Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1516
Har alltid hatt problemer med å få til cd-rom stasjon i 486 maskiner. har et par 486`er og dette plager livet av meg. Viss jeg putter inni en cd-rom (har prøvd mange forskjellige cd-romer), så bare klikker maskinen ved oppstart og starter ikke ifra hard-disken engang...

Tar jeg vekk cd-romen igjenn så starter den ifra hard-disken fint. Hvordan i svart`n kobler jeg en cd-rom til en 486 så det funker? Noen som har en 486 med cd-rom som kunne ha skrivet opp hvordan det er koblet, og hvordan de nå enn installerte den?

Plager livet av meg! Argus!
2 ting:

1: Hver sikker på at Hd'n står på MASTER å cd-romet står på SLAVE. jeg har sett et par gamle hd i 486'er som sto på CABLE SELECT, Det er UTROLIG bøggete å fungerer dårlig. (hvis du skal bruke Cable select så må begge enhetene stå på det)

2røv å snu kabelen 180 grader sånn som den IKKE skal sitte, den gamle Pentium 60mhz'en min boota ikke når jeg satte kabelen feil vei (det var ingen sånn sperre mekanisme på kabelen)
Prazor: siden det er snakk om antikviteter her:
Har det falt deg inn om hoved kortet/chipset/BIOS i det hele tatt har kapasitet for Cd Rom?
du skreiv ikke hvilket OS, tar utgangspunkt i Win95

uhmm hvordan har du laget bootdisken eller installert cd-romen?

regner med du bare skal bruke cd-rom'n til å installere win95 og så bruke den i nettverk, og da trenger du ikke cd-rom lenger...

så du kan søke etter '+win95 +cd-rom' el. og da finner du nok noe hjelp til å sette opp en cd-rom, legger med den siste boot discen jeg laget så får du se om den _kanskje_ kan hjelpe deg...

Men hos meg var det er egentlig ikke 486'n sin feil... men win95... fikk installere win95 i dos og når jeg kom inn i win var ikke CD'rom'n der... bruker ikke cd-rom eller diskettstasjon på den, for den fungerer utmerket i nettverket... (486 33MHz @ 40 MHz)...

Bil.Mrk. 'MSCDEX.EXE'

[COLOR=red]Note:[/COLOR] det ligger en 'format c:' string i autoexec.bat, fjern den!!!

Arg... fila var for stor, PM meg så sender jeg mail...
Originalt postet av wiz
Prazor: siden det er snakk om antikviteter her:
Har det falt deg inn om hoved kortet/chipset/BIOS i det hele tatt har kapasitet for Cd Rom?
Vis hele sitatet...
Mhm, vet at den SKAL ha støtte for cd-rom. En som ikke bor her lenger (studerer) hadde installert win95 på dem(skolemaskiner) en gang i tiden, og da hadde han hatt med seg en cd-rom som han plugget inn i en og en...
Originalt postet av Red-Bull
du skreiv ikke hvilket OS, tar utgangspunkt i Win95
Vis hele sitatet...
Her snakker jeg om å få det til i DOS. Hva du tror? 486 og windows? lol Skal ha en liten linuxserver...

cyclops: Okay! Skal teste det
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
win95 og 486 går fint det da. jeg kjørte 95 på 386en min
Originalt postet av Gusto
win95 og 486 går fint det da. jeg kjørte 95 på 386en min
Vis hele sitatet...
Ja, det er greit nok. Men skal man ha noe nytte av 486 maskiner så er det kun å få den brukt som linux-server som duger, hehe...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Ja, det er greit nok. Men skal man ha noe nytte av 486 maskiner så er det kun å få den brukt som linux-server som duger, hehe...
Vis hele sitatet...
hehe, ja det har du rett i. det finnes nok en god del av de 486ene der ute.
Originalt postet av Gusto


hehe, ja det har du rett i. det finnes nok en god del av de 486ene der ute.
Vis hele sitatet...
Er det maskiner man kan få nok av, så er det 486er... Hihi Får dem så og si gratis ifra ungdomsskolen her nede. Stygge kabinetter på de forresten.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
de microkabinettene som ikke nye at-hovedkort passer i engang?
jaja, trenger jo ikke så mye oppgradering da. kanskje en ny hdd og nettverkskort, men det er alt.
Originalt postet av Gusto
de microkabinettene som ikke nye at-hovedkort passer i engang?
jaja, trenger jo ikke så mye oppgradering da. kanskje en ny hdd og nettverkskort, men det er alt.
Vis hele sitatet...
Nope, mener de... *hmm* med slik skyve dritt på framsiden og annet faenskap... Nye AT kort funker i de jeg har ihvertfall...

Har 3-4 486 hdd her, og vet ikke hva jeg skal gjøre med dem... heh... 133mb alle sammen.
Prazor(evt. andre): hvilken linux distro anbefaler du på 486'er?

jeg har en 486 DX-4, 100MHz, 24MB ram, og valgfitt med HD'er fra 0,5-1GB
og en 486 SX-S 33MHz, 4MB ram, 122MB HD + ekstra etter behov...

hvilke distroer bør funke på disse, skal ikke ha X(windows)...

skal bare brukes til DHCP-,web+++ server og "ISDN-server" altså en server som har ISA-isdn kortet som jeg ber koble til inet etter behov (proxy/firewall)...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
red bull: tror metrom kjører slack på sin 486.