Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1960
Jeg flytter til sverige om 3 uker grunnet studier.
Lurer litt på hvordan det er med bil-import i sverige?
Mener å ha hørt at hvis jeg importerer en bil fra feks tyskland, så er det ikke store summen i avgifter som må betales til den svenske stat? Noen som vet noe konkret?

Og bilforsikring? Er det like syke priser som i Norge?

takk for svar.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mine foreldre er ofte i sverige pga leilighet og jeg kan fortelle deg følgende.

Selv om de har adresse i sverige får de ikke lov å omregistrere bil i sverige siden de ikke har svenske personnummer.

Importavgiften sist jeg sjekket (med en kar som importerte en Audi TT fra tyskland til sverige) var 0,- kr.

Uvisst om dette gjelder for sverige også, men for irland måtte du eie bilen i irland i tre år før du kan ta den med deg til et annet land uten å måtte fortolle bilen.
Pappa kjøpte bil fra tyskland og impoterte den til sverige, han betalte i alt maks 1000kr det var for svensk skilt og for å registrere den. Men han har svenskt personnummer også da.
for og ha en bil i utlandet og samtidig være norsk statsborger må du oppholde deg flere dager i dette landet en i Norge per år, du har heller ikke lov til og bruke den i norge.
Sitat av røyksky
for og ha en bil i utlandet og samtidig være norsk statsborger må du oppholde deg flere dager i dette landet en i Norge per år, du har heller ikke lov til og bruke den i norge.
Vis hele sitatet...

ehh, vi kjøpte bilen i tyskland uten at vi hadde bodd i sverige i mer en noen dager, og jo etter 8månder kan du importere den til norge gratis!
Sitat av Blitzz
ehh, vi kjøpte bilen i tyskland uten at vi hadde bodd i sverige i mer en noen dager, og jo etter 8månder kan du importere den til norge gratis!
Vis hele sitatet...
Vil gjerne ha noen kilder på det der med 8 måneder Ettersom at alle andre tråder her og på BF har vist kilder til at du ikke kan det, om du bor mer enn 8 måneder(tror muligens det er mer også) i utlandet, så kan du bruke bilen på svenske skilter i Norge uten å betale inn bilen, men bruker du bilen mer enn en viss grense vil du måtte betale alle avgifter på den..
personnummer er ikke noe problem, da man må ha det for å gå opp til eksamen der borte.
så det er allerede i boks..
Import fra tyskland er gratis, kun registeringsavgifter.
Du må ha bodd i Sverige i 3 år (dobbelt statsborgerskap, kan ryke på svensk militærtjeneste) og du kan maks ha bilen i Norge i 8 mnd ila et år.
Hvis du kjøper en bil i din mors navn (som har svenskt personnummer)
kan du risikere å bli fratatt førerkortet for å kjøre den bilen her i landet.