Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5114
Hei,

Nå har det skjedd igjen, hadde helt glemt den jævla glitchen i matrix'en:

AAP og dagpenger blir beregnet på bakgrunn av hva den enkelte melder inn på meldekortet hver 14. dag, og når meldekortet blir sendt inn. Utbetalingen skjer 2-3 dager etter innsending. Forutsatt at du sender inn meldekortet til rett tid, så vil du to ganger i året få utbetalt AAP tre ganger på én måned. I de månedene vil du ikke få bostøtte, fordi inntekten din er for høy. ,

Jeg spør dumt nå, men når eg snakket med en som angivelig kan sånt, fremla hun det som at det ikke ville hjelpe å bevisst vente med å sende meldekort månedene denne problemstillingen er aktuel. Dette kan ikke stemme, tenkte jeg, og syntes det var kjipt at det var så lenge til jeg fikk bevist hvor rett jeg har. Men nå gikk jo det til helvete, siden jeg ikke kommer til å tillate meg selv fortsatt eksistens om jeg er på NAV neste år. Hvis jeg hadde vært litt mindre retardert og litt mer forutseende, hadde jeg jo bare forskjøvet siste utbetaling forhenværende måned, slik at universets likevekt gjenopprettes. Right?

Er nysgjerrig på om andre har erfaring rundt dette - og ikke minst hva folk tenker om at dette ikke er å regne som en 'feil' man kan klage på og få utbedret. Det er jo bare en kuriositet som oppstår fordi skatteetaten bruker "økonomimnd" (30 dager), så man teknisk sett får 3 utbetalinger i én måned - med 1 utbetaling den neste (eller var det den før?).

Altså hvis man er en minsteinntektfamilie og avhenger helt av disse pengene, får man jo en skikkelig smell, der man mister 25% av minste livsgrunnlag. Det er tross alt snakk om de aller mest vanskeligstilte av oss som mottar dette her. (Også meg da).

Gir det mening at det er sånn? Gir det mening at dette bare er akseptert som utilsiktet kuriositet? Som når flyet er kansellert pga været?

Eller blir det litt som å skulle ut å reise 1.mars, men nektes ombordstigning fordi du har en flybillett fra skatteetaten datert 30.februar?

EDIT; kuriositet var ikke et særlig bra ord, tenkte jeg, første gang jeg skrev det. Hva jeg tenkte de 4 neste gangene, vites ikke, men ja. Ikke vits å påpeke mine semantiske sidesprang.
Sist endret av Tøffetom; 27. juni 2021 kl. 11:58.
Hva er det egentlig du lurer på? Er ikke veldig godt kjent med the inner workings hos NAV sånn i utgangspunktet, da.
Har hørt om greia, men aldri hørt om noen som har testet å vente slik at tredje utbetaling skjer senere (inn i neste mnd).
Burde jo kunne funke, men ikke sikkert heller.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hei,

Nå har det skjedd igjen, hadde helt glemt den jævla glitchen i matrix'en:

AAP og dagpenger blir beregnet på bakgrunn av hva den enkelte melder inn på meldekortet hver 14. dag, og når meldekortet blir sendt inn. Utbetalingen skjer 2-3 dager etter innsending. Forutsatt at du sender inn meldekortet til rett tid, så vil du to ganger i året få utbetalt AAP tre ganger på én måned. I de månedene vil du ikke få bostøtte, fordi inntekten din er for høy. ,

Jeg spør dumt nå, men når eg snakket med en som angivelig kan sånt, fremla hun det som at det ikke ville hjelpe å bevisst vente med å sende meldekort månedene denne problemstillingen er aktuel. Dette kan ikke stemme, tenkte jeg, og syntes det var kjipt at det var så lenge til jeg fikk bevist hvor rett jeg har. Men nå gikk jo det til helvete, siden jeg ikke kommer til å tillate meg selv fortsatt eksistens om jeg er på NAV neste år. Hvis jeg hadde vært litt mindre retardert og litt mer forutseende, hadde jeg jo bare forskjøvet siste utbetaling forhenværende måned, slik at universets likevekt gjenopprettes. Right?

Er nysgjerrig på om andre har erfaring rundt dette - og ikke minst hva folk tenker om at dette ikke er å regne som en 'feil' man kan klage på og få utbedret. Det er jo bare en kuriositet som oppstår fordi skatteetaten bruker "økonomimnd" (30 dager), så man teknisk sett får 3 utbetalinger i én måned - med 1 utbetaling den neste (eller var det den før?).

Altså hvis man er en minsteinntektfamilie og avhenger helt av disse pengene, får man jo en skikkelig smell, der man mister 25% av minste livsgrunnlag. Det er tross alt snakk om de aller mest vanskeligstilte av oss som mottar dette her. (Også meg da).

Gir det mening at d
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er ubeleilig, men jeg syntes det er mye værre når folk må gå flere måneder uten noen ting mens de er i mellom jobber enten på grunn av oppsigelse, eller firkantede regler og beregninger i systemet + forskyving av lønn.

Hvis du ikke søker betalende yrker, men heller satser på et droneprosjekt som straks er ferdig i minst et og et halvt år, om ikke lenger så blir det litt for dumt å skulle kverke deg selv over NAV.

Men sist jeg nevnte dette som et tips jeg brant inne med til folk i din situasjon svarte du
Knert - om jobbtips... Dette er så rart, men det trigger meg skikkelig. Akkurat som når troll slenger dritt og ber meg komme meg på uføretrygd. Enda jeg selv ikke har noen som helst fordommer mot "idiotyrker" eller menneskene som besitter dem. Jeg har fått en eller annen syk fiksering på profesjonell anerkjennelse. Med en gang folk gir uttrykk for noe annet enn at jeg er en høyt utdannet, svært kapabel ingeniør, er det som om hele verden min raser sammen for et øyeblikk.

Det gir virkelig ingen mening. Store, alvorlige, reelle ting som skjer i livet og som burde gå skikkelig inn på meg preller av, men med en gang noen undergraver min kompetanse innen robotikk og AI - *snap*.

Drev å diskuterte med psykologen her muligheten for å diagnostiseres med "blandet personlighetsforstyrrelse", da det gir meg tilbud om et solid behandlingsopplegg etter endt behandling (utover ukentlige timer poliklinisk altså). Var selvfølgelig dypt uenig osv, men jeg tror faen jeg trenger det.

Selvfølgelig var det klønete formulert å snakke om drømmejobben, det blir selvsagt ikke det. Men det blir definitivt ikke minstelønn - jeg er tross alt i besittelse av ekstremt verdifull kompetanse. Å få jobb er ikke noe problem, men det burde virkelig ikke være et problem for meg at andre mener noe annet..
Vis hele sitatet...
Har du endret tanke rundt dette nå, eller er du fortsatt nødt til å bli ansett som en med høy robotikk og AI kompetanse for å befinne deg i arbeidslivet? For meg virker det som en syk fiksering som kan risikere å ødelegge alt for deg.

Det er jo for det meste bare én sikker måte å komme seg vekk fra NAV hælvette. Du sier selv at å få jobb ikke er noe problem, kan du bevise det for deg selv og oss? At du kan holde en enkel jobb over tid? Om så bare et "idiotyrke" som du kalte det?
Sist endret av knert1; 28. juni 2021 kl. 14:52.
Såpekoker av rang
Opplevde akkurat det samme i sin tid. Var helt avhengig av den bostøtta, og plutselig ble den månedlige søknaden underkjent.
Jeg begriper ikke hvorfor de ikke koordinerer dette bedre og at Husbanken ikke kan ta høyde for dette avviket. Det hjelper ikke engang å klage, de sier bare "sorry, vi kan ikke gjøre noe".
Bare som et eksempel. 7000,- er hva du får utbetalt hver 14. dag i AAP, 2.000,- er bostøtten.

7000 + 7000 + 2000 = 16.000
7000 + 7000 + 2000 = 16.000
7000 + 7000 + 2000 = 16.000
7000 + 7000 + 7000 + 2.000,- = 23.000,-
7000 + 7000 = 14.000

De fleste månedene får du utbetalt 16K. Men to ganger i året får du utbetalt 23K, og påfølgende måned 14K. Du kan vel skape litt mer forutsigbarhet selv da, hold av 2K av de 23 til neste måned. Tada! Staten er teit, nav kan brenne, helvetes husbanken - blabla bla. Alle andre sitt ansvar, ikke ditt.

Før husbanken begynte å legge til grunn hva du har i inntekt hver måned så gjorde de heller en sjekk mot neste års skattemelding med det resultatet at det ble sent ut gigantiske krav om tilbakebetaling- fordi folk ikke klarer å ta ansvar å melde i fra om at «hei- jeg har fått meg ekstrajobb så har ikke rett på bostøtte lenger». Er det mer forutsigbart da? Eller for å formulere meg anerledes- er det noe mer fellesskapet kan gjøre for å sy enda mykere puter under armene dine?
Aldri hørt om denne glitchen før.. Sitter på arbeidsavklaringspenger selv atm.. Men klarer ikke helt å se løsningen på problemet du sikter til, for om man forskyver den ene utbetalingen av AAP denne måneden du skulle så vil det vell like gjerne bli 3 utbetalinger måneden etter? Som igjen skaper problemet på nytt. Slik at jeg ser ikke helt hvordan denne "glitchen" her skal fungere
Såpekoker av rang
Sitat av eXplode Vis innlegg
Bare som et eksempel. 7000,- er hva du får utbetalt hver 14. dag i AAP, 2.000,- er bostøtten.

7000 + 7000 + 2000 = 16.000
7000 + 7000 + 2000 = 16.000
7000 + 7000 + 2000 = 16.000
7000 + 7000 + 7000 + 2.000,- = 23.000,-
7000 + 7000 = 14.000

De fleste månedene får du utbetalt 16K. Men to ganger i året får du utbetalt 23K, og påfølgende måned 14K. Du kan vel skape litt mer forutsigbarhet selv da, hold av 2K av de 23 til neste måned. Tada! Staten er teit, nav kan brenne, helvetes husbanken - blabla bla. Alle andre sitt ansvar, ikke ditt.

Før husbanken begynte å legge til grunn hva du har i inntekt hver måned så gjorde de heller en sjekk mot neste års skattemelding med det resultatet at det ble sent ut gigantiske krav om tilbakebetaling- fordi folk ikke klarer å ta ansvar å melde i fra om at «hei- jeg har fått meg ekstrajobb så har ikke rett på bostøtte lenger». Er det mer forutsigbart da? Eller for å formulere meg anerledes- er det noe mer fellesskapet kan gjøre for å sy enda mykere puter under armene dine?
Vis hele sitatet...
Har du vært i det systemet der eller bare synser du frem to streker under svaret? Det er mange år siden jeg satt med denne problematikken og minnet er riktignok ikke ferskt, men man får ikke 7000 kroner ekstra aka 21.000 to ganger i året. Du får to utbetalinger beregnet til hver måneds utgifter, det vil si at du kun får 7000 neste måned før utbetalingene på nytt gjevnes ut som de pleier. Jeg hadde full bostøtte, så jeg fikk ikke noe mer bostøtte selv om jeg bare fikk 7000 neste måned.

En gang i året var ekstra ille, da Juni kom og man egentlig skulle fått en litt romsligere utbetaling via skattelette. Jeg fikk som regel igjen på skatten, et beløp tilsvarende 2500 under ordinær stønad. NAV valgte da å ikke betale ut stønad i det hele tatt da de mente skatteoppgjøret+bostøtte utgjorde samme sum jeg normalt ville fått, altså med skattetrekk. Husbankens utregning regnet derimot med full skattefri utbetaling fra NAV pluss skatt tilgode og avslo dermed bostøtten. Så jeg satt igjen med mindre enn jeg hadde hatt noen gang hele året, i en periode som for alle andre var ekstra romslig. Det nytta ikke å prate med noen av de, de bare pekte på hverandre. Snakk for deg sjøl og kom ned fra din høye hest.
Sist endret av monoid; 29. juni 2021 kl. 04:47.
Hei!
@monoid, er du sikker på at du har gått på AAP og ikke sosialstønad?

Jeg har aldri vært borti at NAV stopper enkelte utbetalinger av AAP fordi du har forventet høyere inntekt en enkelt måned. Slikt gjør de ved sosialstønad da det er en behovsprøvd stønad. Samtidig forstår jeg ikke hvordan du får til å bare få en utbetaling i løpet av en måned. AAP utbetales hver fjortende dag, og du vil derfor alltid treffe to utbetalingsdatoer i løpet av en måned. Enkelte måneder vil du, med fjorten dagers intervall kunne treffe 3 datoer for utbetaling innenfor samme måned. Dem som hadde utbetaling først i mai har med fjorten dagers intervall fått utbetalt 3., 17. og 31. mai.

Husbanken beregner ikke et estimat over hva du vil komme til å få i inntekt og gir avslag basert på det. De går ut ifra faktisk rapportert inntekt og betaler bostøtte etterskuddsvis neste måned. Derfor vil du kunne få bostøtte i mai som gjelder for inntekt i april, men ikke i juni da du vil overstige inntektsgrense for mai måned. Du vil likevel uansett treffe to intervaller. Du får dermed litt mindre denne denne mnd enn vanlig, men likevel mye mer forrige måned.
Såpekoker av rang
Jeg gikk på AAP i nesten seks år og var ikke over på sosialstønad før jeg var i en helt annen livssituasjon der ingenting av dette var noe problem lenger. Man skal gi beskjed til NAV dersom man får inntekt ved siden av AAP og er den høy nok så trekker de deg. Jeg går ut i fra at de innhentet opplysninger fra skatteetaten og trakk deretter.

Man får to utbetalinger beregnet til hver måned, intet mer, intet mindre. En sjelden gang faller første av to utbetalinger helt i ytterkant av forrige kalendermåned og kommer dermed med i Husbankens utregning. Som NAV selv advarer brukerne om, sitert av OP, vil man dermed ikke få bostøtte beregnet. Jeg mistet da i underkant av 3000 kroner selv om NAV totalt sett betaler det de alltid har gjort. Den andre utbetalingen, altså månedens første, skjedde ca. i midten og sent nok til at den stod alene. Så kom en ny måned, utbetalingen skjedde helt i starten og jeg var back on track.
Jeg hadde forøvrig fritak fra meldekort, så utbetaling skjedde så raskt systemet tillot det.
Jeg forstår ikke helt hvordan du får dette til å gå opp. Frekvensen på AAP-utbetalinger er den samme uavhengig hvor mange som kommer i løpet av en måned. AAP utbetales hver fjortende dag. Jeg forstår ikke hvordan du skal klare å motta kun en utbetaling i løpet av en måned.
Selv om du måtte få utbetaling 31 januar er februar måned akkurat lang nok til å klare å motta utbetaling 14. og 28. Det er jo nettopp fordi månedene veksler mellom 30 og 31 dager at selve datoene for utbetaling forandres, men perioden på 14 dager er likevel kort nok til å alltid treffe minst to ganger i løpet av en måned.

Har du eksempler på faktiske måneder som er for korte til å rekke over 2x14 dager?

Selv her i Februar 2028 med utbetaling 31. Januar vil du få utbetalt AAP tre ganger i Februar, fordi den betales på ukesbasis og ikke måned:
Sitat av Arbeidende kapital Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt hvordan du får dette til å gå opp. Frekvensen på AAP-utbetalinger er den samme uavhengig hvor mange som kommer i løpet av en måned. AAP utbetales hver fjortende dag. Jeg forstår ikke hvordan du skal klare å motta kun en utbetaling i løpet av en måned.
Selv om du måtte få utbetaling 31 januar er februar måned akkurat lang nok til å klare å motta utbetaling 14. og 28. Det er jo nettopp fordi månedene veksler mellom 30 og 31 dager at selve datoene for utbetaling forandres, men perioden på 14 dager er likevel kort nok til å alltid treffe minst to ganger i løpet av en måned.

Har du eksempler på faktiske måneder som er for korte til å rekke over 2x14 dager?

Selv her i Februar 2028 med utbetaling 31. Januar vil du få utbetalt AAP tre ganger i Februar, fordi den betales på ukesbasis og ikke måned:
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Man får alltid minst to utbetalinger pr måned. Men to ganger i året faller utbetalingene slik at man får tre utbetalinger innen én og samme måned. Da får man reduksjon i bostøtten påfølgende måned fordi man har har for høy inntekt i den forrige hvor man også fikk bostøtte.
Såpekoker av rang
Jeg forstår det heller ikke og jeg forstod det heller ikke den gangen. Jeg levde helt på krona og hadde ca. 3000 kroner mindre enn vanlig på grunn av dette. Sleit følgelig med å betale regninger og ble fratatt strømmen hver gang dette skjedde og måtte be familie om hjelp. Det vet jeg. Hadde jeg fått en hel utbetaling ekstra hadde jeg jublet høyt selv om jeg mistet bostøtte.

Én ting er å sitte på utsiden og se inn på det som skal være et velfungerende system og si "sånn her funker det". En annen ting er å sitte midt i det og deale med alle de rariteter og kjepper som NAV setter i hjulene annenhver måned enten det er utbetalinger som ikke kommer når de skal, møter som blir avlyst eller viktige innsendte papirer som blir borte på kontorene deres.

Jeg har intet mer å bidra med.
Sitat av eXplode Vis innlegg
Du misforstår. Man får alltid minst to utbetalinger pr måned. Men to ganger i året faller utbetalingene slik at man får tre utbetalinger innen én og samme måned. Da får man reduksjon i bostøtten påfølgende måned fordi man har har for høy inntekt i den forrige hvor man også fikk bostøtte.
Vis hele sitatet...
Nettopp!
Jeg misforstår ikke. Det jeg ikke forstår er hvordan

Beklager å poste to ganger. Mobilen lever eget liv. Den publiserte innlegget med en gang, og fikk ikke redigert etterpå.
Sitat av eXplode Vis innlegg
Du misforstår. Man får alltid minst to utbetalinger pr måned. Men to ganger i året faller utbetalingene slik at man får tre utbetalinger innen én og samme måned. Da får man reduksjon i bostøtten påfølgende måned fordi man har har for høy inntekt i den forrige hvor man også fikk bostøtte.
Vis hele sitatet...
Nettopp!
Jeg misforstår ikke. Det jeg ikke forstår er hvordan monoid mener å få en enkelt utbetaling i løpet av en måned, ettersom utbetalingen skjer hver fjortende dag - og selv i årets korteste måned er man garantert to utbetalinger.

AAP utbetales hver fjortende dag. Det beregnes ikke i forhold til en måneds inntekt, hvorpå det legges inn trekk neste måned for å utligne det - slik monoid legger frem.
Sist endret av Kierkegaard; 29. juni 2021 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Såpekoker av rang
En eventuell andre utbetaling samme måned er ment som første utbetaling for neste måned igjen. Det er ikke penger man kan/bør bruke til utgifter i den måneden de betales ut. Sånn var det i hvert fall dengang.
@monoid Du må nesten forsøke å forklare med andre ord hva du egentlig mener. Jeg forstår helt ærlig ikke helt hvor du vil hen.

AAP utbetales hver fjortende dag. De pengene du måtte få i slutten av en måned er ment å vare de neste fjorten dagene. Hvordan du disponerer disse pengene for å få betalt utgiftene dine er opp til deg. Det er ikke ment som noe annet enn å være neste utbetaling i en lang rekke utbetalinger med en frekvens på hver fjortende dag.
Det virker som at dere er enig, men ikke helt forstår hverandre.

F.eks:
Du får en utbetaling den 31.
Da er neste utbetaling den 14. og så den andre utbetalingen samme måned 28.
Usikker på når bostøtten utbetales, men la oss si den 15. hver mnd.

Når du måneden før fikk 3x utbetaling, så er det fremdeles utbetalingen den 31. og 14. som skal dekke regningene dine inneværende måned. (Si at forfall er den 20.)
Når du da ikke mottar bostøtte den måneden, så mangler du X antall tusen for å få dekket inn alle dine utgifter den måneden - tilsvarende summen på bostøtten. Og du må leve på fattigdomsgrensen / låne penger frem til du får neste utbetaling den 28. - 8 dager etter forfall.


Dette lar seg naturligvis løse ganske enkelt: 1. Du flytter alle regninger til slutten av måneden. eller 2. Du sparer opp litt penger slik at du har en buffer til å dekke slike måneder.

Bufferen trenger ikke å være på mer kroner enn det bostøtten er på, så det bør være oppnåelig for de fleste å kunne ha liggende på konto, om det er et snev av selvkontroll å spore.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det virker som at dere er enig, men ikke helt forstår hverandre.

F.eks:
Du får en utbetaling den 31.
Da er neste utbetaling den 14. og så den andre utbetalingen samme måned 28.
Usikker på når bostøtten utbetales, men la oss si den 15. hver mnd.

Når du måneden før fikk 3x utbetaling, så er det fremdeles utbetalingen den 31. og 14. som skal dekke regningene dine inneværende måned. (Si at forfall er den 20.)
Når du da ikke mottar bostøtte den måneden, så mangler du X antall tusen for å få dekket inn alle dine utgifter den måneden - tilsvarende summen på bostøtten. Og du må leve på fattigdomsgrensen / låne penger frem til du får neste utbetaling den 28. - 8 dager etter forfall.


Dette lar seg naturligvis løse ganske enkelt: 1. Du flytter alle regninger til slutten av måneden. eller 2. Du sparer opp litt penger slik at du har en buffer til å dekke slike måneder.

Bufferen trenger ikke å være på mer kroner enn det bostøtten er på, så det bør være oppnåelig for de fleste å kunne ha liggende på konto, om det er et snev av selvkontroll å spore.
Vis hele sitatet...
Skulle likt å se seg deg på AAP

Tror du det står på selvkontrollen når det ikke går å overleve på minstetrygd?

Hvis du svarer ja på det, så vet jeg svaret på neste spørsmål:

Har du noensinne overlevd på minstetrygd?

Bufferkonto du liksom. Hvor mye burde settes inn på BSU da?