven. Husk høyreregelen også.

Gubbe: Nå er det ingen menneskerett å ha lappen, selv om enkelte hevder det, så prøven er nok lagt opp til at folk skal ha en viss forståelse for det de skal gjøre før de får lovt til å gjøre det.
Det eneste som hjelper er at du leser gjennom boka ett par ganger før du går opp til prøven, er litt kjipt å måtte vente i 2 uker ekstra bare for at du ikke orket å lese noen timer i en dag eller 2 før prøven.
Selve testen må du gjøre så enkel som mulig, og bare sette deg inn i problemstillingen, være 100% sikker på at du forstår problemstillingen før du svarer.
Gjør du dette kommer det til å gå bra, hold hodet kaldt å ikke stress med å bli ferdig.
som jeg sa til jentene i klassen, bare tenk logisk! Om du ser svaralternativ som retter seg kritisk/ironisk mot føreren, så er det som regel rett. Det samm gjelder høye, "overraskende" tall. Tenk sikkerhet og oversikt i alle svarene. Jeg fikk 2 av 7 feil"
Øh, er det snakk om bilsertifikat? 5/5 feil? 2/7 feil? Så vidt jeg kan huske - var det 45 oppgaver på teoriprøven.
Sitat av marsboer
Øh, er det snakk om bilsertifikat? 5/5 feil? 2/7 feil? Så vidt jeg kan huske - var det 45 oppgaver på teoriprøven.
Vis hele sitatet...
Sitat av Grantax
Noen spørsmål er helt idiotisk lette.
Jeg følte meg enormt sikker på prøven for moped.
Fikk 5 av 5 mulige feil.
Vis hele sitatet...
På mopedprøven kan du ha 5 feil og fortsatt bestå, for bil kan du ha 7 og fortsatt stå. Dette er på grunn av at det er ulikt antall spørsmål på det to prøvene, og du har lengre tid på bilprøven.
Sitat av marsboer
Øh, er det snakk om bilsertifikat? 5/5 feil? 2/7 feil? Så vidt jeg kan huske - var det 45 oppgaver på teoriprøven.
Vis hele sitatet...
Nye regler, ny prøve.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark
Teoretisk sett skal man kunne klare prøven med bare å sette tilfeldige kryss, men det er det samme som teorien med at en million aper på skrivemaskin vil før eller siden klare å skrive shakespeares samlede verker. Noe vi har etter internett sett at ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
Litt større sjans for å greie prøva tilfeldig, men... Uansett syns eg prøva er god, for den sorterer faktisk vekk dei som ikkje har noko bak eit ratt å gjere fordi dei ikkje kan trafikkreglane.
Les på ting du ikke er ute for i trafikken til vanlig, f.eks. skinneoverganger. Pugg også bremselengder og andre tall som står i boka di. Ellers så er det stort sett logisk om du kan dei vanligste trafikkreglene som vikepliktsregelen, fartsgrenser osv.
Jeg tok den for en uke eller 2 sia. Leste i to dager og så tok den.

Som de andre sier her, pass deg for lurespørsmål, og en ting som redda meg var at jeg gikk gjennom spørsmålene etter at jeg hadde kryssa av på alle. Fant 3 oppgaver jeg hadde svart feil på. Og kom jeg unna men 6/7 feil

Var en del spørsmål som var så lette at det var helt teit å ha de med også

Lykke til...
Håper virkelig du leser! Finnes ikke noe verre en uerfarne trafikanter som rusher avgårde og driter i lover og regler. "Samma faen, jeg sto på teorien", Beste og viktigste tipset; LES! Testen er ikke laget for at flest mulig skal stryke, men at man er på et visst nivå før man slippes ut i trafikken, og godt er det. Til sammenligning får heller ikke sensorer provisjon på antall kandidater de stryker.
eg og skal ta Teroroen på moped nå. vor mange spørsmål er det på den? noen ide om va eg får spørsmål om? har tatt en slik test på nette og fikk alt rett.
drQ
Egendefinert
Sitat av meitemark
Teoretisk sett skal man kunne klare prøven med bare å sette tilfeldige kryss, men det er det samme som teorien med at en million aper på skrivemaskin vil før eller siden klare å skrive shakespeares samlede verker. Noe vi har etter internett sett at ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
hehehe, så sant, så sant.

Nå kan det jo være et poeng å huske på at prøven har blitt endret for ikke så altfor lenge siden (noe som blant annet betyr at all erfaring jeg har om prøven ikke lenger har noen betydning). Folk som tok teoriprøven for over 1/1,5/2 (?, noe slikt) år siden tok en annen prøve.

Den nye har visstnok en strykprosent på rundt 70%, utrolig nok. Men den skal være mer faktabasert enn tidligere. Hvis man virkelig kan stoffet klarer man seg nok godt, men man kan ikke delvis tippe slik som tidligere. Forhåpentligvis har man også plukket vekk enkelte av spørsmålene med alternativer og riktige svar som var helt idiotiske og kun flaks sørget for riktige svar.
gubbe: Ja, det er nok en stor og viktig inntektskilde for staten dette her... bruk hodet litt, er du snill...
Jeg tok teorien på bil på mandag, den klarte jeg akkurat (7 av 7 feil jeg kunne ha). Jeg hadde også prøvd en gang tidligere også da fikk jeg 8 feil av bare 7 feil jeg kunne ha. Så da måtte jeg vente "karantene" i 2 uker før jeg kunne prøve på nytt.

Jeg forbredet meg ved å bruke www.teoritentamen.no (siden er nede atm 19.17 - 20.07.06)... Dette satt jeg en hel dag med. Når jeg hadde prøvd å tatt masse forskjellige teoriprøver, og se på feilene jeg gjorde og ikke følte jeg at dette kunne jeg. Så dro jeg for å ta teorien, men hadde som sagt én feil for mye. Så klarte jeg det den andre gangen.. Er litt surt å ikke klare det første gangen, men men..

Vil anbefale deg å bruke www.teoritentamen.no, læreboka der du leser utdragene i vegtrafikkloven.. og les skilt og hva de betyr!
Sist endret av CorLeX; 20. juli 2006 kl. 19:22.