Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1959
Hei, har eit kjappt spørsmål.
Jeg blir så extremt deprimert og har så angst dagen derpå (kun alkohol)
Og har noen Quetiapine liggende så jeg får av legen for søvn.

Bruker aldri noe piller egentlig, og er en helt vanlig samfunsborger, røyka litt weed i noen år, men har slutta da angst'en tok overhånd.

Men jeg går ikke på noe anti dep eller lignende, kun Quetiapine i ny og ne før lalletid men aldri prøvd på dagtid (25-50mg)

Så spørsmålet mitt, vill jeg føle meg bedre no på dagtid om jeg tar 25-50mg Quetiapine? Denne ddp'en er heilt jævlig... Vanligvis er dette ikke noe jeg hadde spørt om, men fy faen orker ikke ha det sånn i hele dag.. Skal heller ikke noe annet og bare være hjemme.

😊😊
kan roe litt ned, gjør det på meg hvis jeg har en helvetes dag og ikke noe annet, eneste er at man blir litt trøtt men det kommer an på toleransen din
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kommer ikke til å gidde å være våken..
Mange står fast på quetiapin også på dagtid. Kroppen venner seg til det men er jo ikke til å komme ifra at en blir litt døsig da. Selv sto jeg på 800mg quetiapin depot i flere år. Er jo mye men med denne medisinen er det ikke nødvendigvis slik at en blir trøttere av store doser enn mindre. Når quetiapin gis for søvn/trøtthet så er det antihistamin-effekten av medisinen som utnyttes. Den er også beslektet med benzo men mangler en benzen-ring i molekyrstrukturen og kalles derfor et di-benzodiazepin
Amaste55's Avatar
Trådstarter
81 8
Nå skal det sies at Quetiapine ikke biter noe særlig på meg når det gjelder hjelp til søvn, har hatt kronisk insomia i ca 7 år no, den minsker ikke innsovning tiden min på kvelden, bare gjør ventetiden litt mer behaglig og litt mindre angstfult. Nå vet jeg jo at Quetiapine er langtidsvirkene i motsetning til Benzo så egentlig funker x10 bedre for rein innsovning. Men jeg blir ikke sånn særlig trøtt på kvelden om jeg tar 50mg liksom ��x♂️ Men det skader vell ikke og prøve, så ser eg hvor trøtt jeg blir, tror ikke jeg blir knocka helt ut uansett, men om jeg blir det gjør det jo forsåvidt ingenting da dette hadde blitt ein dritt dag uansett.. Bare spørst om jeg får såve i natt da eneste ��
Hvis målet bare er å dempe angst og du ikke trenger å være produktiv eller dra på jobb så vil det nok funke ganske greit med riktig dose.

Problemet for meg hadde blitt å sovne til kvelden igjen npr jeg har tatt det på dagtid - men det er jo individuelt.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kommer til å bli mongotrøtt, det er grunn til at de skriver ut den i akkurat den mg(25/50)

For at du skal få bivirkningen av en medisinen som er ment for andre diagnoser enn for å sovne inn evt. bli trøtt
Anbefaler ikke! I beste fall går du rundt som en zombie. Prøv på fritia hjemme en gang. Har nemlig testet dette og de siste 3 timene trodde jeg var maks 40 min
Med mindre du har høy toleranse på qetapin og bruker større doser fast så vil du bli veldig trøtt å ta lav dose på dagtid. 25mg er søvndose når man ikke har toleranse.

Hvis du tar 100-150mg fast kveld og har høy toleranse på qetapin så kan 25mg virke litt beroligende. Det skal på en måte dempe uro men jeg syns jeg bare blir seig, treg og inneslutta i hodet hvis jeg tar det på dagen.
Man blir bare giddalaus og carefree. Var ikke for meg.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Mange står fast på quetiapin også på dagtid. Kroppen venner seg til det men er jo ikke til å komme ifra at en blir litt døsig da. Selv sto jeg på 800mg quetiapin depot i flere år. Er jo mye men med denne medisinen er det ikke nødvendigvis slik at en blir trøttere av store doser enn mindre. Når quetiapin gis for søvn/trøtthet så er det antihistamin-effekten av medisinen som utnyttes. Den er også beslektet med benzo men mangler en benzen-ring i molekyrstrukturen og kalles derfor et di-benzodiazepin
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke studert kvetiapin og gruppen det tilhører så veldig nøye, men mener du at det, som atypisk trisyklika skiller seg fra benzodiazepiner via en fenyl-ring? I relasjon til virkningen sin så skiller de seg veldig fra hverandre i hvert fall - da benzodiazepiner baserer seg på positiv allosterisk remodulering av GABA-A reseptorene, noe kvetiapin definitivt ikke gjør.