Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1440
Er salt vanndrivende siden man blir tørst av å spise det?

Jeg har dessuten en misstanke om at det gir plager i form av ømme og stive muskler dvs. såkalte hekseskudd med etterfølgende muskelstramminger. Kan det stemme?
Sist endret av Lauritz; 17. juli 2021 kl. 05:00.
Da skal du spise ekstremt mye salt. På grensen til å sniffe eller skyte det.
Tette blodårer og du blir også dehydrert
Sist endret av Pillefreak; 17. juli 2021 kl. 05:44.
Ikke vanndrivende, men dehydrerende som Pillefreak nevner.
For mye salt kan gi hodepine, frekvent urinering, tørsthetsfølelse hele tiden, hevelser, dårlig søvn, høyt blodtrykk og litt andre diverse.
Kroppen din trenger 1,5 gram salt om dagen, den takler ca 5 gram, vi spiser i snitt 7gram.

Og du kan få alle plagene nevnt. Det er lurt å unngå for mye salt
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei, vanndrivende stoffer øker mengden væske og salter som skilles ut av nyrene. Det salt gjør er at det løser seg opp i vannet, og kroppen trenger at denne balansen er innenfor visse verdier: For mye vann og lite salt så får man Hyponatremi, celler sprekker rett å slett for de har ikke den saltbalansen de er laget for å leve i, nyrene dine vil feile og man kan dø.
For mye salt vil blodtrykket øke, man kan få risiko for hjerneslag, hjerteinfarkt etc. Tørstheten kommer fordi kroppen din sier i fra at du har for mye salt i kroppen og trenger mer vann for å opprettholde balansen.


Det er ingen link mellom saltnivåer og hekseskudd (lumbago) som jeg kan finne på stående fot nå. Lumbago kan ha flere årsaker, alt fra skiver i ryggvirvelen har fått skade/glir ut, betennelse i sener/muskler fra fysisk aktivitet men det er lite som er konkret: saker er ofte forskjellig fra hverandre. Man kan vel egentlig kalle det en livsstilsykdom: Det virker som om årsaken er "uvettig" bruk av ryggen, f.eks sitte stille lenge og så løfte noe tungt fra bakken i en dum stilling (alltid løft med beina folkens, ryggen skal være rett).

Det eneste som ser ut til å hjelpe preventivt er rett type trening: vanlige gåturer i skog og mark er vidundermiddel for smerter i korsryggen, det varierte underlaget sørger for at alle musklene der nede får rørt godt på seg i et rolig tempo.
Sist endret av Dodecha; 17. juli 2021 kl. 12:53.
Undersått
I tillegg til det dodecha skriver så kan rygghev være en god øvelse for å styrke ryggen.
Legg deg på en matte på gulvet, og løft overkropp og bein og hold, slipp ned, og repeter.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Salt er "vanndrivende" på en indirekte måte. For mye salt må ut av kroppen som Dodecha er inne på, men nyrene får ikke salt ut av omløpet uten å bruke vann i tillegg - om ikke annet må saltet løses opp i noe.
Trådstarter
Sitat av sprett Vis innlegg
I tillegg til det dodecha skriver så kan rygghev være en god øvelse for å styrke ryggen.
Legg deg på en matte på gulvet, og løft overkropp og bein og hold, slipp ned, og repeter.
Vis hele sitatet...
Den øvelsen er bare en av flere yoga-øvelser jeg utfører daglig. Muligens kan det være at jeg tar for mange repetisjoner på enkelte av disse øvelsene, eller i for raskt tempo slik at jeg får smerter pga. det.
Jeg får drøye poser under øynene og litt oppblåst fjes dagen derpå om jeg spiser mye saltholdig mat.