Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6791
Hei Freaks!

På jobb hos meg har de en slik ordning at feriepenger blir utbetalt i Juni, og dette erstatter da den vanlige lønnen. Er det normalt? Jeg syns det er merkelig, jeg burde få betalt for de timene jeg jobber i Juni også.. Har tatt kontakt med en ansvarlig person, og har dialog ang. dette, vil bare høre om dette er normalt for andre arbeidsplasser også!

Anyways, ha en fortreffelig helg!
Sist endret av Siilverpants; 17. april 2015 kl. 09:52.
Du skal ha betaling for de timene du er på jobb. Feriepengene du i år får utbetalt er jo penger du har opparbeidet deg fra i fjor.
Selvsagt skal man ha betalt lønn for juni også. Så det blir feriepenger + lønn!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zeast Vis innlegg
Selvsagt skal man ha betalt lønn for juni også. Så det blir feriepenger + lønn!
Vis hele sitatet...
Du har rett og plikt til å ta ferie. Ferien er ulønna, men feriepengane skal kompansere.

Har du fastlønn + overtidsgodtgjersle er det vanleg at kun overtid + feriepengar vert utbetalt ein måned, og ikkje fastlønna. Så er det opp til deg om du vil ta ferie samtidig med at det skjer.

Men ja - det er heilt vanleg og akseptabel praktisk.
Det er normalt om du har betalt ferie. Jeg har i mai måned og får da kun skifttillegg, feriepenger + evt overtid. Syntes selv denne ordningen er litt "høl i hue" men sånn er det.
Ein del fagforeningar har fått forhandla frem avtalar for folk som er nye i arbeidslivet. Utdanningsforbundet har mellom anna i tariffen at om det er første året ein jobbar, skal ein ha utbetalt vanleg løn, om ikkje feriepengane du har tent på første året er meir enn den vanlege løna.

Elles er dette, som Slashdot seier, heilt normal og lovleg praksis.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Dette høres veldig shady ut. De skal betale deg feriepenger og ikke betale deg for timene du jobber? Med andre ord skal de ha deg til å jobbe gratis i hele juni?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Dette høres veldig shady ut. De skal betale deg feriepenger og ikke betale deg for timene du jobber? Med andre ord skal de ha deg til å jobbe gratis i hele juni?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje det. Poenget er at du får feriepengane og lønnstrekket på eit fast tidspunkt, uavhengig av når du faktisk tar ferie. Har du ikkje fullt feriepengegrunnlag kan du nekte å ta ut ferie, og jobbe og få lønn.

Tilsvarande vil du på det tidspunktet du tar ut ferie få utbetalt fastlønna om det ikkje tilfeldigvis er samme månad som du får feriepengar.

Så om du ser på det som shady så har ikkje du sett deg inn i systemet.
Overskuddsmateriell
Slik jeg leser dette så virker det som det er en missforståelse ute å går.

Du får utbetalt bare "overskuddet" av feriepengene etter at de har trukket fra det du skal ha som lønn i ferien

Eksempel:
Feriepenger oppspart: 45000
Timelønn: 200
25 feriedager har du krav på

Da får du utbetalt i feriepenger: 45000 - 200 x 25 x 7.5 = 7500kr
Resten av feriepengene får du når du tar ferien i stedet for lønn for å la folk få en stabil økonomi.

Du kan kreve å få utbetalt hele feriepengesummen men da må man belage seg på å ikke få lønn de dagene man tar ferie.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er ikkje det. Poenget er at du får feriepengane og lønnstrekket på eit fast tidspunkt, uavhengig av når du faktisk tar ferie. Har du ikkje fullt feriepengegrunnlag kan du nekte å ta ut ferie, og jobbe og få lønn.

Tilsvarande vil du på det tidspunktet du tar ut ferie få utbetalt fastlønna om det ikkje tilfeldigvis er samme månad som du får feriepengar.

Så om du ser på det som shady så har ikkje du sett deg inn i systemet.
Vis hele sitatet...
Det er nok en misforståelse her, som jeg forsto det:

1. Du har 10 tusen i feriepenger som jobben "holder" for deg.
2. Du jobber i feks juni måned og skal få 10 tusen i lønn.
3. Jobben sier at du ikke får lønn, så de gir deg de 10 tusen av feriepengene du har oppspart.
4. Lønnen din forsvinner ut i intet, de bruker av feriepengene dine selv om du ikke tar ferie, og det er tap-tap for deg.

Med andre ord at du jobber gratis i en måned, fordi feriepengene skulle du få uansett, og de fjerner lønnen din.

Det kan hende jeg misforstår totalt her da, men det var bare det jeg forsto etter trådstarters innlegg.

EDIT: I tillegg blir jo feriepengegrunnlaget ditt borte, så det blir ikke spart opp som det vanligvis gjør om man ikke tar ferie et år. Men som sagt, kan hende jeg misforstår her. Men det virker jo nesten som om dette systemet straffer folk som ikke vil ta ferie.
Sist endret av Dongerino; 17. april 2015 kl. 15:50.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det er nok en misforståelse her, som jeg forsto det:

1. Du har 10 tusen i feriepenger som jobben "holder" for deg.
2. Du jobber i feks juni måned og skal få 10 tusen i lønn.
3. Jobben sier at du ikke får lønn, så de gir deg de 10 tusen av feriepengene du har oppspart.
4. Lønnen din forsvinner ut i intet, de bruker av feriepengene dine selv om du ikke tar ferie, og det er tap-tap for deg.

Med andre ord at du jobber gratis i en måned, fordi feriepengene skulle du få uansett, og de fjerner lønnen din.

Det kan hende jeg misforstår totalt her da, men det var bare det jeg forsto etter trådstarters innlegg.

EDIT: I tillegg blir jo feriepengegrunnlaget ditt borte, så det blir ikke spart opp som det vanligvis gjør om man ikke tar ferie et år. Men som sagt, kan hende jeg misforstår her. Men det virker jo nesten som om dette systemet straffer folk som ikke vil ta ferie.
Vis hele sitatet...
Du jobber 10.85 mnd i snitt i året. Du vil da få feriepenger som tilsvarer resterende uker. Feriepenger skal du få utbetalt siste lønningsdag før ferien din. Mest vanlig er vel i Juni.

Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønn med mindre dette er direkte regulert gjennom tariffavtale.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Du er også pliktig til å ta ferie som arbeidstaker. Dog du kan overføre til påfølgende år.
Sist endret av Xernox; 17. april 2015 kl. 15:58.
Hoss oss får vi fastlønn 11 måneder i året. Den 12te (mai) får vi ikke fastlønn, men feriepenger - trekk for 1 ukeslønn(den 5te ferieuka). Dersom vi ikke tar ut alle 5 ukene med ferie må vi gi beskjed til lønningskontor for så å få utbetalt lønn for de feriedagene som ikke er tatt ut eller overført til neste år. Overtidbetaling får vi fortløpene.
I år er man pliktig til å ta ut alle 5 ukene med ferie.

I tillegg så har man egentlig kun krav på å få utbetalt feriepenger for de dagene man tar ferie.

Men mange bedrifter har fortsatt den avtalen om at man får utbetalt feriepenger på en fast lønningsdato, og at lønnen du har opparbeidet deg, blir utbetalt når du tar ferie.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det kan hende jeg misforstår totalt her da, men det var bare det jeg forsto etter trådstarters innlegg.
Vis hele sitatet...
Ja. Svært mange har fastlønn, i.e. ein fast sum kvar månad uavhengig av nøyaktig timetal den måneden. T.d. har eg samme lønn i oktober og februar, sjølv om oktober normalt omfattar fleire arbeidsdagar.

Difor er det praksis å utbetale overtid + feriepengar, men ikkje fastlønn for ein måned. Du jobber ikkje gratis, men du får løna på eit anna tidspunkt, når du faktisk har ferie.
Ser at det er mange som ikke skjønner dette.
La oss gjøre det enklere Med utgangspunkt i årets første måneder.
La oss si at du jobber hele januar. Jobben skylder deg deg da en mnd med lønn. Så tar du ferie i Februar. Du får da utbetalt feriepengene fra i fjor, men ingen lønn. Så jobben skylder deg fortsatt en mnd lønn. Ferien er ferdig, og du er tilbake på jobb i mars. Da får du utbetalt lønningen fra januar.

Er dere med? Systemet er lagt opp slik for at du ikke skal måtte jobbe inn en hel mnd før du får en ny lønning. Du mister ikke en lønning, for den får du jo når du kommer tilbake.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det er nok en misforståelse her, som jeg forsto det:

1. Du har 10 tusen i feriepenger som jobben "holder" for deg.
2. Du jobber i feks juni måned og skal få 10 tusen i lønn.
3. Jobben sier at du ikke får lønn, så de gir deg de 10 tusen av feriepengene du har oppspart.
4. Lønnen din forsvinner ut i intet, de bruker av feriepengene dine selv om du ikke tar ferie, og det er tap-tap for deg.

Med andre ord at du jobber gratis i en måned, fordi feriepengene skulle du få uansett, og de fjerner lønnen din.

Det kan hende jeg misforstår totalt her da, men det var bare det jeg forsto etter trådstarters innlegg.
Vis hele sitatet...
Kanskje det blir mer forståelig med enda et punkt.

5. Du tar fri hele juli og jobben utbetaler full lønn som om du hadde vært på jobb.
Ser det samme hvert eneste år i den bedriften jeg jobber i (500+ ansatte) at folk forstår ikke hvordan feriepengeutbetalingen fungerer, og det blir mange spørsmål.

Av 90% av de bedriftene/firmaene jeg har vært borti, så fungerer det slik:

Dette med forbehold om at du har jobbet i samme bedrift et helt kalenderår.

-Du opparbeider deg feriepenger basert på fjorårets bruttolønn. 12% vis du har 5 ferieuker er normalen.
M.a.o hadde du en årlønn på 500.000,- (ikke medregnet fjorårets feriepengeutbetaling) så har du opparbeidet deg 60.000,- i ferielønn.

-5 ferieuker er 25 dager. En gjennomsnittlig arbeidsmåned er 162,5 timer, dvs 21,67 dager.
De fleste bedrifter runder dette av til 22 dager da enkelte måneder har flere dager i seg.

-Du har feriepengeutbetaling i f.eks Juni. Du får da feriepengeutbetalingen isteden for normallønn, fordi normallønnen skal dekke opp de 5 ferieukene du kan ta ferie. M.a.o du får utbetalt den månedslønningen du egentlig skulle ha i Juni, når du tar ferieukene dine spredt rundt på året.

-Men siden siden en månedslønn er basert på 22 dager, så trekker de også 3 dagers lønn ifra feriepengene dine, for å dekke opp totalen på 25 feriedager. Så du får aldri utbetalt fullt feriepengegrunnlag som gjerne står på lønnsedelen.

Så nei, du taper eller mister ingenting, med mindre du tar du ferie som du IKKE har opparbeidet deg året før.

Feriepenger er heller ikke skattefritt som enkelte tror. Man betaler høyere inntektsstatt resten av året for å dekke opp til en "skattefri" utbetaling.

Feriepenger du hadde utbetalt i fjor gir heller ikke grunnlag for feriepenger dette året.
Sist endret av Eplejus; 18. april 2015 kl. 15:01.
Har det også slik at jeg får feriepenger istedet for lønn i Juni. Men har betalt ferie. Jeg liker denne ordningen for da får jeg ikke mindre lønn en måned om jeg tar ferie seint på året. Aldri i livet om jeg hadde klart å spare feriepengene fra Juni om jeg hadde hatt ferie uten lønn i Desember
Uvaksinert 👍
Å herregud, hvert år så er det samme dumme spørsmål rundt feriepenger. De som ikke skjønner det med feriepenger er sikkert de samme som jobber mest mulig i desember for da er det halv skatt.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Har det også slik at jeg får feriepenger istedet for lønn i Juni. Men har betalt ferie. Jeg liker denne ordningen for da får jeg ikke mindre lønn en måned om jeg tar ferie seint på året. Aldri i livet om jeg hadde klart å spare feriepengene fra Juni om jeg hadde hatt ferie uten lønn i Desember
Vis hele sitatet...
Med mindre du får utbetalt både vanlig lønn og feriepenger i juni har du ikke betalt ferie.

Som en haug andre har nevnt i tråden allerede er det fullstendig normalt at en bedrift utbetaler feriepenger istedet for lønn i juni. Uavhengig av når ansatte faktisk har ferie. (men om man skulle ønske å ta ferie før juni kan man med ferieloven på sin side kreve å få de utbetalt tidligere)
Det er vel ikke verre enn an man(rundt regnet) jobber 11 mnd i året, og har ferie den 12. mnd. De 11 får man vanlig lønn for, den 12. blir feriepengene utbetalt.
Sist endret av Latechs; 19. april 2015 kl. 19:41.
Oi! Var bortreist i helga og hadde ikke tid til å sjekke Freak, men her var det jo mange svar.

For å klarne opp litt: Jeg er lærling, og har en viss prosent av full lønn utbetalt i måneden. Jeg startet å jobbe i August 2014, så jeg har ikke opparbeidet meg full ferielønn. Ferielønnen jeg får er lav, omtrent halvparten at det jeg ville ha fått utbetalt i lønn, så det som hadde vært best for min del er å få vanlig lønn istendfor ferie, men det er vel ikke mulig vil jeg tro. Har enda ikke fått svar fra HR på jobb...
Jeg har erfart 2 måter å løse dette på med fastlønn.

Alt.1 - Årslønn 450.000 skatt 36%
Utbetaling hver måned(12 måneder)
Brutto: 450.000/12 = 37.500
Skatt:13500
Netto: 24.000

Denne summen blir betalt hver måned alle 12 måneder, feriepengene på ca 45.000 kommer som et tillegg i juni slik at den totale utbetalingen i juni er kroner 69.000.

Alt.2 - Årslønn 450.000 skatt 36%
Utbetaling 11 måneder + feriepenger
Brutto: 450.000/11 = 40.900
Skatt: 14724
Netto: 26176

Denne summen blir utbetalt alle måneder bortsett fra Juni da man før ca 45.000 betalt ut i feriepenger.

Totalt utbetalt alt.1: 333.000
Totalt utbetalt alt.2: 332.936

Veldig forenklet regne stykke, men det viser at uansett om man har 11 eller 12 lønns måneder så vil penger i lommeboken være ca det samme.

Det finnes sikkert enda flere måter å gjøre dette på, men disse har jeg jobbet under selv.
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Oi! Var bortreist i helga og hadde ikke tid til å sjekke Freak, men her var det jo mange svar.

For å klarne opp litt: Jeg er lærling, og har en viss prosent av full lønn utbetalt i måneden. Jeg startet å jobbe i August 2014, så jeg har ikke opparbeidet meg full ferielønn. Ferielønnen jeg får er lav, omtrent halvparten at det jeg ville ha fått utbetalt i lønn, så det som hadde vært best for min del er å få vanlig lønn istendfor ferie, men det er vel ikke mulig vil jeg tro. Har enda ikke fått svar fra HR på jobb...
Vis hele sitatet...
Nei, det er selvsagt vanskelig å få lønn uten å jobbe for det...

Men dersom du ikke har full opptjening av ferie så kan ikke arbeidsgiver kreve at du tar ut full ferie heller. Da vil du få feriepenger (altså ikke lønn) for de ukene du har ferie, og vanlig lønn for de ukene du jobber.

Vil du ha full ferie på tross av at du ikke har full opptjening så går gjerne arbeidsgiver med på det også, men du vil ikke få noe ekstra utbetalt av den grunn og du vil få lite penger å rutte med i ferien.
Du må ta ut ferie. Ferien er uten lønn, du får ta feriepengene istedenfor.
Tar du ikke ut ferie skal du ha lønnen i tillegg til feriepengene.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Du må ta ut ferie. Ferien er uten lønn, du får ta feriepengene istedenfor.
Tar du ikke ut ferie skal du ha lønnen i tillegg til feriepengene.
Vis hele sitatet...
Man har rett og plikt til å ta ut ferie.

Men dersom man ikke har full opptjening av ferie kan ikke arbeidsgiver kreve at man tar ut mer ferie enn man har tjent seg opp.