Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6129
Trudde det var en regel om 5 minutter pause for hver arbeidstime i tillegg til lunch. Mange snakker jo fortsatt om disse fem minuttene.

Nå leser jeg at det bare er en halvtimes pause, hvor kommer dette fra er det noe gammelt eller bare en myte?
BRAND ∞ STRONG
Vet noen fabrikker med veldig monotont arbeid, type samlebånd, har det. 5-10 min.
Tror ikke det er så vanlig ellers.
Sist endret av vindaloo; 17. mars 2021 kl. 22:57.
Ja vet mange eller noen gjør det.
Nå røyker ikke jeg lenger men dette var jo også livsgrunnlaget til røykerne for å få sine 5 minutter.
Men det er altså ingen regel som jeg trudde?
BRAND ∞ STRONG
"Det er ingen konkrete bestemmelser i arbeidsmiljøloven som gir arbeidstaker rett til 5 minutters pause hver time."
Hentet HER Men merk at det er 9 år gammel info.
Man har kun krav på 30 minutters lunsjpause. At man får ekstra pause utenom det, er faktisk ren good will fra arbeidsgiver.

§ 10-9.Pauser
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.
(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.
Sist endret av Eplejus; 17. mars 2021 kl. 23:14.
R.i.p 23.04.2021
Når jeg jobbet som vaktmester i kommunen,så jobbet vi fra 8 til 3 med lunchpause fra 11 til 1. 2t pause og basicly null ting og gjøre. Når noen skulle skifte et vindu kom det 4 stykker som stod å så på mens de kom med kommentarer om åssen de vile ha gjort det.
Bæsj alltid på jobb så du får betalt for det, og ta deg god tid.
Sitat av Dough Vis innlegg
Trudde det var en regel om 5 minutter pause for hver arbeidstime i tillegg til lunch. Mange snakker jo fortsatt om disse fem minuttene.

Nå leser jeg at det bare er en halvtimes pause, hvor kommer dette fra er det noe gammelt eller bare en myte?
Vis hele sitatet...
Det kommer sannsynligvis fra overenkomster eller lokale avtaler som er forhandlet frem mellom tillitsvalgt ved klubben på bedriftene det gjelder.
På min arbeidsplass har klubben forhandlet frem 15 minutters pause med avløsning hver time i tillegg til betalt matpause på 30 minutter.
Forhandlingsgrunnlaget for dette er den nåværende skiftordningen (4-skift) og eksponering for sterk varme.

Edit: Ble litt kluss pga. jeg skrev innlegget på telefonen samtidig som jeg ble avbrutt mens jeg skrev.
Det skulle stå: lokale avtaler som er forhandlet frem mellom bedriften og tillitsvalgt ved klubben
Sist endret av Knask; 18. mars 2021 kl. 07:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jøss et kvarters pause i timen? Det er jo helt vilt. 1/4 av tiden har dere pause, pluss at dere får betalt lunchpause? Underlig at dere fortsatt har en jobb å gå til nesten. Nei en får vel forsøke å stå når en tross alt er jo på jobb. Arbeidsgiver betaler jo faktisk for den innsatsen. Kan ikke fatte at klubben har fått gjennomslag for et kvarters pause i timen pluss betalt lunch. En åtte timers dag er for dere da faktisk bare en femtimer og tretti minutters dag?
BRAND ∞ STRONG
Jeg jobbet med pakking og utsending av blader i sin tid (Bladcentralen).
Ganske fysisk og høyt tempo. Der hadde vi 10 min i timen+ Frokost og Lunsj pause.

Hadde fire dagers uke, og jobbet inn den dagen ved å ha 9 timers dager.
Beste ordningen jeg har hatt. Alltid 3 dagers helg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jøss et kvarters pause i timen? Det er jo helt vilt. 1/4 av tiden har dere pause, pluss at dere får betalt lunchpause? Underlig at dere fortsatt har en jobb å gå til nesten. Nei en får vel forsøke å stå når en tross alt er jo på jobb. Arbeidsgiver betaler jo faktisk for den innsatsen. Kan ikke fatte at klubben har fått gjennomslag for et kvarters pause i timen pluss betalt lunch. En åtte timers dag er for dere da faktisk bare en femtimer og tretti minutters dag?
Vis hele sitatet...
Om du leser det en gang til så ser du at det er grunnet varmepåkjenning.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jøss et kvarters pause i timen? Det er jo helt vilt. 1/4 av tiden har dere pause, pluss at dere får betalt lunchpause? Underlig at dere fortsatt har en jobb å gå til nesten. Nei en får vel forsøke å stå når en tross alt er jo på jobb. Arbeidsgiver betaler jo faktisk for den innsatsen. Kan ikke fatte at klubben har fått gjennomslag for et kvarters pause i timen pluss betalt lunch. En åtte timers dag er for dere da faktisk bare en femtimer og tretti minutters dag?
Vis hele sitatet...
Dette er litt forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Motsatt kan jeg komme med ett eksempel. På arbeidsplassen til min kjære er det ofte en ikke får pause i løpet av arbeidsdagen. En får da ikke tid til å spise. Dette pga underbemanning.
New generation
colakork's Avatar
Du kan kreve så mange pustepauser du måtte trenge.. Du er en fri mann.

I verste fall blir det ukomfortabel stemning fra kolleger som gir alt men du må jo ta vare på deg selv til en viss grad.

Hvis det er fysisk jobb så passer du på ryggen din og ingen kan si noe om det..
Sitat av Rosander Vis innlegg
Om du leser det en gang til så ser du at det er grunnet varmepåkjenning.
Vis hele sitatet...
Ja jeg så det, men likevel. De jobber jo nesten bare halv dag. Skjønner varme kan påvirke, aldri jobbet på smelteverk eller noe slikt så det er kanskje utenfor min forstand. Jeg ser bare at arbeidsgiver får litt lite arbeidstid igjen for full månedslønn.

Kanskje er det andre tiltak bedriften kunne gjort som både hadde bedret arbeidsvilkårene og skapt en arene for høyere produksjon per ansatt? Feks et system for å bedre håndtere overskuddsvarme om det er mulig. Eller bedre utstyr, beskyttelse etc. Om det ikke er mulig innenfor det som gjennomførbart rent økonomisk så skjønner jeg jo at arbeidsgiver har godtatt ordningen. Da blir det billigere tross alt med lange og hyppige pauser.

Sitat av FranZe Vis innlegg
Dette er litt forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Motsatt kan jeg komme med ett eksempel. På arbeidsplassen til min kjære er det ofte en ikke får pause i løpet av arbeidsdagen. En får da ikke tid til å spise. Dette pga underbemanning.
Vis hele sitatet...

Vel da er det faktisk opp til arbeidsgiver å ta rev i seilene. Folk som jobber full stilling må faktisk få i seg næring i løpet av arbeidsdagen og det er jo også regulert i arb.mil loven. Sjefen må rett og slett bare løse det, for dagens ordning er jo oppskriften på å få unormalt høyt sykefravær, ekstra høy turn over eller utbrente ansatte. Worst case, så får de faktisk bare stenge ned driften en halvtime til dagen, da tenker jeg sjefen raskt finner en løsning likevel.
Sist endret av _abc_; 18. mars 2021 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kommer som nevnt ann på arbeidsgiver. Man har vel "kun" krav på en halvtime matpause der hvor noen operer med betalt lunsj, og noen har ubetalt lunsj. Der jeg jobber nå har vi også såkalt 9 kaffe på morgenen. Men det er ikke alltid tid til og ta den 9 kaffen. Noe som er greit og siden den også fort taes igjen andre dager hvor det er rolig og man kanskje tar en kjapp kopp kaffe utenom eller to i løpet av dagen.
På der verste dagene er vi 2stk som ikke alltid har tid til lunsj pause heller da vi står gjennom dagen for og klare å få gjennom produksjonen.
Men alt i alt går det opp i opp med de rolige dagene når man heller kan ta en kjapp pause eller to imellom slagene istedenfor.
På de fleste arbeidsplasser jeg har vært på sier sjefene stort sett ikke noe på om man tar en kjapp 5 - 10 minutter utenom pausetider en gang iblant
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel da er det faktisk opp til arbeidsgiver å ta rev i seilene. Folk som jobber full stilling må faktisk få i seg næring i løpet av arbeidsdagen og det er jo også regulert i arb.mil loven. Sjefen må rett og slett bare løse det, for dagens ordning er jo oppskriften på å få unormalt høyt sykefravær, ekstra høy turn over eller utbrente ansatte. Worst case, så får de faktisk bare stenge ned driften en halvtime til dagen, da tenker jeg sjefen raskt finner en løsning likevel.
Vis hele sitatet...
Når det står mellom å spise og at mennesker skal slippe å ligge med urin og avføring på seg over lenger tid så er det utrolig mange som velger å ikke spise, for det strekker rett og slett ikke til.

Ja, utrolig nok så ender det med sykemeldinger. Men tror ikke de bryr seg for da går det av ett annet budsjett. Det er helt vanvittig hvordan ting henger sammen. Men det ender ofte i at de står der uten nok kvalifiserte på arbeidsplassen. Sykepleier er forsåvidt yrket her

Det er ofte det ikke er forsvarlig å drive.
Sist endret av FranZe; 18. mars 2021 kl. 18:31.
5 min pause pr time er ikke det samme som 5 min pause hver time. Så hvis du jobber 8 time så kan du ha pause fra arbeidet 40min lunsj på 30 min er ofte i arbeidsavtalen og da gjenstår 10 min til dassbesøk telefonsamtaler sko knytting og gå til og fra fartøyet som frakter deg til arbeidsplassen

Edit men jeg tror ikke det er noen regel om det i tillegg til lunsh, men det at alle snakker om fem minuttere kommer av at det er vanlig. Men de tar man bare uten å registrere det. Av og til er det greit og stå å henge og , bare ingen ser det
Sist endret av Bluesky_; 18. mars 2021 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jøss et kvarters pause i timen? Det er jo helt vilt. 1/4 av tiden har dere pause, pluss at dere får betalt lunchpause? Underlig at dere fortsatt har en jobb å gå til nesten. Nei en får vel forsøke å stå når en tross alt er jo på jobb. Arbeidsgiver betaler jo faktisk for den innsatsen. Kan ikke fatte at klubben har fått gjennomslag for et kvarters pause i timen pluss betalt lunch. En åtte timers dag er for dere da faktisk bare en femtimer og tretti minutters dag?
Vis hele sitatet...
Nå gjelder dette kun ca. 30 av et par hundre ansatte ved bedriften, men ja, jeg er enig i at det er helt vilt.
Og for å si det rett ut er det ikke noe vi har behov for heller etter at det er blitt investert hundrevis av millioner på automatisering i produksjonen så jeg ender som regel opp med å vinke avløseren videre.
Sist endret av Knask; 18. mars 2021 kl. 22:00.
Ja nå er vi jo ikke veldig konkurransedyktig generelt i produksjon, men på kraftkrevende produksjon så har vi jo fortsatt litt konkurranseevne grunnet strømprisene til industrien. Jeg er helt for organisering på jobb, at det er tariffer og avtaler. Men det må finnes en viss balansegang. Eller så skyter en fort seg selv i benet. Snakket en gang med en fyr som tidligere jobbet i "oljå". Han sa de etterhvert fikk presset opp lønn og turnus og goder mye fordi arbeiderne ble utnyttet i starten på oljeeventyret. Men da endte oljeselskapene med å kjøpe inn det meste av underleverandører og da ble det ikke like lukrativt som de hadde det før. Selv kjenner jeg ikke oljebransjen godt nok til å mene noe om akkurat det, men det viser vel litt at det må balanseres når det kommer til krav i arbeidsforhold. Ellers så tvinger det seg fram endringer, outsourcing eller at ting settes ut til underleverandører.

Bra det ikke gjelder hele arbeidstokken, for da kunne det blitt veldig kostbart for bedriften.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jøss et kvarters pause i timen? Det er jo helt vilt.
Vis hele sitatet...
Pøh. jeg har hatt jobber hvor vi jobbet max 20min i timen. Men da jobbet vi f*enmeg også. Old-school kjemisk industri
I min tidligere tid som "klubbleder" mener jeg å ha blitt fortalt at denne almennkjente regelen om 5 min hver time er noe som stammer fra gammelt av hvor gruve arbeidere hadde denne goden, hvordan der har kommet inn at den regelen gjelder/gjaldt alle vet jeg ikke.

Skal ikke stå 100% for denne gjenngivelsen men noe i den duren jeg ble fortalt fra forbundet mitt.
Sist endret av Yohoja; 18. mars 2021 kl. 23:11.
Jeg bæsjer alltid på jobb for å spare dopapir. En krone her og en krone der kan bli litt på året...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja nå er vi jo ikke veldig konkurransedyktig generelt i produksjon, men på kraftkrevende produksjon så har vi jo fortsatt litt konkurranseevne grunnet strømprisene til industrien.
Vis hele sitatet...
Vasskraft baby!
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg er helt for organisering på jobb, at det er tariffer og avtaler. Men det må finnes en viss balansegang.
Vis hele sitatet...
Dette har folk kjempet for, gitt livet sitt for.
Allikevel tar vi disse rettighetene nærmest for gitt i disse dager.

For å ta ett Norsk eksempel, vi skal bare 100+ år tilbake i tid i Sulitjelma
for å se hvor brutalt jævlig det kunne gå uten, og hvor viktig det er med fagforeninger.
Det er lett å miste fokus i vår tid når folk stort sett har det behagelig, men jeg
sender en tanke til de som sto i de gruvene, hver 1.Mai.
Jeg går i tog 1 mai. Og det gjør jeg av respekt for innsatsen fagforeningene har gjort for arbeideren i alle år. Jeg får nesten vondt i magen når jeg ser selskaper som driver med utnyttelse av mennesker, slavelønninger til utenlandsk arbeidskraft og veldig tvilsomme leieavtaler der arbeiderne må bo opp mot 10 mann på hvert rom slik at haiene kan skaffe seg ennå større andel av pengene fra fattige arbeidere.

Jeg reagerer kraftig når jeg utnyttelsen og alt jukset i transportbransjen. Ulovlig kabotasje. Falske papirer på last slik at utenlandske biler kan kjøre langt flere oppdrag i Norge enn loven tilsier. Slik at sjefene på toppen kan få større bonus. De undergraver jo faktisk også lønns og arbeidsvilkår for norske transportarbeidere. Og det koker over når jeg ser selskaper fra gamle østblokken bli fersket av snut, skatteetaten og hvem nå enn som var med på kontrollen når de avdekket omlasting, falske dokumenter og annet juks.Det rareste er jo det blir ikke reagert med bøter engang. De burde jo inndratt alt materiell og sittet på det til bøter var betalt også burde selskapene blitt nektet å drive næringsvirksomhet i Norge.

Så ja jeg er solidarisk. Men jeg klarer å se saken fra 2 sider. Og nå så jeg jo at det ble jobbet kun 3/4 tid minus lunchpause. Da burde kanskje klubben forsøke å heller fremme forslag om bedre tekniske løsninger som gjør at jobben kan utføres mer effektivt. For det hjelper ikke med klubb om bedriften ikke klarer å drive med overskudd. Vi har temmelig friske lønnskostnader i Norge. Og vi har en usedvanlig høy arbeidsgiveravgift. Sykelønnsordninger og arbeidsgiverperiode og mange fine ting. Vi må balansere på den lina med litt følelse, slik at det faktisk er mulig å drive virksomheten. Nå vet jeg ikke resultatmarginer, omsetning osv men jeg reagerte på at de hadde 1/4 pause pluss lunch. Og jeg undres på det er bærekraftig over tid.