Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 11352
Etter bilkjøpet fant jeg ut at bilen har vært leasingbil. Bilen er solgt meg uten å opplyse om dette, jeg fant det ut ved en tilfeldighet. Er det lov?
Om tidligere eier ikke har opplyst om dette, er dette ikke lov.
Trådstarter
30 1
Bilen er kjøpt fra bilforhandler, som påstår at salget er helt lovlig, og at de har vunnet sak på sak i retten med dette som tvist. Lyver selger? Vet du hvor i forbrukerkkøpsloven dette står?
Sitat av Lounacy Vis innlegg
Om tidligere eier ikke har opplyst om dette, er dette ikke lov.
Vis hele sitatet...
Den synes jeg du bør utdype litt mer. Du har selvsagt selgers opplysningsplikt, men samtidig er det tusen forhold som kan påvirke, herunder kjøpers undersøkelsesplikt, antall tidligere eiere, hva som faktisk ligger under opplysningsplikten etc. Føler du at du har nok informasjon for å konkludere såpass kategorisk som du gjør?
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Den synes jeg du bør utdype litt mer. Du har selvsagt selgers opplysningsplikt, men samtidig er det tusen forhold som kan påvirke, herunder kjøpers undersøkelsesplikt, antall tidligere eiere, hva som faktisk ligger under opplysningsplikten etc. Føler du at du har nok informasjon for å konkludere såpass kategorisk som du gjør?
Vis hele sitatet...
Jeg klarer virkelig ikke lese i dag. Jeg trodde det stod "Bilen jeg kjøpte viser seg å være en leasing bil".
Beklager for en dårlig konklusjon
Trådstarter
30 1
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Den synes jeg du bør utdype litt mer. Du har selvsagt selgers opplysningsplikt, men samtidig er det tusen forhold som kan påvirke, herunder kjøpers undersøkelsesplikt, antall tidligere eiere, hva som faktisk ligger under opplysningsplikten etc. Føler du at du har nok informasjon for å konkludere såpass kategorisk som du gjør?
Vis hele sitatet...
Vet du noe om dette, eller bare synser du?

Etter hva jeg har lest meg fram til har selger plikt til å opplyse om at bilen har vært leaset. Dette ble ikke opplyst til meg. Jeg har altså kjøpt en bil som har vært leaset uten at jeg visste det. Jeg hadde aldri kjøpt bilen om jeg visste at den hadde vært leaset. Da jeg konfererte selger om disse opplysningene påstod han at det var lov å selge leaset bil uten å underrette kjøper(meg) om det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Vet du noe om dette, eller bare synser du?
Vis hele sitatet...
Alminneleg prinsipp nedfelt i kjøpslov og forbrukerkjøpslov. I tillegg vil jo evt. bransjenormer telje.
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Etter hva jeg har lest meg fram til har selger plikt til å opplyse om at bilen har vært leaset.
Vis hele sitatet...
Selgjar har opplysningsplikt om mangler vedkommande kjenner til og sentrale eigenskaper ved tingen. Om tidlegare leasing vil vere så viktig for di verdivurdering er åpenbart ikkje universelt mogeleg å svare på. Men kanskje du burde opplyse om kor du har lese det?
Litt usikker på hvorfor det skulle vær relevant at bilen har vært en "leasing bil".

Du kjente vel til hvor langt den var kjørt og at den hadde hatt tidligere eiere regner jeg med så da er jeg litt usikker på hvorfor det skulle være vesentlig for verdien eller tilstanden at den har vært leasing?

Det er mulig jeg overser noe helt grunnleggende her, men hvorfor tenker du at det vesentlig endrer verdien ved bilen at den har vært "leasing bil"?
At den har vært leaset trenger jo ikke å bety annet enn at den er leaset til en og samme person i flere år. Forskjell på en leaset bil og en leiebil som har nye førere hver uke.
Proff skeptiker.
Jeg hadde sett på det som en fordel at bilen var leaset jeg. Da den som leaser er pliktig til å ta alle servicer og vedlikehold på bilen. Folk som leaser bil passer på bilen som om det var en nyfødt baby føler jeg.
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg lurer også på hva som er negativt med at bilen har vært leaset og hvorfor du mener det er relevant å opplyse om ved salg..

Det er som de andre sier. Folk som leaser må betale dyrt for skader de påfører den eller om de ikke overholder kontrakten, så hvis man er ute etter en velholdt bil så er nok en som har vært leaset det tryggeste man kan finne
Uvaksinert 👍
Lease er jo som ett lån hvor man kan levere bilen tilbake og ikke betale hele lånet. Skal man da også få opplyst om bilen har vært "normalt" belånt?
Trådstarter
30 1
Det spiller ingen rolle hva dere tror og mener. Jeg er ute etter hva loven sier. For meg er det vesentlig om bilen har vært leaset. Jeg ønsker ikke en bil som har vært brukt til leasing. Og hvis bilen jeg kjøper har vært en leasingbil ønsker jeg å vite det før jeg kjøper den. Det var informasjon som ikke ble gitt meg da jeg kjøpte bilen.
En annen ting er at bilen hadde flere feil som dukket opp rett etter kjøpet, og bilen var på verksted i tre uker i løpet av de to første månedene jeg eide bilen. Da jeg tilfeldigvis oppdaget leasinghistorien til bilen kontaktet jeg bilforretningen og forhørte meg om dette, og reglene med å tilbakeholde informasjon fra meg. Selger fnøs av dette og sa det ikke hadde noe å si.
Det jeg har funnet ut til nå er at biler som har vært leaset, brukt som taxi eller skolebil, skal informeres kjøper før handelen blir gjort. Jeg hadde nok ikke kjøpt bilen om denne informasjonen hadde kommet fram.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
For meg er det vesentlig om bilen har vært leaset. Jeg ønsker ikke en bil som har vært brukt til leasing.
Vis hele sitatet...
Lovverket er ikkje ei bok der du kan slå opp på 'bilsalg - leasing'. Men avhengig av tilstand på bilen så er ikkje det ei relevant opplysning at den har vore leasa til forrige eiger.
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Og hvis bilen jeg kjøper har vært en leasingbil ønsker jeg å vite det før jeg kjøper den.
Vis hele sitatet...
Om eit enkeltpunkt er så viktig for deg har du ei undersøkelsesplikt. Om du har fått feil informasjon frå seljar vil du ha ei sak. Men om eit punkt generelt ikkje er sett på som viktig, og det ikkje er opplyst om, så har ikkje du ei sak.
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
En annen ting er at bilen hadde flere feil som dukket opp rett etter kjøpet, og bilen var på verksted i tre uker i løpet av de to første månedene jeg eide bilen.
Vis hele sitatet...
Var det feil som forrige eigar må eller burde ha visst om? I så fall har du kanskje ei reklamasjonssak på kjøpet. Men det er totalt uavhengig av eigaren av bilen.
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Det jeg har funnet ut til nå er at biler som har vært leaset, brukt som taxi eller skolebil, skal informeres kjøper før handelen blir gjort.
Vis hele sitatet...
Forveksler du langtidsleasing med leigebil? Og forøvrig så er nok ikkje det lovfesta, det er heller rettspraksis. Og i tilfeller som taxi, skulebil o.l. så har det si forklaring i at bilen gjerne har vore brukt på anna måte enn vanleg, og informasjonen kan vere relevant, t.d. mtp. clutchbruk på skulebiler. Leasingbiler er biler ein privatperson har brukt fast som sin eigen bil i 3-4 år, med tilsvarande velikehaldsplikt.

Det virker som du roter veldig her, og eg trur du vil tene på å skrive kva som konkret er problemet ditt. For eigarforholdet til bilen før du overtok den er ikkje relevant. Bruken kan vere relevant, men eigarforholdet er det ikkje.
Sist endret av vidarlo; 10. mai 2016 kl. 22:45.
Trådstarter
30 1
Jeg forveksler ikke leasing med leie. På noen kjøpekontrakter er det et punkt hvor selger skal opplyse om bilen er brukt til næringsvirksomhet som taxi, skolebil eller leasing. Selger har brukt en kontrakt hvor dette punktet ikke er med. Jeg opplever dette som at selger har holdt vesentlig informasjon tilbake med vilje. Selger møter meg agressivt i dialog og snakker fort om at de vil vinne i retten. Dette stoler jeg ikke på, og jeg vil undersøke saken selv. Jeg prøvde meg her inne for å se om jeg hadde flaks og støtte på noen som kjente til lovverket og kunne hjelpe meg. Men det ser ikke så lovende ut hæhæ. Jeg skal kontakte NAF og høre hva de sier.
Uansett, takk for alle bidrag!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
På noen kjøpekontrakter er det et punkt hvor selger skal opplyse om bilen er brukt til næringsvirksomhet som taxi, skolebil eller leasing.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt greit å ha med, men det er formfrihet på avtaler i Noreg, og det finst relativt få lovkrav til kva opplysninger som må vere med. Igjen - om det var avgjerande for kjøpet ditt har du ei viss undersøkelsesplikt.
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Jeg opplever dette som at selger har holdt vesentlig informasjon tilbake med vilje. Selger møter meg agressivt i dialog og snakker fort om at de vil vinne i retten. Dette stoler jeg ikke på, og jeg vil undersøke saken selv. Jeg prøvde meg her inne for å se om jeg hadde flaks og støtte på noen som kjente til lovverket og kunne hjelpe meg.
Vis hele sitatet...
Og her er problemet: kvifor utgjer det eit problem for deg? Du vil ikkje nå spesielt langt ved å påstå at du får vondt i sjela di av det.

Så igjen - kva konkret er problemet? Utover kven som var forrige eigar på bilen.

Igjen så er bruk relevant, men neppe eigarforhold.
Hva i alle dager har det og si for deg hvordan forrige eier finansierte bilen sin?
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Hva i alle dager har det og si for deg hvordan forrige eier finansierte bilen sin?
Vis hele sitatet...
Lurer jeg også på, fordi det er det leasing er, en finansieringsform.

Det som betyr noe er om bilen er i vesentlig dårligere stand enn forventet, og om selger har holdt tilbake opplysninger om feil og mangler hxn burde vite om.
Forstår ikke helt hva som er problemet her. Leasingbiler pleier å være gode bruktkjøp. 3-5 år gamle, ofte med lav km. Gjerne et par år med fabrikkgaranti til overs. Kjørt av noen som egentlig ikke eier den, og får svi på pungen om de ødelegger noe.
Sist endret av Jandre; 11. mai 2016 kl. 21:53.
"Øko-Terrorist"
Tror nok bare du kan pakke sammen, for alt du vet kan noen ha dødd i den bilen og de trenger ikke opplyse om det dersom det ikke har noe å si for drift/skader på bilen.
Sist endret av tr80r; 12. mai 2016 kl. 01:54.
Uvaksinert 👍
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Jeg forveksler ikke leasing med leie. På noen kjøpekontrakter er det et punkt hvor selger skal opplyse om bilen er brukt til næringsvirksomhet som taxi, skolebil eller leasing.
Vis hele sitatet...
Så du har altså kjøpt en bil som har vært registrert på ett firma, burde du ikke funnet ut det før du kjøpte den? Spurte du om hvem forige eier var?
Saken gjelder et kjøp mellom forbruker og næringsdrivende, og reguleres således av forbrukerkjøpsloven (fkjl.), jf. lovens § 1.

Det foreligger mangel ved en gjenstand dersom selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved den som han burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, jf. fkjl. § 16 første ledd b).

I FTU-2014-1727 var saken klage på omlakkering og manglende opplysning om leasingbil. Krav om heving, subsidiært prisavslag samt rentekrav. Delvis medhold for forbruker.

Forbrukertvistutvalget uttaler at

"Utvalget er av den oppfatning at klagerne hadde grunn til å regne med å få opplysning om at bilen har vært leasingbil [...] Når det gjelder opplysning om omlakkering, bemerker utvalget at det ikke på generell basis kan pålegges selgere å opplyse om samtlige tidligere skader etc. Utvalget er imidlertid av den oppfatning at klagerne i dette tilfellet hadde grunn til å regne med å få opplysninger også dette, da de spurte om tidligere skader på bilen. Unnlatelsene kan antas å ha innvirket på kjøpet, og det foreligger således en kjøpsrettslig mangel.

Klagerne har i stedet krav på et prisavslag, jf. fkjl. § 31. Avslaget må fastsettes skjønnsmessig, med utgangspunkt i det fremlagte pristilbudet på kr 32 029,-. Når det gjelder manglende opplysning om leasingbil, finner utvalget det sannsynlig at dette har en viss betydning for bilens verdi i form av pris både ved kjøpet og ved eventuelt videresalg. I mangel av konkret dokumentasjon, tilkjennes det derfor et skjønnsmessig beløp på kr 5 000,- for dette."

Håper dette kan være av interesse.
Sist endret av kriss; 12. mai 2016 kl. 10:54.
Nå blir det synsing og ikke basert på knallharde fakta fra min side så ta det med en klype salt, men når jeg kjøpte meg en bruktbil for 2 uker siden var det en kolonne i salgsskjemaet hvor det sto "har bilen vært utleid eller brukt til leasing?". Så jeg vil tro det er fullt lovlig å selge en leasingbil, men tror ikke det er lov uten å ha gitt informasjon om at den har vært leaset før
Sist endret av random72742; 12. mai 2016 kl. 17:31.
Noen her virker ikke til og forstå hva leasing er, leasing har ingenting med næringsvirksomhet og gjøre. Du kan like godt kan lease en bil privat.
Uvaksinert 👍
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Noen her virker ikke til og forstå hva leasing er, leasing har ingenting med næringsvirksomhet og gjøre. Du kan like godt kan lease en bil privat.
Vis hele sitatet...
Jepp, leasing er jo bare en finansieringsmåte, nesten som ett hvilket som helst lån. Det er jo hvordan bilen har vært brukt av forrige eier som er viktig. Skal man begynne å sjekke om bilen har vært belånt også?
Trådstarter
30 1
Sitat av tr80r Vis innlegg
Tror nok bare du kan pakke sammen, for alt du vet kan noen ha dødd i den bilen og de trenger ikke opplyse om det dersom det ikke har noe å si for drift/skader på bilen.
Vis hele sitatet...
Jeg driter i om noen har dødd i bilen. Men jeg bryr meg om den som har kjørt bilen før har hatt et eierforhold til den.
Det er jo vitterlig en grunn til at salgskontrakter for bil inneholder et eget punkt hvor selger skal svare på om bilen er brukt til næringsvirksomhet eller leasing. Og ja, det er leasing som er tvisten her, og om kjøper har krav på å vite om bilen har vært brukt til leasing.
Jeg anbefaler deg og sette deg inn litt i hva leasing er, du sier: Men jeg bryr meg om den som har kjørt bilen før har hatt et eierforhold til den. <- Da burde du se på det som et pluss at tidligere eier valgte og finansiere bilen via leasing. Du har tydeligvis missforstått konseptet med leasing.
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Jeg driter i om noen har dødd i bilen. Men jeg bryr meg om den som har kjørt bilen før har hatt et eierforhold til den.
Det er jo vitterlig en grunn til at salgskontrakter for bil inneholder et eget punkt hvor selger skal svare på om bilen er brukt til næringsvirksomhet eller leasing. Og ja, det er leasing som er tvisten her, og om kjøper har krav på å vite om bilen har vært brukt til leasing.
Vis hele sitatet...
Som kriss har vist deg kan du ha en sak ut fra manglende informasjon om leasing. Jeg vil råde deg til å lese gjennom den aktuelle saken fra forbrukertvistutvalget og eventuelt søke opp andre relevante saker (alle kjennelsene fra FTU er offentlige og søkbare). Så bruker du denne dokumentasjonen i klage til selger, og eventuelt i en klage til forbrukerrådet og tar saken videre derifra.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Det er jo vitterlig en grunn til at salgskontrakter for bil inneholder et eget punkt hvor selger skal svare på om bilen er brukt til næringsvirksomhet eller leasing. Og ja, det er leasing som er tvisten her, og om kjøper har krav på å vite om bilen har vært brukt til leasing.
Vis hele sitatet...
Ja, noen eksempler av salgskontrakt for bil har det punktet, andre har det ikke. Det er ikke noe krav om å ha med det punktet. Men noen(F.eks NAF) Har det med i sine eksempler. Her er IF sitt eksempel, der er det ingenting om dette... https://www.if.no/web/no/sitecollect...ktbil_2009.pdf
Trådstarter
30 1
Sitat av kriss Vis innlegg
Saken gjelder et kjøp mellom forbruker og næringsdrivende, og reguleres således av forbrukerkjøpsloven (fkjl.), jf. lovens § 1.

Det foreligger mangel ved en gjenstand dersom selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved den som han burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, jf. fkjl. § 16 første ledd b).

I FTU-2014-1727 var saken klage på omlakkering og manglende opplysning om leasingbil. Krav om heving, subsidiært prisavslag samt rentekrav. Delvis medhold for forbruker.

Forbrukertvistutvalget uttaler at

"Utvalget er av den oppfatning at klagerne hadde grunn til å regne med å få opplysning om at bilen har vært leasingbil [...] Når det gjelder opplysning om omlakkering, bemerker utvalget at det ikke på generell basis kan pålegges selgere å opplyse om samtlige tidligere skader etc. Utvalget er imidlertid av den oppfatning at klagerne i dette tilfellet hadde grunn til å regne med å få opplysninger også dette, da de spurte om tidligere skader på bilen. Unnlatelsene kan antas å ha innvirket på kjøpet, og det foreligger således en kjøpsrettslig mangel.

Klagerne har i stedet krav på et prisavslag, jf. fkjl. § 31. Avslaget må fastsettes skjønnsmessig, med utgangspunkt i det fremlagte pristilbudet på kr 32 029,-. Når det gjelder manglende opplysning om leasingbil, finner utvalget det sannsynlig at dette har en viss betydning for bilens verdi i form av pris både ved kjøpet og ved eventuelt videresalg. I mangel av konkret dokumentasjon, tilkjennes det derfor et skjønnsmessig beløp på kr 5 000,- for dette."

Håper dette kan være av interesse.
Vis hele sitatet...
Dette er av interesse, takk skal du ha
Uvaksinert 👍
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Men jeg bryr meg om den som har kjørt bilen før har hatt et eierforhold til den.
Vis hele sitatet...
Så det er en firmabil du har kjøpt, sjekket du ikke hvem forrige eier var? Nå er det sjelden jeg kjøper brukt, men skulle jeg gjort det så ville jeg jo sjekket hvem som eide den før og hvis det var ett firma som eide den så ville jeg nok forventet at den var priset lavere hvis det ikke var en direktørbil eller noe slikt, men er det en privatperson som har hatt den så spiller det jo ingen rolle hvordan han har finansiert bilen.
Tross den saken som er referert her fra forbrukertvistutvlgt, så er det ingen automatikk i at du vil vinne frem med saken din ts.
Vedrørende feil og mangler og det at bilen måtte på reparasjon raskt etter kjøp så vil det helt sikkert være en mer kurant sak å bruke de feil og mangler til å kreve avslag enn å stresse med at det har vært en leasingbil.

Tidligere så var det jo slik at leasing var for foretak med org.nr. Dengang kan man nok si at en burde få info om at bilen var leaset, pga at firmabiler gjerne har mange forskjellige sjåfører etc. Idag så er privatleasing nesten like vanlig som billån, ja kanskje ikke i mengde men de fleste forhandlere tilbyr privatleasing som en finansieringsform. Altså vil privatleasing ikke være forskjellig fra billån mtp at når du tar et lån fra DNB eller Elcon så eier de jo bilen til kjøper har betalt siste avdrag jmfr pant i bil. Ved privatleasing på feks en 3 års avtale så eier leasing selskapet bilen også på vognkortet, mens leaser har bruksretten til bilen. Med bruksrett følger strenge krav til service, vedlikehold etc og evt. slurv fra leasingtaker straffes hardt økonomisk ved utløp av leasingavtalen. Det betyr at de som privatleazer biler gjerne er langt mer nøye med sine leasebiler enn en vanlig bileier. Så teoretisk bør leasingbiler være et bedre kjøp.

Det virker nesten som om du har fått "makka heng-up" på det faktum at bilen har vært leaset, og det tror jeg ikke er en bra ting i den situasjonen du er i nå. Forsøk å legge akkurat den leasing biten tilside nå. Fokuser på feil og mangler og kjør knallhardt på det nå i starten. Skulle du ikke nå frem så kan du alltids senere forsøke å kjøre sak ang leasing og manglende info om det.

Selger har opplysningsplikt, men det er jo opp til retten og avgjøre hva som inngår i opplysningsplikt. Like viktig er det at kjøper også har plikt til å undersøke. Spurte du selger om historikken på bilen før du signerte kontrakt? Sjekket du reg.nr evt. kontaktet forrige eier? Sier ikke at dette er din feil, men mer som et generelt tips når det gjelder kjøp av kostbare gjenstander. Sjekk alltid som best du kan før papirer signeres. Er noe uklart eller du ønsker mer info sjekk med selger. Ta gjerne slikt feks på mail slik at det finnes skriftlig hva som er sagt om service, historikk etc eller sørg for å få det med i kontrakt.

Selv om bilforhandlere bruker "sin" kontrakt, så kan kjøper alltids forlange å få inn egne punkter i kontrakt evt. som vedlegg. Og der kan det være lurt å få med historikk, eierforhold etc slik at alt er på papiret og signert av begge parter.

Lykke til og håper du finner en løsning.
Det er jo ikke slik at en må oppgi mangelskravet av at bilen har vært leaset for å fremme mangelsbeføyelser overfor selger. Tvert om, manglene kan godt kumuleres og dette vil i sum utgjøre en mangel som alt etter forholdene utløser diverse krav på forbrukers hånd, se fkjl. § 26. Mest nærliggende er antagelig retting av mekaniske feil og mangler for selgers regning jf § 29, samt prisavslag for at bilen har vært leaset jf § 31.