Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1597
Hvorfor er man generelt mer liberal på de fleste områder i Norge iforhold til USA men akkurat med rusmidler så er USA mer liberal enn Norge?
Dette tror jeg stammer fra ulikheter når det gjelder hva en prioterer som viktig i de ulike samfunnene.

Her i USA er det veldig stort fokus på individuell frihet. Hvis noen har lyst til å gjøre noe, skal den personen ha lov til å gjøre det uavhengig av hva andre tenker, mener, og ikke minst uavhengig av staten. I Norge er det større fokus på at lovverk skal sørge for det beste for alle i samfunnet, med mindre fokus på individuell frihet. Norge sin fremgangsmåte er liberal når det kommer til slike sosiale faktorer som du gjerne tenker på, feks lav sosial ulikhet. Samtidig er Norge dermed mindre liberal når det kommer til det som prioriterer individuell frihet, feks retten til å ha våpen, å bruke rusmidler etc.

Et annet eksempel er at jeg fikk ta førerkortet her for litt over $30 totalt (kravet for lappen bestod totalt av å kjøre rundt noen kjegler på en parkeringsplass). Dette er fordi en her prioriterer den individuelle retten til å kjøre bil. Det skal være så lite byråkrati som mulig for å hindre meg i å ta førerkortet. I Norge derimot prioriterer man hva som er best for hele samfunnet, nemlig at det kreves at jeg er en god sjåfør før jeg kan kjøre bil rundt andre mennesker.
Sist endret av En deling; 13. juli 2021 kl. 19:47.
Dette med individuell frihet er en faktor, og at arbeiderbevegelsen her til lands tradisjonelt sett har hatt et noe puritansk syn på rekreasjonell rus generelt. Vi fikk kabel-tv i 1985 liksom, og fargefjernsyn var en prøveordning her i landet fram til 2002 eller noe sånt, noe som kan sies å være ganske lenge. Med alt dette i bakhodet får man den dissonansen flere og flere nå begynner å innse at er et faktum.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Dette med individuell frihet er en faktor, og at arbeiderbevegelsen her til lands tradisjonelt sett har hatt et noe puritansk syn på rekreasjonell rus generelt.
Vis hele sitatet...
Det puritanske, eller mer presist pietistiske, synet på rus hadde sine gode grunner. Alkoholisme var et helt enormt problem rundt i Bygdenorge på den tiden. Alle organisasjoner med noe sosial ansvarlighet fremmet avhold. Det er nok mye moral som henger igjen fra det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som er litt merkelig er at ingen nevner størrelsen på USA. Det er godt over tre hundre millioner innbyggjarar. Dei har 10 millioner kvadratkilometer.

På veldig mange område er ikkje USA eitt land. Joda, dei har ein føderal stat, som definerer eit sett føderale reglar, som gjeld for heile USA. I tillegg har delstatane relativt vide fullmakter til å vedta lover som gjeld i delstatane. Du har djupt konservative delstatar, og du har ekstremt liberale delstatar - og alt i mellom.

Det er alt for eindimensjonalt å sei at USA er meir liberalistiske til rus enn Noreg. T.d. har du dry counties, der alkoholomsetning er forbode - eit fenomen eg ikkje har registrert her til lands - eller i Europa generelt. Dei har 21 års aldersgrense på alkoholkjøp; Europa (og Noreg) har stortsett 16 eller 18.

Så det korte svaret er at spørsmålet er feil. For det vi høyrer om er liberale delstater som legaliserer hasj, ikkje dry counties - som har vore tørrlagde gjerne i årtier.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det puritanske, eller mer presist pietistiske, synet på rus hadde sine gode grunner. Alkoholisme var et helt enormt problem rundt i Bygdenorge på den tiden. Alle organisasjoner med noe sosial ansvarlighet fremmet avhold. Det er nok mye moral som henger igjen fra det.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Og det er gjerne grunnen til at du har dry counties i USA framleis.
Sist endret av vidarlo; 13. juli 2021 kl. 20:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det puritanske, eller mer presist pietistiske, synet på rus hadde sine gode grunner. Alkoholisme var et helt enormt problem rundt i Bygdenorge på den tiden. Alle organisasjoner med noe sosial ansvarlighet fremmet avhold. Det er nok mye moral som henger igjen fra det.
Vis hele sitatet...
Haha, der gikk det litt unna med begrepsbruken! Klar over det, men jeg synes ofte vi her i Norge har noen hull/generell vegring mot alt som er nytt om det lyder litt for eksotisk/ikke er noe som noen her har kommet på, men ved nærmere ettertanke er vel det ganske symptomatisk for de fleste land, Norge eller Burkina Faso.
Sist endret av equimanthorn; 13. juli 2021 kl. 21:08.
Vidarloo har helt rett, "USA" er omtrent like presist som "Europa". Det som virkelig samler USA er vel fokuset på personlig frihet og ansvar. Det og religion, "amerikanere" er et dypt religiøst folk.
Jepp, dette med at USA er så diverse er det i grunn rart en så USA-fan som meg overså. Det er jo også kronargumentet til en rekke amerikanere når gratis helsehjelp kommer på banen. Ja men i Skandinavia så er de mye likere enn oss, det vil ikke funke her. Og jaggu, en tidligere AUF-leder brukte akkurat den samme argumentasjonen for et par år tilbake når det gjaldt hvorfor en eventuell rusreform ikke ville funke her.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Haha, der gikk det litt unna med begrepsbruken! Klar over det, men jeg synes ofte vi her i Norge har noen hull/generell vegring mot alt som er nytt om det lyder litt for eksotisk/ikke er noe som noen her har kommet på, men ved nærmere ettertanke er vel det ganske symptomatisk for de fleste land, Norge eller Burkina Faso.
Vis hele sitatet...
Tror ikke vi er verre på frykt for det nye enn andre, men vi har vært et relativt egalitært og homogent samfunn. Det er mye bra med det, men det påvirker kanskje hvor mye det koster å skille seg ut.
@*pi: Enig, Norge er en "monokultur" på godt og vondt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Tror ikke vi er verre på frykt for det nye enn andre, men vi har vært et relativt egalitært og homogent samfunn. Det er mye bra med det, men det påvirker kanskje hvor mye det koster å skille seg ut.
Vis hele sitatet...


Der er du inne på kjernen i det jeg ser på som Norges eneste drawback. Litt kjedelig å dra fram Janteloven kanskje. Jeg synes i grunn den alltid har vært et verktøy som har satt på plass folk som i noen miljøer kanskje har fått litt mye opmerksomeht, men etter som jeg er blitt eldre og ikke bare har tatt alt hva mine barndoms helter sa for god fisk lengre så føler jeg den er ganske sentral i livene våre like vel. Satt litt på spissen, men man må ofte hjemme seg bak mer genuine kulturelle eksempler med å inkludere Staysman som ler i bakgrunn og er jovial for ikke å få "tror han er noe"-stempelet. Jeg opplever i alle fall at Norge stort sett alltid er bakpå når det kommer til sånne ting. Men jau jau, julematen vår er helt nydelig, velferdsstaten like så, for å nevne to helt vilkårlige ting av mange som får meg til å tenke at det kunne vært langt verre.
USA har mange uteliggere, og har ikke NAV slik som i Norge. Det finnes dermed et tonn med for-argumenter med tanke på rusmidler i USA, som ikke kan tas i bruk i Norsk politikk.
Sist endret av itori123; 13. juli 2021 kl. 22:00.
Det er også verdt å nevne at hippiekulturen var svært utbredt i spesielt de vestlige delene av USA, som har påvirket samfunnet sin oppfattelse av cannabis over lang tid. Foruten spesielt religiøse/landlige strøk er det svært vanlig å bruke cannabis i alle aldre. Kjenner personlig flere pensjonister som daglig røyker cannabis her, og jeg kjenner omtrent ingen på min egen alder her som ikke røyker (20-årene). Personlig har jeg møtt svært få nordmenn over 40 år som bruker cannabis.

Dette har ført til at samfunnet har fått seg god tid til å bli kjent med cannabis, samt latt folk observere at det stort sett går fint med de aller fleste som røyker. I Norge kan jeg tenke meg at cannabis er et litt nyere og mindre utbredt rusmiddel, som blant annet har gjort at negative holdninger til cannabis har fått større spillerom til å vedvare.
Sist endret av En deling; 14. juli 2021 kl. 02:51.
Ja det vil jeg absolutt tro, politiet for å nevne en instans har lenge drevet en kamp mot at sannheten skal frem i form av forskning, prøvd å sette en stopper for bruk av legaliseringssymboler ute på byen og foreslår dermed at man kan nektes servering på utesteder om man bærer et legaliseringssymbol, kalt tungt narkomane for hester, generelt en skikkelig kjiping som baserte hele sitt virke på å a en helomvending og gønne på ekstra med å lage så mye faenskap som mulig trolig som følge av et nokså krenket ego. Kompis av meg jobber i Røverradionen prøvde å få et intervju/debatt med han i lys av at den tullete organisasjonen hans berettiget kom i søkelys. Han trakk seg, gitt Tydeligvis koster å være den norske ekvivalenten til Vic Machie.

Edit: de har gjort det motsatte, de skyr forskning som pesten. Man klager over altrightgutta ikke klarer å tilegne seg noen som helst info men mange av de gutta her lider mye av samme problematikk.
Sist endret av equimanthorn; 14. juli 2021 kl. 03:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.