Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1534
en bekjent skulle låne en bil av meg noen dager, Men nektet og levere tilbake og svare i nå en måned. Kommer nå bare til og melde bilen stjålet men, kan jeg kreve leie får denne måneden han har tatt bilen min? Har masse skriftlige purringer. Eventuelt hvor mye?
Det er dessverre ingen standard kontrakt for slike tilfeller, som med husleie for eksempel. Derfor anbefaler jeg deg å anmelde dette, og så eventuelt trekke anmeldelsen mot et gebyr. (Du trenger ikke nødvendigvis virkelig trekke anmeldelsen etter å ha fått gebyret fra din venn heller)

Dette vil i det minste føre til at du muligens får bilen tilbake. Husk å eventuelt tilpasse din forklaring hvis du tenker å bruke bilforsikring.
Trådstarter
11 0
Takk for svar, noe forslag til eventuelt sum for gebyr(leie) man kan kreve for og trekke anmeldelse?
Om du tar i utgangspunkt Hertz sin prisliste, ville jeg kanskje sagt 100-150 kroner per dag (minst 3000 i mnd), avhengig av hvor mye du vil at det skal svi.
Kjipe folk du kjenner. Sleng inn en anmeldelse. Men det blir vel standardresponsen fra politiet? Da får du bare et brev i posten om ca 2 uker om at saken er henlagt etter bevisets stilling. Men vi får håpe det løser seg og politiet faktisk tar seg bryet med å se på saken og ikke bare henlegger.
Sist endret av _abc_; 7. juli 2021 kl. 03:31.
Ikke glem å sjekke hvor langt bilen er kjørt når du setter en pris.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kjipe folk du kjenner. Sleng inn en anmeldelse. Men det blir vel standardresponsen fra politiet? Da får du bare et brev i posten om ca 2 uker om at saken er henlagt etter bevisets stilling. Men vi får håpe det løser seg og politiet faktisk tar seg bryet med å se på saken og ikke bare henlegger.
Vis hele sitatet...
De kan da ikke gjøre det. Saken er jo så godt som løst allerede mtp at TS har tatt vare på kommunikasjon. Hvordan skal man lissom vri seg unna den her?
Blir det ikke utpressing å kreve penger for å trekke en anmeldelse? Pass på så du ikke får mer problemer for deg selv..
Tror ikke du kan kreve leie heller men kanskje dekt tap i en rettsak for bussbilletter og bompasseringer han er skyld i
Tja forsikring, bompenger, slitasje på bil, utgifter du har hatt pga at du ikke har bil. Full tank når bilen blir levert. Dette er jo rimelig å kreve synes jeg.

Krev pengene først, anmeld etterpå da er vel mer juridisk korrekt.

Da kandu og når du anmelder si at du vil ha kompensasjon for at bilen har vært tyvlånt så lenge.
Trådstarter
11 0
Om han leverer bilen idag før anmeldelse er det jo ikke så mye og anmelde da? Kan vel ikke anmelde tidligere tyveri når bilen er levert? Ga beskjed om at om bilen ikke kommer fort blir bilen meldt stjålet.
Sitat av Jerven25 Vis innlegg
Om han leverer bilen idag før anmeldelse er det jo ikke så mye og anmelde da? Kan vel ikke anmelde tidligere tyveri når bilen er levert? Ga beskjed om at om bilen ikke kommer fort blir bilen meldt stjålet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan en anmelde det uansett, uavhengig når han nå dukker opp med bilen. Om bilen er levert når anmeldelsen leveres spiller ingen rolle.

Sammenlign det med f.eks en voldtekt. Kan en kun anmelde i det voldtekten skjer og ikke i etterkant?
Sist endret av Jens1; 7. juli 2021 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
De kan da ikke gjøre det. Saken er jo så godt som løst allerede mtp at TS har tatt vare på kommunikasjon. Hvordan skal man lissom vri seg unna den her?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke si det til meg, jeg får ikke gjort noe med det. Si det til politiet, politijuristene og politikerne. Det er et reelt samfunnsproblem når kriminalitet med kjent gjerningsmann blir anmeldt og saken likevel henlegges. Det høres helt sjukt at det kan bli henlagt. Men slik at det vært i årevis og det skjer gang på gang. Hvorfor er det slik? Aner ikke. Kanskje har det noe med strafferammer å gjøre? Dårlig ressursbruk hos politiet? Dårlige rundskriv, og føringer som sirkulerer blant politijurister? Manglende ork, desillusjonerte ansatte på "kammerset" eller skrikende mangel på mannskap, eller både manko på både mannskap og penger?

Selv anmeldelser som kommer "ferdig etterforsket" med full kontaktinfo på gjerningsmann har blitt henlagt. Det har vært sak på sak i media om slikt i minst ett tiår, sikkert ennå mer.
Sist endret av _abc_; 7. juli 2021 kl. 14:48.