Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2085
Kom over en diskusjon igår mens vi satt på lokalpuben, da en kamerat av oss som påstår å ha vært vakt i over 10 år (som forsåvidt også er lystløgner)
sier det at jeg som eier av et utested ikke kan bestemme hvem jeg vil ha inne i lokalet mitt, med mindre jeg har vaktbevis? og at jeg bare kan nekte han alkoholservering. jeg syntes dette hørtes helt tåpelig ut, og diskusjonen var igang.

er det ikke sånn at jeg som eier av et sted (enn måtte være kiosk, butikk, utested) kan selv bestemme hvem jeg vil ha der?

han klarte forøvrig også å si at det var offentlig eindom....?

kom gjerne med noen paragrafer, siden vi satt litt penger på det her
Eieren av utestedet bestemmer selv hvem som kan komme inn. Om han vil kan en 10 år gammel gutte sitte der å se på fotballkamp uten noe problem. Alkohol serveringen er forsåvidt som den alltid har vært 18 og 20 år.

Og forumet har en søkefunksjon..
Sist endret av Larsiii; 24. september 2011 kl. 11:07.
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Eieren av utestedet bestemmer selv hvem som kan komme inn. Om han vil kan en 10 år gammel gutte sitte der å se på fotballkamp uten noe problem. Alkohol serveringen er forsåvidt som den alltid har vært 18 og 20 år.

Og forumet har en søkefunksjon..
Vis hele sitatet...
Eieren kan selv bestemme hvem han vil slippe inn på stedet, det er riktig.

At han har lov til å slippe inn en 10 åring kommer helt an på hva slags standard lokalet har. Ved matservering er det greit frem til et visst klokkeslett (23.00?), ellers så må personer under 18 bortvises fra stedet.
ingen som har noen paragrafer å vise til? så jeg kan bli 10k rikere
Sitat av plexern Vis innlegg
ingen som har noen paragrafer å vise til? så jeg kan bli 10k rikere
Vis hele sitatet...
10k rikere, haha. Og du kaller kompisen din for lystløgner?
et utested er privat eiendom, ikkje offentlig, derfor kan eieren bestemme hvem som får og ikkje får vere der til en vær tid så lenge det ikkje krasjer med noen lover? aka 10 åring kl 2 på en lørdagsnatt?
mener det er noe sånt, ikkje helt sikker.
Alle privateide steder følger Diskrimineringsloven

Diskrimineringsloven:

Diskrimineringsloven forbyr forskjellsbehandling på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn, jf. loven § 4 første ledd.

Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse har som formål eller virkning at personer eller foretak på grunnlag som nevnt over blir behandlet dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon.

Det er forbudt å gi instruks om å diskriminere på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn, jf. diskrimineringsloven § 6 første ledd.

Dersom det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har skjedd diskriminering, skal det legges til grunn at diskriminering har funnet sted, hvis ikke den som er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller ytringen sannsynliggjør at det likevel ikke har skjedd diskriminering, jf. diskrimineringsloven § 10.

En påstand om diskriminering er ikke nok til at ombudet kan konkludere med at det er ”grunn til å tro” at diskriminering er skjedd. Påstanden må støttes av andre opplysninger eller sakens omstendigheter for øvrig.



Her er et eksempel på hva du spør om
Sist endret av FarmerJoe; 24. september 2011 kl. 11:40.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Eieren kan selv bestemme hvem han vil slippe inn på stedet, det er riktig.

At han har lov til å slippe inn en 10 åring kommer helt an på hva slags standard lokalet har. Ved matservering er det greit frem til et visst klokkeslett (23.00?), ellers så må personer under 18 bortvises fra stedet.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer i generelle tilfeller, men det er ingen problem for eier å slippe inn på pub eller bar der det er aldersgrense over atten, dersom vedkommende blir passet på av en myndig person. Det er riktignok eier som får problemer om sjenkekontrollen ser at den mindreårige nyter alkoholholdig drikke.
Det var en tråd wayback, om en som ble kastet ut siden han satt i russeboksa..
så det er privat eindom og han kan kaste ut hvem han vill
Sitat av plexern Vis innlegg
ingen som har noen paragrafer å vise til? så jeg kan bli 10k rikere
Vis hele sitatet...
Kan vise deg hvis jeg får 5 av dem
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kan vise deg hvis jeg får 5 av dem
Vis hele sitatet...
Og jeg kan bekrefte det hvis jeg får 2.
Du kan få trøbbel om du kaster ut noe annet enn enn etnisk norsk hvit kvinne med Norske foreldre.
kvinnen bør også være ikke troende.

Diskrimineringsloven fungerer feil vei ser du
det er ingen aldersgrense på norske puber, men man skal kunne bevise at man har kontroll på at personer under 18/20 ikke konsumerer alkohol.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Og jeg kan bekrefte det hvis jeg får 2.
Vis hele sitatet...
1
.............