Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6939
Jeg betjener et boliglån på 220 000kr. Renta er gunstig og lånet er nedbetalt om 10 år, da vil jeg ha betalt 23 000kr i renter.

Jeg har en økonomi og levestandard som jeg er fornøyd med.

Nå har jeg plutselig fått 400 000kr. Jeg vil at de ikke skal tape seg i verdi, helst øke i verdi, men ikke gamble. Hvordan burde jeg forvalte dem?
Om du ønsker at de skal øke i verdi må du nesten «gamble». Da i form av ett (flere) fond, aksjer, muligens krypto om du tar sjansen/har trua på det.

Om du ønsker minimal risiko har du det i banken, men da også taper litt verdi.

Ellers kan du kjøpe gull, sølv, eiendom. Men det innebærer såklart også en viss risiko.
Norsk indeksfond, eventuelt global indeks men da blir du påvirket av valuta.
Ha de på sparekonto over sommeren. Når sommerferien nærmer seg over, hiver du det i et fond.
Mine globale fond går ihvertfall vanligvis shit på sommeren og bra resten av året.
Jeg låner de gjerne! Hvor mye rente skal du ha? 20%?
Første du må tenke på er tidshorisont.. Alt under 3-5 år så anbefaler jeg å betale ned huslånet, evt høyrentekonto. Kan du lå det stå 5-10år++ så er aksjer/fond tingen.
Aksjer eller fond, setter du inn hele summen burde en avkastning på 30% på et år være mulig om du kjør litt research.
Krypto hadde jeg holdt meg unna, har selv krypto men det er veldig volatilt og du bør ha en noe lengre tidshorisont.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Aksjer eller fond, setter du inn hele summen burde en avkastning på 30% på et år være mulig om du kjør litt research.
Vis hele sitatet...
Interessant å vist hvor man får 30 % risikofritt 🙂
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Aksjer eller fond, setter du inn hele summen burde en avkastning på 30% på et år være mulig om du kjør litt research.
Krypto hadde jeg holdt meg unna, har selv krypto men det er veldig volatilt og du bør ha en noe lengre tidshorisont.
Vis hele sitatet...
Klarer du 30% årlig avkastning over en lengre periode kan du velge og vrake jobber hos de største forvalterne i verden.
Sitat av dggr Vis innlegg
Interessant å vist hvor man får 30 % risikofritt 🙂
Vis hele sitatet...
30% risikofritt er vell umulig, men de to i min familie som har spart i fond hadde litt mindre avkastning det siste året og på aksjer kan man få mere, men som sagt man må gjøre research og ha sånn noenlunde peiling.
Kompis av meg traff bra på aksje og fikk 60% avkastning på 1mnd, men såklart du må jo diversifisere så om du hadde fått 30% avkastning på 1 år så er jo ikke det på 400 tusen, men kanskje 40 tusen om du hadde delt det opp i 10 forskjellige aksjer.
Men uansett hadde jeg heller satt penger i fond enn på sparekonto. Over tid er det liten sjanse for å gå i minus.

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Klarer du 30% årlig avkastning over en lengre periode kan du velge og vrake jobber hos de største forvalterne i verden.
Vis hele sitatet...
Ja, nå tenkte jeg kanskje på en periode over 1 år. Kanskje ikke det som var TS sin idè men.

Det var "bare" 15% avkastning på det fondet jeg snakka om på 1 år, ikke så nærme 30 som jeg trodde.
Sist endret av NokErNok; 17. juni 2021 kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjennomsnittelig avkastning på indeksfond er ca 8%?
Profesjonelle forvaltere og Oljefondet klarer kanskje tideler av en prosent bedre på sikt enn indeks, hvis de i det heletatt slår indeks.

Det er hva jeg har fått med meg av forskning på området.

Anbefaler å se folkeopplysningens episode om økonomieksperter.
Jeg ville først og fremst kvitter meg med gjelden.
For så å bruke deler av gjenværende kapital på fond med ukentlig/månedlige kjøp.
Kjipt å gjøre et stort kjøp med all kapitalen nå, for så å få en korreksjon om noen måneder..
Aksje/fond markedene har gjort det litt for bra de siste årene i forhold til hvordan situasjonen i verden egentlig er synes jeg. En korreksjon vil komme.




I årene som kommer kan du heller kjøpe fond hver mnd i fremfor å betale på boliglån. Da sprer du risikoen mye bedre med tanke på en korreksjon som ganske sikkert vil komme med tiden.

I alle fall dette jeg ville ha gjort.

Mye av prisstigningen er nok allerede basert på fremtidig inntjening. Er vanvittig mange nye «investorer» på markedet for tiden.

Husker tiden før finanskrisen i aksjemarked og synes dette begynner å ligne litt på dette hvor alle skal eie aksjer og fond

Bedre å ha 200 000 kr tilgjengelig å spytte inn på aksjer/fond når alle selger i panikk
Sist endret av Riskremen; 18. juni 2021 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
TK1
Trådstarter
Takk for svar alle sammen.

Hvor kan man som 100% uvitende begynne å lære seg om investeringer?

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Anbefaler å se folkeopplysningens episode om økonomieksperter.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, den var meget interessant. Tror kanskje ikke jeg trenger noen tips om hvor man kan lære seg om investeringer
Sist endret av TK1; 18. juni 2021 kl. 07:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det som generelt er den tryggeste måten å få penger til å vokse mer en inflasjonen er som andre har nevnt indeksfond. Gjerne globalt indeksfond, som følger hele verdensmarkedet.
Det krever ikke noe videre kunskap, og det er svært få aktive fond som klarer å slå indeksen over tid.

Så lenge du ikke skal bruke pengene på ihvertfall 5-10 år har dette historisk omtrent alltid lønt seg.

Men, vi er inne i ganske usikkre tider for aksjemarkedet og den globale økonomien.
Faren for et skikkelig kræsj er større en den har vært på lenge.
Det er ingen garanti for det, kan være vi fortsatt skal only upp. Men, jeg anbefalte ihvertfall min mor som har arvet og snart skal av med pensjon om og vente noen år med å sette penger i fond.

Så hvis du vil være veldig forsiktig, kan det være en ide og sette disse pengene på en høyrente konto, i et år eller to. For å se hvordan det går med verdens økonomien. Før du setter det i indeks fond.
Eventuelt sette mesteparten i høyrente konto og ta en mindre del som du kan leke med aksjer og/eller krypto med.

Edit:
DCA(dollar cost averaging) som riskremen nevner er også en grei plan. Da slipper du faren for å kjøpe med alle penga på topp Så høyrentekonto også kjøpe fond for et fast beløp hver måned fks
Sist endret av ReeferBear; 18. juni 2021 kl. 12:15.
TK1
Trådstarter
Sitat av ReeferBear Vis innlegg
Det som generelt er den tryggeste måten å få penger til å vokse mer en inflasjonen er som andre har nevnt indeksfond. Gjerne globalt indeksfond, som følger hele verdensmarkedet.
Det krever ikke noe videre kunskap, og det er svært få aktive fond som klarer å slå indeksen over tid.

Så lenge du ikke skal bruke pengene på ihvertfall 5-10 år har dette historisk omtrent alltid lønt seg.

Men, vi er inne i ganske usikkre tider for aksjemarkedet og den globale økonomien.
Faren for et skikkelig kræsj er større en den har vært på lenge.
Det er ingen garanti for det, kan være vi fortsatt skal only upp. Men, jeg anbefalte ihvertfall min mor som har arvet og snart skal av med pensjon om og vente noen år med å sette penger i fond.

Så hvis du vil være veldig forsiktig, kan det være en ide og sette disse pengene på en høyrente konto, i et år eller to. For å se hvordan det går med verdens økonomien. Før du setter det i indeks fond.
Eventuelt sette mesteparten i høyrente konto og ta en mindre del som du kan leke med aksjer og/eller krypto med.

Edit:
DCA(dollar cost averaging) som riskremen nevner er også en grei plan. Da slipper du faren for å kjøpe med alle penga på topp Så høyrentekonto også kjøpe fond for et fast beløp hver måned fks
Vis hele sitatet...
Takk, synes ditt og Riskrems svar høres fornuftige ut.

Heller mot å betale ned boliglånet og sette resten på høyrentekonto inntil videre.
Meget godt valg. Du kommer ikke til å angre når alle børser raser og du har ledig kapital til å gå inn i markedet.

Når alle andre sier de aldri skal kjøpe aksjer igjen og du hører om skrekk historier angående fond/aksjer i media er det på tide å gå all in!

Start gjerne med fast trekk på 2-3 tusen i måneden fra høyrente kontoen til indexfond når huslånet er nedbetalt.
Da får du en fin forståelse over hvordan fond beveger seg.
Ikke vær redd for å kjøpe når alt raser da det er slik markedene fungerer. Alt går i sykluser.

Ca 10 år mellom hver krasj.
Sjekk historiske grafer fra indexfond og se selv hvordan de fungerer.


Dotcom boblen 99/00

Finanskrisen 07/08

Covid 2020. Hentet seg unormalt raskt inn og børsene har sust langt opp da mange kjøper på fremtidsbasert inntekter tenker jeg.
Ettervirkningene vil komme om store selskaper begynner å slite.
«Time in the market beats timing the market»
Å betale gjeld er et safe bet, men jeg synes ikke det er uforsvarlig å gå inn med feks 200k nå.
Hvis man skal vente til børsene krakker, kan man måtte vente en stund og da taper jo pengene seg.

Når det er sagt så må du klare psykisk å sitte med tap uten at det ødelegger dagen din. Det er lettere sagt enn gjort, har selv kjent hvor vondt det kan være ��
Sist endret av ID-Brikke; 18. juni 2021 kl. 21:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
«Time in the market beats timing the market»
Vis hele sitatet...
Med unntak av de som kjøpte på toppen i Japan på slutten av 80-tallet
kjedelig streiting
Markedet er som andre nevner veldig nervøst om dagen, men du kan jo se på alternativer til aksjer, eks rentefond, obligasjoner eller råvarer. Er selv av og på long aksjer innen energi og reiseliv, mens jeg prøver å hedge meg ved å gå short høyt prisede tek-aksjer som har gått mye pga covid.
Betal ned boliglånet er beste sparing. Jo mer du faktisk eier en bolig jo mer av prisveksten vil være din formue.
Resten hadde jeg enten kjøpt gull for eller fordelt i aksjefond, litt avhengig av kontaktene du har og hvor lenge til du ønsker å bruke utbyttet. Har du peiling på å skru bil kan man tjene rask profitt på å kjøpe og selge bruktbiler.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Med unntak av de som kjøpte på toppen i Japan på slutten av 80-tallet
Vis hele sitatet...
Derfor kjøper man global indeks
La pengene jobbe for deg, vet ikke hvor i landet du er, men 400k er typ nok EK til kjøp av en liten utleieleilighet.
At jeg ikke tenkte på det.. Støtter forslaget med å investere i en utleie-leilighet. Kjenner jeg er misunnelig
Det er ikke alltid lurt å betale ned all gjeld med en gang, spesielt boliggjeld. Renta er gunstig og det blir trekt fra eventuell formue. Selvom det er bunnfradrag på formueskatten, så vil vel et hus som er nedbetalt med sannsynlig overstige denne grensa(?)
Sist endret av Superspurv; 19. juni 2021 kl. 16:58.
Nei det ble faktisk anbefalt å belåne hus og investere i fond i begynnelsen av koronaen, men det gjelder kanskje ikke nå lenger.

Det er også bonus på formuesskatt å ha penger i fond kontra annen formue
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det er ikke alltid lurt å betale ned all gjeld med en gang, spesielt boliggjeld. Renta er gunstig og det blir trekt fra eventuell formue. Selvom det er bunnfradrag på formueskatten, så vil vel et hus som er nedbetalt med sannsynlig overstige denne grensa(?)
Vis hele sitatet...
Aksjer / kontanter / m.m er også formue. Så om man betaler ned huslån vil ikke det påvirke total formue.

Skjønte ikke helt hva du mente med at renta blir trekt fra eventuell formue...
Sitat av dggr Vis innlegg
Aksjer / kontanter / m.m er også formue. Så om man betaler ned huslån vil ikke det påvirke total formue.

Skjønte ikke helt hva du mente med at renta blir trekt fra eventuell formue...
Vis hele sitatet...
Det jeg mente er at hvis man har et hus til fire millioner, med null i gjeld, så har man en formue på fire millioner.

Dersom man har et hus til fire millioner, men gjeld på fire millioner, så har man null i formue.

Hvis man har gjeld, så blir 22 eller 23% av det man betaler på gjelda, trukket ifra på skatten.

Jeg visste ikke at kontanter gikk under formue. Driver pengepolitiet og gjør kontantopptelling blandt sivile?
Ligningsverdien på boligen vil være langt under 4 mill dog.