Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2383
Vær gang isbilen kjører forbi huset blir hunden min liv redd og løper rundt gjemmer seg i skap osv og er andpusten hvorfor det? hører hunder isbil lyden høyere en mennesker eller noe. Hun blir rar flere uker etter den lyden. Tørr ikke gå på tur.
Sist endret av spider_man; 13. august 2020 kl. 22:56.
Isbilen bråker noe jævlig da!
Det sier at hunder hører opp til 60 000 hertz og vi hører opptil 20000 hertz etter alder da, hunder kan da få forskellig oppførsel etter de lyder de hører og det har en gang hatt en sammenheng med fare som hunden oppfattet tidligere. Når hunden hører 3 ganger bedre enn oss så vil den oppfatte lyden fra isbilen mer enn oss.
Sitat av spider_man Vis innlegg
Vær gang isbilen kjører forbi huset blir hunden min liv redd og løper rundt gjemmer seg i skap osv og er andpusten hvorfor det? hører hunder isbil lyden høyere en mennesker eller noe. Hun blir rar flere uker etter den lyden. Tørr ikke gå på tur.
Vis hele sitatet...
Det der er en treningssak, vanskelig å forklare hvor du burde starte.
Hvordan er du når bilen kjører forbi? Får å få en trygg hund så trenger den en meget tydelig leder.
Som Cesar Millan sier så reagerer hunden på din energi, og det er nok at den har gjort det en gang så har den en uvane.
Jeg ville prøvd å ha den i bånd/leke me den når isbilen er der. (Båndet er for å ha kontroll, ikke la han stikke av å gjemme seg, men ikke dra i båndet heller bare hold i ro.)
Kan. f eks finne isbillyden på utube (om den er der) og begynne med lavt volum og øke ettervært.
Vår hund (golden retriever) blir fort litt skremt osv, men nyttårsaften har aldri vært noe problem. Vi gjorde ikke noe nummer ut av at det smalt ute. Bare fortsatte som vanlig og da gjorde hunden det også.
Rase forresten? Jeg er ingen ekspert så det er sakt, men det er det jeg ville ha prøvd. Å lokke med godbiter osv er det fort gjort å skyte seg selv i foten.
Sist endret av NokErNok; 13. august 2020 kl. 23:04.
Speed man
Trådstarter
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Det sier at hunder hører opp til 60 000 hertz og vi hører opptil 20000 hertz etter alder da, hunder kan da få forskellig oppførsel etter de lyder de hører og det har en gang hatt en sammenheng med fare som hunden oppfattet tidligere. Når hunden hører 3 ganger bedre enn oss så vil den oppfatte lyden fra isbilen mer enn oss.
Vis hele sitatet...
Men er det en grund til å gjemme seg flere uker etterpå må lete rundt hele kåken for å finne hun. Hun kommer ikke en gang når jeg roper på henne.
Sitat av spider_man Vis innlegg
Men er det en grund til å gjemme seg flere uker etterpå må lete rundt hele kåken for å finne hun. Hun kommer ikke en gang når jeg roper på henne.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke ser hunden din på flere uker så tror jeg kanskje det ikke bare er isbilen som er problemet.
Speed man
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det der er en treningssak, vanskelig å forklare hvor du burde starte.
Hvordan er du når bilen kjører forbi? Får å få en trygg hund så trenger den en meget tydelig leder.
Som Cesar Millan sier så reagerer hunden på din energi, og det er nok at den har gjort det en gang så har den en uvane.
Jeg ville prøvd å ha den i bånd/leke me den når isbilen er der. (Båndet er for å ha kontroll, ikke la han stikke av å gjemme seg, men ikke dra i båndet heller bare hold i ro.)
Kan. f eks finne isbillyden på utube (om den er der) og begynne med lavt volum og øke ettervært.
Vår hund (golden retriever) blir fort litt skremt osv, men nyttårsaften har aldri vært noe problem. Vi gjorde ikke noe nummer ut av at det smalt ute. Bare fortsatte som vanlig og da gjorde hunden det også.
Rase forresten? Jeg er ingen ekspert så det er sakt, men det er det jeg ville ha prøvd. Å lokke med godbiter osv er det fort gjort å skyte seg selv i foten.
Vis hele sitatet...
Tok på lyden på YouTube en gang hun begynner å skjelve som hun er gal.
Som Taxidriver sier, det er ikke selve isbilen som er problemet. Hadde du vært "sjefen" så hadde hunden vært trygg på deg og reagert sånn som du gjør. Det er vi mennesker som skaper angst og stress til hundene me unntak av meget få tilfeller vill jeg påsta uten å ha noe å backe opp med. En hund oppdratt av moren sin hadde mest sannsynlig ikke reagert ville jeg påstatt.

En hund som går ved din side og ikke foran vill mest sannsynlig ikke gjøre utfall mot den andre hunden. Hund som går foran tar på en måte på seg lederrollen og varsler om "fare".
Er ei hundegruppe på face som heter "vi som tror på balansert trening ja og nei" tror jeg." Der et det noen glupe hoder, men mye drama. Ei dame innpå der som heter Esther som vet hva hun gjør.
Sist endret av NokErNok; 13. august 2020 kl. 23:17.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det der er en treningssak, vanskelig å forklare hvor du burde starte.
Hvordan er du når bilen kjører forbi? Får å få en trygg hund så trenger den en meget tydelig leder.
Som Cesar Millan sier så reagerer hunden på din energi, og det er nok at den har gjort det en gang så har den en uvane.
Jeg ville prøvd å ha den i bånd/leke me den når isbilen er der. (Båndet er for å ha kontroll, ikke la han stikke av å gjemme seg, men ikke dra i båndet heller bare hold i ro.)
Kan. f eks finne isbillyden på utube (om den er der) og begynne med lavt volum og øke ettervært.
Vår hund (golden retriever) blir fort litt skremt osv, men nyttårsaften har aldri vært noe problem. Vi gjorde ikke noe nummer ut av at det smalt ute. Bare fortsatte som vanlig og da gjorde hunden det også.
Rase forresten? Jeg er ingen ekspert så det er sakt, men det er det jeg ville ha prøvd. Å lokke med godbiter osv er det fort gjort å skyte seg selv i foten.
Vis hele sitatet...
Cesar milans treningsfilosofi er veldig omdiskutert, den funker, men til hvilken pris? Ikke det at du skriver noe av det her, men kun med tanke på at du referer til han
Sist endret av Door145; 14. august 2020 kl. 01:36.
BRAND ∞ STRONG
Kan den ha opplevd noe skummelt eller smertefullt som den assosierer med lyden?
Tror sånt kan sitte ganske dypt hos hunder.
Kan jo ha skjedd ett eller annet du ikke har oversikt over, f.eks hvis andre har passet den.
Speed man
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan den ha opplevd noe skummelt eller smertefullt som den assosierer med lyden?
Tror sånt kan sitte ganske dypt hos hunder.
Kan jo ha skjedd ett eller annet du ikke har oversikt over, f.eks hvis andre har passet den.
Vis hele sitatet...
Ingen andre en min fetter har passet den tror nok ikke han slår han eller noe lignende. Den har opperert vekk kreft kanskje det kan være noe.
Det er ikke nødvendigvis du som eier som gjør noe feil.
Noen hunder er veldig nervøse av natur.

Har den alltid vært redd for den lyden btw?
Hvis hunden har så store problemer med lyder må du få noen til å hjelpe deg med dette for hunden sin del.

Den vanligste måten å trene hunder på problematisk lyder er å ta lyden opp på bånd og drive tilvenning. Med din hund høres det ut som det er så ille at du kanskje må begynne i en annen ende. Kanskje må en se mer på helheten og kanskje må hunden i en periode medisineres i kombinasjon med trening.

Finn noen som har skikkelig utdannelse til å hjelpe deg, ikke noen luringer som tøver med energier og greier de har funnet på selv.
Sitat av Door145 Vis innlegg
Cesar milans treningsfilosofi er veldig omdiskutert, den funker, men til hvilken pris? Ikke det at du skriver noe av det her, men kun med tanke på at du referer til han
Vis hele sitatet...
Ja de er omdiskuterte, men endel hadde nok måtte bøte med livet om ikke det var for han. Cesar leser hundens språk og bruker det istedet. Om du ser hvordan mor til valper korrigerer uønsket adferd så kan det se meget brutalt ut. Ei jeg vet av som hadde kull på schæfer, der korrigerte mora valpen så kraftig at den var fikk seg utsikt fra høyere hold. Jeg har aldri sett Cesar gjort noe for å skade en hund.
Men nå er ikke jeg ekspert, men det er jo eier som er ansvarlig for hunden (ikke for å snakke stygt om eier) har hund selv og den er heller ikke problemfri.
Engasjer en adferst ekspert så slipper hunden å lide.
Er dette en nervøs småhund?
Hvis du spiller av lyden på svakt volum samtidig som du belønner hunden, kanskje den blir mer trygg på melodien da? En slags tilvenning.
Sitat av Odd Vis innlegg
Hvis du spiller av lyden på svakt volum samtidig som du belønner hunden, kanskje den blir mer trygg på melodien da? En slags tilvenning.
Vis hele sitatet...
Det er en mulighet, men vær forsiktig så det belønnes på riktig tidspunkt. Her er det endel som gjør feil ser jeg, har selv gjort det.
Klikket på isbilen selv her om dagen.. Som nevnt over her er vel lyden i fra isbilen like mye endel av problemstillingen som hunden din er.
Synes det er merkelig at en kommersiell aktør får holde på med det enorme bråket midt i et boligfelt i tide og utide,
Er en i huset her som heller ikke er så fan av lyden isbilen lager. Det tok ikke lang tid før vi fant ut at den kjører utenfor (bokstavelig talt 5 meter utenfor huset) ca 19:10-19:15 på onsdager. Siden vi vet det nå, kan vi enkelt gjøre tiltak slik at personen i huset ikke reagerer negativt på det.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hvis du ikke ser hunden din på flere uker så tror jeg kanskje det ikke bare er isbilen som er problemet.
Vis hele sitatet...
Dette.. Hunder har forskjellig personlighet som mennesker, noen er introverte og liker å ha en hule å trekke seg vekk til. Men de hundene som gjemmer seg og ikke vil komme frem kjenner jeg bare til tilfeller hvor de er redde... Det trenger ikke engang være isbilen men at den er redd for å få eller høre kjeft hvis noen rundt den har hevet stemmen og ropt og krangla mye utelatert til isbilen, eller hvis den en gang har løpt ut og nesten blitt påkjørt av isbilen. Vanskelig å si når jeg ikke kjenner den men du kan aldri med sikkerhet vite hvordan andre har vært mot eller rundt bikkja di så ikke ta det for gitt at fetter'n din er rolig og forsvarlig rundt den om det her er noe som plutselig har oppstått.

Gi den masse trygghet og stabilitet, ikke prøv å dra den ut når den gjemmer seg men gradvis tren på å gjøre andre mer åpne steder trygge for den.