Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4831
Hei Folkens.


Jeg har et prosjekt på gang nå straks når jeg går ut i pappaperm.
Har da tenkt å bygge om et grovt rom i kjelleren til et kontor.

Dette rommet er ca 3x3m.
Rommet i seg selv har jeg klart hvordan jeg skal bygge, men jeg skal også bygge meg en skrivepult / arbeidsstasjon.

Pulten skal da være en L form i hjørnet og gå ca 3x2 meter.
I midten i hjørnet hadde jeg tenkt å lage hull og bygge en kasse under. I denne kassen hadde jeg tenkt å ha mine PC komponenter for å slippe et kabinett som står på gulvet eller på pulten.

På sidene i kassa tenkte jeg da 6 hull for mine vifter samt en plexiglass plate på toppen så man kan se på PC'en samt ta av glasset for rengjøring nedi.



Har dere noen tips til hvilket materiale jeg bør bygge denne pulten i?
Den skal stå på 3-4 støtter, samt at det skal ligge en bjelke langs veggen som pulten blir festet i langs hele.

Usikker på om jeg skal legge pulten i noe sånn "Folie" eller hva det kalles så det blir enklere og mer behagelig å bevege seg på pulten og helst ikke få noe flis

Tar gjerne imot ALLE tips her.
Sist endret av Nikon01; 29. januar 2021 kl. 11:03.
Aluminum kanskje? Om du må ha tre look kan du laminere opp på aluen. Du får alle typer tre i tynne tynne laminat som er langt bedre enn folie.

Og bruker du aluminium så kan du også slenge på en heatpipe fra cpu og gpu som du fester en heat sink til i enden så blir hele undersiden av pulten varmeavleder. Så blir det også stille på kontoret.
Ikea lar deg bestille benkeplater med egne mål uten at det koster all verden: https://www.ikea.com/no/no/cat/benke...kjokken-24264/

Finn ut hvilken høyde som er behagelig og bygg understellet selv av treverk fra nærmeste byggvarehandel og smekk benkeplatene på toppen. Så slipper du bekymre deg for hvordan du skal behandle bordplaten
Aluminum kanskje? Aluminium har en helt fantastisk varmeledeevne, og er et mykt metall som er enkelt å jobbe med. Om du må ha tre look kan du laminere opp på aluen. Du får alle typer tre i tynne tynne laminat som er langt bedre enn folie.

Og bruker du aluminium så kan du også slenge på en heatpipe fra cpu og gpu som du fester en heat sink til i enden så blir hele undersiden av pulten varmeavleder. Så blir det også stille på kontoret. Da trenger du kanskje ikke en eneste vifte, eller du kan slenge et par av de små nesten lydløse fra noctura slik at du har luftstrøm over ram, pcie ssd, osv.
Sist endret av _abc_; 29. januar 2021 kl. 11:57.
Sitat av liasis Vis innlegg
Ikea lar deg bestille benkeplater med egne mål uten at det koster all verden: https://www.ikea.com/no/no/cat/benke...kjokken-24264/

Finn ut hvilken høyde som er behagelig og bygg understellet selv av treverk fra nærmeste byggvarehandel og smekk benkeplatene på toppen. Så slipper du bekymre deg for hvordan du skal behandle bordplaten
Vis hele sitatet...
Takk for info. Men jeg tror benkeplate blir i dyreste laget her.
Ingen IKEA i nærheten og det nærmeste blir en byggevarehandler som ikke selger så veldig billige benkeplater
Sist endret av Nikon01; 29. januar 2021 kl. 12:00.
Ok, om du har stramt budsjett så utgår nok aluminium også.

Da blir det vel mdf eller kryssfinèr?

Men plexiglass er jo ikke spesielt billig det heller, hvorfor blåse så mye av pengene på plexi? Du kunne jo ellers lagt inn et vindu av plexi, i topp platen. Kanskje skåret til i en litt uvant organisk form framfor firkant eller rektangel? Også benkeplate el mdf eller aluminium resten?

Du trenger ikke sveise platene, du kan bare lage en indre struktur som du skrur sammen aluplatene i. En liten fals der platene møtes kan du fylle med epoksy.
Sist endret av _abc_; 29. januar 2021 kl. 12:08.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ok, om du har stramt budsjett så utgår nok aluminium også.

Da blir det vel mdf eller kryssfinèr?

Men plexiglass er jo ikke spesielt billig det heller, hvorfor blåse så mye av pengene på plexi? Du kunne jo ellers lagt inn et vindu av plexi, i topp platen. Kanskje skåret til i en litt uvant organisk form framfor firkant eller rektangel? Også benkeplate el mdf eller aluminium resten?

Du trenger ikke sveise platene, du kan bare lage en indre struktur som du skrur sammen aluplatene i. En liten fals der platene møtes kan du fylle med epoksy.
Vis hele sitatet...


Jeg skal bruke plexi pga at jeg har litt plexi liggende her etter at jeg satt inn noen vinduer på overbygget på verandaen.
Er ikke snakk om mer enn kanskje 40x40 på plexi glasset, så blir ikke store biten.

Kryssfinèr eller mdf blir vell ikke sterkt nok?
Det er jo snakk om en arbeidsbenk, så det blir jo 3 skjermer, noe utstyr, printer, verktøy etc på bordet.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Jeg skal bruke plexi pga at jeg har litt plexi liggende her etter at jeg satt inn noen vinduer på overbygget på verandaen.
Er ikke snakk om mer enn kanskje 40x40 på plexi glasset, så blir ikke store biten.

Kryssfinèr eller mdf blir vell ikke sterkt nok?
Det er jo snakk om en arbeidsbenk, så det blir jo 3 skjermer, noe utstyr, printer, verktøy etc på bordet.
Vis hele sitatet...
Kryssfinér er ganske sterkt og burde fungere fint til ditt formål, du må jo uansett bygge ei ramme av treverk som støtte under.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Kryssfinér er ganske sterkt og burde fungere fint til ditt formål, du må jo uansett bygge ei ramme av treverk som støtte under.
Vis hele sitatet...
Ok.
Skal sjekke dette ut og se hva jeg finner her.
Har bygd benker som har holdt i mange, mange år ved hard verkstedbruk med kryssfiner, 2x4/4x4 som ramme og en tynn metallplate på toppen. da har jeg bare slengt verktøy på benken, hatt motorer og girkasser stående oppå og annet hardt bruk.

Det eller benkeplate av ett eller annet slag med hjemmesnekra ramme tror jeg ville passet best for ditt bruk. Biltema har jo f.eks en benkeplate med brukbar størrelse på: https://www.biltema.no/bygg/oppbevar...ate-2000031432
med 2 av disse kommer du ganske nærme måla 3x2m.
Sist endret av Vasken; 29. januar 2021 kl. 16:16.
Steg 1 er radontest av kjellerrommet. Steg 2 er å planlegge i SketchUp (Make, ikke nettleserversjonen).

Jeg liker best finer, men tykk kvalitetsfiner er kjempedyrt, så se på MDF.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Jeg skal bruke plexi pga at jeg har litt plexi liggende her etter at jeg satt inn noen vinduer på overbygget på verandaen.
Er ikke snakk om mer enn kanskje 40x40 på plexi glasset, så blir ikke store biten.

Kryssfinèr eller mdf blir vell ikke sterkt nok?
Det er jo snakk om en arbeidsbenk, så det blir jo 3 skjermer, noe utstyr, printer, verktøy etc på bordet.
Vis hele sitatet...

Jo styrken trenger du ikke tenke på, du kan lage pulten så sterk du bare vil. Er bare å lime på nye lag. Evt lime og skru inn tverr stivere og ramme rundt kantene av "hel ved" så du får to lag, topp og bunn pluss ramme inne i. Så får du bare beregne vekten og du kan finne skjema som sier hvor mange mm du beregne i forhold til vekt.

Jeg ville nok valgt aluminum for da hadde du fått en helt unik pult og et veldig stille arbeidsrom uten å bekymre deg for viftestøy eller pcu/gpu throttle pga varme. Men sålenge du har luftflyt nok så blir jo nok kjøling om du bygger av limtre, kryssfiner eller mdf, bare det at viftene kan fort kan gjøre lengre økter litt slitsomme.

Når det er sagt så kan du bare lime din egen benkeplate av den tretypen du måtte ønske. Stiver du av fra undersiden og har bunn på den så trenger ikke selve topplaten bli veldig tykk. Blir litt mer pes, fordi du da høvle, lime, og bruke mange tvinger. Men så er det jo hyggelig å gjøre ting fra bunnen av, i det minste når arbeidet er gjort.
Sist endret av _abc_; 29. januar 2021 kl. 19:35.
Det er lite som slår den følelsen av selvtilfredshet man får av å lage noe av kvalitet fra bunnen av, det skal sies
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Det er lite som slår den følelsen av selvtilfredshet man får av å lage noe av kvalitet fra bunnen av, det skal sies
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i EvilSink.

Har gjort alt av snekkerarbeid på huset selv. 3 soverom, kjøkken, stue, 100kvm veranda etc.
Men nå er det kjelleren sin tur, så da får man bare bruke disse 15 ukene av pappapermisjonen til noe fornuftig


Skal sjekke ut kryssfiner.
Har allerede tegnet opp hvordan pulten skal se ut i et 3D program, så ingen problemer der. Hvordan selve rommet skal se ut er rimelig enkelt og ikke noe "fancy". Kanskje jeg slenger et par LED lister under pulten for behagelig lys.