Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6296
Hei! Dette er en tråd som omhandler å bli tatt for kjøring under cannabisrus. Jeg har søkt, men fant desverre ikke 100% relevant informasjon jeg var ute etter. Jeg lager derfor denne tråden, og håper at den går under reglene selv om den til dels omhandler selvhjelp. Satser derfor på at denne tråden får stå på grunn av at andre kan selv ha interesse av å lese dette!

For en stund tilbake hadde jeg og en kompis fyra en feit en i skogen. 50/50 med grønt og tobakk.
Vi blir litt sultne, og selvsagt kjører vi ned til den lokale bensinstasjonen. På veig tilbake så blir vi stoppet. Jeg er tydelig rød i øynene, og blodprøve+pisseprøve blir tatt. Det var omtrent 2t30mins etter jeg ble stoppet at prøven ble tatt. Ellers tok jeg en type motorisk test der, som jeg gjorde det reletivt bra. Husket blant annet 8 siffer på rekke og rad, og den eneste testen jeg gjorde det dårlig på var det å stå på ett ben med øyenen igjen, og armene ut til siden. Dette var dog 3 på natten, og det kan jo i prinsippet bortforklares med at jeg var trøtt

Jeg fikk telefon for noen dager siden om at prøven var kommet, og de vil gjerne nå ha meg inn på avhør. De pratet på "det går nå fort da, er bare et ja/nei spørsmål", som er noe jeg tolket som at de vil ha en innrømmelse av meg.

Er det noen som kan forklare meg litt rundt prosessen på dette, og hva jeg nå fremover burde gjøre, og spesielt angående avhøret? De har jo blodprøve + pisseprøve på meg, så at jeg har røyka er det ingen tvil om, men kan jeg i beste fall si at jeg har røyket dagen før, og faktisk beholde sertifikatet?

Hvor mye kan jeg ha eventuellt røyket før det blir fengsel, og eventuelt at lappen ryker for minimum et år?

Jeg er fullt klar over at det er mye selvhjelp i denne tråden, men siden jeg ikke fant 100% relevante svar i andre tråder, så håper jeg at denne får stå i håp om at noen etter meg også kan ha bruk for den.
Sitat av hurdur Vis innlegg
Hei! Dette er en tråd som omhandler å bli tatt for kjøring under cannabisrus. Jeg har søkt, men fant desverre ikke 100% relevant informasjon jeg var ute etter. Jeg lager derfor denne tråden, og håper at den går under reglene selv om den til dels omhandler selvhjelp. Satser derfor på at denne tråden får stå på grunn av at andre kan selv ha interesse av å lese dette!

For en stund tilbake hadde jeg og en kompis fyra en feit en i skogen. 50/50 med grønt og tobakk.
Vi blir litt sultne, og selvsagt kjører vi ned til den lokale bensinstasjonen. På veig tilbake så blir vi stoppet. Jeg er tydelig rød i øynene, og blodprøve+pisseprøve blir tatt. Det var omtrent 2t30mins etter jeg ble stoppet at prøven ble tatt. Ellers tok jeg en type motorisk test der, som jeg gjorde det reletivt bra. Husket blant annet 8 siffer på rekke og rad, og den eneste testen jeg gjorde det dårlig på var det å stå på ett ben med øyenen igjen, og armene ut til siden. Dette var dog 3 på natten, og det kan jo i prinsippet bortforklares med at jeg var trøtt

Jeg fikk telefon for noen dager siden om at prøven var kommet, og de vil gjerne nå ha meg inn på avhør. De pratet på "det går nå fort da, er bare et ja/nei spørsmål", som er noe jeg tolket som at de vil ha en innrømmelse av meg.

Er det noen som kan forklare meg litt rundt prosessen på dette, og hva jeg nå fremover burde gjøre, og spesielt angående avhøret? De har jo blodprøve + pisseprøve på meg, så at jeg har røyka er det ingen tvil om, men kan jeg i beste fall si at jeg har røyket dagen før, og faktisk beholde sertifikatet?

Hvor mye kan jeg ha eventuellt røyket før det blir fengsel, og eventuelt at lappen ryker for minimum et år?

Jeg er fullt klar over at det er mye selvhjelp i denne tråden, men siden jeg ikke fant 100% relevante svar i andre tråder, så håper jeg at denne får stå i håp om at noen etter meg også kan ha bruk for den.
Vis hele sitatet...
Du må nekte på at du var påvirket når du kjørte bil, ja. En no brainer, egentlig.. Du må alltid NEKTE, NEKTE og NEKTE. Jeg har nektet til og med på beslag hjemme hos meg, med suksess. Jeg hadde nemlig hatt masse besøk. Tviler på de hadde lov til å ta blod og urinprøve av deg, men du samtykket jo uansett. Man lærer i alle fall på sånt.

De har ingen beviser for at du var fjern, med mindre blodprøven er positiv. Og det finner du ikke ut uten at du nekter. Utroligere ting har faktisk skjedd!! Men da må du bruke hodet, i stedet for å gjøre akkurat som snuten sier.
Sist endret av TrippyKing; 17. juni 2014 kl. 18:59.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Tviler på de hadde lov til å ta blod og urinprøve av deg, men du samtykket jo uansett. Man lærer i alle fall på sånt.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler ikke på at de hadde lov til å ta blodprøve. Hvis han hadde rødsprengte øyne og forstørrede pupiller er det klart at de mistenker ruspåvirket kjøring jf. Vegtrafikkloven § 22 a:

"Dersom testresultatet eller andre forhold gir grunn til å tro at fører av motorvogn har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b, kan politiet foreta særskilt undersøkelse av om det forekommer tegn og symptomer på ruspåvirkning og fremstille ham for utåndingsprøve, blodprøve, spyttprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted når føreren nekter å medvirke til alkotest eller foreløpig test av om føreren er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel."

Det virker derimot som om urinprøve ikke var helt etter den store røde boka, men det kan kanskje være nevnt i noen forskrifter en lekperson som meg ikke har greie på.
Sist endret av Olympic; 17. juni 2014 kl. 19:18.
Blodprøven din blir regnet om i promille iforhold til hvor mye thc du hadde i blodet. Regner de seg frem til at du har over 0,2 promille mister du lappen og det blir straffesak.


Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Du må nekte på at du var påvirket når du kjørte bil, ja. En no brainer, egentlig.. Du må alltid NEKTE, NEKTE og NEKTE. Jeg har nektet til og med på beslag hjemme hos meg, med suksess. Jeg hadde nemlig hatt masse besøk. Tviler på de hadde lov til å ta blod og urinprøve av deg, men du samtykket jo uansett. Man lærer i alle fall på sånt.

De har ingen beviser for at du var fjern, med mindre blodprøven er positiv. Og det finner du ikke ut uten at du nekter. Utroligere ting har faktisk skjedd!! Men da må du bruke hodet, i stedet for å gjøre akkurat som snuten sier.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
Sitat av lucyinthesky Vis innlegg
Blodprøven din blir regnet om i promille iforhold til hvor mye thc du hadde i blodet. Regner de seg frem til at du har over 0,2 promille mister du lappen og det blir straffesak.
Vis hele sitatet...
Hvordan utregnes dette? Hvor fjern er du ved "0,5 promillle alkohol" i cannabisrus?
kjedelig streiting
Hvor påvirket en blir ved en viss konsentrasjon av rusmidler er jo individuelt. Men 0,5 i promille tilsvarer vel en 2-3 relativt rett etterhverandre.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Bare nekt, nekt og nekt. Du tjener absolutt ingenting på å innrømme noe som helst. Du har lov å lyve i avhør og kan ikke få mer straff for det. Du er mest sannsynlig allerede fucked, den eneste måten du kan slippe unna på er å nekte. Innrømmer du noe som helst så har de deg med en gang.

"Jeg har ikke røyket cannabis".
"Blodprøven og pisseprøven viste at du har THC i blodet".
"Jeg har ikke røyket cannabis".
"Hvis du innrømmer det får du strafferabatt osv".
"Jeg har ikke røyket cannabis".

Enkelt, og du har ingenting å tape og alt å vinne. Jeg blir nok backet opp av mange her inne på freak regner jeg med, etter andre lignende tråder å dømme.
Trådstarter
Hva er det som vil skje videre da? Jeg går selvsagt ut i fra at det da blir rettssak. Hvordan blir rettsløpet om jeg nekter, og hvordan blir det om jeg f.eks. hadde innrømmet?
Nekt, nekt og nekt. Du er nok allerede stemplet som ikke edruelig og vil nok miste lappen i minimum 1 år, det er vanlig ved cannabis-bruk. Det du kan prøve er å ikke vedta tap av føreretten, da har politiet 3 uker på seg for å finne bevis til å frata deg den.
kjedelig streiting
Sitat av Mozzie Vis innlegg
da har politiet 3 uker på seg for å finne bevis til å frata deg den.
Vis hele sitatet...
De har 3 uker på seg til å få godkjennelse ifra retten for at de kan beholde lappen hans til et evt. beslag blir pådømt. Skulle de ikke få den godkjenningen kan de fint frata han lappen når han blir dømt. Tiden han er uten lappen vil uansett bli den samme.
Trådstarter
Er det mulighet for at jeg i senere tid kan bli innsendt på en ny pisseprøve?
Sitat av hurdur Vis innlegg
Er det mulighet for at jeg i senere tid kan bli innsendt på en ny pisseprøve?
Vis hele sitatet...
Nei. Du er en per definisjon en voksen mann, ikke en 15 åring på VGS og blir ikke satt på en rulle av pisseprøver og ruskontrakt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
De har 3 uker på seg til å få godkjennelse ifra retten for at de kan beholde lappen hans til et evt. beslag blir pådømt. Skulle de ikke få den godkjenningen kan de fint frata han lappen når han blir dømt. Tiden han er uten lappen vil uansett bli den samme.
Vis hele sitatet...
Yep, mente at de har 3 uker på seg til å få en jurist til å ta den fra deg.
Egyptisk Tempelkatt
En jeg kjenner ble tatt for kjøring under cannabis-rus. Han mistet lappen, men fikk den tilsendt i posten etter 2 mnd. Han visste ikke hvorfor..
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Bare nekt, nekt og nekt. Du tjener absolutt ingenting på å innrømme noe som helst. Du har lov å lyve i avhør og kan ikke få mer straff for det. Du er mest sannsynlig allerede fucked, den eneste måten du kan slippe unna på er å nekte. Innrømmer du noe som helst så har de deg med en gang.

"Jeg har ikke røyket cannabis".
"Blodprøven og pisseprøven viste at du har THC i blodet".
"Jeg har ikke røyket cannabis".
"Hvis du innrømmer det får du strafferabatt osv".
"Jeg har ikke røyket cannabis".

Enkelt, og du har ingenting å tape og alt å vinne. Jeg blir nok backet opp av mange her inne på freak regner jeg med, etter andre lignende tråder å dømme.
Vis hele sitatet...
Hvis du blir tatt for løgn i avhør svekker det din troverdighet, da vil retten legge mindre vekt på dine forklaringer i rettsaken, og du har begrenset dine muligheter. Hvis du ikke satser på strafferabatt finnes det ingen grunn til å uttale seg i et avhør.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Hvis du blir tatt for løgn i avhør svekker det din troverdighet, da vil retten legge mindre vekt på dine forklaringer i rettsaken, og du har begrenset dine muligheter. Hvis du ikke satser på strafferabatt finnes det ingen grunn til å uttale seg i et avhør.
Vis hele sitatet...
Ja, det er forsåvidt sant. Det er kanskje lurere å nekte om man vet at de ikke har noen handfaste beviser? Og hvis det kan hende at de har handfaste beviser kan det kanskje være lurere å ikke uttale seg?
Sitat av flexx Vis innlegg
Nei. Du er en per definisjon en voksen mann, ikke en 15 åring på VGS og blir ikke satt på en rulle av pisseprøver og ruskontrakt.
Vis hele sitatet...
Politiet kan faktisk påstå at vedkommende har "manglende edurelighet" og frata deg lappen på det grunnlaget. da må man som oftest gå på urinprøver i 12 måneder om man vil ha den tilbake.
google "manglende edruelighet cannabis". kjenner mange som har fått beskjed om at de har "manglende edruelighet" og mistet lappen de er sårt avhenig av for jobb. til og med folk som aldri har blitt tatt for kjøring i påvirket tilstand men blitt tatt for røyking/besittelse.
Sist endret av technot; 18. juni 2014 kl. 11:47.
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Ja, det er forsåvidt sant. Det er kanskje lurere å nekte om man vet at de ikke har noen handfaste beviser? Og hvis det kan hende at de har handfaste beviser kan det kanskje være lurere å ikke uttale seg?
Vis hele sitatet...
Tingen er jo at de har blodprøve på meg, samt pisseprøve. Blodprøven vet jeg ganske sikkert at vil dukke opp positiv.

Hva om jeg nekter for å ha kjørt i påvirket tilstand, men innrømmer at jeg røyket dagen før, og at jeg var edruelig når jeg kjørte bil? Dette går jeg ut i fra at den motoriske testen kan hjelpe meg i, og spesielt når jeg gjorde det bedre enn doktoren selv på flere punkter på denne testen.

Å nekte på at jeg har røyket cannabis i avhør, når de har blodprøve kan jo ikke gå noen vei? Da virker jeg hvertfall troverdig i en evt. rettssak mot meg der jeg kan påstå på alle måter at jeg var edruelig når jeg kjørte.

Rødsprengte øyne f.eks. kan jeg bortforklare med sterk allergi mot gress, og at jeg ikke gjorde det perfekt på alle motoriske tester kan også bortforklares med at jeg var trøtt. Det var kun testen med å stå på ett ben, lukkede øyne og ta en finger på nesen jeg ikke acet, men hvem hadde klart dette tre på natten?
Sitat av hurdur Vis innlegg
Hva om jeg nekter for å ha kjørt i påvirket tilstand, men innrømmer at jeg røyket dagen før, og at jeg var edruelig når jeg kjørte bil? Dette går jeg ut i fra at den motoriske testen kan hjelpe meg i, og spesielt når jeg gjorde det bedre enn doktoren selv på flere punkter på denne testen.
Vis hele sitatet...
Kravet om edruelighet brukes for å ta førerkortet fra personer som misbruker rusmidler uavhengig om de har kjørt ruspåvirket. Siden vi nå har grenseverdier for THC i blodet, så du kan miste førerkortet uavhengig av når du røyket, og uavhengig av om det påvirket kjøreevnen din.


Sitat av hurdur Vis innlegg
Å nekte på at jeg har røyket cannabis i avhør, når de har blodprøve kan jo ikke gå noen vei? Da virker jeg hvertfall troverdig i en evt. rettssak mot meg der jeg kan påstå på alle måter at jeg var edruelig når jeg kjørte.
Vis hele sitatet...
Har du blitt tatt med blodprøve eller urinprøve? I avhør skal du bare sitte ned, holde kjeft, og si du ikke ønsker å uttale deg. Hvis du prøver deg med løgner og bortforklaringer kommer du til å tape. Politiet gjør dette HVER ENESTE DAG, du er ikke den første idioten som prøver å finne på forklaringer eller som lyver. De kan gjøre deg ukomfortabel og de har mange års erfaring når det kommer til å manipulere folk. Hvor mange års erfaring har du i å bli avhørt?

Sitat av hurdur Vis innlegg
Rødsprengte øyne f.eks. kan jeg bortforklare med sterk allergi mot gress, og at jeg ikke gjorde det perfekt på alle motoriske tester kan også bortforklares med at jeg var trøtt. Det var kun testen med å stå på ett ben, lukkede øyne og ta en finger på nesen jeg ikke acet, men hvem hadde klart dette tre på natten?
Vis hele sitatet...
Du er klar over at de kan ta førerkortet ditt for å kjøre når du er trøtt? Dette er grunnen til at du skal holde kjeft i avhør, du kommer til å få en slik smart ide, og plutselig er du skyldig i et annet lovbrudd. Hvis det går videre kan advokaten din snakke for deg, og han kan bygge et forsvar uten at du uttaler deg.
Trådstarter
Har du blitt tatt med blodprøve eller urinprøve? I avhør skal du bare sitte ned, holde kjeft, og si du ikke ønsker å uttale deg. Hvis du prøver deg med løgner og bortforklaringer kommer du til å tape. Politiet gjør dette HVER ENESTE DAG, du er ikke den første idioten som prøver å finne på forklaringer eller som lyver. De kan gjøre deg ukomfortabel og de har mange års erfaring når det kommer til å manipulere folk. Hvor mange års erfaring har du i å bli avhørt?
Vis hele sitatet...
Så jeg skal rett og slett møte på avhør, og si til alt han sier "Jeg ønsker ikke å uttale meg" ? For og så videre ta saken til rettssak?
Sitat av hurdur Vis innlegg
Så jeg skal rett og slett møte på avhør, og si til alt han sier "Jeg ønsker ikke å uttale meg" ? For og så videre ta saken til rettssak?
Vis hele sitatet...
"Jeg ønsker ikke å uttale meg på det nåværende tidspunkt."

Har de tatt lappen din? Hvis ikke har du jo ingen grunn til å gå til rettssak. Politiet trenger bevis for å ta en sak til retten, og alt du sier vil kunne føre til at de har bevisene de trenger.

Hvorfor rådfører du deg ikke med en advokat?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av hurdur Vis innlegg
Rødsprengte øyne f.eks. kan jeg bortforklare med sterk allergi mot gress, og at jeg ikke gjorde det perfekt på alle motoriske tester kan også bortforklares med at jeg var trøtt. Det var kun testen med å stå på ett ben, lukkede øyne og ta en finger på nesen jeg ikke acet, men hvem hadde klart dette tre på natten?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du bortforklare og bevise ting for de? Det er ikke din jobb å bevise for politiet at du er uskyldig, det er politiet sin jobb å bevise at du er skyldig. Innrømmer du noe som helst så gjør du jobben deres svært mye enklere, og du stikker bare kjepper i hjulene for deg selv.

Ikke svar på noen spørsmål, som andre her sier er det lureste å si at du ikke vil uttale deg om saken. "Det ønsker jeg ikke å svare på", "ingen kommentar" eller lignende til alt de spør om. De blir garantert å prøve å skremme eller lure deg til å innrømme noe, feks med å si at du får strafferabatt eller strengere straff om du ikke innrømmer det, men du må bare holde holdet kaldt og enda ikke innrømme noe.
Trådstarter
Sitat av xae8koo Vis innlegg
"Jeg ønsker ikke å uttale meg på det nåværende tidspunkt."

Har de tatt lappen din? Hvis ikke har du jo ingen grunn til å gå til rettssak. Politiet trenger bevis for å ta en sak til retten, og alt du sier vil kunne føre til at de har bevisene de trenger.

Hvorfor rådfører du deg ikke med en advokat?
Vis hele sitatet...
At jeg ikke har tatt kontakt enda med advokat er rett og slett dumhet av meg, så det tar jeg kritikk for. Sertifikatet ble tatt på stedet, og jeg signert. Jeg var ekstremt stressa, så jeg tok desverre og gjorde det.

Med rettssak mente jeg heller at siden de har en blodprøve som kommer til å vise THC i blodet, så kommer det vell en rettssak mot meg med tanke på straff jeg får.

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvorfor skal du bortforklare og bevise ting for de? Det er ikke din jobb å bevise for politiet at du er uskyldig, det er politiet sin jobb å bevise at du er skyldig. Innrømmer du noe som helst så gjør du jobben deres svært mye enklere, og du stikker bare kjepper i hjulene for deg selv.

Ikke svar på noen spørsmål, som andre her sier er det lureste å si at du ikke vil uttale deg om saken. "Det ønsker jeg ikke å svare på", "ingen kommentar" eller lignende til alt de spør om. De blir garantert å prøve å skremme eller lure deg til å innrømme noe, feks med å si at du får strafferabatt eller strengere straff om du ikke innrømmer det, men du må bare holde holdet kaldt og enda ikke innrømme noe.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer garantert til å få spørsmålet "Blodprøven din slo positivt på THC, vi vet at du har røyka". Jeg tar rett og slett bare og sier "Nei, det har jeg ikke", eller "Jeg ønsker altså ikke å uttale meg om dette nå".

Jeg kommer også senere til å skrive en veldig detaljert guide på hele prosessen rundt dette når jeg ferdig, slik at andre kan dra nytte av dette i samme situasjon.
Sist endret av hurdur; 18. juni 2014 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Straffen for cannabisbruk er vel bare en bot.

Å si blodprøven slo ut positivt er ikke et spørsmål.
For de som lurer på hvordan de regner ut thc om til promille så står det om det på folkehelseinstituttet sin nettside.
Trådstarter
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Straffen for cannabisbruk er vel bare en bot.

Å si blodprøven slo ut positivt er ikke et spørsmål.
Vis hele sitatet...
Nå skal det huskes på at jeg i tillegg kjørte bil. Regner med jeg får spørsmålet "Erkjenner du å ha kjørt bil i påvirket tilstand?"

Sitat av AkerUE Vis innlegg
For de som lurer på hvordan de regner ut thc om til promille så står det om det på folkehelseinstituttet sin nettside.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Fin oversikt, så nå vet jeg hvertfall hvilke tall jeg kan forholde meg til mtp. blodprøven. Noen som vet hvor "høy" du er ved 0,030 som er grensen som tilsvarer 1,2 i promille?
Sist endret av hurdur; 18. juni 2014 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.