Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5128
Lurer på objektive fakta. Alle Fanta er jo objektive men ja..

stemmer det at det var en massiv økning i selvmord etter at ari behn skjøt seg? Er set sant at han skjøt Seg?
Tviler på han skjøt seg, men det får me sikkert aldri svar på.... Men eg var vertfall en av dem som tok det psykisk tungt med at han tok livet sitt. Hvorfor vett eg ikkje, men den fyren har alltid fasinert meg å virket så sterk å stødig
Det tror jeg det er litt tidlig å fastslå den ene eller den andre veien.

Dessuten var jo 2020 et spesielt år mtp corona, isolasjon og ensomhet osv.

Selvmordsraten i norge har vært jevnt stigende i mange år. Jeg finner ikke komplette tall for selvmord i 2020 ennå. Det som er publisert er frem til våren 2020 og der ser tallene ut til ikke å ha økt.

Til tross for Behns selvdød og corona i 2020 så virker det ikke å ha blitt en økning i selvmord. Dette til tross for at at det ble sagt etter Behns død at nå skulle det bli skikkelig fokus på psykisk helse. Ble det mer fokus på psykisk helse? Er behandlingen endret? Er det satt inn mer ressurser på psykisk helse, flere plasser på akutt psykiatrisk? Ikke slik jeg ser det. Likevel virker det ikke som Behns selvdød førte til noen økning i selvmord. Covid'n til tross.

Fram til senvåren 2020 så lå tallet på 2.8 selvmord per 100.000 i norge. Som er noe lavere enn tidligere. Som sagt finner jeg ikke data for hele 2020.
Sist endret av _abc_; 26. juni 2021 kl. 08:00.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det tror jeg det er litt tidlig å fastslå den ene eller den andre veien.

Dessuten var jo 2020 et spesielt år mtp corona, isolasjon og ensomhet osv.

Selvmordsraten i norge har vært jevnt stigende i mange år. Jeg finner ikke komplette tall for selvmord i 2020 ennå. Det som er publisert er frem til våren 2020 og der ser tallene ut til ikke å ha økt.

Til tross for Behns selvdød og corona i 2020 så virker det ikke å ha blitt en økning i selvmord. Dette til tross for at at det ble sagt etter Behns død at nå skulle det bli skikkelig fokus på psykisk helse. Ble det mer fokus på psykisk helse? Er behandlingen endret? Er det satt inn mer ressurser på psykisk helse, flere plasser på akutt psykiatrisk? Ikke slik jeg ser det. Likevel virker det ikke som Behns selvdød førte til noen økning i selvmord. Covid'n til tross.

Fram til senvåren 2020 så lå tallet på 2.8 selvmord per 100.000 i norge. Som er noe lavere enn tidligere. Som sagt finner jeg ikke data for hele 2020.
Vis hele sitatet...
Her
Sitat av https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/selvmord-i-norge/
Under pandemiåret 2020 ble det registrert 639 selvmord i Norge, 467 hos menn og 172 hos kvinner. Dette antallet selvmord er noe lavere enn i 2018 og 2019, men innenfor den variasjonen vi forventer av tilfeldige svingninger fra år til år.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Tysteren; 26. juni 2021 kl. 08:10.
Trur covid har meir med saken å gjør. Det er litt av en belastning det er for mange, ser bare på dei stakkars eldre her i bygda eg bor. Ensomhet tar knekken på folk. Flere som før covid såg spreke å kjappe ut har mistet endel av den gnisten nå.... trist
Sitat av Tøys Vis innlegg
Trur covid har meir med saken å gjør. Det er litt av en belastning det er for mange, ser bare på dei stakkars eldre her i bygda eg bor. Ensomhet tar knekken på folk. Flere som før covid såg spreke å kjappe ut har mistet endel av den gnisten nå.... trist
Vis hele sitatet...
Hehe, veit ikke helt jeg... At Ari Behn tok selvmord(25 Desember 2019) allerede før det første tilfellet ble oppdaget i Norge(26 Februar 2020).

Sitter vi å dagdrømmer litt mye? Føler dette er så søkt det kan få blitt. Er jo bare å google litt kjapt så skjønner man at "faktaene" _abc_ kommer med er rein okseurin.

Er vi på diskusjon.no eller?!?!

Når det gjelder dødsårsak er jeg bare glad familien kan ha litt privatliv, hvorfor er dette relevant eller interessant?

Tysteren har forsåvidt svart på det som kan svares på av "objektive fakta"
Sist endret av knert1; 26. juni 2021 kl. 08:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Her
Vis hele sitatet...
Vel da var jo svaret svart på hvitt. Det var ikke noen økning i selvmord i 2020.

2018 var 673 selvmord.
2019 var det 650 selvmord
20210 639 selvmord.

Så nei.

Sitter vi å dagdrømmer litt mye? Føler dette er så søkt det kan få blitt. Er jo bare å google litt kjapt så skjønner man at "faktaene" _abc_ kommer med er rein okseurin.
Vis hele sitatet...
Er du helt svimmel idag eller? Jeg sa det ikke var noen økning og nå la jeg også med tallene for de 3 siste årene. Det har gått litt nedover.

Forut for det gikk kurven andre veien. Altså en økning i antall selvmord fram mot 2018 også har det avtatt noe.
Sist endret av _abc_; 26. juni 2021 kl. 13:15.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det mest realistiske objektive svaret er vel egentlig "aner ikke", fordi det er et komplisert fenomen, og tett på den største haugen med "confoundere" på en god stund.

Når det er sagt har jeg sett forskning som i hvert fall antyder en smitteeffekt ved selvmord - særlig når de blir ekstremt offentlige på grunn av gribbene i media - så utenkelig er det vel ikke.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel da var jo svaret svart på hvitt. Det var ikke noen økning i selvmord i 2020.

2018 var 673 selvmord.
2019 var det 650 selvmord
20210 639 selvmord.
Vis hele sitatet...
2021 er bare halvferdig da, har det noe å si?
Sist endret av Bothrops; 26. juni 2021 kl. 15:05.
Jeg har vanskelig for å tro at flere tok sitt liv fordi Ari B tok sitt. Det er fryktelig mange som avslutter sitt liv på egen hånd.
En god venn av meg hengte seg i garasjen for fem år siden. Vi visste ikke at han var så langt nede i sump, grums og gørr.
Dersom han hadde gitt oss et lite tegn på at alt ikke var så greit så hadde han fått all den støtte han trengte. Han hadde mange gode venner som ville gått milevis med han, bare vi visste.
Selv familien var intetanende om hvordan han hadde det. Kan jo legge til at sykdom og en kamp mot NAV antageligvis var medvirkende, uten å beskylde NAV for hans selvmord.
Det er flerest menn som velger å avslutte sitt liv, hvorfor?
Er det fremdeles slik at menn skal være tøffe og ikke snakke om følelser og problemer?
Om du tenker på og planlegger å ta ditt eget liv så tenk deg om. Ring en hjelpetelefon og snakk med et menneske, prøv å si noe til en venn, ring legevakten, utsett det noen dager, vent, vent, livet kan bli bedre.
Sorry, men jeg blir engasjert fordi jeg og mange andre sitte igjen som spørsmålstegn, hvorfor gjorde han/hun dette?
Fortsatt god helg til dere alle, mente ikke å ødelegge helgekosen, klem fra Betty
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
2021 er bare halvferdig da, har det noe å si?
Vis hele sitatet...
Betyr nok 2020, men med en typo. Statistikk for i år ville jo ikke gitt mening uten å korrigere for det.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er du helt svimmel idag eller? Jeg sa det ikke var noen økning og nå la jeg også med tallene for de 3 siste årene. Det har gått litt nedover.

Forut for det gikk kurven andre veien. Altså en økning i antall selvmord fram mot 2018 også har det avtatt noe.
Vis hele sitatet...
Legger meg flat. Må ha vært jævlig svimmel... beklager...

Poenget var at det hadde vært rart om Ari Behns selvmord skulle vært knyttet mot noe vi knapt hadde hørt om på det tidspunktet.
Sist endret av knert1; 26. juni 2021 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Personlig så synes jeg at selvmord skulle vært mye mer i fokus i media, stat og kommune. Ingen kommer på å ta sitt liv fordi de leste at Ari eller andre har gjort det.
En standard akutt telefon kunne kanskje vært en løsning?
Ring et enkelt telefon nr.for akutt fare, kanskje 114.?
Alt for mange forlater oss for tidlig. De visste ikke at de ble savnet, var elsket, hadde mange som brydde seg.
Sorry for å gi litt alvor på en lørdag.
Klem fra Betty
Har man ikke dette nummeret da 116 123 ?
Jo, men kanskje et enklere nummer, ikke hvet jeg.
Tror kanskje ikke det redder liv, om en har bestemt seg så spiller ikke telefon nummer så mye.
Jeg har vært der selv, for lenge siden. Jeg tenkte ikke på å ringe noen, men det var i fasttelefonens tid.
Følelsen av at alle hadde hatt det bedre uten meg, at jeg var en byrde, at jeg ikke hadde noe å tilføre, nei, det blir litt vanskelig å forklare.
Klem fra Betty
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Personlig så synes jeg at selvmord skulle vært mye mer i fokus i media, stat og kommune. Ingen kommer på å ta sitt liv fordi de leste at Ari eller andre har gjort det.
En standard akutt telefon kunne kanskje vært en løsning?
Ring et enkelt telefon nr.for akutt fare, kanskje 114.?
Alt for mange forlater oss for tidlig. De visste ikke at de ble savnet, var elsket, hadde mange som brydde seg.
Sorry for å gi litt alvor på en lørdag.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Som sagt, forskning tilsier at jo - å bli "utsatt" indirekte for selvmord øker risikoen.
Sitat av robhol Vis innlegg
Som sagt, forskning tilsier at jo - å bli "utsatt" indirekte for selvmord øker risikoen.
Vis hele sitatet...
Er klar over at forskningen sier dette, det er jo derfor selvmord sjeldent blir omtalt og derfor det ikke snakkes noe særlig om.

Men om man ser på hvor lenge vi har praktisert dette om å ikke snakke om selvmord mot statistikken på registrerte selvmord så vet jeg sannelig ikke.

Altså frem mot 2018 så økte det. Etter det har det blitt en liten nedgang.

Vi har ofte voldsomme kampanjer om trafikken. Likevel er det veldig mange flere som dør for egen hånd enn i trafikken.

Jeg vet ikke helt hvor fokuset burde vært. Det går vel kanskje an å både skrive om og å snakke om selvmord uten at det gjøres spektakulært med fete typer og for å dra klikk?

Tror kanskje det kan være mulig å være mer åpen og samtidig øke bevisstheten om psykisk helse, at det er helt ok å slite litt i perioder.

Vi har jo ikke lyktes med å få ned antall selvmord, så jeg er veldig åpen for å prøve nye ting. Inkludert å snakke mer og skrive mer om selvmord. For gjøres det på en gjennomtenkt måte så går det kanskje an å få inn snakk om hjelpetelefon, hvilke muligheter det er for hjelp osv.

Selvmord kan jo bli en permanent løsning på midlertidige problemer. Feks skamfølelse over å miste jobb, gå konkurs, bli skilt, eller alvorlig men akutt kjærlighetssorg etter et brudd. Hjertesmerten vil jo gå over. En konkurs er ikke verdens undergang og kan løses. Men de som velger å avslutte de velger den permanente løsning selv om kanskje problemet egentlig er midlertidig. Det gjelder ikke alle at problemene er midlertidige.
Sist endret av _abc_; 26. juni 2021 kl. 21:40.
Sitat av robhol Vis innlegg
Som sagt, forskning tilsier at jo - å bli "utsatt" indirekte for selvmord øker risikoen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke satt meg inn i emnet, men det har tydeligvis du - vet du om undersøkelsene snapper opp betydningen av hvordan selvmord omtales i mediene? Rent intuitivt skulle jeg tro at en tung vinkling på de etterlattes sorg er mindre egna til å pushe folk overt kanten en romantiske hyllester til tragedien. Du vet, litt sånn 1850-ish: "Akk! Denne misforståtte sjel som i sin bunnløse desperasjon tok farvel med den onde verden og nå er han borte for alltid!"

Formatet burde ha noe si, men har det det? Eller er det sånn at uansett hvordan det gjøres vil omtale av selvmord medføre at flere henter repet?
Det er jo forska en del på publisering av selvmord, og mediene har egen veileder på temaet https://www.nored.no/NR-dokumentasjo...er-du-selvmord Norsk redaktørforening

WHO: https://www.who.int/mental_health/su..._one_pager.pdf

Der står det bla at beskrivelse av metode kan ha den effekten at risikoen øker for flere selvmord
BRAND ∞ STRONG
Hvordan gjør man koblingen mellom ett selvmord i etterkant av en sak om selvmord i media?
Er det gjort tilsvarende studier av om og i så fall hvor mange selvmord som ikke skjer som følge av artikler om dette?

Det finnes noen grupper på nett for folk som sliter såpass att de vurderer dette.
Jeg antar det knyttes ett spesielt forhold mellom noen som lever helt på kanten.
At noen ikke klarer å holde ut mer og at det kan trigge flere i en sånn gruppe er ikke urealistisk.

Syns det er rart att en så dramatisk og viktig hendelse i noen sitt liv skal sees i sammenheng med
med en annen sitt selvmord. Selv om selvmord er fellesnevneren så er historien bak unik.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg har ikke satt meg inn i emnet, men det har tydeligvis du - vet du om undersøkelsene snapper opp betydningen av hvordan selvmord omtales i mediene? Rent intuitivt skulle jeg tro at en tung vinkling på de etterlattes sorg er mindre egna til å pushe folk overt kanten en romantiske hyllester til tragedien. Du vet, litt sånn 1850-ish: "Akk! Denne misforståtte sjel som i sin bunnløse desperasjon tok farvel med den onde verden og nå er han borte for alltid!"

Formatet burde ha noe si, men har det det? Eller er det sånn at uansett hvordan det gjøres vil omtale av selvmord medføre at flere henter repet?
Vis hele sitatet...
Det ser slik ut:

The way suicide is reported is a significant factor in media-related suicide contagion, with more dramatic headlines and more prominently placed (i.e., front page) stories associated with greater increases in subsequent suicide rates (Phillips, 1974, 1979; Kuess and Hatzinger, 1986; Michel et al., 1995). Repetitive reporting on the same suicide and definitive labeling of the death as a suicide have also been associated with greater increases in subsequent suicide rates (Niederkrotenthaler et al., 2009, 2010). Content analyses of suicide newspaper reports from six countries with different suicide rates (Austria, Finland, Germany, Hungary, Japan, and the United States) found that attitudes toward suicide in newspaper reports varied by country, and that national suicide rates were higher in countries where media attitudes toward suicide were more accepting (Hungary) and suicide completers were more positively portrayed (Japan) (Fekete et al., 2001). Conversely, national suicide rates were lower in countries (Finland, Germany, and the United States) where reporting tended to portray the suicide victim and act of suicide in terms of psychopathology and abnormality, and to describe the negative consequences of the suicide. Moreover, media stories about individuals with suicidal ideation who used adaptive coping strategies to handle adverse events and did not attempt suicide have been negatively associated with subsequent suicide rates (Niederkrotenthaler et al., 2010).
Vis hele sitatet...
Kort oppsummert for de som ikke gidder wall-of-text: ja.

Litt mindre kort oppsummert har det å gjøre med at overdreven oppblåsning av saker, mer fokus på enkeltsaker (Ari f.eks.), mer fremtredende (naturlig nok) plassering av aktuell omtale, aksepterende samfunnsholdninger til selvmord, positiv omtale av "vellykkede selvmordere" er positivt korrelert med selvmordsrate i tiden etterpå.

Der det fokuseres på mentale lidelsers rolle, avvikende karakter/negative effekter (som du sier) av selvmord, og solskinnshistorier om suicidale som velger å leve, ser man at korrelasjonen heller er negativ. Om det er negativt absolutt sett eller kun negativt i forhold til det positive er jeg ikke umiddelbart klar på.
Sist endret av robhol; 26. juni 2021 kl. 22:42.
Mine tanker om et så alvorlig problem er ikke å avvise forskning.
Jeg er ikke for å glorifisere selvdød på noen måte.
Dette er et stort problem som vi som et sivilisert samfunn må ta tak i.
Alle gi som har mistet noen vi hadde kjær vil ønske alt for at mennesker skal få hjelp når de/vi er i en slik situasjon.
Å bare lukke øyner og ører når mennesker har det vanskelig er ikke greit. Kanskje er det saksbehandler på NAV, fastlege, psykolog,eller du som nabo?
Klem fra Betty
Generelt blir vi stadig mer og mer isolerte og sosiale på en usosial måte etter at Internett og sosiale medier kom snikende på 2000 tallet.
Det er i dag "rart" å banke på til folk uten å ha måtte avtale på forhånd. Før var det greit å bare møte opp på døra til de fleste nære venner og familie.

Jeg tror vi mister oss mer og mer selv som mennesker uten en skikkelig tilhørighet til hverandre. Familier bor ikke nær hverandre som før i tiden, pga jobb og Utdannelse.
Alt er så og si digitalt i dag, du møter ikke noen i en skranke omtrent, bare se på nav, banken, leie film på kiosk er jo helt umulig da ingen bruker dvd spiller.

Det med gleden av å gå ned på en fredags kveld å leie en film på Narvesen, mens du kanskje tok en prat med folk på kiosken.

Små ting som dette tror jeg er årsaken og covid selvfølgelig..
Det som er best å gjøre er jo at vi bør kanskje være mer med hverandre, for på nettet ser vi jo aldri kroppsspråket til noen, hører ikke alltid stemmen til personen, bare en snap her og der, en messenger melding eller en liten telefon samtale en gang i halvåret med folk.

Bare en liten teori fra min side. Det er jo ikke sunt eller noe utvikling sånn egentlig med det digitale. Kanskje en kobling med at deprimerte folk ikke får samme behov ubevisst kontra 40 år siden? Var jo mye depresjon og selvmord før vår tid og, men vokser egentlig ikke denne siden det fokuseres så mye på i dag?
Tror kanskje ikke vi kan sette skylden på vårt digitale liv. For noen skapte det digitale livet endringer som ikke ble bedre, mer ensomhet og mindre fysisk kontakt. Men mange fikk et bedre liv når mye går digitalt. Ikke alle er like sosiale, men kjenner folk som av ulike årsaker ikke har hatt en stor krets mennesker de har stått nær. Men nå når mye av kontakten kan skje digitalt, SoMe, via meldinger, text, snap osv så er de mer sosiale enn noen gang tidligere, selv om de er sosial på en digital måte. Gamere har jo for mange vært selve skrekkeksempelet på ugunstig digital livsstil. Men jeg tror likevel mange fikk seg en overraskelse når de leste om han ungdommen som var alvorlig syk og som viste han skulle dø, han brukte masse tid på gaming. Tross at foreldre og flere forsøkte å snakke om fysiske møter med folk. Da han døde og ble begravet som ankom det mennesker fra hele verden for å gå i begravelsen, venner han ble kjent med i blant annet online spill. Mennesker han hadde hatt digital kontakt med over lengre tid. Det var uten tvil ekte vennskap. De reiste jo rundt halve jorden for å si farvel til sin digitale venn.

Det kan sikkert bli litt mye skjerm og dingser for mange av oss til tider. Men jeg tror ikke man skal svartmale teknologien og si at det er årsaken. For det første har vi hatt stygge selvmordstall lenge før SoMe, faktisk før det var internett, og før alle hadde mobiler. Selv den tiden da folk gikk på besøk uten avtale var det for mange selvmord.
Sist endret av _abc_; 27. juni 2021 kl. 05:15.
Selvmord kan ha en tendens til at andre tar selvmord.

«13 reasons why», var jo en serie som skapte en liten bølge av selvmord rundtomkring. Her i Norge var det flere etter denne tv-serien i Trondheimsområdet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...flere-selvmord

Det kan ikke utelukkes at Behn sitt selvmord hadde en viss påvirkning for noen.
Det er jo umulig å vite hva som er den endelige utløsende årsaken til selvmord med mindre det foreligger et brev.
Men statistisk så virker det altså ikke som om det er har vært noen økning i selvmord etter Ari Behns selvdød.
Sitat av reklame Vis innlegg
Selvmord kan ha en tendens til at andre tar selvmord.

«13 reasons why», var jo en serie som skapte en liten bølge av selvmord rundtomkring. Her i Norge var det flere etter denne tv-serien i Trondheimsområdet.
Vis hele sitatet...
Det kalles Werthereffekten, etter en Goethe-roman. Det har noe å si hvordan selvmordet omtales, serien du nevner har fått mye kritikk for det. Å beskrive metode skal man f eks unngå. Åpenheten rundt Aris selvmord har så vidt jeg har fått med meg ikke gått ut på den typen detaljer.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Selvmord kan ha en tendens til at andre tar selvmord.

«13 reasons why», var jo en serie som skapte en liten bølge av selvmord rundtomkring. Her i Norge var det flere etter denne tv-serien i Trondheimsområdet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...flere-selvmord

Det kan ikke utelukkes at Behn sitt selvmord hadde en viss påvirkning for noen.
Vis hele sitatet...
Scenen hvor hun faktisk tok livet sitt var så grov at de har fjerna den. Jeg blir sjelden sjokkert/prega av slikt men det var grusomt rett og slett. Skjønner hvorfor de fjerna den scenen