Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4360
Hei, jeg er en student med ganske OK økonomi. Jeg bor for øyeblikket i kollektiv, men har vurdert å kjøpe eget hus istedetfor. Etter noen møter med banken har jeg fått tilbud om huslån på opp til 1.75 millioner. Men etter å ha gått på noen visninger viser det seg at det er vanskelig å finne hus som er stort nok for meg i denne prisklassen. Jeg trenger litt stor plass ettersom jeg har en del duppeditter. Derfor satser jeg på å leie istedet.

Men jeg fikk en idé, nemlig å bruke huslånet til å kjøpe en leilighet kun for å leie den ut til andre. Etter å ha regnet litt på dette ser det ut til å kunne funke, lånet vil koste mindre enn 6000 kr (hvorav ~3000kr er renter) i måneden, mens tilsvarende leiligheter (altså ikke kollektiv), går for rundt 7k og oppover. Jeg har ingen annen fast jobb så totalinntekt vil være liten, så skatten vil ikke være mye mer enn ca 500kr i måneden, altså har jeg greie forutsetninger for å hvertfall gå opp i opp selv med tanke på forsikring, fellesutgifter, avgifter etc, noe som vil si at leietakeren basically betaler ned lånet mitt for meg.

Jeg bor i Bergen, og etter det jeg har hørt så er det stor mangel på studentboliger, som gjør at f.eks. små leiligheter er meget etterspurt.

Så jeg lurte på om noen har noe erfaring med dette å være huseier/leiegiver på siden? Er det noe jeg ikke har tenkt på som gjør det hele mindre gunstig, for slik som jeg ser det nå ser det ut som en utrolig god investering på lang sikt..
Sist endret av Grix; 7. februar 2015 kl. 23:07.