Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5236
Er det dyreplageri å gi en hund 100% plantefôr hele tiden?
Altså, gi hunden vegansk kost?
Jeg har alltid sett på hunden som en kjøtteter. Men jeg har egentlig ikke peiling. Har aldri hatt hund.
Hundemat du kjøper i butikken inneholder en viss mengde plantematreale. Varierer sikkert fra produsent til produsent. Og hunden har vel vært med oss mennesker i flere ti tusen år sikkert. Og den har vel spist mye det samme som oss.
Men kan hunden leve permanent på kun plantekost?
Er det noen som vet hva Norsk lov sier om dette? Eller har du erfaring med slik problemstilling?
Kom til å tenke på dette da jeg husket en veganer si at han hadde den ene hunden sin på 100% vegan kost og den andre hunden på delvis vegan kost.
Synes ikke man skal gi en hund 100% vegankost jeg iallfall. har hund selv og hunder får ikke energi fra karbohydrater men fra fettkilder, plantekost er ikke optimalt for en hund.
Å gi en hund vegan fôr blir menneskeliggjøre den.
Vi har lov om dyrevelferd:

§ 24.Tilsyn og stell
Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

a) fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,

Hunden er opprinnelig Carnivore (kjøtteter) det er nok ferdig diskutert, det noen mener er i hvilken grad avlen over tid har tilvent hunden noe mer plantebasert kost.

Den typiske hundematen kjøpt på butikk er gjerne verste "junkfood", selv som tørrfor er det ikke alltid samme kvalitet som i dyreforretninger. Det meste tørrfor er i all hovedsak plantebasert, det er noen unntak f.eks Orijen som har adskillig større animalsk innhold.

Det blir selvfølgelig noe biased å bruke en produsent som referanse men Vom og hundemat er blitt godt akeptert i norge som våtforprodusent. Riktig hundemat

Typiske utfordinger med vegetabilsk kost er dårlig pels, poter, klør og denslags. du ser og gjerne at de driter hauger av halvfordøyde kuruker. Hunder som går på eks våtfor som V&H er mye faster i basjen og det er adskillig redusert forhold av hva som kommer ut vs hva som kom inn... Bevis mer enn godt nok for meg.
Ja, det er dyreplageri. Hvorfor i helvete skal man prakke på et dyr kostholdet sitt?
De er lagd for å spise en variert diett, som består av store deler kjøtt.

Når jeg ser eller hører om folk som gjør sånn som det så blir jeg rett og slett noe så inni helvete sint, å skulle plage sitt eget kjæledyr på den måten er i min bok helt uakseptabelt og viser for min del at man er uegnet som dyreeier. Elsker de ikke hunden sin?

Helt greit at man som en egen person er veganer, det er din rett når du bor i norge og det er noe jeg er villig til å forsvare til døden. Men hold for faen kjæledyra ute av det, de trenger det de trenger og er man ikke villig til å gi det kan man ikke ha kjæledyr!
Hvor vegansk er det egentlig å ha kjæledyr i utgangspunktet?
Er dette en vanlig problemstilling?

Det veganske livssynet er vel like fragmentert som mange andre trosretninger, men hvis dyrs ve og vel skal settes i sentrum, slår det meg som hyklersk å gå til anskaffelse av kjæledyr. Særlig kjøttetere.

Kjæledyr avles, kjøpes, eies -- og de kan ikke samtykke til dette. Det er vel litt annerledes med adopsjoner og dyr fra Dyrebeskyttelsen, noe som også understreket av Vegan Friendly. Men dette blir i så fall kun på individnivå. Det er ikke til å stikke under en stol at hunder og andre kjæledyr er en enorm byrde for miljø, klima og lokale økosystem. Uavhengig av kosthold.

Over til spørsmålet ditt.

I motsetning til katter, er ikke hunder og ulver obligate kjøttetere. Det vil si at de kan overleve på visse typer plantekost som f.eks. kort, frukt, nøtter, røtter og knoller. Hunder vokser og trives på kjøtt, bein og innvoller, men kan overleve på plantekost.
Domestiserte hunder har faktisk utviklet seg til å kunne gjøre dette i mye større grad enn ulver: de har bl.a. utviklet fordøyelsesenzymene amylase og maltase-glucoamylase, samt genet som koder for SGLT1, som er viktig for transport av glukose fra tarm og inn i blodbane.

The genomic signature of dog domestication reveals adaptation to a starch-rich diet (Axelsson et al., 2013)

Men hunder er forskjellige. Raser varierer, størrelser varierer, og det er forskjell mellom individer.
For store hunder er det f.eks. anbefalt å holde seg til lettfordøyelige proteiner og stivelse. Fiberkilder med mye sukker (her brukes frukt og beter som eksempel) fermenterer i hundens tarm og skaper fordøyelsesbesvær.
Ulver og hunder som spiser «raw» får i seg fiber og plantekost gjennom å spise det halvfordøyde mageinnhold til byttedyr. Kostfiber (cellulose) i små mengder er positivt for tarmfunksjon.

Digestive sensitivity varies according to size of dogs: a review (Weber et al., 2016)

Personlig er jeg i mot. Tror jeg du vil få mange av de samme problemene med vegansk kosthold for hund som hos mennesker, bare i større grad. Det er betraktelig mer utfordrende å møte kalorikravet med vegansk kosthold, enn med et kosthold som har innslag av animalsk protein (kjøtteter, alteter og vegetar). Vitaminer, mineraler og essensielle aminosyrer kan også bli en utfordring, noe som kan medføre mangelsykdommer.

Sitat av Dough Vis innlegg
Vi har lov om dyrevelferd:

§ 24.Tilsyn og stell
Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

a) fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,

Hunden er opprinnelig Carnivore (kjøtteter) det er nok ferdig diskutert, det noen mener er i hvilken grad avlen over tid har tilvent hunden noe mer plantebasert kost.

Den typiske hundematen kjøpt på butikk er gjerne verste "junkfood", selv som tørrfor er det ikke alltid samme kvalitet som i dyreforretninger. Det meste tørrfor er i all hovedsak plantebasert, det er noen unntak f.eks Orijen som har adskillig større animalsk innhold.

Det blir selvfølgelig noe biased å bruke en produsent som referanse men Vom og hundemat er blitt godt akeptert i norge som våtforprodusent. Riktig hundemat

Typiske utfordinger med vegetabilsk kost er dårlig pels, poter, klør og denslags. du ser og gjerne at de driter hauger av halvfordøyde kuruker. Hunder som går på eks våtfor som V&H er mye faster i basjen og det er adskillig redusert forhold av hva som kommer ut vs hva som kom inn... Bevis mer enn godt nok for meg.
Vis hele sitatet...
Lover om dyrevelferd blir veldig sjelden overholdt når et kommer til kjæledyr.

Mye av kommersielt hundefôr inneholder veldig mye fyllstoff som ikke nødvendigvis er bra for hunden. Mange av hundene jeg møter har tannbesvær som resultat av for mye enkle karbohydrater i kosten kombinert med mangel på tilgang til tyggeben. Som oftest er de også overvektige og understimulerte med atferdsproblemer. De får rester fra middagsbordet, klørne er for lange, og få tar seg tid til å dressere skapningen.

Dette er den gjennomsnittlige hunden og jeg har fortsatt ikke sett noen bli straffet for å holde dyr på denne måten.

Skal ikke nekte for at jeg synes det burde være litt strengere krav for å eie et kjæledyr enn det det er i dag. Vegansk kosthold eller ikke.
Sist endret av Svartbak; 25. januar 2021 kl. 14:33.
Hunden min, som er et matvrak og altetende nekta å spise Vom & Hundemat sin kjøttfri variant.

Altså den både så ut som og luktet omentrent likt som en vanlig pølse fra Vom & Hundemat, noe han sluker, men denne nekta han å spise. Smakte, lukta og prøvde flere ganger men tilsist gikk han å satte seg ved tørrfôr-bøtta :P

Dyremisshandling, ja når det tydelig går ut over viktige livskvaliteter for et husdyr. Fôret skal være riktig og dyret bør sette pris på det, med forbehold til dyr med allergier osv da.
jeg går ut av min vei for og fore hunden min kjøttfor, bestiller premium hundemat(kuler) med 70% kjøtt på nett, og forer rått kjøtt oppå det så langt jeg har råd til det. hunder skal ha mest kjøtt, ikke bare plantefor. det kan umulig være godt for dem, ikke at jeg er noen spesialist på temaet, men hvis du ser villhunder/ulver, så spiser de rått kjøtt og ikke planter, så beregner min hunds kosthold på det. synes det blir feil og gjøre noet annet.
Hvis hunden min spiser vegan ovenfor vanlig for, så har han tatt et valg. Om han ikke spiser vegan foret så får han ikke det. Enkelt og greit, handler litt om valg.
Sitat av tistel Vis innlegg
Hvis hunden min spiser vegan ovenfor vanlig for, så har han tatt et valg. Om han ikke spiser vegan foret så får han ikke det. Enkelt og greit, handler litt om valg.
Vis hele sitatet...
Vil det si at du alltid tilbyr hunden din minst to typer forskjellig mat? Èt alternativ er ikke mye til valg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Vil det si at du alltid tilbyr hunden din minst to typer forskjellig mat? Èt alternativ er ikke mye til valg.
Vis hele sitatet...
Gir han den faste hundeforen hverdag, har testet ut forskjellige over tid men kom til den som passer han best. Hadde han likt vegan foret, så hadde han fått det.
Sitat av tistel Vis innlegg
Gir han den faste hundeforen hverdag, har testet ut forskjellige over tid men kom til den som passer han best. Hadde han likt vegan foret, så hadde han fått det.
Vis hele sitatet...
La oss ta et eksempel. La oss si at min favorittmat er kebab. Det værste jeg kan spise er fisk.

Du serverer meg kebab på mandag. Jeg spiser opp.
Du serverer meg fisk på tirsdag. Jeg spiser opp.

Du trekker da konklusjonen om at jeg liker begge dela. Ser du greia? Sånn, nå er jeg ferdig å kverulere. God kveld (:
Mennesker er også et dyr og trenger kjøtt selvom noen fanatikere mener annerledes
Svartbak dekket det meste (igjen!):..

Men om Fido eller Pusur får i seg det den trenger av energi, fettsyrer, proteiner, vitaminer, mineraler og fiber, så spiller det ingen rolle om dette fôret har vegetabilsk eller animalsk opphav. Altså mange er så ivrige på, at fôret skal være "rent kjøtt", noe som er rent fjas. En hund takler fint en del karbohydrater.

Det er ikke uten grunn, at en finner stubber med blåe ruker omkring når blåbæra er moden, og ruker med oransje skall senere på høsten, etter reven. De spiser blåbær, rogn og mye annet vegetabilsk.

Det viktigste er faktisk å få i seg nok energi, så den overlever noen dager til. Dette gjelder nesten alle ville dyr. Om et bestemt matslag kan ha en liten uheldig effekt på kjøteren, er og forblir et i-landsproblem! En kan jo sammenligne dette med alle menneskene som dør daglig av for lite mat og mangel på (rent) vann. Kanskje vi burde tenke litt mere på, hvordan vi skal få fordelt godene til hele jordens befolkning, enn mye av det andre tullet vi henger oss opp i.

Jeg har en kattepus selv. Han får et fôrmerke av bra kvalitet. Jeg ser at det klart er en del plantebasert materiale i dette fôret. Bryr det meg? Absolutt ikke! Vekta hans er bortimot stabil. Han har ingen tegn til mangelsykdommer, og han blir jevnlig sjekket av veterinær. Faktisk er det positivt for miljøet, at en del energi i fôret er basert på planter (f.eks. mais og korn). Da en sparer mye energi på. at det blir benyttet direkte, istedet for å gå igjennom flere ledd i næringspyramiden med betydelige energitap for hvert ledd.
Sitat av TylerDurden777 Vis innlegg
Mennesker er også et dyr og trenger kjøtt selvom noen fanatikere mener annerledes
Vis hele sitatet...
Problemet er når de skal tvinge på andre sin egen galskap.

Jeg har lest at hunder kan få 100% vegansk mat (bør kanskje ikke ha hund da) men at katter ikke kan få det. " The ASPCA Animal Poison Control Center (APCC) says that while it is possible—though challenging—to keep dogs healthy on a plant-based diet, a vegan diet is not appropriate for cats at all. "
https://www.aspca.org/news/why-cant-my-cat-be-vegan
Sist endret av UrbanFreak86; 25. januar 2021 kl. 19:58.
Ja, det er dyreplageri.
Hunder er kjøttetere så uansett hvor veganer/vegetarianer du er, så er ikke hunden din det.
Sånn er det bare og ferdig snakka!

Så er det også stor forskjell på ett dyr ute i naturen og ett kjæledyr (så det nevnt litt lenger opp her)
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ja, det er dyreplageri.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig det, når dyret får alt det det treger av næring og er mett? Hvor praktisk dette er å få til vegansk, er en annen sak. Jeg selv sier ikke at det bare er negativt med animalske rester i fôret. Men det at det f.eks. skal være "rent kjøtt" er pisspreik. Slakteriavfall er helt ok og bruke, sammen med mere plantebaserte energi, vitamin og proteinvarer også, om det er mulig.
En hund er en ulv. Man kan parre alle hunderaser med ulv og få et formerbart avkom.

Ergo så er hunden kjøtteter og bør få kjøtt for å få mest mulig naturlig kost... Den overlever sikkert på plantebasert men det er ikke optimalt i det heletatt. Jeg vil kalle det dyreplageri på lik linje som å fore en kanin kjøtt.
en kamerat bruker bare vegan for og har gjort det i flere år. Hunden går lange turer og har veldig god utviklet muskulatur og skinnende pels.
Personlig er jeg litt på gjerdet. Spesielt skeptisk til sånt for under perioder med veldig høy aktivitet. Fettmangel er vel det første jeg tenker på.
Sist endret av KnutAnkhAton; 25. januar 2021 kl. 22:00.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Er det virkelig det, når dyret får alt det det treger av næring og er mett? Hvor praktisk dette er å få til vegansk, er en annen sak. Jeg selv sier ikke at det bare er negativt med animalske rester i fôret. Men det at det f.eks. skal være "rent kjøtt" er pisspreik. Slakteriavfall er helt ok og bruke, sammen med mere plantebaserte energi, vitamin og proteinvarer også, om det er mulig.
Vis hele sitatet...
Hunder er ikke planteetere, ferdig snakka!
Hjelper ikke at den får nok næring, spesielt ikke at den blir mett (noe alt og alle gjør om de spiser mye)
Sier absolutt ikke at det skal være helt 100% ren indrefilet du gir bikkja, men veggismat kan du ha for deg selv eller gi opp som dyreeier.
Sålenge bikkja får i seg alt den trenger av næring, så klarer den seg fint uten kjøtt. Ferdig snakka!1!one
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Hunder kan leve på variert kost og er altetende. Så lenge foret inneholder det en den trenger så går det fint, en hund kan leve fint på vegetarisk kosthold. Det er katter som strengt tatt må ha kjøtt.

Husk at all næringsbehov stort sett kan dekkes fra planteverdenen.

Vi kjøper vegansk dyrefor fra Zooplus som har utrolige gode blandinger av næringsinnhold i de forskjellige valgene dem selger.
Hunden vår får vegansk tørrfor, men også kokt kyllingfilet og gulrot 1-2 ganger om dagen, og noen ganger med leverpostei.

Også liker jeg å understreke at man ikke bør kjøpe dyrefor av de største og velkjente kvantitetsmerkene slik som Pedigree, Royal Canin, og lignende. Og forsovet billig og firstprice. Disse driter i dyret ditt og tenker kun profitt. Kjøttet i disse produktene er kun MUK / rester av parterte dyr fra kjøttindustrien. Les ingrediensene, da leser du fort at det står "kjøtt og animaliske biprodukter", dette er rett og slett søppel. Let etter der det står "ferskt kalkunkjøtt" for eksempel.

Det morsomste er jo det dyreforet med farger oppi, hunder er jo fargeblinde.

Bruk litt mer penger og kjøp kvalitet fra dyrebutikken eller bestill på nett, dette er trossalt din beste venn og fortjener et godt liv med god mat
Og for de som har råd og god tid, så er det å lage mat fra bunn som egner seg til hund det beste.
Sist endret av Chromatics; 26. januar 2021 kl. 12:20.
Et moment er at råvarene til hundefor ellers ofte ville endt på dynga.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av funksjon Vis innlegg
Et moment er at råvarene til hundefor ellers ofte ville endt på dynga.
Vis hele sitatet...
Ja, det er miljøvennlig.

Men det er ikke alle som ønsker å gi dette som mat til hunden sin. Det blir som å spise pølser hver dag, det er ikke sunt kjøtt og mer kreftfremkallende enn rent kjøtt.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Ja, det er miljøvennlig.

Men det er ikke alle som ønsker å gi dette som mat til hunden sin. Det blir som å spise pølser hver dag, det er ikke sunt kjøtt og mer kreftfremkallende enn rent kjøtt.
Vis hele sitatet...
Nå må du gi deg... Naturlig mat for hundedyr er kjøtt, brusk, fett og tilogmed råttene åtsler. Bikkja rekker ikke utvikle kreft i løpet av 15 år med pølser.

At man skal bestemme om dyr er kjøttetere eller ikke utifra sine egne verdier det blir etisk helt feil. Da kødder du med naturen og prøver å leke "gud".
Enten får du akseptere at bikkja er en kjøtteter eller så får du skaffe deg en sau eller ei ku!

Sauer og kuer er forresten også mere intelektuelle en hunder og katter.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Det morsomste er jo det dyreforet med farger oppi, hunder er jo fargeblinde.
Vis hele sitatet...
Hunder ser ikke i gråtone. De ser bare ikke like mange farger som mennesker. Det er som å si at mennesker er fargeblinde fordi mantisreker ser 10 ganger så mange farger som oss.

OT så tviler jeg på at det er dyreplageri å gi et dyr en bestemt type mat så lenge de får i seg nok næringstoffer til å være sunne og mette. Bikkjene mine spiser bæsjebleier, så i min erfaring så er ikke smak noe som er så jævla viktig.

Et annet spm er hvorfor man skal gi slik mat til hunder, men det blir en større diskusjon hvor man først må ta stilling til hvorfor man er vegan og vil at hunden skal være vegan. Det er jo litt paradoksalt å ha et dyr i fangeskap i hjemmet sitt som veganer, spør du meg.

Sitat av tipot Vis innlegg
Sauer og kuer er forresten også mere intelektuelle en hunder og katter.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt sau og det jævla drittdyret var noen få desimaler fra å være hjernedød.
Sist endret av nso; 26. januar 2021 kl. 21:18.
Sitat av tipot Vis innlegg
Nå må du gi deg... Naturlig mat for hundedyr er kjøtt, brusk, fett og tilogmed råttene åtsler. Bikkja rekker ikke utvikle kreft i løpet av 15 år med pølser.

At man skal bestemme om dyr er kjøttetere eller ikke utifra sine egne verdier det blir etisk helt feil. Da kødder du med naturen og prøver å leke "gud".
Enten får du akseptere at bikkja er en kjøtteter eller så får du skaffe deg en sau eller ei ku!

Sauer og kuer er forresten også mere intelektuelle en hunder og katter.
Vis hele sitatet...
Jeg leser kognitiv dissonans blah blah blah, kognitiv dissonans blah
blah.

Det er ikke uvanlig at hunder utvikler og dør av kreft.
Rovdyr som er dummere enn bytte sitt? da hadde de ikke vært mye til rovdyr da..... det sier jo egentlig sitt, men siden det er ekko mellom noe i topplokket så må jeg vell stave det.

For at rovdyret skal klare å fange og drepe et bytte uten å tape mer energi, enn hva den tjener på bytte, så kreves det en viss evne til å vurdere og koordinere. På den andre siden, om byttedyret gang på gang på klarer å overliste rovdyret så vil det sulte og dø.
Skjønner du hva det betyr?
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Ja, det er miljøvennlig.

Men det er ikke alle som ønsker å gi dette som mat til hunden sin. Det blir som å spise pølser hver dag, det er ikke sunt kjøtt og mer kreftfremkallende enn rent kjøtt.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med en kilde på at innmat og slakteavfall er kreftfremkallende.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Ja, det er miljøvennlig.

Men det er ikke alle som ønsker å gi dette som mat til hunden sin. Det blir som å spise pølser hver dag, det er ikke sunt kjøtt og mer kreftfremkallende enn rent kjøtt.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med en kilde på at innmat og slakteavfall er kreftfremkallende.
Vis hele sitatet...
– For det første: Når du skal forsøke å filleriste ens argument, så er iallfall det absolutte minimum at du siterer han/henne riktig.. Ellers så fremstår det mere som en stråmannsargumentasjon... Altså pølser er IKKE det samme som "innmat og slakteavfall", det er så mye mere! Og nå påstår jeg ikke, at det ikke kan være innmat og slakteriavfall i pølser! Men at set ikke er det samme.

– For det andre: Så ER faktisk pølsa oppført som kreftfremkallende.
Men vi får heller ta det fra starten:
Dette her kommer fra IARC (The International Agency for Research on Cancer), som er en underorganisasjon av WHO (World Health Organization eller Verdens HelseOrganisasjon om du vil). Dem har satt sammen en liste på en rekke stoffer og andre faktorer, sammen med de har klassifisert hvilken kreftfare de utgjør:

Her er faregruppene:
Group 1 Carcinogenic to humans 121 agents
Group 2A Probably carcinogenic to humans 89 agents
Group 2B Possibly carcinogenic to humans 315 agents
Group 3 Not classifiable as to its carcinogenicity to humans 497 agents

Så har du alle alkoholholdige drikker, alle former for tobakksrøyk, behandlede kjøttvarer (inkl. pølser og andre farseprodukter, spekemat, bacon og mye annet), UV-stråling fra sola, annen radioaktiv stråling, røntgenstråling, trestøv, lærstøv, dieseleksos, TCDD (står for TetraKlorDibenzoDioksin og dannes ved forbrenning i lave temperaturer bl.a. sigaretter og bløt ved, var også litt av dette stoffet i Agent Orange, som et biprodukt og ga de mye skadelige virkningene av AG. Viktor Lushenko(? var president i Ukraina) ble også forgiftet av dette stoffet på slutten av 90-tallet), nikkel-forbindelser, krom-forbindelser, inntak av opium, sveiserøyk og mye annet er i gruppe 1

Mens rødt kjøtt, varme drikker (65 °C eller varmere), glyfosat, DDT, og en rekke andre ting er i gruppe 2A.
https://monographs.iarc.who.int/list-of-classifications

Så jo, pølsa er kreftfremkallende! Men betyr dette at du får kreft fra en pølsesnabb? På ingen måte. Men behandlede kjøttvarer er kanskje matvarer en ikke bør spise ofte. Sammen med tobakk er noe en bør innta minst mulig. Sammen med at alkohol kun bør nytes i små mengder en gang i blant. Flatfyll er iallfall ikke bra!
Sist endret av aluminiumfluorid; 27. januar 2021 kl. 14:00.
Ulempen med plantekost er først og fremst en dårligere proteinkvalitet enn i animalske råvarer som kjøtt, egg eller fisk. For å lage et veganfôr må en derfor ha nøye kjennskap til aminosyreinnhold i råvarene og gjerne bruke flere råvarer for å dekke behovet for protein. Under alle omstendigheter må dette være i samtråd med veterinær.
Sitat av nso Vis innlegg
Jeg har hatt sau og det jævla drittdyret var noen få desimaler fra å være hjernedød.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg er rasist, men da har du hatt feil type sau. Villsauer er, på tross av navnet, som regel svært beleste, og har reflekterte og velartikulerte meninger om alt fra utenrikspolitikk til abstrakt kunst. NKS tar mer lettvint på ting. Sauer har riktignok den svakheten som art at de tar inn vann, og at de tidvis sliter med å reise seg opp når de havner i ryggleie. Det skal vi ikke holde mot dem, sistnevnte skjer stadig med meg også i sofaen etter en bedre middag. Og jeg er ekstremt intellektuell. Bare spør mine firbente venner.

Kua kan jeg ikke gå god for.
Sitat av nso Vis innlegg
Det er jo litt paradoksalt å ha et dyr i fangeskap i hjemmet sitt som veganer, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? De fleste veganere jeg kjenner er utilitarister på sin hals og innbitte motstandere av all lidelse generelt, og den de selv er med på å forårsake spesielt. Deres resonnement følger stort sett ei linje om at det er umulig å spise dyr eller bruke produkter fra dyr uten å samtidig tilrettelegge for lidelse i stort omfang. Personlig er jeg uenig i veldig mange av de underliggende premissene, men jeg ser hvor de kommer fra og det er ikke vanskelig å rettferdiggjøre veganisme med et slikt utgangspunkt. Denne posisjonen er imidlertid bare til hinder for dyrehold hvis dyreholdet er preget av utnyttelse, undertrykkelse og lidelse for dyret. Sagt på en annen måte: Hvis bikkja har det bra, hva er da problemet?

Det er selvsagt andre etiske innvendinger som kan reises, så som dette med kjæledyrenes belastning på jordkloden, men det beror jo veldig på hva slags dyr det er snakk om og hvordan det holdes. Å slippe ut kaniner og katter i økosystemer som har vært forskånet fra de har vi sett at er en økologisk katastrofe. Hvis vi ser på for eksempel vanlig hundehold her i Norge kommer imidlertid ikke disse betraktningene til særlig anvendelse. Skal vi tenke på direkte og indirekte overbefolkning må vi se på biomassen, og der er mennesker og maten vår en langt større post. Så mye større at det nesten blir litt søkt å henge seg opp i kjæledyrene. En annen innvending som enkelte reiser er at dyrene ikke har valgt sin skjebne, men det har ingen levende organisme i historien noensinne gjort. Er problemet da at det ikke er "naturlig" for kjæledyr å eksistere overhode? Med mindre vi skal pushe tidenes appeal to nature han heller ikke dette momentet ilegges noen betydning.

Jeg er som sagt ikke selv veganer, men hvis vi tar utgangspunkt i den motivasjonen for generell veganisme som er lettest å rettferdiggjøre - ren utilitarisme - så kan jeg ikke se at det foreligger noen veldig seriøse innvendinger mot å ha kjæledyr. Det må selvsagt skje på visse betingelser, men det gjelder det meste vi foretar oss.

Sitat av nso Vis innlegg
Jeg har hatt sau og det jævla drittdyret var noen få desimaler fra å være hjernedød.
Vis hele sitatet...
Sauer skal jeg ikke uttale meg, men kuer er i alle fall langt smartere enn populære myter skal ha det til! De er årvåkne, observante, utspekulerte - og langsinte. Her er en liten anekdote om akkurat det: En tosk av et rasshøl jeg jobbet sammen med på gård en gang i ungdommen greide å erte på seg ei ku fordi han syntes det var gøy. Han flytta matbøtta hennes utenfor rekkevidde når hun strakk seg etter den, spruta vann på henne ved et "uhell" og slikt. Det var aldri snakk om vold, men han syntes det var evig festlig å plage henne med slike småting og lo rått hver gang. Vel, hun tok en nydelig hevn: Hun spilte snill og søt og rolig og tok aldri igjen, helt til en dag det regna og var sølete og han var opptatt med å reparere et gjerde ute på jordet hvor hun beitet. Selv var jeg på veievogna i jordbæråkeren og hadde full oversikt over hva som foregikk, og det var et besnærende skue. Hun gikk og beitet som kuer gjør, men beveget seg stadig nærmere gjerdet hvor han holdt på - sånn helt "tilfeldig". Han fikk ikke med seg så mye under sydvest og regntøy der han stod og banna i søla, og de gangene han kikka opp og så seg rundt så han bare ei ku som beita - business as usual. Da hun var nære nok venta hun til han stod bøyd forover, før hun småjogga bak ham, stakk huet mellom beina på ham og pælma ham opp i lufta som ei filledukke. Han landa på den andre siden av gjerdet med trynet først i søla, og kua lunta rolig tilbake til de andre kuene mens hun vifta med ørene og halen på en måte som regelrett oste av selvtilfredshet.
Dagros og Bergljot kan være noen slu og innfule jævler når de først vil. Men behandler du kyrne pent så er de stort sett fornøyde med å få beite i fred. Folk flest slipper derfor å oppleve denne siden ved de.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. februar 2021 kl. 23:41.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor? De fleste veganere jeg kjenner er utilitarister på sin hals og innbitte motstandere av all lidelse generelt, og den de selv er med på å forårsake spesielt.
Vis hele sitatet...
Vi har kanskje møtt litt ulike veganere, men de jeg har snakket med argumenterer ut fra dyrets egenverdi som de likestiller med menneskets. Hvis vi tenker oss at vi skulle ha "kjælemennesker" som vi avlet på for å få egenskaper vi likte, og som vi eide og bestemte over, så tror jeg kanskje det lugger litt i den moralske nerven for de fleste, uansett hvor godt disse slavene hadde det. Disse veganerne argumenterer stort sett for at all avl på og hold av dyr er en uting, med unntak av å ta vare på de individene som allerede finnes av disse unaturlige artene.

Det blir uansett fort selvmotsigende, da disse dyreartene, om aldri så unaturlig opphav, har den samme trangen til å overleve og reprodusere som alle andre, så det er jo like unaturlig og dårlig gjort å fase dem ut som det var å fase dem inn. Å la dem seile sin egen sjø og evolvere tilbake til noe som klarer seg i naturen er selvsagt mer naturlig, men forårsaker åpenbart lidelse for både dem og muligens andre i økosystemet. Så er jo også økosystemene stappfulle av lidelse fra naturens side, noen ønsker å opprette sykehus for ville dyr for å minske den, men der griper vi plutselig inn og gjør naturen mindre naturlig igjen. Og alle som kan noe om dyr vet at det å leve ut sin naturlige adferd er det kanskje aller viktigste for velferden deres, og dyrs naturlige adferd er i mange tilfeller å maltraktere andre dyr. Å være eier av en hund betyr at du enten må nekte den det som er naturlig for den, eller tilrettelegge for at andre dyr skal lide for å tilfredsstille dens naturlige levesett. Det er i det hele tatt vanskelig å være idealist i møte med naturen.
Sist endret av *pi; 27. januar 2021 kl. 16:45.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke at jeg er rasist, men da har du hatt feil type sau. Villsauer er, på tross av navnet, som regel svært beleste, og har reflekterte og velartikulerte meninger om alt fra utenrikspolitikk til abstrakt kunst. NKS tar mer lettvint på ting. Sauer har riktignok den svakheten som art at de tar inn vann, og at de tidvis sliter med å reise seg opp når de havner i ryggleie. Det skal vi ikke holde mot dem, sistnevnte skjer stadig med meg også i sofaen etter en bedre middag. Og jeg er ekstremt intellektuell. Bare spør mine firbente venner.

Kua kan jeg ikke gå god for.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er:

"vanlig" sau som brukes i gårdsdrift er ikke spesielt smart. Villsau derimot er en del bedre, vil sammenligne det med en ganske dum hund, men det hender de glimter til.

Kuer er det litt mer bredt spektrum på når det gjelder intellekt. Var et par kuer jeg jobbet med som fulgte med på hvordan vi åpnet porter, og fant ut til slutt hvordan de gjorde det selv. var spesielt en som var sinnsykt smart, og fryktelig kosesjuk. Den kom seg ut uansett hva vi gjorde omtrent, og gikk inn i stua til gårdseieren når vi la oss nedpå for å sove litt for å lade opp, opptil flere ganger daglig for litt kos.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Min erfaring er:

"vanlig" sau som brukes i gårdsdrift er ikke spesielt smart. Villsau derimot er en del bedre, vil sammenligne det med en ganske dum hund, men det hender de glimter til.

Kuer er det litt mer bredt spektrum på når det gjelder intellekt. Var et par kuer jeg jobbet med som fulgte med på hvordan vi åpnet porter, og fant ut til slutt hvordan de gjorde det selv. var spesielt en som var sinnsykt smart, og fryktelig kosesjuk. Den kom seg ut uansett hva vi gjorde omtrent, og gikk inn i stua til gårdseieren når vi la oss nedpå for å sove litt for å lade opp, opptil flere ganger daglig for litt kos.
Vis hele sitatet...
Enig i at sauer ikke er de mest intelligente dyrene som finnes. Hunder er smarte nok, men surfer litt på at de er flokkdyr og ser på oss som lederen, så de vil adlyde oss. Det er lett å tenke at en katt f eks er mindre smart fordi den ikke lærer seg triks, men det har mest å gjøre med at den ikke ser poenget med tilfredsstille ditt menneskelige maktbehov. Dyr er uansett i all hovedsak instinktstyrt, og det er faktisk veldig viktig å huske når man tar vurderinger for velferden deres. Vi kan ikke bruke oss selv som målestokk.

Saueinnlegget mitt var mest en humoristisk reaksjon på det å kalle dyr intellektuelle, som jo er noe litt annet enn intelligent
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jeg leser kognitiv dissonans blah blah blah, kognitiv dissonans blah
blah.

Det er ikke uvanlig at hunder utvikler og dør av kreft.
Rovdyr som er dummere enn bytte sitt? da hadde de ikke vært mye til rovdyr da..... det sier jo egentlig sitt, men siden det er ekko mellom noe i topplokket så må jeg vell stave det.

For at rovdyret skal klare å fange og drepe et bytte uten å tape mer energi, enn hva den tjener på bytte, så kreves det en viss evne til å vurdere og koordinere. På den andre siden, om byttedyret gang på gang på klarer å overliste rovdyret så vil det sulte og dø.
Skjønner du hva det betyr?
Vis hele sitatet...

Jo takk det samme.. Hersketeknikk much!!

Ja rovdyr kan fint være dummere enn byttet sitt, om du ikke viste det bør du prøve å forstå naturen litt bedre... Et rovdyr har gjerne bare 3-14% suksess i jakten sin.

Det er gjort flere studier som viser at hunder er dummere enn sau, geit, gris og ku.

"Testing the IQ of a sheep may seem laughable. But at the Babraham Institute in Cambridge, England, they know better. One sheep who got a reward every time she recognized a human face correctly on a video screen scored a perfect 50 out of 50."

"Hamlet the pig is a computer wiz. He gets a reward every time he uses a joystick designed for a chimp to move a cursor into a blue area on a computer monitor. A Jack Russell terrier couldn't achieve such a task after a year of trying."
@tipot Hvis du har et stykke mat som ser ut som kjøtt, smaker som kjøtt, lukter som kjøtt og har samme næringsinnhold som kjøtt, så er det dyreplageri å gi det til bikkja di, fordi bikkja di er et rovdyr?
Da må det jo nesten være dyreplageri å ikke la bikkja di jakte sin egen mat også.
Jeg er enig i at enkelte veganere kanskje driver med dyreplageri hvis de gir dyr vegansk kosthold uten å sette seg inn i hvilken mat de trenger, men for opplyste folk så finnes det fullgode erstatninger både til dyr og mennesker.
Sitat av *pi Vis innlegg
Enig i at sauer ikke er de mest intelligente dyrene som finnes. Hunder er smarte nok, men surfer litt på at de er flokkdyr og ser på oss som lederen, så de vil adlyde oss. Det er lett å tenke at en katt f eks er mindre smart fordi den ikke lærer seg triks, men det har mest å gjøre med at den ikke ser poenget med tilfredsstille ditt menneskelige maktbehov. Dyr er uansett i all hovedsak instinktstyrt, og det er faktisk veldig viktig å huske når man tar vurderinger for velferden deres. Vi kan ikke bruke oss selv som målestokk.

Saueinnlegget mitt var mest en humoristisk reaksjon på det å kalle dyr intellektuelle, som jo er noe litt annet enn intelligent
Vis hele sitatet...
Skjønte det, jeg lo ganske godt faktisk

Jeg hadde bare lyst til å bidra litt der jeg kan med min erfaring, det er jo ikke alle som har vært såpass heldige at de har fått jobbe med gårdsdrift, kanskje noen som klikker seg inn for å lese syntes det er interessant.
Sitat av tipot Vis innlegg
"Testing the IQ of a sheep may seem laughable. But at the Babraham Institute in Cambridge, England, they know better. One sheep who got a reward every time she recognized a human face correctly on a video screen scored a perfect 50 out of 50."

"Hamlet the pig is a computer wiz. He gets a reward every time he uses a joystick designed for a chimp to move a cursor into a blue area on a computer monitor. A Jack Russell terrier couldn't achieve such a task after a year of trying."
Vis hele sitatet...
Løse sitater fra nettaviser som du ikke engang lenker til er til forveksling like løse sitater som du har trukket ut av anus - og omtrent like relevante for debatten. Gi oss noen vettuge kilder for påstandene dine.
Jeg liker å tenke at mennesket bare er et verktøy hunden bruker for å forenkle og forbedre livene sine.

-Vi gir de kos (bellyrubs)
-underholdning (kaste pinner og baller)
-passer på helsa dems.
-følger de rundt så de kan markere revir, og lukte andre hunder i rassen.
-plukker opp avføring.
-gir mat og husly.

Jeg vil tørre å påstå at uansett hvor dum hunden er, så har de knekt koden.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er problemet da at det ikke er "naturlig" for kjæledyr å eksistere overhode? Med mindre vi skal pushe tidenes appeal to nature han heller ikke dette momentet ilegges noen betydning.
Vis hele sitatet...
Dyrehold er vel uansett såpass "naturlig" - hva nå enn det måtte bety, om man antar at det gir mening - at vi mennesker alene har drevet med det i titusenvis av år.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Løse sitater fra nettaviser som du ikke engang lenker til er til forveksling like løse sitater som du har trukket ut av anus - og omtrent like relevante for debatten. Gi oss noen vettuge kilder for påstandene dine.
Vis hele sitatet...
Joda jeg ser at det var svak kildehenvisning.

Her er linken til nettavisen hvor jeg tok sitatet ifra.

https://abcnews.go.com/WNT/Science/s...=771414&page=1

Skulle du fortsatt ikke ha lit til informasjonen, så er det et videoklipp ifra samme studie her:

https://www.youtube.com/watch?v=7a7MqMg2JPY

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man på død og liv skal tukle med naturen og gi en kjøtteter veganerfor når man faktisk kunne hatt en naturlig planteeter og gitt dyret den maten det er lagd for å spise.
Sitat av tipot Vis innlegg
Joda jeg ser at det var svak kildehenvisning.

Her er linken til nettavisen hvor jeg tok sitatet ifra.

https://abcnews.go.com/WNT/Science/s...=771414&page=1

Skulle du fortsatt ikke ha lit til informasjonen, så er det et videoklipp ifra samme studie her:

https://www.youtube.com/watch?v=7a7MqMg2JPY

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man på død og liv skal tukle med naturen og gi en kjøtteter veganerfor når man faktisk kunne hatt en naturlig planteeter og gitt dyret den maten det er lagd for å spise.
Vis hele sitatet...
Videoen får jeg ikke sett nå, så den får jeg ta stilling til siden, men avisartikkelen var ikke spesielt overbevisende. De har funnet én test der det påstås at griser gjør det bedre enn jack russel-terriere, derfor er konklusjonen at sauer er smartere enn hunder generelt? Det gir ingen mening. Den omtalte nevrologen var grei å spore opp, og han har definitivt forska mye på ansiktsgjenkjenning hos sauer. Deriblant her:
https://www.researchgate.net/publica..._forget_a_face
Det er en interessant og lettlest studie, og såpass ny at eventuelt ekstraordinære påstander har fått god tid til å modne. Han påstår ingen steder at sauer er smartere enn bikkjer, bare at de er veldig gode på ansiktsgjenkjenning og at dette er et tegn på intelligens. Det bestrides ikke, men jeg har fortsatt til gode å se noe som understøtter påstanden om at sauer er glupere enn bikkjer.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. januar 2021 kl. 05:18.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Videoen får jeg ikke sett nå, så den får jeg ta stilling til siden, men avisartikkelen var ikke spesielt overbevisende. De har funnet én test der det påstås at griser gjør det bedre enn jack russel-terriere, derfor er konklusjonen at sauer er smartere enn hunder generelt? Det gir ingen mening. Den omtalte nevrologen var grei å spore opp, og han har definitivt forska mye på ansiktsgjenkjenning hos sauer. Deriblant her:
https://www.researchgate.net/publica..._forget_a_face
Det er en interessant og lettlest studie, og såpass ny at eventuelt ekstraordinære påstander har fått god tid til å modne. Han påstår ingen steder at sauer er smartere enn bikkjer, bare at de er veldig gode på ansiktsgjenkjenning og at dette er et tegn på intelligens. Det bestrides ikke, men jeg har fortsatt til gode å se noe som understøtter påstanden om at sauer er glupere enn bikkjer.
Vis hele sitatet...
Joda greit nok at jeg ikke klarer å bevise hvem som er smartest. Det var ikke det jeg ville frem til med innspillet.
Jeg ville frem til at det er uforståelig for meg at folk på liv og død må ha en kjøtteter som kjæledyr og gi den veganer mat, når de kunne hatt et dyr som naturlig lever av plantebasert mat. Jeg ville poengtere at det ikke er stor forksjell på feks sau og en hund.

Ja dyret overlever nok helt greit på den maten, men når naturen har bestemt at en hund er kjøtteter så blir det veldig ignorant av mennesker å bestemme "nei hunden min er en planteeter".